Lesgeven op een manege: wel of niet doen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ
Blogger

Lesgeven op een manege: wel of niet doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 20:36

Ik weet niet of het hier goed staat, maar hierbij eerst even een uitleg:

Ik heb op een manege in de buurt paardgereden, maar ben daar een paar jaar geleden met kleine "problemen" weggegaan. Inmiddels is daar een hoop veranderd en ben ik ook veranderd.

Ik heb vorig jaar op een andere manege stage gelopen en daar heb ik ook onder begeleiding lessen gegeven. Dit vind ik heel erg leuk om te doen.

Vanmiddag kreeg ik van de manege waar ik gereden heb een telefoontje met de vraag of ik daar misschien vanaf augustus wil komen lesgeven. Het makkelijke hieraan is dat ik meerendeel van de pony's en paarden die daar rond lopen ken en zelf ook gereden heb. Maar aan de andere kant loopt de samenwerking met de eigenaresse soms niet helemaal goed. (hierdoor ben ik oa toen weggegaan). Maar dan bedenk ik me ook weer: mensen kunnen ook veranderen........

Ik heb geen diploma's, maar geef op mijn eigen pony's wel enkele lessen in de week. (krijg ik ook geld voor). Op het stagebedrijf heb ik groepslessen, privelessen, gevorderden en beginners lesgegeven. Eigenlijk heb ik toen alleen maar hele leuke reacties op gehad.

Wat zouden jullie doen in dit geval??? En hebben jullie misschien ervaringen met ongediplomeerd lesgeven op een manege??

Lyonesse

Re: Lesgeven op een manege: wel of niet doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:51

De manege is niet verzekerd als er iets gebeurd bij een ongediplomeerd instructeur. Dikke kans dat ze jou dan de boel in de schoenen schuiven. Ik zo het niet doen :n

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:00

mensen veranderen niet! vroeg of laat krijg je toch weer onenigheid met haar. en let idd op lyonesses reactie

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:06

Dat je niet verzekerd bent is onzin, de manege weet dat jij geen diploma hebt en is dus ten alle tijden verantwoordelijk als er al iets zou gebeuren. Als je het leuk vind om te doen, dan zou ik er gewoon voor gaan. Stel dat het achteraf toch niet klikt tussen jou en de eigenares, kan je toch altijd afhaken?
Teken in elk geval geen contract voor een bepaalde tijd zodat je ten alle tijden weg kan gaan, maar stel wel je eisen voor je begint!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:12

Lyonesse: als het inderdaad niet verzekerd zou zijn, dan is dat risico voor de eigenaar van de paarden, dus de manege, niet voor de instructeur.
(Ik zou overigens zeker even uitzoeken hoe het precies zit, maar dat je dan als instructeur waarschijnlijk de klos bent is niet waar. Ik geloof dat het er vanuit de FNRS-regels om gaat dat er een gediplomeerde instructeur aanwezig is. Maar de details zou je op moeten zoeken.)

Verder ben ik het er niet mee eens dat mensen niet veranderen. Zoals je zegt: jij bent veranderd. Het hangt er een beetje vanaf wat voor soort problemen het waren, en of je denkt dat je die nu voor kunt blijven. Als het nu weer gebeurde, hoe zou jij je dan opstellen? Veel problemen ontstaan gewoon doordat het te lang doorsuddert, de frustratie van beide kanten te ver oploopt tot het uiteindelijk niet meer gaat. Door een volwassen/zakelijke houding aan te nemen, problemen kalm en op tijd te bespreken en goede afspraken te maken kun je dat soort dingen in veel gevallen voor zijn. Je hebt ook gewoon een proefperiode, dus je kunt ook gewoon eens kijken hoe het loopt.

Als de problemen die je eerst had te maken hadden met oneerlijkheid / oplichting van de eigenaar, dan zou ik het niet doen, want voor dat soort mensen kun je beter niet werken.

(De tip van Aerdenhout is een goede! Als je een contract voor bepaalde tijd krijgt, spreek dan ook de mogelijkheid tot tussentijdse opzegging af, als dat niet is afgesproken ben je verplicht de hele duur van het contract te blijven.)

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:15

Een tijdelijk contract mag je altijd tussentijds beeindigen mits je een kalender maand ontslagtermijn in acht neemt.
Ik zo ook idd opletten dat de verzekeringen wel goed geregeld zijn, anders kan je een hoop problemen krijgen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:16

Dan moet je dat idd even nazoeken.
Toen ik in 2002 stage liep op een manege voor de opleiding paardenhouderij weet ik dat er op die manege voor een aantal diplomaloze instructeurs een opleiding betaald is, en dat dit daar als reden voor gegeven werd :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:24

willemieke schreef:
Een tijdelijk contract mag je altijd tussentijds beeindigen mits je een kalender maand ontslagtermijn in acht neemt.

Dit is heel beslist zeker weten niet waar.
Ik ga nu even de regels hierover opzoeken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:30

Dit is wel een duidelijke site:
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2755
Citaat:
Veel werknemers met een tijdelijk contract hebben ten onrechte het idee dat ze op elk gewenst moment ontslag kunnen nemen. Opzegging van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd is in beginsel alleen mogelijk als de werknemer en werkgever die mogelijkheid onderling zijn overeengekomen of wanneer de CAO een bepaling bevat die tussentijdse opzegging mogelijk maakt.

Of deze: http://www.werk.nl/portal/page/portal/w ... etijd#ID47
Citaat:
Het contract kan niet voor het einde worden opgezegd door werkgever of werknemer. Dit mag alleen als hier van te voren afspraken over zijn gemaakt.

(Ik heb deze regel laatst ook opgezocht, een contract voor bepaalde tijd kan niet tussentijds beeindigd worden als daar geen afspraken over zijn gemaakt. Niet door de werkgever en niet door de werknemer.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:33

Shadow0 schreef:
willemieke schreef:

Dit is heel beslist zeker weten niet waar.
Ik ga nu even de regels hierover opzoeken.

Iedereen mag ten alle tijde ontslag nemen of je nu een tijdelijk contract heb of een vaste aanstelling, maar er zit wel een opzeg termijn aan vast. Het is niet zo dat je vandaag opzegt en morgen niet meer gaat.

TS, als je het niet probeerd weet je ook niet of het goed gaat of niet.
Als je het leuk vind dan zou ik het gewoon gaan proberen, maar laat je even voor de zekerheid wel informeren over je aansprakelijkheid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:36

Hawai schreef:
Iedereen mag ten alle tijde ontslag nemen of je nu een tijdelijk contract heb of een vaste aanstelling, maar er zit wel een opzeg termijn aan vast. Het is niet zo dat je vandaag opzegt en morgen niet meer gaat.

Ik heb een paar bronnen geplaatst (en beide zijn behoorlijk betrouwbaar) en ik heb dit enige tijd geleden zelf grondig uitgezocht: een contract voor bepaalde tijd (dus een tijdelijk contract) MOET afgemaakt worden door beide partijen.
Misschien kun je jouw bewering onderbouwen met de wettekst die zegt dat het niet zo is?

(Ik wil de wettekst ook wel plaatsen hoor, maar dit waren twee versies die het in iets begrijpelijker Nederlands schrijven.)

Tot die tijd zou ik de TS in elk geval aanraden om het gewoon in het contract te laten zetten, dan is het voor iedereen duidelijk.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:43

De aansprakelijkheid blijft altijd bij de eigenaar van de manege.
De manege eigenaar is verplicht om instructeurs les te laten geven die in het bezit zijn van een instructeurs diploma.
Is dit niet het geval en er gebeurd wat in een les dan kunnen alle kosten worden verhaald op de manege eigenaar.
De meeste manege eigenaars zijn verzekerd maar sommige ook zeker niet. :n
Ik zou dit zeker in je gesprek aankaarten.
Ook zou ik eventueel vragen of hun een instructeurs opleiding betalen.

Je kan altijd een week/maand proef draaien zonder vaste verplichtingen.
Maar let wel op dat je je niet laat uitbuiten.
Sommige manege eigenaaresses misbruiken graag makkelijk en(goedkoop)personeel
die ze het liefst zwart betalen of in een vorm van natura te gemoed komen.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 01:26

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. ik denk dat ik inderdaad gewoon een gesprek aan ga met de eigenaresse en bekijk wat de mogelijkheden allemaal zijn. Voor een proeftijd zie ik ook wel wat in. Zo ie zo wil ik dat er een contract wordt opgesteld, zodat ieder weet waar het aan toe is.
ik ga zo ook even de linken doorlezen. heb er even globaal door heen gelezen, maar staat wel nuttige informatie in.

hier komt een vervolg aan ;).