In een ander topic las ik iets over een ouder paard keuren. Dat dit niet sterk aangeraden word omdat ze dan toch wel iets ''vinden'' Wat is jullie ervaring daarmee? En wel of niet keuren? ( ik doe het wel volgende week bij mijn eerste paard die ik ga kopen omdat ik niet voor verassingen wil komen te staan over een tijdje)
Je hebt onderzoeksplicht dus zal hoe dan ook keuren. Niet uitgebreid met foto's maar wel laten keuren.
lnda_
Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-09 19:07
Thats_Me schreef:
Je hebt onderzoeksplicht dus zal hoe dan ook keuren. Niet uitgebreid met foto's maar wel laten keuren.
Ik doe ook kk keuring niet met foto's hoor, maar hoe bedoel je onderzoeksplicht? je bent toch zeker niet verplicht om te keuren
astridelise
Geplaatst: 15-05-09 19:09
Toen ik mijn fjord van 16 kocht heb ik hem wel laten keuren vanwege zijn leeftijd, hij is daar goed door heen gekomen. Ik zou altijd een paard laten keuren en vinden ze wat dan koop je hem niet.
WhySoWhite
Geplaatst: 15-05-09 19:09
ik zou dat persoonlijk ook niet doen, klinisch wel maar rontgen niet! elk 16 jarig paard heeft wel iets bijv lichte atrose slijtage op de gewrichten noem maar op, je paard is zeldzaam als die nog helemaal op en top is! een jaarling zou ik ook niet laten keuren nu is die goed morgen rent die over t weiland en dan kan die bijv ze kogel aan tikken zodat er een bothoekering komt en dan is die ineens niet goed meer.
juffienaat
Geplaatst: 15-05-09 19:10
Ligt eraan hoe oud het paard is en wat je er voor moet betalen. Als hij 15 is en bv z heeft gelopen en dus best aan de prijs is, zou ik hem laten keuten. Maar een wat oudere, die je alleen recreatief gaat gebruiken en waar je niet zoveel voor hoeft te betalen, die zou ik niet laten keuren.
blue_sky
Geplaatst: 15-05-09 19:13
Ja hoor een klinische keuring is altijd zinvol. Je interpreteert de resultaten dan misschien wel anders. Onze pony die 17 was toen we hem kochten was licht positief op 1 van de buigproeven maar wel regelmatig op de harde. In overleg met de dierenarts hebben we hem toch gekocht. En tot nu toe (het afgelopen jaar) nog nooit problemen gehad. Rontgenen daarentegen is op die leeftijd minder zinnig.
opisop_shop
Geplaatst: 15-05-09 19:57
lnda_ schreef:
En waarom dan niet?
Omdat ik verwacht dat een paard dan niet persé jarenlang bereden zal kunnen worden en denk dat er veel paarden zijn die rond die leeftijd wat meer kwaaltjes beginnen te krijgen, en ook de aankoopsprijs er vaak naar zal zijn.
poes
Geplaatst: 16-05-09 00:14
Klinische keuring sowieso, foto's kun je voor jezelf uitmaken. Ik heb een 12jarige merrie gekocht net, heb haar ook op de foto laten zetten omdat dit mijn eerste paard is en ik er toch nog jaren mee wil rijden.
Klinische kwam ze perfect door, op de foto staat OC, die waarschijnlijk niet meer zal gaan gek doen. Ik heb haar dus toch gekocht maar ben erg blij dat ik foto's heb laten maken!!! Ik heb foto's laten maken omdat ik wou weten of er nog geen artrose oid zat. Ik verwachtte zeker geen perfecte foto's, maar wou wel weten waar ik aan toe was.
friesiszwart
Geplaatst: 16-05-09 09:49
Ik zou een paard altijd laten keuren, en inderdaad bij een ouder paard zal eerder iets gevonden worden. Maar dan kun jij beslissen of je dat risico wil nemen of niet. En bij ongekeurd kun je voor vervelende verassingen komen te staan met hoge doktersrekeningen. Maar daarbij bij levende have wat vandaag 100% gezond is kan morgen niet meer leven of een ernstige blessure hebben.
het ligt eraan....wil je hem perse hebben ook als hij niet door de keuring komt,dan heeft het weinig zin...
lnda_
Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-09 11:43
geerke schreef:
het ligt eraan....wil je hem perse hebben ook als hij niet door de keuring komt,dan heeft het weinig zin...
Dat ligt er maar net aan waar de - punten zitten, Als dat is door dat hij wat ouder is dan zal ik hem alsnog gaan kopen maar als blijkt dat hij toch iets anders heeft wat voor hoge rekeningen gaat zorgen...dan laat ik het feest niet doorgaan
Het ligt er ook maar net aan wat je wensen en verwachtingen met het paard zijn. Maar afgezien hiervan is een klinische keuring niet de hoofdprijs en zou ik die paar tientjes toch niet uitsparen, omdat je dan toch een wat beter inzicht hebt in het gestel van het paard. Eventueel leg je je vragen en twijfels even kort voor aan de keuringsarts en dan weet je direct wat beter waar je aan toe bent.
nataschamarc
Geplaatst: 17-05-09 11:20
ik zou de oudere paard oook gewoon keuren. weet nooit wat je te wachten staat. heb toevallig een oud paardje daar heb ik geen keuring bij gedaan. daar baalde ik achteraf wel van. ik heb foto`s laten maken op de kliniek en ze is gelukkig verder goed op haarslijtage plekken na op haar spronggewrichten achter