Mensen en geld *zucht*. aangifte? Help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sunny44

Mensen en geld *zucht*. aangifte? Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 14:32

Allereerst sorry als het verkeerd staat.

Het verhaal…

In augustus 2006 belde X op naar mijn vader of ik wel paarden voor haar wou rijden. Mijn vader heeft toen gezegd dat wil ze vast wel maar niet voor niets. Dat hoefde volgens X niet want ze wou mij daar zeker voor betalen.
Wij in overleg gegaan hoe en wat. Doelstelling was het paard opleiden tot M / Z niveau en dan verkopen of eerder verkopen. Ik zou rijden en X zou het onderhoud van het paard doen.
De meerwaarde zouden 50/50 delen. Dit alles enkel mondelinge afspraak waar mijn vader bij was. Dus ik ben vanaf september 2006 paard W gaan rijden *D . En in december 2006 ook nog paard V gaan rijden. Met paard V wou X niet zo’n regeling “maar daar zouden we nog wel iets anders voor regelen”.

Heb paard V & W gemiddeld zo’n 6x in de week gereden. Vaak wedstrijden gereden. Waarbij X het vervoer deden, ik betaalde inschrijfgeld, startkaart, startcoupons etc. En de prijsjes aan geld/ bekers mocht ik houden sjabrakken ed. waren voor de paarden.

Dit jaar kreeg ik wat minder tijd en wou stoppen met paard V (had/heb meer met paard W). Paard V gereden van zadelmak (accepteerde in het begin het zadel niet) naar de Z1 + 3. Heb thuis een 4 jarige die ook aan de slag moest en uiteraard gaat je eigen voor *D .
Na enige tijd vroeg ik dan ook hoe het met de regeling stond die we toen der tijd getroffen hadden. Toen kwam het erop neer dat X me helemaal niet wou betalen. En dat “iets” waar we het ruim 2 jaar eerder over hadden gehad zou nooit iets financieels zijn geweest en X had nog nooit iemand betaald voor het rijden van haar paarden. Terwijl X dus eigenlijk van dag 1 wel tegen mij had gezegd dat ze me wou betalen. Hierdoor was ik dus behoorlijk overdonderd, X moest weg en ik ben naar huis gegaan. :(

Ik hier thuis over nagedacht en zat dus te denken hoe zit dat dan met paard W. Aangezien we daar wel een duidelijke mondelinge afspraak over hadden. En X mij tussendoor een aantal keer gezegd heeft dat Paard W niet verkocht werd, ik er vanuit gaande dat als ik zal stoppen ze me wel zou uitkopen of iets anders zou verzinnen.

Ik er weer mee naartoe en X dit gevraagd. Ze wou paard W dus inderdaad niet verkopen, maar voor haar eigen bedrijf gebruiken. En X vond het niet fair van mij dat ik dan in 1x een bepaald bedrag wou. X had me een keertje een nieuw rijjasje gegeven en een hoedje die van X was geweest. En dit moest maar voldoende zijn. Erg laat in die avond belde X mij op dat ik toch gelijk had en paard W zou de verkoop in gaan. Maar niet via advertenties op internet, kranten ed. want daar via had ze nog nooit een paard verkocht. Ook wou X er eigenlijk niet te veel werk van hebben want als het paard weg moest zou paard W niet voldoende opbrengen. (Bij onderhandelingen ben ik ook niet.)

Toen heb ik daar nog 2 week gereden tot ongeveer eind maart 2009 paard W gereden. Tevens van zadelmak tot Z1 + 5. Toen heb ik aangegeven dat ik ook wou stoppen met paard W. Dit omdat ik volledig het vertrouwen in X kwijt was/ben ;( . En het me erg veel aan trek dat X zo handelt. Als het paard verkocht is zal ik het wel horen.

Omdat het allemaal nog steeds door mijn hoofd heen spook ben ik samen met de stiefvader van mijn vriend naar X toe gegaan. En X een aanbod gedaan, ongeveer de helft van enkel paard W nu betalen. Hier wou X over nadenken en zou na een week contact met mij opnemen. Dit heeft X niet gedaan. Na ongeveer 5 week is de stiefvader van mijn vriend nogmaals naar X toegegaan om te vragen naar het aanbod. Voor paard W waren volgens haar al 4 kopers geweest maar paard W wou niet stilstaan, en ging nu naar een trainingsstal toe, waar ik dan ook maar de helft van moest betalen. Ik kreeg maar maximaal 75% van het aanbod wat ik haar deed enkel bij verkoop. En ze had al een advocaat ingelicht.

Ik ben er kapot van, vertrouwen is behoorlijk beschadigd in de mens ;( (ben altijd er goedgelovig zoals je wel leest) en weet even niet wat ik moet doen. Heb ik iets als ik aangifte zal doen/ er een zaak van zal maken? Weet iemand dat? Of worden de kosten dan dermate hoog dat het, eigenlijk niet meer waard is?

Wat zouden jullie doen. Laten rusten of…?

Bedankt voor het lezen.

Poekiemansss

Re: Mensen en geld *zucht*. aangifte? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:39

Er staat niks op papier (toch.. ? ), dus in feite heb je niks om op terug te komen..

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:40

tje meid, wat een verhaal!

Het lijkt me dat je ongelofelijk knap werk verricht hebt met die paarden, en je daarvoor echt 0,0 vergoed zal worden!

Die mondelinge afspraak is ergens wel rechtsgeldig, maar hoe je dat ooit zal kunnen bewijzen?!

Kan je niet proberen van paard W zo spoedig mogelijk over te kopen aan 1/2 (markt)prijs, om hem dan zelf aan te houden of te verkopen en dan toch een deel van je werk te recupereren?
Haal hem dan onmiddellijk weg bij die trainingsstal!!!

Wat een arrogantie zeg!!!

Veel sterkte alvast.

ariana24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:42

jammer dat er niks op papier staat nu heb je niks om op terug te vallen en komt het uit op jouw woord tegen het zijne

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:46

Mondelinge overeenkomsten zijn net zo rechtsgeldig als papieren. Ze zijn vaak lastiger te bewijzen, maar in dit geval kan jou vader wel getuigen dat het waar is. Ik weet alleen niet hoe betrouwbaar zijn getuigenis is volgens een rechter, omdat hij wel je vader is.

Is het niet vaak zo dat bij een rechtszaak de verliezende partij de rechtskosten van de ander ook moet betalen? Je zou in ieder geval eens telefonisch contact op kunnen nemen met een advocaat oid., navragen wat de precieze regelingen en mogelijkheden zijn.

Je zult sowieso moeten bewijzen dat die mondelinge afspraak er was, en dat jij de helft van de winst zou krijgen. Dat kan je vader bevestigen. Verder moet je ook aantonen dat jij je aan de afspraak hebt gehouden, dat zou je kunnen doen d.m.v wedstrijdresultaten. Zij zou hier tegenin kunnen brengen dat het paard 'niet eens stil blijft staan' en naar een trainingsstal moet.

Je moet ook aantonen dat zij in gebreke blijft, dat lijkt me vrij duidelijk als zij vol blijft houden jou niet de helft v/d winst te willen betalen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:49

Een vraagje: heb jij een rechtsbijstandsverzekering? Of als je thuiswonend bent, hebben je ouders er een? Als ze de advocaat al heeft ingelicht, zou ik als de sodemieter ook een advocaat in de arm nemen.

Als jij 3 jaar lang dat paard hebt gereden en hem naar een bepaald niveau hebt gereden zal de rechter daar vast wel een uitspraak over willen doen. Overigens heeft X het heel slim aangepakt: zolang zij het onderhoud voor haar rekening neemt is het paard van haar....

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 14:53

er staat inderdaad helemaal niets op papier helaas.

Het paard kopen is niet echt een optie omdat ik dat geld niet heb. Ter indicatie vraagprijs is 15.000, waarde van paard W was toen der tijd 4.500 en X zei dus het maximale wat ik krijg is 1.500.

Mondelinge afspraak is inderdaad ook rechtsgeldig maar woord tegen woord heeft geen nut en ik denk niet dat mijn vader als getuige helpt...

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 14:54

Nee ben niet rechtsbijstand verzekerd en ben net een half jaar het huis uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:03

Dan als de sodemieter een rechtsbijstand regelen (al zal die in dit geval niet meer bijspringen).
En vraag even of het nog mogelijk is dit via de rechtsbijstand van je ouders te doen, omdat dit al vanaf 2006 speelt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:21

Heb je al updates?
Vind het ook totaal niet netjes van X, zeker omdat je 2 paarden van 0- Z hebt gereden.
Als je niet genoeg verdient en je vriend ook niet (als je die hebt) dan kun je in aanmerking komen voor ''kostenvermindering''. Zo heb ik 3 jaar geleden een jaar lang een advocaat gehad wat me totaal €50,- heeft gekost.

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 15:04

mijn ouders hebben helaas ook geen rechtsbijstand verzekering. Nu een afsluiten heeft voor deze zaak geen nut meer. Wel eentje afgesloten voor als ik nog weer is zoiets tegenkom.
Ik ben nu aan het kijken wat me het gaat kosten als ik een zaak ga aanspannen. Een advocaat en rechtswinkel zeggen wel dat ik "kans" maak. Maarja wat is een kans...

@ annastacia weet je wat de grens is? om in aanmerking te komen voor die kostenvermindering?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:07

Een kans vind ik meer dan 60% dat je kan winnen. Denk dat zij ook zoiets aanhouden.
Je kan idd kostenvermindering aanvragen als je zelf te weinig verdient. Nadeel is wel dat dit gaat om de periode dat je nog thuis woonde en je ouders inkomen daarbij betrokken kan worden.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 18-05-09 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:36

ik zou het daar echt niet bij laten. X heeft 3 jaar van jou geprofiteerd. 6 dagen per week 3 jaar lang heb jij je werk erin gestoken. dat kan je niet zomaar voorbij laten gaan.
neem een goede advocaat, of ga eerst op gesprek voor meer inlichtingen.

wat een lef !!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:14

C_arola schreef:
Een kans vind ik meer dan 60% dat je kan winnen. Denk dat zij ook zoiets aanhouden.
Je kan idd kostenvermindering aanvragen als je zelf te weinig verdient. Nadeel is wel dat dit gaat om de periode dat je nog thuis woonde en je ouders inkomen daarbij betrokken kan worden.

Dit is niet waar. De TS reed het paard nl ook nog op het moment dat ze al uit huis was.
En het speelt zich nu af en niet over de periode dat de TS nog thuis woonde (ja gedeeltelijk).
Ik weet niet zeker waar de grens ligt, maar geloof dat het iets rond de 10.000 zit.
Zou ik eerst even naar informeren. Een advocaat kost nl rond de 150,- per uur.

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 16:21

annastasia schreef:
C_arola schreef:

Dit is niet waar. De TS reed het paard nl ook nog op het moment dat ze al uit huis was.
En het speelt zich nu af en niet over de periode dat de TS nog thuis woonde (ja gedeeltelijk).
Ik weet niet zeker waar de grens ligt, maar geloof dat het iets rond de 10.000 zit.

mijn inkomen is lager dan die 10.000 maar ik neem aan dat die van mijn vriend ook mee word genomen...
maar we zijn nog niet getrouwd en hebben ook nog geen samenlevingscontract...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:23

ja, zolang je een ''huishouden'' hebt telt het inkomen van je vriend ook mee. Maar of dat direct is of pas vanaf 6 maanden dat weet ik niet meer precies. Even rechtswinkel bellen, die weten het vast wel

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:23

annastasia schreef:
C_arola schreef:

Ik dacht dat het wel zo kon zijn omdat het nog gedeeltelijk afspeelt in de periode dat ze thuis woonde.
Wel kan het zo zijn dat ze gaan kijken waar je nu woont omdat het nu pas duidelijk is geworden dat je geen geld krijgt terwijl dit wel afgesproken was.

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:30

Cassidy schreef:
Als ze de advocaat al heeft ingelicht, zou ik als de sodemieter ook een advocaat in de arm nemen.

Waarom zou TS hier als de sodemieter een advocaat bij moeten inschakelen? De eigenaar van het paard vordert toch niets tegen haar?

Ik zou zeker juridisch advies inschakelen om te kijken of het loont om nog te proberen of je alsnog betaald kunt krijgen voor je diensten, maar ik zou niet in paniek raken van het idee dat de eigenaar een advocaat in de arm heeft genomen. Moet ze vooral lekker doen, kun je verder toch niets mee namelijk!

Voortaan betere afspraken maken!

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:34

Lastige zaak.
Ik zou zoiets ook duidelijker afspreken, zoals wanneer wordt het paard verkocht (bij bepaald niveau), en wat voor jou is.
Stel dat het paard na 2 jaar ineens artrose krijgt en voor bv slachtprijs afgevoerd moet worden, dan zou jij ook 2 jaar lang voor nop het paard gereden hebben.

Ik heb momenteel een paard die door iemand anders getraind en op wedstrijd uitgebracht wordt. Ik betaal haar per maand een afgesproken bedrag, daarvoor staat mijn paard bij haar op stal en wordt door haar verzorgd en gereden. (Ik zie haar en het paard zeker 1x per week)
Bij verkoop is de opbrengst volledig voor mijzelf, zij is tenslotte gewoon betaald voor haar "werk". Mocht het een hele leuke opbrengst zijn, zit er voor haar ook vast nog wel iets aan, maar mocht het tegenvallen, dan ben ik ook niet verplicht aan haar ook nog iets meer te betalen dan het afgesproken maandelijkse bedrag.

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 16:42

Raiza schreef:
Lastige zaak.
Ik zou zoiets ook duidelijker afspreken, zoals wanneer wordt het paard verkocht (bij bepaald niveau), en wat voor jou is.
Stel dat het paard na 2 jaar ineens artrose krijgt en voor bv slachtprijs afgevoerd moet worden, dan zou jij ook 2 jaar lang voor nop het paard gereden hebben.

Ik heb momenteel een paard die door iemand anders getraind en op wedstrijd uitgebracht wordt. Ik betaal haar per maand een afgesproken bedrag, daarvoor staat mijn paard bij haar op stal en wordt door haar verzorgd en gereden. (Ik zie haar en het paard zeker 1x per week)
Bij verkoop is de opbrengst volledig voor mijzelf, zij is tenslotte gewoon betaald voor haar "werk". Mocht het een hele leuke opbrengst zijn, zit er voor haar ook vast nog wel iets aan, maar mocht het tegenvallen, dan ben ik ook niet verplicht aan haar ook nog iets meer te betalen dan het afgesproken maandelijkse bedrag.

Dat had ik achteraf gezien ook moeten doen ja... en als ik ook nog weer voor iemand ga rijden dan ook per maand en op papier zetten. als er dan niet betaald word is dat maar een maand en geen 2,5 jaar...

tja achteraf....

wie_ben_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:56

Als je niks op papier hebt, denk ik dat je het geld ook niet kan krijgen.
Bij een rechter op je sowieso bewijs nodig, en dat heb je in dit geval dus niet .. :(

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 09:16

hallo allemaal,

Ik heb besloten om het te laten rusten.
De kosten van een proces zijn te veel voor mij. ;(
Als ik de juiste rechter zal treffen zal ik het er wel weer uitkrijgen.
Maar het idee dat ik het zal verliezen en al dat geld wat ik erin stop kwijt ben, heeft
mij dus doen beslissen om er verder niets mee te doen.

Het is wel een harde les voor een volgende keer mocht deze zich ooit voordoen. :+

En het feit dat ze niet snel meer iemand op Z niveau gratis voor haar paarden
krijgt doet me goed }>

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:42

Het is een kwestie van tijd, dergelijke dingen worden vergeten, en er hoeft er maar een zich te melden en ze heeft het weer voor elkaar.

De keuze om het te laten rusten is die van jou, en ik denk dat de eigenaresse daar stiekem ook rekening mee heeft gehouden.
Heeft ze het paard nu nog steeds?

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 12:54

Paard V werd toen gereden door iemand anders. Weer terug in de M2 maar bleek toch moeilijk te zijn. Geen winstpunten gereden tot zover. En zie haar nu niet meer op startlijsten staan. Ik weet dat zij ook niet betaald krijgt maar vind dit ook niet belangrijk. Zij wil later X haar terrein huren om een trainingsstal op te zetten. Tenminste dat waren toen plannen.

Paard W weet ik dus niets meer van dat hij niet wil stil staan en naar een trainingsstal gaat of daar is. Van verkoop weet ik niets. Paard W is een superleuk diertje die ook aanleg heeft voor het hogere werk. Alleen wel het type ADHD is om zomaar te zeggen. En tja als je daar niets mee doet gaat het niet goed.

Verder weet ik dus helemaal niets.