Aangifte voor mishandeling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie

Aangifte voor mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 12:24

Ik zit eigenlijk al maanden in een dilemma. en afgelopen week was de druppel.
Constant zie ik ponys mishandeld worden, en als je er wat van zegt krijg je een grote mond.

Nu wil ik niet gedetailleerd op het verhaal ingaan omdat ik niet weet in hoeverre ik de 'informatie' hier veilig kan posten.
Ik kreeg de tip dat ik hier aangifte voor kan doen, maar wanneer kan je nou aangifte doen voor paarden mishandeling?

Wat moet er gebeuren voordat het serieus genomen wordt en er iets mee gedaan word. En zou bijvoorbeeld film materiaal genoeg zijn als bewijs?

AaronYve

Re: Aangifte voor mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:26

Ik denk dat ze zullen zeggen dat ze er weleens langs gaan rijden. Ze moeten volgens mij op heterdaad betrapt worden, omdat je aan filmateriaal kan prutsen.
Je kan natuurlijk wel een filmpje maken en die meenemen als je aangifte gaat doen, om ze zo de ernst van de zaak te laten zien.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:27

ik denk dat er wel iets van bewijs moet zijn...
in principe is een film wel goed als bewijs... maar: hoe zit het met de privacy...

is er verder niets op de dieren wat kan dienen als bewijs?
rare bulten of plekken oid?

krijgen ze verder wel voer en water?

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 12:29

afgelopen week heb ik wel striemen ontdekt en een wondje bij een koot. verder heb ik de dag erna gezien dat de pony stijf/kreupel liep maar er is wel opgereden diezelfde dag

het gaat niet om verwaarlozing in de zin van voeding maar om geweldadig gedrag bij paarden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:31

misschien dat de striemen wel voldoende zijn,
die komen namelijk niet door normaal gebruik zal maar zeggen...

ik denk dat als er helemaal niets te zien is op de dieren je niet veel kans hebt

je kan de DB denk ik wel bellen met je verhaal, en de vraag of er wat aan te doen is.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 12:34

oh dat is misschien wel een idee om eerst te doen dan.
bedankt voor de tip, door de zorgen kan je toch minder goed nadenken over wat je nou precies moet doen.

Ik zal vanmiddag eens kijken :j

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:41

Bel een dierenbescherming, die zijn daarvoor toch?

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:12

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 23:08

bedankt, ik heb vandaag even overlegd met de eigenaar en die vond dat we nog even moesten afwachten.

persoon in kwestie heeft een flink gesprek gehad dus ik hoop dat het nu wat uithaalt. mocht het niet het geval zijn heb ik fotos gemaakt van de striemen, mondhoeken en een filmpje van het gevoelige been.

pony is drachtig dus in principe mag er momenteel helemaal niet op gereden worden, mocht ik dus stappen maken verder zal dit nog een tijdje duren.

Bedankt voor de informatie hier kan ik in elk geval wel wat mee !

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 23:12

Lastig hoor. Ik denk dat het moeilijk is om aan bewijs te komen. Op sommige drachtige merries kun je tot een dag of wat voor de bevallig nog prima rijden (en dat vinden ze zelf ook fijn dan), een gevoelig been of wond op het been kan door lomp gedrag van het paard komen, en mijn paard heeft ook een keer een streep over d'r kont gehad omdat ze zich levensgevaarlijk gedroeg en dat even de manier was om haar weer op deze aardbodem te krijgen (schrok er zelf van!).

Dit is totaal niet om het te verdedigen, maar juist om aan te geven hoe moeilijk het is om goed bewijs te hebben voor mishandeling.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 23:23

met welke eigenaar heb je gesproken?
De eigenaar van de grond?
De eigenaar van jouw verzorg paard?
De eigenaar van het mishandelde paard in kwestie?

In dat laatste geval: waarom doet die eigenaar er niks aan dan?

En op dragende paarden kan nog prima gereden worden trouwens. Om misverstanden te voorkomen.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 23:25

Yessy schreef:
Lastig hoor. Ik denk dat het moeilijk is om aan bewijs te komen. Op sommige drachtige merries kun je tot een dag of wat voor de bevallig nog prima rijden (en dat vinden ze zelf ook fijn dan), een gevoelig been of wond op het been kan door lomp gedrag van het paard komen, en mijn paard heeft ook een keer een streep over d'r kont gehad omdat ze zich levensgevaarlijk gedroeg en dat even de manier was om haar weer op deze aardbodem te krijgen (schrok er zelf van!).

Dit is totaal niet om het te verdedigen, maar juist om aan te geven hoe moeilijk het is om goed bewijs te hebben voor mishandeling.

Ja ik ben me er van bewust dat mocht ik dit moeten doorzetten het een zeer moeilijke situatie gaat worden.

het feit blijft dat ze helaas nogmaals betrapt moet worden. Ik weet niet precies hoe het verder in werking gaat maar ik ben voorbereid op een teleurstelling. tweemalige aangifte bij de politie is ook gestopt wegens gebrek aan bewijsmateriaal dus ik acht de kans groot dat het hierbij ook zou kunnen gebeuren.

Toch is niet geschoten altijd mis. ik hoop van harte dat persoon in kwestie zich eindelijk leert te gedragen maar 'oude gewoontes' zijn moeilijk af te leren heb er dus om eerlijk te zijn weinig vertrouwen in.

___
met welke eigenaar heb je gesproken?
De eigenaar van de grond?
De eigenaar van jouw verzorg paard?
De eigenaar van het mishandelde paard in kwestie?

In dat laatste geval: waarom doet die eigenaar er niks aan dan?

En op dragende paarden kan nog prima gereden worden trouwens. Om misverstanden te voorkomen.
____
eigenaar van de grond en paard in kwestie.

ik wil er niet tè diep op in gaan wegens privacy omdat ik me ervan bewust ben dat dit gelezen kan worden door persoon in kwestie.
maar de eigenaar is een zeer lieve man en heeft moeite met nee zeggen. het probleem is dat de mensen en vooral persoon in kwestie over hem heenlopen. daarnaast gebeuren deze praktijken alleen als hij afwezig is. Hij heeft vandaag echt zijn best gedaan om indruk te maken. de vraag is alleen hoe serieus word je nog genomen als je al jaren over die persoon heen loopt?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 23:29

Ik denk dat het heel lastig gaat worden. Wat de één onder mishandeling verstaat, kan een ander als iets heel anders zien.

Op een drachtige merrie kan prima gereden worden. Gevoeligheid op een been hoeft niet door mishandeling te komen en soms kan zelfs geadviseerd worden om op door te rijden, daargelaten of je dat wilt of niet of dat het helpt of niet, en soms kan rijden iets evenals de striemen niet per definitie op mishandeling hoeft te duiden. Is er weleens een DA bijgeweest? En wat zegt die?

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 23:31

zap schreef:
Ik denk dat het heel lastig gaat worden. Wat de één onder mishandeling verstaat, kan een ander als iets heel anders zien.

Op een drachtige merrie kan prima gereden worden. Gevoeligheid op een been hoeft niet door mishandeling te komen en soms kan zelfs geadviseerd worden om op door te rijden, daargelaten of je dat wilt of niet of dat het helpt of niet, en soms kan rijden iets evenals de striemen niet per definitie op mishandeling hoeft te duiden. Is er weleens een DA bijgeweest? En wat zegt die?

nee eigenaar is een beetje primitief.. het is al een wat oudere man
'gaat wel over' zolang het kleine mankementjes zijn.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 23:36

Nu ik je verhaaltje lees, dan komt bij mij de vraag naar boven of je dit wel onder dierenmishandeling moet zien. Het is duidelijk dat de eigenaar van de pony en de grond de mensen op zijn grond 'niet de baas kan'. Daar ligt je probleem denk ik en daar moet je het oplossen.
Dat andere mensen andere gewoontes hebben met betrekking tot het omgaan met een pony, daargelaten of het goed of slecht is, moet je niet altijd willen veranderen en is niet altijd slecht of dierenmishandeling, zeker niet als ze niet beter weten. Op het moment dat het paard verder goed verzorgt wordt, wordt het denk ik lastig dit te veroordelen als zijnde dierenmishandeling.

Ik denk dat je de oplossing moet zoeken in de eigenaar. Hij moet ervoor zorgen dat hij de baas wordt over het terrein en zijn eigen pony's (als ik het goed begrijp).

Mag ik vragen wat jouw rol hierin is? Heb je daar een pony staan, rijd je er, rijd je er weleens langs?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 23:38

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 23:47

zap, ik heb al heel wat grove dingen gezien met paarden en ik spreek niet snel van mishandeling. Ik heb het eigenlijk nog niet eerder meegemaakt in mijn omgeving.

nogmaals ik ga mijn verhaal hier niet uittypen met eerder genoemde reden. Op die manier zou ik mijn eigen glazen wel eens kunnen in gooien

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:56

Dus de eigenaar durft niks te zeggen tegen degene die de 'mishandelingen' uitvoert, maar durft jouw wel te helpen aangifte te doen tegen mishandeling.

Jezus zeg, laat hem lekker zelf zijn klusjes opknappen! Ik vind dat je je gewoon voor zijn karretje laat spannen! Noem het maar kort door de bocht, maar hij kan zijn eigen verantwoording toch wel nemen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:59

vind ik ook, hij is op de hoogte en hij moet het oplossen........ tis niet zo moeilijk, wegsturen die handel

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 20:40

Wiesje schreef:
Dus de eigenaar durft niks te zeggen tegen degene die de 'mishandelingen' uitvoert, maar durft jouw wel te helpen aangifte te doen tegen mishandeling.

Jezus zeg, laat hem lekker zelf zijn klusjes opknappen! Ik vind dat je je gewoon voor zijn karretje laat spannen! Noem het maar kort door de bocht, maar hij kan zijn eigen verantwoording toch wel nemen?

prima, mag je vinden. het lijkt me verder niet nodig om hier op in te gaan omdat het naar mijn mening helemaal niets met mijn vraag te maken heeft.

en ja kiwiko wegsturen had ik al 10x gedaan, maar ik ben niet eigenaar van het landgoed daar.

xliesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:53

Je kunt al heel snel aangifte doen.. ze zijn volgens mij verplicht om elke melding serieus te nemen.
Zo hadden buren van mijn oma laatst ook de dierenbescherming over de vloer.. reden. Ze kregen waarschijnlijk te weinig eten, want komen elke dag bij de bejaardenhuizen. Logisch ook, die oude mensen voeren ze dagelijks, en dan komen ze wel terug.

Thuis geen enkel probleem, genoeg brokjes, water etc. in huis. En een lekkere warme mand.. dus als er bewijs is.. aanklacht indienen. Kom je er vanzelf achter of het goed genoeg is :)