Te kopen paard klinisch niet goedgekeurd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Misskaren

Te kopen paard klinisch niet goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 12:02

Na een hoop soesa is vanochtend eindelijk het paard gekeurd dat ik wil kopen. Keuring is goed verlopen, buigproeven ook allemaal prima. Een ding niet prima, op de volte op harde ondergrond in draf onregelmatig volgens de dierenarts (gooide af en toe z'n hoofd omhoog). De arts kon niet precies aangeven waar hem dat in zat en hier geen oorzaak voor vinden, dus het paard is niet goedgekeurd. Nou zit ik met het dilemma om het paard wel of niet te kopen. Wat zouden jullie doen ?
Is overigens een paard van 10 jaar oud, die we voornamelijk recreatief willen gaan rijden.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:11

Niet doen op dit moment. Als je het paard echt leuk vindt, spreek dan met de huidige eigenaar af dat je hem over zeg twee weken opnieuw laat keuren. Misschien komt hij er dan wel goed door, het kan namelijk iets heel simpels zijn, een steentje wat gisteren in zijn hoef heeft gezeten? Bij twijfel echter; niet kopen!

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:14

Zou hem over een week of 2 nogmaals laten keuren. Of een second opinion door een andere arts.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:16

Inderdaad je laat je te kopen paard niet voor niets keuren.. Ik zou ook even wachten op een second opinion..
Hier zijn keuringen voor niet vergeten he?
Groetjes!

siskeh

Re: Te kopen paard klinisch niet goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:18

misschien zou je de eigenaar kunnen vragen of de fysio erbij kan worden gehaald?(dat jij het betaald als het weer goed komt, en zij als het toch blijft?)
en daarna over een tijdje herkeuren?

zou het nu niet direct willen kopen...
maar dikke kans dat er "gewoon" wat vast zit

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:19

Ik heb dit vorige week exact hetzelfde gehad...9 jarige merrie.
Ik heb wel foto's laten maken van de voorbenen. Dat verklaarde het onregelmatig lopen rechtsom op verhard.
Forse verbening van het hoefkraakbeen....heel spijtig en wel, maar ze is gewoon terug naar de verkoper....

Succes met je besluit.
Groetjes

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:42

Verder laten onderzoeken of anders van de koop afzien.

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 13:06

Bedankt allemaal voor jullie advies ! En ja, wat is wijsheid ..... omdat we er zelf niet bij zijn geweest gaan we zo de desbetreffende DA nog contact of die e.e.a. wat beter uit kan leggen. En dan maar 'ns ff goed over denken, ik zie eigenlijk wel iets in een herkeuring.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:09

Je keurt met een reden neem ik aan? Als hij niet goed is, wil je hem niet hebben. Nu is hij niet goed en vraag je wat te doen?

Als je een paard wilt kopen dat is afgekeurd, had je ook je geld in je zak kunnen houden en hem niet laten keuren.

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 13:10

Bedankt voor je opbouwende kritiek Annemeik, daar heb ik echt wat aan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:14

Opnieuw bij een andere arts laten keuren en zelf bij de keuring aanwezig zijn.
Sommige paarden worden heel onzeker op het harde, omdat ze niet gewend zijn hierop te draven. Het zou zonde zijn als je om deze reden afhaakt. Je kunt desnoods de koper vragen op het harde te oefenen.

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 13:37

Hebben de DA gesproken en die twijfelde al een beetje met de buigproef van het rechtervoorbeen, dit in combinatie met het onregelmatig lopen op de volte heeft haar doen besluiten om hem niet goed te keuren. Dit nieuws en dan het geld wat ik voor het paard zou moeten betalen hebben mij doen besluiten van de koop af te zien. Bedankt allemaal voor jullie advies !

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:05

denk dat je een goede keus hebt gemaakt :j
beter het zekere voor het onzekere nemen en verder kijken naar een dier welke wel door de keuring komt

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:48

Misskaren schreef:
Bedankt voor je opbouwende kritiek Annemeik, daar heb ik echt wat aan.

Je vraagt toch niet om feedback op iets waar je over kan leren? Daar geef je normaal gesproken opbouwende kritiek op. Nu vraag je om een mening, en die geef ik.

Er zijn zoveel van dit soort topics, en heb het zo vaak fout zien gaan. Gewoon niet beginnen aan een paard dat niet wordt goed gekeurd. Het enigste wat je nog zou kunnen doen is een second opinion vragen, maar ik zou dat zelf zonde van mijn geld vinden.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:50

ik vind op het harde lopen op een volte een momentopname, meestal zijn ze nog niet warm gelopen..

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 17:40

@Annemeik; ik vraag idd om een mening, maar het blijft altijd de toon die de muziek maakt :D
Maargoed, zoals je hebt kunnen lezen zie ik van de koop af.