mogen honden op een ruiterpad worden uitgelaten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zij

mogen honden op een ruiterpad worden uitgelaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 09:20

ik kom steeds vaker mensen tegen die hun hond uitlaten op een ruiterpad. ik heb dan zoiets van: er is een heel bos, met ontieglijk veel paden, en dan moet je NET precies het ruiterpad nemen? nu is mijn paard er niet van onder de indruk, maar ik moet daardoor wel ineens in de remmen omdat er een klein hondje midden op het pad loopt die je niet van ver kan zien. een ander paard kan er ook lopen, maar die zie je wel vanaf een afstand ;)

nu vraag ik mij dus af: ik mag als RUITER niet op een ander pad dan een RUITERpad. mag een mens zonder paard (die dus geen ruiter is) wel op een ruiterpad?

ik bedoel, zonder AUTO mag je toch ook niet op de AUTObaan? zegmaar?

of is het afhankelijk van of de hond aangelijnd is of niet?

ben wel benieuwd wat die regels precies zijn. anders zou het betekenen dat je met een paard dat KAN schrikken van een hond niet eens op een daarvoor bestemd pad rijden?

fanci_mike

Re: mogen honden op een ruiterpad worden uitgelaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:26

Volgens mij mag je inderdaad niet je hond uitlaten op een ruiterpad, je mag er ook niet mountain biken etc, want het einde zou zoek zijn toch.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 09:29

zou ik dan met een rotgang door mogen rijden (galop dus) om die mensen even goed te laten schrikken? :P heb daar dus altijd zo`n zin in! (nee zal het niet echt doen, ik probeer me altijd braaf en netjes in te houden...)

maar in principe zijn zij fout dan, dus kunnen ze mij niks maken? ik bedoel. dat ik een aanklacht krijg omdat ik onverantwoord langs mensen en honden rijd? dat is dan dus hun eigen schuld?

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:32

lijkt me niet zo fijn als ik hondenpoep tegen kom als ik de hoeven aan het uitkrabben ben :P ik zeg: GEEN HONDEN OP EEN RUITERPAD!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:33

Haha, ow is dat je plan?
Toevallig hadden wij eergister een noodstop vanwege een kalf van een deensedog die midden op het ruiterpad een kuil aan het graven was. Wij (2 vriendinnen en ik) kwamen in een vlotte draf de hoek om en daar stond dat beest, nou... mijn paard schrok zich helemaal zuur! Paard achter me zat zo IN zijn kont en die daarna draaide zich bijna om..
Ik heb zijn eigenaar helemaal stijf gescholden. Misschien niet politiek correct, maar dat beest liep los, op een ruiterpad, groef een kuil en luisterde niet naar diens eigenaar toen hij hem terug riep. Dan heb je aan mij een slechte...

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:34

ik zeg ook geen honden op het ruiterpad :)
misschien jullie gemeente aanschrijven of er misschien een mogelijkheid is tot borden etc ?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 09:39

ja of moet je dan bij de boswachter zijn?

btw, ik ben dan weer wel zo iemand die het leuk lijkt ALS ik een eigen hond zou hebben die mee te nemen met rijden, dus dan trap ik mezelf ook tegen de schenen mocht dat ooit komen later :P haha

een kuil graven vind ik trouwens wel heeeeel erg. wat als die hond er niet meer was en je paard struikeld door zo`n gat???

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:40

Ik draaf sowieso nooit keihard een bocht om als je niet kan zien wat er om de hoek is, en dat er ergens een hond is zie je toch wel aan de baas die er naast loopt. Waar ik me wel aan erger zijn honden die naar je toe komen en om je heen springen en niet naar hun eigenaar luisteren.
Verder rijd ik ook op niet-ruiterpaden, sowieso om in het bos te komen, dus dat hun ook op de riuterpaden lopen vind ik niet gek.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 09:43

ik weet dat je op een gewone weg of fietspad waar je ook wel eens rijdt om ergens te komen ook honden tegen kan komen, maar juist op een ruiterpad verwacht je geen honden (ja ik nuw el. wij hebben dus hele uitlaatservicen die ALLE honden los laten lopen en dan dus ook gewoon op het ruiterpad... en geloof mij, die honden staan niet allemaal onder appèl.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:48

Hier op de Veluwe is het vrij wandelen met aangelijnde hond, op ALLE paden en wegen. Wandelaars mogen dus gewoon op het ruiterpad komen hier. Check even de bordjes bij het stuk bos waar je in gaat, daar staat het altijd op.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 12:00

daar staat niet of honden op het ruiterpad mogen. maar ik zal vanmiddag even kijken.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:11

Als je er mag wandelen, mag je er ook je hond uitlaten. Al mag die meestal dan niet los ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 12:13

maar kom op! wie gaat er nou wandelen op een ruiterpad??? das toch gevaarlijk! das t zelfde als kinderen in de rijbak laten spelen! je weet dat er elk moment een paard over je heen kan walsen...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:16

Wij liepen laats een wandelroute die ook een stuk over een ruiter pad liepen ja we hadden een hond bij. Wij zijn alleen wel zo slim onze hond een stukje vast te houden. Dus ja je mag met je hond vaak wel op het ruiterpad komen, maar je hond moet daar vrijwel altijd aangelijnt zijn. Er zijn volgens mij maar weinig ruiterpaden waar je niet mag wandelen, daar moet je als ruiter dan maar rekening mee houden, een wandelaar zie je toch wel van een afstandje?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:17

Zou inderdaad wel fijn zijn als mensen zonder paarden gewoon van de ruiterpaden afbleven, maar geloof dat ze dat zelf niet altijd snappen.
Ben ook weleens mensen tegengekomen die midden op het galoppeerpad lagen te zonnen :+ en de hardloopclub vindt die paden ook wel handig om te trainen..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:21

Renza schreef:
Zou inderdaad wel fijn zijn als mensen zonder paarden gewoon van de ruiterpaden afbleven, maar geloof dat ze dat zelf niet altijd snappen.
Ben ook weleens mensen tegengekomen die midden op het galoppeerpad lagen te zonnen :+ en de hardloopclub vindt die paden ook wel handig om te trainen..

Komt ook vooral omdat je er meestal wel mag komen maar als ik weet dat ik op een ruiterpad loop loop ik wel zoveel mogelijk langs de kant en mijn hond zit aan de riem en loopt in de berm. Dat dringt dan nog wel tot me door, dat dat handiger is. Maar ja midden op een pad liggen zonnen is ook niet echt heel handig, sommige mensen denken er gewoon niet bij na dat een paard vanuit draf of galop niet zo heel snel stil staat denk ik.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:32

Wij deden laatst ook een wandelroute die ook gedeeltelijk over een ruiterpad liep. Toen heb ik de honden even aangelijnd. Maar je moet niet van mensen verwachten die nooit iets met paarden te maken hebben dat ze weten dat een paard niet meteen stil staat of kan schrikken van een loslopende hond. Als jij met je paard gaat buitenrijden vind ik dat je zelf alles in de gaten moet houden. En niet van andere mensen moet verwachten dat zij ook rekening met jou houden want dat gebeurt gewoon niet. Klaar.
Als je een wandeling in een bos gaat maken is het vaak ook niet meteen duidelijk(voor een leek) dat je op een ruiterpad loopt. Mensen weten dat gewoon niet.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:35

Een vriendin van me neemt vaak haar hond mee als we gaan buitenrijden. Dus die loopt dan ook op het ruiterpad. Geen idee of dat mag of niet eigenlijk. Ze zorgt er altijd wel voor dat niemand last van hem heeft, hij luistert erg goed.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 12:38

mijn paard reageert niet op honden en staat gewoon netjes stil. ben ook wle van mening dat je met een paard niet met gaan buitenrijden als je hem niet onder controle kan houden EN DAT VAN TE VOREN WEET, maar er kan altijd iets geks gebeuren... nederland is zo van de regeltjes, waarom dan niet ook in dit geval?
ach, wie weet heb ik de volgende keer toch per ongeluk GEEN zachtere versnelling op mijn paard tot ik vlak achter zulke mensen ben...
eerst even nakijken welke rechten ik daar nou pcs heb en of een hond los mag ja of nee...

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:41

zij schreef:
maar kom op! wie gaat er nou wandelen op een ruiterpad??? das toch gevaarlijk! das t zelfde als kinderen in de rijbak laten spelen! je weet dat er elk moment een paard over je heen kan walsen...

Mensen die niet bekend zijn met paarden hebben daar echt geen weet van. Een beetje begrip voor de andere kant is geen schande hoor...
Bovendien mogen ze er vaak gewoon wandelen en heb je als ruiter dus geen enkel recht van spreken.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:42

ohhww verschrikkelijk wij hadden t laast ook,
vriend reed voorop, in een behoorlijke gallop
paard maakte plots noodstop (paard had het eerder gezien als hem :P )
mijn paard botste half op de zijne..
bleek het ook een jonge hond te zijn die nog niet zo goed luisterde..
eigenaresse verontschuldigde zich wel, maar toch.
als je over de hond heen waren gegaan, hadden wij het gedaan..
ben blij dat zijn paard (wat in het bos ook vaak voorop gaat omdat die vanmijn nog een bage schijtert is)
bijna altijd uit zichzelf al stil gaat staan :)
de paarden zien het gelukkig vaak eerder als ons.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:45

Het is trouwens ook vaak zo dat wanneer je in een bos wandelt gewoon niet bij alle zijwegen word aangegeven dat je een ruiterpad oploopt. Dus dan kan je daar als wandelaar ook weinig aan doen. vooral paden die geen deel zijn van een route en de wat kleinere paden dan zie je pas bij de volgende kruising dat je op een ruiterpad loopt. honden die niet onderappel staan ergens loslaten (buiten een losloop gebied) vind ik zoiezo vrij asociaal. Maar met een paard dat je niet onder controle hebt buiten rijden net zo natuurlijk.(hoewel een dier 100% onder controle hebben natuurlijk niet gaat)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 12:47

sifra01 schreef:
Een vriendin van me neemt vaak haar hond mee als we gaan buitenrijden. Dus die loopt dan ook op het ruiterpad. Geen idee of dat mag of niet eigenlijk. Ze zorgt er altijd wel voor dat niemand last van hem heeft, hij luistert erg goed.

dat vind ik dus al een heel ander geval...

gevalen wara ik het over heb zijn :

een dove EN blinde hond die losloopt (dat snap ik al niet) en dan dus gewoon tussen de benen van mijn paard door wandeld (ik ben braaf stil gaan staan, rekening houdend met de vrouw en haar hond). vervolgens wordt mij veteld dat ik wel goed uit moet kijken want de hond is doof en blind. WIE MOET ER NOU UITKIJKEN DAN???

de andere keer was een vrouw die behoorlijk in de weg liep met haar hondje op het ruiterpad. ik zag haar al vanuit de verte, dus ben gaan stappen, maar mevrouw was niet van plan om aan de kant te gaan (is heel breed stuk ruiterpad) zelfs niet toen ik het vroeg, en vervolgens keek ze me heel kwaad aan toen ik er dus wel gewoon langs ging :o (in stap!)

tsja, en dus een hele groep honden die bij een uitlaatservice horen die gewoon spelen op een ruiterpad en vervolgens met mijn paard willen spelen (mijn paard blijft stil staan, maar menig ander paard was er al lang van op hol geslagen)

en dan hebben we nog de hond die ineens uit de bosjes komt springen en in het achterbeen van mijn paard hangt. baasje kwam ik tig meter verderop tegen. hoezo: hond onder appèl houden en in de gate houden???

tsja en zo kan ik nog wel even door gaan. krijg je als je veel buiten rijdt. maar daarom vroeg ik het mij dus a. ik begin me er behoorlijk aan te ergeren...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:47

zij schreef:

Wat voor slecht opgevoed paard heb jij eigenlijk dat hij gewoon over mensen heen walst??

(dat vind ik overal onacceptable gedrag voor een paard. Ik ben al beledigt als ie me zomaar voobij loopt aan de hand.)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 12:50

Grobegni schreef:
zij schreef:

Mensen die niet bekend zijn met paarden hebben daar echt geen weet van. Een beetje begrip voor de andere kant is geen schande hoor...
Bovendien mogen ze er vaak gewoon wandelen en heb je als ruiter dus geen enkel recht van spreken
.

ach, een beetje lukt ook wel, maar in sommige gevallen moet ik zo mijn best te doen om mij in te houden... dat ik mij dus afvraag welk recht ik wanneer heb. dan kan ik mensen er evt op aanspreken. nu weet ik het niet dus houd ik braaf mijn mond. maar zou er graag eens wat van zeggen als ik weet dat ik in mijn recht sta ;)