Wat als mijn paard een hond dood schopt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

A0000

Wat als mijn paard een hond dood schopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 23:01

De laatste tijd kom ik steeds vaker vreselijk onopgevoede honden tegen in het bos. Ze krijgen me in het zicht, komen blaffend op me af gedenderd en duiken op de achterbenen van mijn paard af. Een baasje is nergens meer. Kan roepen wat hij wil maar no way dat de honden luisteren.
Vandaag kwamen er drie grote labradors op me af en mijn paard is niet snel onder de indruk, maar hier schrok hij duidelijk echt van. Ik hield hem stil tot de baasjes hun honden weer onder controle hadden, maar tot die tijd stonden ze (dicht!) achter hem te blaffen en mn paard begon daar nogal van te huppelen.
Wat nou als hij een van die honden had doodgetrapt? Krijg ik dan een proces aan mn broek of is het eigen schuld dikke bult voor de baasjes? Wat zijn mijn rechten?

Elamor

Re: Wat als mijn paard een hond dood schopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:02

heb helaas geen antwoord, maar ben heel erg beneiuwd naar het antwoord!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:03

Volgens mij krijg jij dan een proces aan je broek. ZO heeft onze boswachter het ooit gezegd tenminste.
Zover ik weet is het de schuld van de ruiter wanneer bv een hond getrapt wordt. Mits het in een gebied is waar de hond los mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:04

MOGEN honden los bij jullie in het bos?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:05

Het is schade die jouw paard aanricht aan een derde.. in dit geval de baas van de hond. Sluit dus een Aansprakelijkheidsverzekering af.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:07

Ik denk ,weet t niet zeker ,dat de honde-eigenaar pech heeft.
Jij hebt je dier "aangelijnd"en zij op dat moment niet.het gaat om het aanlijnen denk ik.
Ik denk dat je ervan uit kan gaan dat de loslopende honden in dit geval rechteloos zijn maar jij wel rechten hebt b.v. in het geval je paard aan de haal gaat door die honden en schade maakt...?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:08

Een tip. Blijf staan en probeer je paard altijd naar de hond toe te draaien. Echt aanvallen doen ze niet graag 'in het zicht'...dus blijven de hnden ook op een veiligere afstand. Maar ja als ze met drie zijn en zich gaan organiseren is dat niet echt haalbaar.

Inderdaad verzekering voor schade aan derden BA Paard heet dat hier.

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:09

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 23:17

Sonja schreef:
MOGEN honden los bij jullie in het bos?

Ik geloof van niet... Stel dat het niet mag en ze lopen los op een ruiterpad (waar ik me dus in principe aan de regels hou), zou dat iets veranderen?

Bedankt voor de snelle antwoorden! Eerlijk gezegd denk ik niet dat mijn paard het in zijn hoofd zal halen om een hond dood te schoppen hoor, maar ik ben gewoon benieuwd hoe het gaat als hij het wel doet :=

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:20

rommie schreef:
Ik geloof van niet... Stel dat het niet mag en ze lopen los op een ruiterpad (waar ik me dus in principe aan de regels hou), zou dat iets veranderen?

Bedankt voor de snelle antwoorden! Eerlijk gezegd denk ik niet dat mijn paard het in zijn hoofd zal halen om een hond dood te schoppen hoor, maar ik ben gewoon benieuwd hoe het gaat als hij het wel doet :=

dan lijkt het mij logisch dat jij nooit schuld hebt.. maar ik weet het niet zeker.
Misschien iets om even een mailtje over te sturen naar de verzekering?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:23

Neehhor, hier kan LDRD je in 1 zin antwoord op geven gok ik zo....

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:24

wizewo schreef:
Een tip. Blijf staan en probeer je paard altijd naar de hond toe te draaien. Echt aanvallen doen ze niet graag 'in het zicht'...dus blijven de hnden ook op een veiligere afstand.

Dat is bij mijn paard en bij mijn pony absoluut geen optie, want elke hond die dan dreigend over komt, pakken ze. Die kappen gewoon een keer gemeen naar voren toe. Bij mijn pony was het een keer goed raak, gelukkig gaf die mevrouw direct toe dat haar hond niet geluisterd had en dat ze zelf fout zat. Bij mijn andere paard waarschuw ik altijd ruim van tevoren dat ze honden echt pakt :).

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 23:26

Ik heb geen flauw idee of ik zo'n verzekering heb :o Paard is officieel van mijn vader, dan valt hij zeker onder zijn verzekering (ook als ik er op zit)? Hmm, misschien val ik zelf ook wel onder de verzekering van mijn vader... Woon tenslotte (officieus, dat wel) in zijn huis.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:28

honden mogen bijna nergens meer los
w.s. waar jij rijd ook niet.

Ik neem aan dat dat de situatie veranderd.Want stel dat hij de hond schopt, dan kun je zeggen: dan had je hond aangelijnd moeten zitten! Dus eigen schuld.
Maar of dat echt op gaat.....

En volgens mij ben je via je vader wel verzekerd.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 23:31

Ja precies, dat 'hond had aangelijnd moeten zijn' verhaal is de reden dat ik twijfel... Als de honden los zouden mogen dan denk ik dat ik de enige ben die fout is (want paard niet onder controle). Maar als de honden los zijn (en overduidelijk ook niet onder controle) én ik heb mijn paard niet onder controle, wie is er dan het foutst, zegmaar :+ In feite begaat het baasje van de hond twee fouten en ik maar een, maar ik heb geen idee hoe het rechtssysteem daarmee omgaat... Misschien morgen maar eens bellen met de politie, wie weet weten zij er meer van.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:42

dat zou ik maar doen!Slim.

laat je t hier nog weten? Ben zelf ook erg benieuwd, aangezien die van mij terug aanvalt door maaien met voorbenen of rennen haha..

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 23:42

Ja ik laat het weten! Ben meteen maar even aan t spitten naar verzekeringen... Toch wel handig om zoiets zeker te weten :D

annerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:49

Je bent wel aansprakelijk als bezitter van het paard voor de schade die ontstaat ten gevolge van een zelfstandige gedraging van je paard. In dit geval ben je dus aansprakelijk. (art. 6:179 BW)
Maar de vergoedingsplicht wordt verminderd en kan zelfs geheel komen te vervallen wanneer de schade mede te wijten is aan omstandigheden die aan de benadeelde zijn toe te rekenen. (Art 6:101 BW) In dit geval is het redelijk te veronderstellen dat de vergoedingsplicht geheel komt te vervallen. Los van de vraag of de hond ter plaatse los mocht lopen rent de hond immers op het paard af en het paard had niet getrapt en had de hond in ieder geval niet kunnen raken wanneer de hond dit niet had gedaan.
Aldus volgens de aansprakelijkheidsexpert die hier op de bank zit :D .

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 00:01

Helemaal geweldig! Heeft die expert toevallig ook nog enig idee of er een verschil is als ik wel of niet op het ruiterpad rijd?

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 00:01

Artikel 179 Boek 6 Burgerlijk Wetboek

De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht hebben gehad.

Dit artikel vestigt de aansprakelijkheid.

De omvang van de schade word bepaald door afdeling 10 Boek 6 Burgerlijk Wetboek...met in het bijzonder artikel 101.
( deze zijn te vinden op http://www.overheid.nl onder Wetgeving)

De rechter kijkt in hoeverre de omstandigheden hebben bijgedragen aan de schade en voor wiens rekening die komen.
Bijvoorbeeld: 70-30 verdeling van de schadevergoeding.

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 00:05

Haha...

Iemand was mij net voor met uitleg :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 00:07

De eigenaar van het dier is en blijft verantwoordelijk voor diens daden.

De eigenaar van de hond is dus verantwoordelijk voor de daden van die hond, maar die blaft alleen en doet verder niets. Jij bent verantwoordelijk voor de daden van je paard en die trapt een hond dood.

Het is heel krom want de hond heeft door zijn geblaf aanleiding gegeven voor de daad van je paard, maar je paard is degene die schade heeft toegebracht aan en daardoor ben jij degene die voor de schade op moet draaien.

Eea is natuurlijk wel afhankelijk van of die hond op de betreffende locatie los mocht lopen en of jij je op een ruiterpad bevond.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 00:07

Ik heb eens in precies zo'n situatie gezeten... Reed met mijn paard door het bos en opeens vliegt er een grote Deense Dog op ons af. De hond was door het dolle heen, blaffen, rondjes springen. Zijn baas stond op een afstandje te kijken, leek niet echt dichter in de buurt van mijn paard te durven komen.

Plots hapte de hond in mijn merries staart, zij was hier niet van gediend en gaf de hond een trap op zijn kop.... Het was een doffe klap, niet voluit gelukkig... Ik moet zeggen dat ik het toch behoorlijk benauwd kreeg... De hond liep met zijn staart tussen zijn poten naar de eigenaar terug, hij leek ongedeerd.

Gelukkig reageerde de eigenaar heel tof, hij zei iets in de trant van: ''daar zal hij vast van leren'' en liep door. Na dit voorval was ik echter wel benieuwd hoe het zo zitten als het anders afgelopen was...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:15

oehhh jakkes MarchaL!

mmm het lijkt mij ook zo dat het erg afhankelijk is van de oorzaak e.d.
maar voor zover ik weet is waar ik woon(Drenthe)
het op de meeste plekken niet verplicht om je hond aan te lijnen in het bos(hoe kom je erachter of dat wel of niet moet?)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:27

Honden horen aangelijnd te zijn (nl wetgeving) en onder apel van de baas te staan.
Indien beide niet het geval is en jij je op en duidelijk aangegeven ruiterpad bevind en je paard verder onder controle hebt dan heeft de hondeneigenaar pech. Kan hij proces aanspannen wat hij wil maar dat verliest hij toch.