Paard in de trailer: been bescherming en andere vragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Paard in de trailer: been bescherming en andere vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 19:07

We gaan zaterdag onze Fries ophalen. Hij moet ongeveer anderhalf uur in de trailer staan. Omdat we verder nergens naar toe zullen gaan vinden we de uitgave voor transportbeschermers wat overdreven. Is het wel aan te raden of kunnen we hem ook "bloot" in de trailer zetten? Of kan ik hem ook bandageren bijvoorbeeld? Of is dan peesbescherming/ strijklappen beter (hij heeft grote hoeven!)?

Zowiezo ben ik van plan een deken te kopen voor hem (zweetdeken/staldeken met singels dus) om die op te doen. Geeft me toch een fijner idee. Wat zal de beste ondermaats lengte zijn om te kopen? Het gaat om een 6 jarige Friese ruin van 1,58 hoog en ik kan helaas niet even langs om hem op te meten. De verkopers vragen het op te meten is geen optie.

Ik koop zowiezo ook een hooizak en die krijgt ie dus met hooi. Of is een hooinet beter voor in de trailer? (Zo'n zak heeft vaak maar 1 opening...) Moeten we onderweg een pauze houden?

Juul_sintha

Re: Paard in de trailer: been bescherming en andere vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:10

Ik zou hem zowieso niet ''bloot'' op de trailer zetten. Je kunt hem idd bandageren eventueel met onderlappen(als je die hebt) maar peesbeschermers kan ook, eventueel met springschoenen.
Deken kun je doen maar als het te warm is hoeft het natuurlijk niet perse. De maat van de deken is idd moeilijk in te schatten daar durf ik zo niks van te zeggen. Veel Succes!

TeS19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:14

Welke dekenmaat je nodig hebt, hangt natuurlijk af van het type paard. Als het een echte flinke fries is, raad ik je een 195 aan. Dit is natuurlijk maar een gokje.
En voor de beenbescherming, kun je nergens iets lenen? Of andere tweedehands??

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:14

Heeft hij vaker op de trailer gestaan, en wat is hij gewend?

Ik had mijn paard altijd transportbeschermers om in de trailer. Ze ging liggen, liet zich vallen, trapte de ene na de andere transportbeschermer kapot, duur grapje dus. Soms had ze ook haar been/kroonrand open liggen. Niet zo leuk :n Maarja, liever die transportbeschermers dan helemaal haar benen (dacht ik). Sinds een 1,5 jaar staat ze 'bloot' op de trailer, en staat ze over het algemeen erg braaf. Mijn paard kan blijkbaar niet tegen die dingen aan haar benen. Hoe vaak ik het ook heb geprobeert. Een peesbeschermer oid verdraagt ze redelijk, maar bloot gaat gewoon het beste :j

Ik heb gewoon een hooizak in de trailer hangen als ze lang in de trailer staat, en dat gaat goed. Naar mijn idee hoef je geen pauze te houden onderweg hoor, ik zou iig gewoon aan een stuk door rijden. Evt. een keer kijken onderweg, maar ik denk niet dat het nodig is als het goed gaat :)

Hoezo vind je een deken op doen een fijner idee? Als het warm genoeg is heeft hij dat toch niet echt nodig. :)

Moncherette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:16

"bloot'' op de trailer vind ik ook wat riskant, ik zou even rondkijken of je iets kunt lenen. Met warm weer zou ik een deken niet noodzakelijk vinden.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 19:20

Tsja ik zat meer naar het huidig weer te kijken hier... Met warm weer gaat er geen deken op idd.

Paard is trailer gewend en gaat er makkelijk op. Verkopers hebben hem er 1 keer op gehad zonder iets aan de benen maar dat was maar een kort stukje. Hij was super kalm op de trailer zeiden ze. de eigenaar ervoor weten ze niet wat deze deed op de trailer. Pees en strijklapen is ie gewend. Daar wordt ie in principe ook mee gereden. Was hun wel aanbevolen (ik heb hem met rijden en voorrijden ook horen aantikken) Dus ben zowiezo van plan die te kopen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:21

Ik ben nooit zo dol op transportbeschermers, als je rustig rijdt kan er niks gebeuren. Ik heb een keer een paard door een trailer zien stuiteren omdat zo'n beschermer los was geraakt en het dier daar van in paniek raakte. Een deken zou ik bij de hand houden voor als het paard bezweet uit de trailer komt.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:23

Dan zou ik hem gewoon met peesbeschermers en strijklappen op de trailer zetten. Dat is hij gewend :j Je zou er voor de zekerheid een paar springschoenen bij kunnen doen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:33

Ik deed het vroeger wel altijd, maar ik heb mijn merrie 1x onderuit zien gaan door een loslatende transportbeschermer en doe het nu al jaren zonder. Bevalt ons prima.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:40

Ik gebruik altijd van die 3 in 1 beschermers. Mijn paarden vinden transportbeschermers maar niks, vooral mijn ruin (ook een Fries ;) ) is de hele weg bezig zich van die dingen te ontdoen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:42

Als het paard heel erg onrustig wordt van beenbescherming dan is het middel erger dan de kwaal. En kun je hem dus beter bloot op de trailer zetten of alleen met een springschoen ter bescherming vd kroonrand.

Anders zou ik hem of bandageren met een grote onderlap (ik knipte vroeger altijd oude deken in stukken zodat deze ook over de kroonrand vallen). Doe de bandages niet te strak maar zeker ook niet te los (voor het afzaggen).

Als het paard niet gewend is op de trailer neem dan ook een streepje verdoving mee (niet te veel maar net zo veel dat het scherpe randje eraf is).

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 19:43

Arizona schreef:
Ik gebruik altijd van die 3 in 1 beschermers. Mijn paarden vinden transportbeschermers maar niks, vooral mijn ruin (ook een Fries ;) ) is de hele weg bezig zich van die dingen te ontdoen.

Nog een beetje groen in beschermingsland... Kun je mij het verschil uitleggen tussen een "gewone" peesbeschermer en een 3-in-1?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:46

3 in 1 lijkt meer op een badage gekruis met peesbeschermer

wat betreft een deken, als het paard nu geen deken opheeft, ook geen opdoen op de trailer

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 19:46

jury schreef:
Als het paard heel erg onrustig wordt van beenbescherming dan is het middel erger dan de kwaal. En kun je hem dus beter bloot op de trailer zetten of alleen met een springschoen ter bescherming vd kroonrand.

Anders zou ik hem of bandageren met een grote onderlap (ik knipte vroeger altijd oude deken in stukken zodat deze ook over de kroonrand vallen). Doe de bandages niet te strak maar zeker ook niet te los (voor het afzaggen).

Als het paard niet gewend is op de trailer neem dan ook een streepje verdoving mee (niet te veel maar net zo veel dat het scherpe randje eraf is).

Gewend is ie wel. Ging met de eigenaar hiervoor (dus voor de verkopers) op wedstrijd. Ze weten dus alleen niet of ie dan ook iets om had. Transportbeschermers gaan het dus niet worden in elk geval. Pees en strijk ga ik zowiezo aanschaffen vanwege dat dat al gedaan werd bij hem en ik hem heb horen aantikken. Ik weet niet of ik de huidige pees en strijk van hun erbij krijg. Zadel en hoofdstel heb ik erbij gekocht, maar ik denk dat ze de set van dekje en bescherming zelf houden.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:47

Even een plaatje gepikt van de site van de paardendrogist
Afbeelding
3 in 1 beschermers beschermt de kogel en de pezen

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:48

Maar denk niet alleen dat er dingen kunnen gebeuren tijdens het rijden he. Met laden of uitladen kan er ook vanalles gebeuren. En toen ons paard geladen op de trailer stond en wij even binnen spullen gingen pakken is hij over de voorste stang gegaan en raakte helemaal in paniek, toen waren we echt blij dat we beschermers omhadden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:49

Waarom zou je een paard met SOKKEN anderhalf uur met beschermers in de trailer willen zetten met ws warm weer?
Heb je enige idee hoe dat aanvoelt voor dat paard? Ik vind zowiezo dat je paarden met sokken geen beenbescherming om moet doen. Dat doet vaak meer kwaad dan goed.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:52

Een dekentje zou ik wel opdoen, het tocht altijd in een trailer en dan die koude wind over z'n blote ruggetje...

Mijn pony stond altijd met alleen peeskappen voor (die werd panisch van transportbeschermers). Die stond ook gewoon rustig, dan is (andere) bescherming imo niet nodig.

Ik zou hem gewoon lekker met een dekentje op en blote beentjes op de trailer zetten.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:04

Waarom al die dekens en beschermers? Houdt een deken bij de hand voor als hij evt. bezweet is als hij uit de trailer komt. En war die pees/transport beschermers betreft, als hij ervaring heeft met trailer rijden zou ik ze niet gebruiken, het risico dat hij ze aftrapt of ze losraken is voor mij dan veel te groot.

Al onze paarden gaan "bloot" op de trailer met alleen een halster met touw vast aan de trailerwand. Zelfs onze stuiterende zenuwachtige bange arabier. Er is nooit wat gebeurt, natuurlijk zijn er ook andere verhalen, maar jou paard heeft ook nog eens sokken en dan met dat warme weer bescherming om doen? Daar doe je hem geen plezier mee.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 20:12

Ja sokken heeft ie wel ja... En supergrote hoeven (OK ben de laatste anderhalf jaar de hoefjes van een shetje van 80 cm gewend... :+ maar toch...) Dus springschoenen zijn er denk ik niet eens in zijn maat te krijgen. Of ik moet van die opvouwbare waterbakken voor de hond nemen hahaha. Ja die peesdingen kan hij ook aftrappen en die mensen zeiden dat ze hem niet eens gevoeld hadden in de trailer. Deken ga ik zowiezo meenemen. Het zou goed weer worden geloof ik zaterdag als ik jullie zo hoor en we gaan hem in de middag halen...

Zit ik nog te twijfelen of ik met rijden pees en strijk om moet doen. Ook vanwege die sokken dus. Is het wel gewend en werd wel geadviseerd. Heb hem gereden in een zware mulle bak. Op stal hebben we een mooie bodem liggen. Eerst maar eens kijken hoe hij loopt en of ik hem hoor aantikken op een betere bodem? Of zowiezo pees en strijk kopen (juist omdat dat dus aangeraden werd en hij altijd met gereden is...?

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:09

Als hij strijkt zou ik toch peesjes en strijklappen omdoen met rijden.Ook bij peter in de bak.anders tikt hij zijn eigen pootjes open.

Met vervoeren heb ik nog nooit wat omgedaan.Ik vind het nog gevaarlijk ook als het losschiet.

Deken is niet echt nodig als je ook een achterzeiltje hebt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 00:05

Het gegeven antwoord van Fjord_brucht is voor mij bedoeld. Zij kent mij persoonlijk. Het is overigens niet zo netjes en volgens mij tegen BOKTregels om in iemands topic een nieuwe eigen vraag te zetten. Als ik jou was zou ik even een eigen topic hierover openen. Ik denk dat je er dan meer antwoord op krijgt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 00:12

ik zet al mijn paarden al jaren bloot op de trailer.

Geen deken want het is in een trailer al zo superwarm dat ze er vaak drijfnat uitkomen ook in de winter.

Geen bandages want als je goed oefent, rent je paard niet in paniek de trailer af. Een paard dat bandages nodig heeft, is gewoonweg niet klaar om geladen te worden, en heeft meer oefening nodig. Mijn paarden kénnen de trailer en weten waar de klep zit en waar niet }:). Kwestie van leren waar ze hun poten neer moeten zetten.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 00:17

Arabesk schreef:
ik zet al mijn paarden al jaren bloot op de trailer.

Geen deken want het is in een trailer al zo superwarm dat ze er vaak drijfnat uitkomen ook in de winter.

Geen bandages want als je goed oefent, rent je paard niet in paniek de trailer af. Een paard dat bandages nodig heeft, is gewoonweg niet klaar om geladen te worden, en heeft meer oefening nodig. Mijn paarden kénnen de trailer en weten waar de klep zit en waar niet }:). Kwestie van leren waar ze hun poten neer moeten zetten.

Ik heb begrepen dat hij de trailer kent en makkelijk erop gaat. Maar ja, voor het eerst je eigen paard ophalen... zou hem wel in piepschuim in willen pakken snap je... hahaha. En even rustig een aantal dagen oefenen kan ik natuurlijk niet. Het is zaterdag voor komen rijden met de trailer, afrekenen, klaar maken voor zover hij dat nog niet is dan, inladen (zo makkelijk hoop ik) en wegrijden. En ik wist echt niet wat gangbaar was. Maar alle adviezen bij elkaar ga ik toch voor bloot erin idd. En een deken bij de hand mocht ie bezweet eraf komen. Ga dus wel pees en strijk kopen, maar dan voor het rijden!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 00:22

dan zou ik eerder een paar streepjes tranquigel in hem leegdrukken