Waar op letten bij kopers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Waar op letten bij kopers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 07:57

Ik zag dat er al informatie was waar je op moet letten als je een paard wilt kopen.
Maar waar moet je nu eigenlijk op letten als je een paard gaat VERkopen?
Je wilt natuurlijk het beste voor je paard, dus wil je ook niet je paard verkopen aan mensen waarmee jij het niet ziet zitten.
Toch lees je hier regelmatig verhalen dat na verkoop het toch niet zo'n goed plekje blijkt te zijn of toch geen goede combinatie.
Verkopers moeten (of willen) dan soms ook de pony na verkoop weer terugnemen.
Dat is uiteraard voor de pony geen leuke situatie en voor de verkopers vaak onhandig; meestal is er geen plek, tijd of geld meer voor de pony om deze terug te nemen.
Om te voorkomen dat de pony niet goed terecht komt of jij als verkoper in een lastig parket komt door de situatie zoals hierboven geschetst; waar let je op als er kopers langskomen?

Denk hierbij aan:
* proefrijden
* communicatie voor en tijdens de kennismaking

maar ook: stel de mensen komen langs, maken een proefritje en zij willen hem kopen.
Wordt dit dan meteen besloten door beide partijen of nemen kopers/verkopers eventjes bedenktijd?

Misschien wel interessant om te lezen waar jullie op letten en hoe jullie dit regelen :)

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:06

Vooraf bedenken wat belangrijk is voor je en dat ook communiceren aan de kopers.
"Communicatie voor en na tijdens de kennismaking". Kijk mensen komen niet om te kopen om extra vrienden te vinden of kennissen. Als dit gebeurd is het goed, maar beter is toch belangrijke zaken contractueel te regelen.
Er zijn bijv. mogelijkheden om in het koopcontract punten op te nemen van niet mogen doorverkopen, of mee te fokken. Je kunt ook opnemen dat je regelmatig mag langskomen. En als je het heel belangrijk vindt spreek je ook af dat je de huisvesting van te voren bekijkt.

opisop_shop

Re: Waar op letten bij kopers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 08:09

Merendeel wordt zonder koopcontract verkocht denk ik?

Maar goed; hoe weet je nu dat dit DE mensen zijn voor jouw paard; waar let je dan op?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:18

Ik vind het erg belangrijk om te letten op de reactie die paard en nieuwe ruiter op elkaar geven.
Ik kan twee top voorbeelden noemen toen mijn vorige pony verkocht werd.
Het eerste meisje stapte al met een chagrijnige kop op en heeft in de tijd dat ze gereden heeft alleen maar lopen schelden.
Ze stapt af, moppert wat tegen haar vader en deze komt naar ons toe. We nemen haar.
Nou, dat was dus iets wat mooi niet door ging. Bij die mensen kon ze het gewoon niet goed krijgen.

Echter, een ander meisje was gewoon de perfecte match. Ze zou haar krijgen van haar opa, dus die was er ook bij.
Meisje stapt op en begint meteen te stralen. Heeft daar heerlijk met een big smile rondgereden en was ontzettend lief voor het paardje. Je merkte echt dat ze er meteen gek op was.
Wij hebben met de opa staan praten en dat voelde gewoon heel erg goed.
Ze werd dan ook aan hun verkocht en een weekje later zijn we ook gaan kijken.
Haar opa gaf toen ook aan dat het altijd een beetje mijn pony zou blijven en dat ik altijd mocht komen.
En ik heb haar nog een aantal keer gereden. Helaas stierf ze een half jaar na de verkoop aan zware darmkoliek, maar dit waren gewoon de beste kopers die we hadden kunnen treffen. Een meisje dat er vanaf het eerste moment helemaal gek mee was en waar je als oude eigenaar zo ontzettend welkom bent.

Dus ik denk dat het echt een gevoel is.
Je merkt meestal wel of het iets is of niet. Al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen.
Je kunt inderdaad altijd gaan kijken op voorhand.
Of wat je zou kunnen doen, is een afspraak maken voordat de kopers het paard komen bekijken.
En in die afspraak niet naar het paard gaan, maar een persoonlijk gesprek hebben.
Ik denk dat je daar ook heel veel informatie uit kunt halen en heel veel te weten kunt komen over de personen.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:01

Wat mischien ook een goede tip is om die gene die wil kopen gelijk zoveel mogelijk zelf met het paard te laten doen. ( zelf uit de box halen, borstelen, opzadelen, een stukje laten lopen/leiden
Hierdoor kun je op de interactie tussen paard en koper letten, bv hoe reageerd het paard, hoe gaat de koper ermee om.
ik heb altijd het idee dat paarden en pony's zelf hun mens uitzoeken en dit kun je ook goed zien aan hun gedrag bij mensen.

Verder is het een goed idee om vooraf te informeren waar het paard komt te staan op een pension, aan huis ? Dan kun je een keer langs rijden en kijken wat voor sfeer er hangt en wat voor acamodatie er aanwezig is.

Heel veel succes met het vinden van een geschikt baasje.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:36

Ik zou ze ook zo veel mogelijk zelf laten doen. Zo zie je direct of ze qua omgang ook goed met je paard kunnen omgaan, of het klikt.
Vaak moet het rijden nog wat groeien, maar meesta bij de 1ste kennismaking kun je al zien of het een goede combinatie kan worden of niet.
Mijn paarden zijn allemaal gebracht, dus die mensen hebben een indruk gekregen over het hoe ''hun'' paard gestald is.
Verder zou ik mensen meer als 1x laten komen, dat komt in mijn ogen ook serieuzer over. Zeker als je een goede plek zoekt.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:47

Het lijkt een beetje op verliefd worden, je weet vanzelf of het de juiste kopers zijn. Maar concreet gezien: kijk hoe het paard op de kopers reageert en de kopers op het paard. Kijk hoe ze ermee omgaan. Vraag ze de kleren van het lijf over waar het paard komt te staan, wat ze ermee willen gaan doen, waar ze precies naar op zoek zijn. Stel wat strikvragen om hun kennis te testen. Kijk hoe ze opzadelen, hoe ze de hoeven uitkrabben.

Bij de kopers van mijn paard wist ik op het moment dat zij het erf op kwamen, dat het goed zat. Mijn paard reageerde nieuwsgierig maar lief op hen en zij keken buitengewoon verliefd naar mijn paard. Ze bleken zelf een pensionstal met zo'n 60 paarden te runnen, hadden dus kennis zat, en wilden een paardje waarmee ze zowel naar het duin konden als nog wat in de dressuurring van konden leren. Sloot perfect aan op mijn wensen en dat maakte het afscheid nemen een stuk minder zwaar (hoewel niet makkelijk).

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:58

Als wij een paard of pony te koop hebben (gelukkig bijna nooit....) en er meldt zich een geinteresseerde, dan vermeld ik in het eerste gesprek al dat de bereidheid om de vraagprijs te betalen, niet automatisch inhoudt dat ze het beestje kunnen kopen. Pas als wij zelf, als verkoper, ook het gevoel hebben dat het een goede combinatie kan worden, dan wordt er verkocht.

volg je gevoel als er iemand komt om je paard te kopen. Als je je er niet helemaal goed bij voelt, gewoon niet doen, dan komt er vast nog een ander waar jouw paard wel bij past.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:01

Ik zou een voorkeur hebben voor kopers die meer dan één keer komen kijken. Heel goed letten of er wel echt een klik is, zeker als je weet dat je misschien een paard hebt dat niet bij ieder type ruiter zou passen zou ik ze meerdere keren komen laten kijken en uitproberen. Vaak genoeg gehoord dat een braaf paard bij een niet passende ruiter binnen een paar weken verandert in een minder braaf paard en dan weer snel doorverkocht wordt.
Dat geeft aan dat ze een weloverwogen beslissing maken. Verder goed informeren naar waar hij komt te staan, zelf je paard naar de koper toebrengen kan ook schelen, of ga indien mogelijk kijken waar hij terecht komt.
Informeer of ze hiervoor al paarden hebben gehad, waarom ze deze niet meer hebben, of waarom ze een paard willen. Ik heb ooit potentiele kopers gehad die hun paard hadden moeten laten slachten vanwege artrose, maar dat paard zelfs al liep ze kreupel nog zo graag wilde werken dat ze dr nog regelmatig hadden gelongeerd en gereden. Die koop ging dus ook niet door.
Ook mensen die in korte tijd veel verschillende paarden hebben gehad omdat het iedere keer net niet was wat ze zochten zou ik wantrouwen.

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:07

ehm heel even over het 'koopcontract' waar hierboven over wordt gesproken: Je kunt niet laten vastleggen dat een koper het paard niet door mag verkopen of mee mag fokken en dat je het paard mag bezichtigen. dat lijken me niet echt rechtsgeldige voorwaarden.

wel kan je natuurlijk altijd kijken hoe kopers met het paard omgaan, laat ze zelf zadelen&poetsen etc. en bespreek goed wat zij verwachten van een paard en kijk of die van jou daaraan kan voldoen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:44

In mijn koopcontract staat ook dat de vorige eigenaar altijd mag komen kijken naar haar oude paard, op de hoogte wordt gehouden als het paard verhuisd naar een andere stal, op de hoogte wordt gesteld wanneer hij ernstig ziek is en wanneer ik hem verkoop, zij het eerste recht van koop heeft.
Het zal vast niet rechtsgeldig zijn, maar ik heb het wel getekend en hou me er wel aan. Alleen al dat een koper bereid is dergelijke afspraken te maken en op papier te zetten, zegt denk ik wel iets over de koper. Natuurlijk zijn mijn afspraken vrij extreem en had ik die wanneer de verkoper voor mij een vreemde zou zijn minder snel gemaakt (en dan met name het altijd mogen komen kijken, af en toe komen kijken is altijd prima, maar ik zou geen bemoeierige vorige eigenaar wekelijks op de stoep willen hebben).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:50

Ik vind het belangrijkste dat ik een goed gevoel heb bij de potentiele kopers van mijn paard. Ik vertel ze ook dat als ik het niet zie zitten, ze mijn paard niet meekrijgen.
Ook verwacht ik dat ze niet een beslissing na 1 keer nemen, maar dat ze er bedenktijd voor nemen of nog een paar keer komen kijken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 22:05

charlottelot schreef:
ehm heel even over het 'koopcontract' waar hierboven over wordt gesproken: Je kunt niet laten vastleggen dat een koper het paard niet door mag verkopen of mee mag fokken en dat je het paard mag bezichtigen. dat lijken me niet echt rechtsgeldige voorwaarden.

Waarom niet eigenlijk, kun je dat uitleggen?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:28

Omdat de eigenaar van het paard gewoon bepaalt wat er met het paard gebeurt, dus ook of hij er mee fokt en wie er naar het paard mag komen kijken etc. Je kunt niet contractueel vastleggen dat de eigenaar dat niet zelf zou mogen bepalen. De eigenaar is voor de wet degene die er de laatste 6 maanden voor betaalt heeft. Als jij dat niet bent heb je in principe niks te zeggen over het paard.
Als de eigenaar dus gewoon wel gaat fokken, het paard wel zonder overleg doorverkoopt kun je daar nisk tegen doen. Bovendien al zou je dat wel kunnen, het is in die gevallen eigenlijk altijd al te laat.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 08:15

Maar als de eigenaar er voor tekent dat bij wederverkoop jij op de hoogte wordt gesteld en de eerste keuze krijgt, dan heeft hij daar toch zelf akkoord voor gegeven?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:40

Klopt, maar volgens de wet bepaalt een eigenaar zelf aan wie hij zijn 'handelswaar' verkoopt. Daar kun je niet met een zelf opgesteld contract een andere draai aangeven.
Net als dat er bij een manege een bord staat betreden op eigen risico, dan kun je ook denken je gaat daarmee akkoord als bezoeker. Maar volgens de wet is de manegeeigenaar aansprakelijk als er bijvoorbeeld tijdens een les iets gebeurt. Je kunt niet door het afsluiten van een contract of het ophangen van een bord ervoor zorgen dat de wet niet meer op jou van toepassing is.