Hydrofoorset vraag, water oppompen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Hydrofoorset vraag, water oppompen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 10:42

Hai,

Ik ben op zoek naar mensen die gebruik maken van een hydrofoorset. Je schijnt ze te hebben in 2 varianten, de benzine en de elektrische.
Nu kan ik niet vinden wat ik wil, dus hopelijk kan hier iemand mijn vraag beantwoorden.

De pomp moet dus water oppompen, ik zie dat het wat ingewikkelde apparaten zijn. Bij de elektrische zou er constant water worden opgepompt zodra de waterdruk daalt, bij een benzine neem ik aan dat je dit zelf moet doen.

Opzich is dat zelf doen niet zo erg, maar als ik zoek op hydrofoorset kom ik ze alleen tegen met een stekker (voor in stopcontact), plus dat ik niet zou weten hoe je zoiets moet oppompen. Moet ik hierbij denken aan een waterpomp met kraan (idee als dit: http://www.schumulder.nl/theo/images/America1.jpg) of moet ik echt denken aan een klein apparaatje zoals dit: http://www.landbouwplaza.nl/admin/logo/ ... ORSET3.jpg

Kortom, ik heb nog nooit van een hydrofoorset gehoord, maar misschien dat iemand hier wat meer kan vertellen?

madamX

Re: Hydrofoorset vraag, water oppompen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:28

Plaatje nr 2 = een hydrofoor, ongeveer zelfde wat ik gebruik

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:56

Op de letter is een hydrofoorset niks anders dan een drukvat met pomp die ervoor zorgt dat de achterliggende (water)leiding op een constante druk blijft. De bron kan een (grote) tank zijn, of een waterput/bron. In het geval van een put moet de pomp wel zelfaanzuigend zijn, of je moet voorzien in een losse handpomp.

Zo'n setje is heel leuk, maar waar ga je het eventueel voor gebruiken?
Bedenk dat je niet zomaar straffeloos een gat van 40meter mag boren en water oppompen.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:43

de pomp op het 2e plaatje is hoogstwaarschijnlijk zelfaanzuigend. d.w.z. dat die water uit de grond omhoog kan pompen. een gewone pomp doet dat niet, die kan alleen maar de druk verhogen als ie het water "aangeleverd" krijgt. bijv. als de pomp op de grond staat en er water aangevoerd wordt uit een voorraadvat dat gelijk aan of hoger staat als de pomp.

het verschil tussen electrisch of benzine zit hem alleen in het feit dat je een benzinepomp overal kunt plaatsen waar water voorradig is dus ook in de polder bijv.

overigens moet je een zelfaanzuigende pomp als je die voor de eerste keer op een bron aansluit, wel aangieten: met een gieter vol laten lopen zodat alle lucht eruit is. een pomp die zelf de lucht wegpompt is vele malen duurder.

over die bron boren/slaan moet je je niet teveel zorgen maken. voor meer info kun je gerust pb-en

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 17:39

Bedankt voor de reacties.
De bron zit er al dus dat is gelukkig geen probleem. Het is echt puur de pomp alleen.

Een benzinepomp zou dus eigenlijk handiger zijn, die moet je dan gewoon vullen met benzine of denk ik nu te gemakkelijk?
Frankiej, dat eerste wat je zegt dat snap ik niet helemaal. :o?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:18

2e plaatje is idd een hydrofoor, we hebben exact dezelfde om grondwater op te pompen. Dus ook electrisch. Zodra ik de pomp aanzet, geeft die meteen water, dus er blijft ahw druk op staan. Alleen in de winter laten we het water eraf (om bevriezing te voorkomen) en dan moet ie ahw eerst gevuld worden voordat ie in het voorjaar weer gebruikt kan worden, regelt mijn man altijd dus hoe het precies zit weet ik niet. Voor een benzine ben je dus (als ik goed ben ingelicht) niet afhankelijk van stroom.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:34

je hebt dus een zelfaanzuigende pomp nodig. een niet-zelfaanzuigende pomp kan geen water uit de bron (waarin het water meestal op 1,5 m. diepte staat) trekken/zuigen. die kan alleen maar druk verhogen als jij zorgt dat ie het benodigde water aan de "zuigkant" al heeft.

of je een benzinepomp handiger vindt, ligt net aan de plek waar je hem nodig hebt. benzine moet je telkens bijvullen en die motoren zijn een stuk duurder in aanschaf en onderhoud. als er stroom aanwezig is kun je het beste een electropomp nemen