chippen en paspoort aanvragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oelewapper

chippen en paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 06:07

een kennis van me heeft aardig wat shetlanders lopen,naar zijn zin iets te veel en hij zou er graag een paar weg doen.
nu ik mn eigen land heb heeft hij me aangeboden om er 1 over te nemen,en ik heb daar wel oren naar,hij heeft hartstikke leuke beestjes lopen.,en voor mij is het een voordeel als er een extra pony bijloopt,dan blijft er nooit een paard alleen achter als de rest uit rijden is.

pony's zijn alleen niet gechipt,zullen dan denk ik ook wel geen paspoort hebben (??) en ik vrees dat ze ook nooit goed ingeent zijn.

kunnen jullie me misschien vertellen wat ik me op de hals haal als ik een pony van hem overneem?
extra kosten zijn het niet,ik mag de pony zo hebben van hem omdat hij weet dat ie goed terecht komt.

hoe gaat het laten chippen,paspoort aanvraag,eerste entingen ed in zn werk?wat kan ikhier van verwachten en wat zijn de te verwachten kosten?

Chantalll

Re: chippen en paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 06:23

Ik heb vorig jaar 35 euro betaald aan aan chip en paspoort dus die kosten vallen wel mee.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:14

Even een dierenarts bellen, laten uitleggen hoe of wat en laten komen. Deze zal dan chippen en basisenting geven (basisenting bestaat uit twee entingen, kost ongeveer 40 euro voor 2 entingen).

Paspoort aanvragen kan dan middels aanvraagformulier en chipgegevens (weet de DA ook wel hoe dat werkt :) )

Valt allemaal reuze mee hoor :) Veel plezier met je nieuwe pony!

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:19

Heb net een paspoort aangevraagd dat was 33,39 euro om precies te zijn. Voor het chippen heb ik iets van 20 euro betaald geloof ik.
Maar als een pony niet gechipt is kan die evengoed een paspoort hebben hoor maar dan zon oud paspoortje.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 08:29

-->TAO

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 07:27

Blondie_ schreef:
Heb net een paspoort aangevraagd dat was 33,39 euro om precies te zijn. Voor het chippen heb ik iets van 20 euro betaald geloof ik.
Maar als een pony niet gechipt is kan die evengoed een paspoort hebben hoor maar dan zon oud paspoortje.

vanmiddag gaan we de pony ophalen,wat kan ik het beste als eerste regelen en waar moet ik dit regelen?
het is een shetlandertje,bij welke instantie kan ik het best zijn paspoort aanvragen?

en wat is de volgorde?

eerst paspoort aanvragen,dan enten en chippen?
of eerst enten en chippen en dan paspoort aanvragen??

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 07:54

Als je even contact opneemt met je DA dan zal hij langskomen om te enten en te chippen,ook zal hij de gegevens opnemen van je paardje en daarmee het paspoort aanvragen.
Een van de gegevens die nodig zijn voor het paspoort is namelijk het chipnummer (of DNA-profiel...voor degene die bezwaar maken tegen chippen)

Als je paardje papierloos is zal dit door iemand van het Fjordenstamboek worden gedaan,je krijgt dan een PVE-paspoort.
Zijn er evt papieren bij dan kun je ook bij het Shetlandstamboek informeren maar anders is een PVE-paspoorttje prima ;)

Je zal hiervoor in totaal zo'n E80,- tot E100,- euro kwijt zijn (paspoort,chippen,enten en voorrij kosten DA) alles wat minder is is meegenomen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:43

Tinky12 schreef:
(of DNA-profiel...voor degene die bezwaar maken tegen chippen)

Nope. Binnenkort (per 1 juli dacht ik uit m'n blote hoofd, of anders 1 januari 2010 of zo'n soort datum. In ieder geval binnen afzienbare tijd) volstaat een DNA-profiel niet meer en moeten alle paarden en ponies in Nederland gechipt zijn.

De entingen worden bijgehouden in het paspoort. Het zou dus logisch zijn om eerst het paspoort aan te vragen en daarna te laten enten en chippen alleen is er weer gedoe met zo'n paspoort voor de chip, paspoort moet dan geloof ik terug naar de instantie die het heeft uitgegeven. Het beste kun je denk ik even aan de da en aan de instantie van het paspoort vragen wat de goede volgorde is. Mijn paard is destijds (als veulen) tegelijkertijd gechipt, geënt en van paspoort voorzien maar geeeen idee hoe dat toen precies gegaan is :7