paard wil de trailer niet op:|

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskiamax

paard wil de trailer niet op:|

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 12:47

hoi hoi

mijn paard wil de trailer niet op. hij is er niet bang voor ofzo maar hijwil gewoon echt niet.
we hebben hem sinds veulen af aan en hem toen 1 keer op de trailer gehad om hem te vervoeren. hij is 2 jaar bij iemand anders geweest en die heeft best veel wedstrijden gereden (dus met trailer) nu is hij weer bij ons en ik wil ook wedstrijden gaan rijden. dus zal hij wel op de trailer moeten.

hij is 1 keer op de trailer gegaan (deden we een kwartier over) op een 2 paards het andere paard stond er al in. toen we weer terug wouden hebben we er 4 uur over gedan om hem op de trailer proberen te krijgen. en het is niet gelukt. alle mogelijke manieren geprobeert en niks hielp. op den duur moet je gewoon omhouden dat zie je aan hem. een dag later weer geprobeerd en nu heel rustig zijn eigen keus laten maken. totdat hij erop stond en toen wou hij er weer niet meer op dus maar de volgende dag geprobeert en toen is het wel gelukt.

eergister moest hij weer op de trailer en we hebben van te voren op stal flink geoefend. hij liep er dan ook zo op, onderweg kwamen we allemaal motoren tegen wat niet zo'n goede invloed op max heeft gehad. gister na de selectie wouden we hem weer opladen en hebben het rustig gedaan maar weer wou hij niet. gister hebben we net zo lang doorgeprbeert totdat hij gevaarlijk werd (trappen wat hij anders nooit doet en telkens omhoog gaan). vandaag willen we het weer proberen maar hoe????

sorry voor het lange verhaal maar weet iemand een oplossing?? karin .... is vandaag op vakantie dus ze kan niet. we willen emiel voest nog een keer proberen te bellen (paard staat nu in pesse, drenthe) en we hopen dat we hem er zo op kunnen krijgen..

hoop dat iemand wat weet *D

hiboune

Re: paard wil de trailer niet op:|

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:52

probeer eens met een appeltje :D

werkt hier erg goed anders gaat ze er niet op

t is slecht ik weet maar of ik nou een half uur sta te klooien en te trekken duwen enz of dat ze door t appeltje er zo oploopt?
dan is de keus makkelijk gemaakt voor mij

of een voer schep met wat brokjes tevens heb ik een voerbak voorin gehangen daar vind ze dan t appeltje in dan heb ik alle tijd de stang erachter te doen en de klep dicht..

hier werkt t!

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 13:27

een appeltje of voer werkt niet.... helaas. hij krijgt bij ons voer als hij in de trailer staat. we hebben echt vanalles geprobeerd en niks helpt, het beste helpt als je zijn eigen keus laat maken. maar zodra je achter hem iets doet ofzo komt hijde trailer weer uit.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:29

Is je trailer groot genoeg?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:30

In ieder geval niet in je eentje gaan hannessen :)
Wat doet hij precies? Gaat hij er überhaupt een beetje op, of dat niet. Als hij er met zijn voorbenen opstaat, hoe zit het dan met de rest van de benen als hij niet verder wil. Blokkeert hij dan? Gaat hij er al niet op en komt hij omhoog als je het dan probeert?
Iets meer info zou wel handig zijn denk ik :)

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:41

idd wat meer info

zet ie wel 2 benen op de klep?

je moet hem zien te overtuigen dat het goed is en veilig om erop tegaan..
al eens een spoortje neergelegd van snoepjes naar binnen toe?
als ze er eenmaal op staan belonen!

maar wat gek hij liep er dus eerst wel op?
loopt hij thuis er wel op maar doet op ander terrein moeilijk?

hij voelt dat ie gewonnen heeft doordat jullie toen hebben opgegeven die keer...dan denken ze echt na na na na ik heb lekker me zin..

hier met fin heeft t geen zin om toeters en bellen te gaan proberen.. longeerlijn = paniek zweep helemaal fout zelfs een vinger tegen der kont aan voor een zetje..dan gaat ze helemaal uit haar dak en valt er dus niks meer mee te doen..

maar nu met een appel loopt ze er zo op..

kwestie van heel veel gedult hebben voor ik dat zover had en niet boos worden niet opgeven..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:42

Als je nou een tweepaardstrailer kunt regelen, zet daar dan eens een makke op. Kijk dan is wat de jouwe doet.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:45

dat zou betekenen dat er altijd 1 mee moet?

mijn ervaring is dat het goed kan gaan als er 1 naast staan maar zodra ze alleen staan hij volledig in paniek raakt omdat ie alleen is!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:49

Om te kijken wat hij doet, of het daaraan ligt. Lijkt me wel zo practisch als je dat weet.

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 13:55

ik heb hem al een met 2 paards meegehad (zie verhaal) op de terugweg stond dat andere paard er ook al in.

eerst zette hij geen voet op de klep, maar nu hebben we hem heel af en toe zover dat hij er half ingaat of alleen met 1 of 2 achtervoetjes op de klep blijft staan.
longeerlijn hebben we ook al geprobeert alleen daar loopt hij dwarsdoorheen.

hij steekt nog net niet zijn middelvinger naar je op zeg maar als je hem niet zijn eigen keus laat maken om erop te gaan.
we hebben thuis geoefend en omdat mijn moeder haar e achter b (nog) niet heeft kunnen we niet even een heel klein stukje gaan rijden.
gister zei ook iemand misschien is hij wel wagenziek ofzo of dat toen bij die andere eigenaresse heel wild gereden is met de trailer waarom hij nu denkt van daar ga ik echt niet meer in.
ik zou het echt niet weten hoe we hem erin kunnen krijgen..

ik hoop dat dit genoeg info is en anders moet je maar vragen :Y) ook de pb boxstaat open

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:02

heb je de mogelijkheid de trailer in de wei te zetten?

dan kan hij hem eens zelf helemaal besnuffelen en doen..

heb je wel eens gedaan dat als hij met zijn voorvoeten op de klep staat jij met een lange lijn achter in de trailer gaat staan en met wat voer rommelen of papiertje knisperen iig zijn aandacht te trekken..en hem zijn gang laten gaan
denk dat ie keer geschrokken is in de trailer
of dat er keer hard geremd is of iets dergelijks..

kortom je moet hem weer op zijn gemak stellen!!!
als ie er een keer op staat lekker hooi geven slobbertje brokjes enz en echt ff erop laten staan...

je moet er wat voorover hebebn :P

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:17

Toen ik Joris net had was hij ook vaak vervelend met laden. Wij zette nu het schot schuin en dan loopt hij er wel op. En als het weer zover is,dat hij dat ook weigert doen we ook nog is een touwtje door zijn mond.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:18

het paard waar ik mee naar de lrv ga vind de trailer doodeng hij staat altijd te bibberen op zijn benen maar door rustig te blijven en een beetje voer laten zien komt hij elke keer een stapje dichter en voor je het weet staat hij erop dus gwn rustig blijven en zeker niet je paard gaan opjagen

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:21

zoals ik begrijp is het paard gewend om in een trailer te staan
anders konden er gaan wedstrijden mee gereden worden toch ?
mischien twijfel jij zelf wel en aarzel je op het moment dat hij die klep oploopt
en 9 van de 10 x blijven de paarden staan omdat hun eigenaar twijfelt

wil die echt niet, mischien probeert die je wel uit
hup bezem erachter 2 tellen staat die binnen ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:47

Ik zou voorzichtig zijn. Het kan ook zijn dat hij het gewoon absoluut niet prettig vind om erop te gaan, het kan ook angst zijn. Is vanaf de pjoeter niet te beoordelen natuurlijk.
Nogmaals, als hij er dan half instaat, waarom gaat hij dan niet verder? Begint hij dan te trekken, verstijfd hij van achter, wat gebeurt er precies?

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:12

ben geen fan van bezem s en touwtjes door de mond grrr

geduldig zijn en op zijn gemak stellen!

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 00:14

Het trailerladen is een oefening op zich wat je je paard kunt leren.
Je kunt ook door middel van grondwerk oefenen:
Smalle doorgang maken van hindernissen met dekens erop,
onder lage balk door laten stappen e.d. dan haal je het probleem uit elkaar.
Dan gewoon zo vaak mogelijk oefenen (als je niet weg hoeft!)
dus iedere dag een stapje verder proberen te gaan, bv eerst tevreden zijn met voetjes op de klep. En als hij er eenmaal instaat niet mee gaan rijden! Eerst een paar dagen alleen erin eventjes blijven staan en er weer uit, dan weer opnieuw erin. Als hij in de trailer staat kun je hem evt belonen met voer. Hij moet de trailer eerst als prettig gaan ervaren.
Bij het laden druk zetten op het halster (je kunt evt een trainingshalster van Emiel Voest gebruiken), zo snel hij een pasje naar de trailer doet gelijk de druk weghalen als beloning.
Het scheelt ook als je de trailer aan een kant langs de muur zet en aan de andere kant een longeerlijn houdt (dus alleen er langs houden). Succes ermee!

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:59

we hebben zelf een ruime 1/2 paards de 2 paards dat was een geleende trailer omdat we toen nog geen eigen trailer hadden.

@ hexdorien we hebben dus ook flink geoefend met erin en heel veel geduld, precies zoals jij het hebt uitgelegd maar we konden en nog niet mee gaan rijden (kleine stukjes voor het wennen enzo) en hij moest meteen een uur in de trailer met allemaal motoren. dat is dat ff heel veel pech dat weet ik maar ik weet ook niet wat er bij die andere eigenaresse is gebeurd opweg naar de wedstrijden...

hij staat nu nog in pesse en vrijdag ochtend gaan we met hulp van senses 4 horses (volgens mij) proberen hem op de trailer te krijggen en we krijgen ook zelf hulp zodat we hem gewoon later alleen op de trailer kunnen zetten. iemand ervaring met senses 4 horses???

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:01

neem eens contact op met Petra Vlasbom van www.2moons.nl zij kan je ermee helpen!!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:43

Niet knokken of teveel dwingen, wij kunnen je leren hoe dit op te lossen: www.balingehof.nl

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:18

Bij ons is het gelukt door voer te zetten vlak voor de opstap.
Het voer dan steeds te verplaatsen.
Op die manier werd het op de trailer gaan leuk voor hem.
Wij lieten ook steeds de zijdeur open staan. Kwestie van hem minder bevangen te voelen.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:20

zo doe ik het ook!

Moderatoropmerking:
Diverse berichten zijn verwijderd, omdat dit een oud topic is en deze daardoor weer wegzakt. Zoals de grote letters en de 'Let op!' geven aan dat het niet de bedoeling is om in oude topics te reageren.
Laatst bijgewerkt door Judje op 10-06-09 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd.