Goede bijrijder, hoe vinden jullie die?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rapperijder

Goede bijrijder, hoe vinden jullie die?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 17:00

Hoi allemaal, ik ben vrij nieuw hier op bokt :o

Ik heb een leuk dressuurpaard waar ik nu een 4-tal keer per week op rij. Ze doet het super. Maar ik heb steeds minder tijd door mn werk en ik zou er iemand bij willen die een keer of 2 per week (of meer) met mn paardje rijdt. Het zou fijn zijn als die persoon zou bijdragen in het stalgeld (maar het moet niet).
Tot nu toe heb ik alleen maar mensen die het tegen betaling willen doen, en die zelf dan nog minder goed kunnen rijden dan ik, dus dat vind ik 8)7

Hoe begin je aan het zoeken naar iemand? Het hoeft Anky niet te zijn, gewoon iemand die een beetje netjes kan zitten en die zelfstandig met het paard bezig kan zijn.
Welke afspraken hebben jullie met die bijrijders? Is het echt zo dat je iemand moet betalen om op jouw paard te komen rijden zodra het iemand is die het verschil weet tussen voor-en achterkant van een zadel? Of lopen er toch nog meiden rond met talent maar zonder eigen paard die graag willen bijrijden?

Ik zit in Leuven, Belgie trouwens.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:09

Meestal is het juist andersom: dat de bijrijder jou betaald om op jouw paard te mogen rijden!
Mijn bijrijdster hoeft mij overigens niets te betalen.

Er lopen zat meiden rond die graag willen rijden, maar je wilt uiteraard niet iedereen op je paard. Misschien is het handig om eerst voor jezelf een lijstje te maken wat je van je bijrijdster verwacht, zodat je een beetje gericht kunt zoeken.

ENOMIS

Re: Goede bijrijder, hoe vinden jullie die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:12

Ik heb mijn pony nu te lease gedaan omdat ik in september ga studeren.
Ik heb verschillende meiden gehad, en ook meiden waarvan ik nu heel erg blij ben dat het niet is doorgegaan door verschillende redenen.
Mijn ultime tip;
Laat meiden(en eventuele jongens) die goed klinken over bijv de mail langskomen, laat ze rijden, klikt het tussen jullie, nog een keer laten komen. En desnoods nog eens. Wees altijd eerlijk tegen ze, en ze gewoon dat je wil zien of het echt klikt.
Op 1keer rijden kan je echt niet beoordelen.
Ik heb nu 2 topmeiden waarvan ik bij de ene zei nadat ze 1keer geweest was; neee absoluuuuut niet! dit wordt hem echt niet.
Nu rijd ze hem geweldig en het is echt een leuke meid!

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:14

Het is heel lastig. Ik heb een bijrijdster gehad voor 2 maanden. Had maar 1 eis en dat was dat ze eerst longeerde voordat ze erop ging zodat paard even gek kon doen ipv onder het zadel. Maar dat vond ze schijnbaar niet nodig en deed het dus niet. Nu komt ze niet meer en ik weet niet wat er is gebeurd.

Het blijft moeilijk om iemand te vinden. Mij lijkt het wel belangrijk dat degene het paard op ongeveer dezelfde manier rijdt als jezelf. Er zijn idd meiden zat die wel willen rijden. Maar dat zijn vaak jonge meiden die niet gewend zijn aan een eigen paard en alleen op manege rijden. Dat vind ik persoonlijk net iets teveel risico omdat ik er zelf niet altijd bij kan zijn. Je moet voor jezelf voorop stellen wat jij belangrijk vind en op basis daarvan iemand erbij zoeken.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:16

ik zou gewoon even doorzoeken, of je iemand vind die ook mee wil betalen in de kosten denk het haast niet.
mocht je iemand vinden zou ik wel wat duidelijke zaken op papier zetten, o.a. dat als er iets stuk gaat zij wel mee betaald voor de aanschaf van nieuwe spullen (b.v. een hoofdstel dat kapot gaat) gewoon wat dingen die jij belangrijk vind zeg maar (kan nog wel een lijst opdreunen, maar dat is persoons gebonden)
zou de eerste keren er wel bij blijven als je iemand gevonden hebt, zodat je ook zeker weet dat ze je paard naar jou idee goed rijd en ook de klik er is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:20

Het hangt van je paard af en eventueel je omgeving of je makkelijker of moeilijker een geschikt persoon kunt vinden.
Heb je een goed, maar wel lief en makkelijk paard, dan trek je meer goede ruiters, dan wanneer het een minder geschikt en minder makkelijk paard is.

Er zijn wel goede ruiters die ofwel geen eigen paard (meer) kunnen betalen, ofwel niet genoeg tijd (meer) hebben voor een eigen paard. Maar de timing is dan ook belangrijk. Geduld is dan ook een schone zaak.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:25

Vaak is het handig om gewoon iemand uit je omgeving te vragen of zij niet willen/kunnen, of iemand weten.
Mijn vzpaard heb ik via mijn tante. Dat is erg fijn, want we kenden elkaar dus al. En als eens een dag niet kan, of zei is al geweest, of andersom, dan doen we gewoon even een belletje.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:27

Ik zou mijn bijrijder ook nooit laten betalen voor met mijn paard te rijden, maar ik heb wel graag dat ze 2x per week komt, en alles netjes terug weghangt enz.

Je vindt het wel hoor, hier op bokt of zo, of via kapaza.

Ook wij hebben nog mensen betaald om met onze paarden te rijden, en die werden dan nog aan "hetzelfde tarief" weggekaapt door een andere eigenaar.

Gewoon een meisje/jongen uit de buurt zoeken die leeft voor de paarden, maar geen eigen paardje mag/kan hebben van thuis.
Daar ga je ongelofelijk veel hulp, plezier en vriendschap aan hebben, en je gaat er iemand dolgelukkig mee maken :)

Maar laat aub het financiële deel achterwege! Zowel jij als de bijrijder hebben er baat bij.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:30

Denk er goed over na of je iemand mee wil laten delen in de kosten. Ik begrijp wel dat je dat wilt, maar houd er rekening mee dat er mensen zijn die het gevoel hebben dat ze ook rechten hebben als ze mee betalen.

Laat iemand inderdaad een aantal keren op je paard rijden waar je bij bent en maak duidelijke afspraken over wat wel en niet de bedoeling is. Als ze eenmaal zelfstandig gaat rijden zou ik ook een keer onverwachts gaan kijken om te zien hoe het gaat.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:30

lientjeds schreef:
Maar laat aub het financiële deel achterwege! Zowel jij als de bijrijder hebben er baat bij.

Inderdaad, dit maakt het enkel ingewikkelder.
Wees gewoon blij als je iemand vind die je paard voor je wil rijden/trainen/tutten maar vooral liefhebben.
Dat lijkt mij in elk geval het belangrijkste, dat het klikt en dat het werkt.
Zeker als je ook nog verlangt dat die persoon goed kan rijden. (Wat ik dan wel weer begrijp.)

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:39

Behoor zelf ook tot de bijrijders, maar ik zet altijd even een advertentie op marktplaats. Dan krijg ik wel reacties van mensen met paarden die zelf t weinig tijd hebben. Dus zou zeggen, kijk eens even op zo'n site.
Ook viavia helpt altijd. Nu ben ik een maand geleden zelf aangesproken door iemand die mij viavia kende en nu rijdt ik haar paard. Zij kende mij al vaag en ik haar ook, dat geeft ook wat meer vertrouwen denk ik.

En idd, tegenwoordig is het steeds meer zo, dat mensen zoals ik betalen om iemand anders paard te rijden/verzorgen. Ben er geen voorstander van, maar doe het wel gewoon.
Momenteel betaal ik 20 euro per maand voor 2a3 keer in de week.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:40

gewoon goed zoeken en heel duidelijk in de advertentie zetten wat je precies zoekt en verwacht. dan krijg je in ieder geval geen mailtjes van mensen waar je niet op zit te wachten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:40

LiSSy schreef:
gewoon goed zoeken en heel duidelijk in de advertentie zetten wat je precies zoekt en verwacht. dan krijg je in ieder geval geen mailtjes van mensen waar je niet op zit te wachten.

krijg je toch wel :P

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:45

superwoman schreef:
LiSSy schreef:

*Denkt terug aan dat topic over ponyplay.*

Daar dus al helemaal niet op reageren. :+

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:52

Ik denk dat het het belangrijkst is dat het klikt tussen de bijrijder en het paard, maar ook tussen de bijrijder en jezelf. Een bijrijder moet naar je toe willen (maar ook durven!) komen als er wat is met het paard, of als het even niet lukt met rijden, zodat je optijd dingen kan opvangen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:56

superwoman schreef:
LiSSy schreef:

gewoon niet op reageren en deleten ;)

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:10

Ben zelf niet echt een bijrijder, want ben enigste die op het paard rijdt maar hij is dus niet van mij..

Ik betaal eigenlijk alleen de hoefsmid (lesgeld, startgeld ed maar dat is logisch). Dat was ook van te voren afgesproken. Verder heb ik wel mijn eigen spullen zoals zadel, hoofdstel, poetsspullen, dekens enz.

Eigenlijk heb ik het superluxe: de stallen doet de eigenaar als hij de paardjes buiten zet, het voeren doet hij en als het nodig is wisselt hij ook nog eens de dekens. Verder brengt hij ons twee keer per week naar les en als we geen vervoer hebben gaat hij zelfs mee op concours. Om hem te bedenken halen we af en toe een doos sigaren of jagermeister en maken we de auto en de trailer schoon.

Denk dat je liever iemand hebt die met veel liefde voor je paardje zorgt, dan iemand die je maandelijks betaalt maar dit met minder liefde doet..

Ik heb mijn paardje via marktplaats gevonden, eerst een aantal keer gemaild en toen een paar keer wezen rijden met aanwezigheid van de eigenaar. Zij waren tevreden en ik ook, maar het is wel belangrijk om er de eerste paar keer bij te blijven!

En je moet natuurlijk met elkaar op kunnen schieten, anders werkt het niet..

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:27

ja ik ben zelf een bijrijder, en ik zou zeggen gewoon op een gratis site zetten, maar ik zou er een min leeftijd opzetten. Mijn vriendin ging op zwangerschap en ik moest een ruiter voor haar totale brave quarter vinden voor te rijden en wedstrijden en alles.

Maar ik heb 20 meisjes gezien van 14 tot 32 jaar met allemaal meer dan 5 jaar ervaring waarvan er 10 niet alleen konden opzadelen en maar 2 aan de teugel konden rijden...
het jongste kon het wel....

en ze moest niks betalen, ze kreeg zelfs lessen 25 euro per uur en toen begonnnen de ouders zich te moeien en ze kreeg niet eens een dank u. en was gedaan...

Ikzelf rij al sinds mijn 14 voor mensen en heb nooit iets moeten betalen, ben wel ooit vrijwillig betaald geweest. Maar voor mij moet dat niet, ik doe het voor mij plezier. het enige wat ik eens wil is eens een wedstrijdje maar ik heb meestal zoveel keuze tussen stallen en paarden... Maar het kan goed dat ik een jaar zonder zit omdat het sezoen begonnen is en iedereen zijn ruiter heeft...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:36

Ik behoor aan 2 kanten..Heb zowel mijn eigen paardje als een verzorgpaard.

Ik ben via een vriendin bij mijn verzorgpaard terecht gekomen (en uiteindelijk zo ook aan mijn eigen paardje). Zij stond op een pensionstal met haar paard en ik reed haar paard af en toe. Op die stal stond iemand en haar schoonzus zocht al een tijdje naar een verzorger.
Viavia vind ik altijd wel handiger, omdat je dat beter van iemand te weten kan komen wat de kennis en kunde is.
Als je een advertentie zet op marktplaats is dat minder makkelijk in te schatten, nodig je 10 mensen uit, waarvan er niet 1 geschikt is. Balen is dat!

Wat betalen betreft: er is voor beide wat te zeggen.
Als je beter rijdt en het paard wat aanleert voor de ander, mag je er best geld voor vragen. Uiteindelijk wordt de eigenaar hier alleen maar beter van.
Andere kant is, dat als je op een pensionstal staat, je gebruik maakt van de faciliteiten waar de eigenaar pensiongeld voor betaald. Dat je voor de dagen dat je dan rijdt wat bijdraagt, is dan wel reeel.
Ik betaal niks, ik rij het paardje als enige en kan er mee doen en laten wat ik wil. Daar is ook wat voor te zeggen, omdat beide partijen hun voordeel ermee doen. Eigenaar heeft geen tijd voor alle paarden, maar wil ze toch graag aan het werk houden. Ik heb het plezier ervan en doe mijn ding.
Wat ik dan zelf betaal zijn bijv. lessen, maar dat is een investering in mezelf, dus ook logisch.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:38

Princesj schreef:
Ik denk dat het het belangrijkst is dat het klikt tussen de bijrijder en het paard, maar ook tussen de bijrijder en jezelf. Een bijrijder moet naar je toe willen (maar ook durven!) komen als er wat is met het paard, of als het even niet lukt met rijden, zodat je optijd dingen kan opvangen.

Dat is zeker heel belangrijk! Er moet wel wederzijds vertrouwen zijn.

Als ik jou was zou ik ook 'eisen' dat ze bij jouw instructrice gaat lessen zodat het paard op dezelfde manier gereden wordt. Daarnaast is het natuurlijk ook fijn dat ze dan verder komt met het paard en niet zelf gaat zitten prutsen.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 11:06

Nadir schreef:
Als ik jou was zou ik ook 'eisen' dat ze bij jouw instructrice gaat lessen zodat het paard op dezelfde manier gereden wordt. Daarnaast is het natuurlijk ook fijn dat ze dan verder komt met het paard en niet zelf gaat zitten prutsen.

Dat is eigenlijk mijn enige eis naar de bijrijder toe. Verder kost het ze geen cent en ze hoeven niks te doen, paard staat volpension.

Het gaat mij helemaal niet om het financiele. Ik heb het zelf gewoon veel te druk om dagelijks te rijden en ik wil dat mn paard iedere dag de stal uit komt. Das alles. In mijn advertentie op stond ook dat het niet tegen vergoeding was.

Maar tot nu toe krijg ik alleen maar mensen die willen dat ik hén betaal! :(

En das niet de bedoeling natuurlijk. Ik heb nu al iemand die, als ik een paar dagen na mekaar niet kan komen, tegen betaling rijdt, maar dat kan en wil ik niet op lange termijn verderzetten.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:05

Dat is ook mijn enige eis, dat ze in de lessen rijden.

Maar wij rijden LRV en de lessen zijn héél goedkoop, 30 EUR vr een half jaar, dus die betaal ik voor hen, als ze nog studeren of zo en ze kunnen redelijk rijden...

Als ze enkel de privéles moeten betalen, valt dat reuze goed mee. Ik denk dat je misschien gewoon es een briefje kan uithangen in de plaatselijke AVEVE of dierenwinkel of zo?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:10

Ik heb zowel bijgereden en heb nu mijn eigen paardje, waar ook iemand ander op rijd en rijd momenteel ook nog wel eens wat van andere.

Ik had een eerder verzorgster, maar dat ging uiteindelijk niet meer en toen ben ik toevallig bij mijn huidigste verzorgster uitgekomen (supermeid :D). Je merkt heel snel of het wel of niet klikt als je je paardje goed kent. Mijn huidige verzorgster/bijrijdster heb ik zelf gevraagd of ze mijn pony wilde rijden. Ik ben ook niet van de advertenties zetten. Ik kende haar van de manege, waar ze zeer netjes en vooral heel rustig rijd en dat is wat mijn pony nodig heeft.

Ik weet niet of er bij jou op de manege leuke meiden rondlopen? En dan zou ik niet voor de popiejopie (hoe schrijf je dat? :P) gaan, die zijn naar mijn ervaring vaak een beetje eigenwijs, maar juist naar die nette ruiter die komt voor het paard en niet speciaal voor al het geklets. Je kan misschien beter iemand hebben die nog niet zo heel ver is, maar wel graag wilt leren dan iemand die niet wil leren.

Als je nu wat tijd investeerd in een geschikte kandidaat levert dat je een hele hoop voordeel op voor de toekomst :j

Ik rijd zelf ook weleens paarden voor andere en geen haar op mijn hoofd die erover denkt ervoor te gaan betalen, is er iemand die in mijn geval zou moeten betalen, dan is het zeker de andere partij ;).

Mijn tip is dus: kijk eens rond in je eigen omgeving. Je kent vast genoeg paardenmensen. Is er niet ergens een vriendin/zusje die graag wat wilt leren? Dat zijn imo de beste :j

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:36

Rapperijder schreef:
Maar tot nu toe krijg ik alleen maar mensen die willen dat ik hén betaal! :(

En das niet de bedoeling natuurlijk. Ik heb nu al iemand die, als ik een paar dagen na mekaar niet kan komen, tegen betaling rijdt, maar dat kan en wil ik niet op lange termijn verderzetten.

Dat moet je ook zeker niet doen! Er zijn echt wel genoeg meiden die graag willen rijden.
Gewoon nog even verder zoeken, er komt echt wel iemand op je pad die geschikt is. :)

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:31

Een goede bijrijder zoeken is behoorlijk lastig..
Ik heb het geluk dat ik nu een meisje heb die 5 minuten fietsen van de stal woont..
Ik laat haar wel een kleine bijdrage van 35 euro per maand betalen, niet zozeer omdat ik het anders niet kan betalen, maar ook voor een stuk zekerheid. In mijn ervaring komen bijrijdster wél vaker opdagen als ze hebben betaald (eigenlijk te zot voor woorden.. maar in praktijk meerdere malen meegemaakt).
Plaats een advertentie en nodig degene die via mail goed overkomen uit om een keer (of liever paar keer) te komen kijken of / en rijden of het klikt.
Wat ook handig is; maak voor jezelf een 'eisen' lijstje.
(bijv. minimaal 16 jaar, L niveau, i.b.v. ruiterbewijs en 2 dagen doordeweeks beschikbaar). En zet dit ook in je advertentie, dan krijg je geen mailtjes van mensen die toch niet voor bijrijden van je paard in aanmerking komen.

Succes met het zoeken naar de juiste combi!