mijn toekomstige paard meenemen naar spanje help alsjeblieft

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sshirley

mijn toekomstige paard meenemen naar spanje help alsjeblieft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 13:08

haaaaii,
over 3 jaar ga ik naar spanje verhuizen en ik heb een paard dat ik wil kopen van de manege nou mag dat wel van mijn ouders maar ze willen weten hoeveel dat ongeveer kost en hoe dat te werk gaat weten jullie misschien hier iets van hoe het gaat en de kosten er ongeveer van het ''word'' een grote haflinger. want volges mij scheelt de grootte wel met het vervoeren van paarden/pony's.
ik hoop dat jullie me kunnen helpen
alvast groetjes Shirley

Vjestagirl

Re: mijn toekomstige paard meenemen naar spanje help alsjeblieft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:10

Ik denk dat als je nu al weet dat je gaat verhuizen, je beter nu geen paard kunt kopen.

sshirley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 13:12

ja dat is ook wel zo maar ik ben erg gehecht aan dat paard en ik mag hem van mijn ouders maarja dan moeten de kosten van de reis nog. maar ik begrijp wel wat je bedoelt hoor:P!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:13

idd vjestagirl.. want een paard zo ver verhuizen is echt niet prettig voor een paard. en kost ook nog heel erg veel geld.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:13

ik zo chocotof even vragen, die heeft haar paard meegenomen naar spanje en is ook weer teruggekomen :j

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:16

Ik heb mijn paard meegenomen naar Spanje en ook weer terug, de kosten voor vervoer waren toen (2004) ong. 750 euro enkele reis.

Laat je bij de vervoerder goed informeren over de juiste papieren. In spanje is ook de groene kaart verplicht, in iedergeval bij het uitreizen. Gelissen is bijv. een ervaren vervoerder met paardvriendelijke vrachtwagens naar dit gebied.

Om op je vraag terug te komen. Je belt de vervoerder, zorgt dat je alle juiste papieren hebt wat betreft eigendom. De vervoerder zorgt ervoor dat je de andere papieren in orde krijgt. Vraag hiernaar! Dan krijg je een datum wanneer je paard opgehaald wordt. Meestal overnachten ze 1 keer en zijn ze in 2 rijdagen in spanje. Als je in spanje woont moet je zorgen dat je ook een groene kaart bij je paard hebt anders mag je het daar niet vervoeren. Dit was in iedergeval in 2004/2005 zo. Of het nu nog zo is weet ik niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:47

´Spanje´ is groot.

In verschillende delen kan het ´s zomers érg warm worden en het is in míjn ervaring niet erg diervriendelijk om een NL-paard daarheen te verkassen.

Er zit zomaar 1000 km. verschil tussen een noordelijke of zuidelijke bestemming dus tussen reisduur en kosten zit aanmerkelijk verschil afhankelijk van de bestemming.
Ook is de reis zelfs naar het noorden láng en doe je een paard daar geen lol mee.

Overweeg daarom ook of het wel paardvriendelijk is om het paard te versjouwen.

De in ´Spanje´ verplichte papierwinkel verschilt per deelstaat. Spanje is nl. net zoiets als de Verenigde Staten van Amerika.
In principe is voor vervoer het europese reisdocument genoeg (dus met chip en id-documentatie).
Afhankelijk van de deelstaat van bestemming verschilt de procedure voor inschrijving.

hc

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:50

Ok ter info: wij zaten in Andalusië, de zuidkust dus

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:55

Andalusië is warm, heel erg warm. Een Nederlands dier is hier niet aan gewent. Plus dat een reis dus al snel 3 of 4 dagen moet duren, en dat is ook niet bepaald vriendelijk tegenover een paard. Bedenk je of het wel echt diervriendelijk is en of je niet beter daar een paard kunt kopen en tot die tijd je lieveling huren.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:03

Vjestagirl, ik begrijp wat je bedoelt. De warmte is een extra risico, sommige paarden "vergeten" zelfs dat ze meer moeten drinken. Het is een feit dat koliek met de snelle drukwisselingen van het weer ook vaker voorkomen. Goede dierenarts hebben/vinden enz. enz. Er zijn een hoop nadelen te noemen die ik ken uit eigen ervaring. Gelukkig hadden wij goede faciliteiten in Spanje.

Maar misschien gaat de TS wel naar het noorden van Spanje en daar is de hitte een stuk minder. Als ze heel gek op dit paard is kan ik hetbegrijpen dat ze hem graag mee wil nemen. En niet alles hoeft slecht te gaan, ze begint in iedergeval al vroeg met informeren en denkt er duidelijk over na.

sshirley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 15:56

ik begrijp dat jullie vinden dat het erg warm is voor het paard maar ik heb van veel mensen gehoord en op internet gelezen dat de vacht zich er ook aan aanpast en natuurlijk je moet altijd koele schuilplekken hebben;). zoals WhinnyLando al zei ik begin juist vroeg te informeren om overal achter proberen te komen. ik ga nog ook dalijk langs mijn manege en kijken wat de eigenaar van zegt en ik hoop dat er nog veel meer reactie's komen die hier van af weten en of zelf hebben meegemaakt.
Groetjes Shirley
& bedankt voor de reactie's!:D

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:03

weet je nu al hoe je in spanje komt te wonen, heuvelachtig of rotsachtig gebied? er zijn ook wel leuke spaanse paarden die daar al helemaal gewend zijn aan de omstandigheden hoe leuk het ook is om je eigen dier mee te nemen , misschien kun je beter nu gaan sparen om straks daar een paard te kopen.
mocht je door omstandigheden weer terugkomen naar nederland dan past een spaans paard zich waarschijnlijk beter aan dan een paard uit de koudere landen die naar spanje gaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:40

*puck* schreef:
mocht je door omstandigheden weer terugkomen naar nederland dan past een spaans paard zich waarschijnlijk beter aan dan een paard uit de koudere landen die naar spanje gaat.

Bijna alle spaanse, ook andalusische, paarden kunnen tegen koude. Waar wij wonen is het´s zomers zomaar vét over de 40 graden in de schaduw, in de winter ligt er vaker sneeuw dan in NL en is -10 niet raar :)*
Mijn paarden staan het jaar rond buiten en halen hun schouders op over een NL winter buiten, maar NL-paarden kun je op één hete buitenrit dood rijden. Zeker een ronder paard als een haflinger is hier écht NIET op de plek.
Spanje is een groot land met enorme klimaatverschillen, maar een ´s zomers warem stek = NoNo voor een NL-haf. Een paard hoort ecoptoop te zijn want is maar beperkt in staat zich aan te passen. Als je om een paard geeft, dan wíl je het dier daar niet mee belasten.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:48

Whinnylando schreef:

Daar gelden op dit moment streneg meldplichten en een regeling mbt ontsmettingen. Dit vanwege de mug welke de blauwtong verspreidt omdat er nog steeds besmettingsgevaar is. Paarden worden niet ziek, maar verspreiden wel de muggen dus vandaar verplicht desinsectificeren van paard en vervoermiddel.

hc

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:15

sshirley schreef:
ik begrijp dat jullie vinden dat het erg warm is voor het paard maar ik heb van veel mensen gehoord en op internet gelezen dat de vacht zich er ook aan aanpast en natuurlijk je moet altijd koele schuilplekken hebben;).

Een koele schuilplek in het hete Spanje is nog altijd warmer dan in Nederland in de zon. En een vacht past zich deels aan, maar ze kunnen zo'n grote verandering niet aan.

sshirley schreef:
zoals WhinnyLando al zei ik begin juist vroeg te informeren om overal achter proberen te komen. ik ga nog ook dalijk langs mijn manege en kijken wat de eigenaar van zegt en ik hoop dat er nog veel meer reactie's komen die hier van af weten en of zelf hebben meegemaakt.
Groetjes Shirley
& bedankt voor de reactie's!:D

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:46

Huertecilla schreef:
Whinnylando schreef:

Daar gelden op dit moment streneg meldplichten en een regeling mbt ontsmettingen. Dit vanwege de mug welke de blauwtong verspreidt omdat er nog steeds besmettingsgevaar is. Paarden worden niet ziek, maar verspreiden wel de muggen dus vandaar verplicht desinsectificeren van paard en vervoermiddel.

hc

Dan waren wij net op tijd weg met onze stal. Had een hoop ellende geweest met een vrachtwagen vol paarden naar nederland.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:55

ik weet niet de prijs, ik woon aan de mediteraanse kust, half uur boven Benidorm.
Bij ons haalt het ook zomers vaak 40ºC op een manege waar ik stond is een fjord geweest voor een paar jaar en heeft nergens last van gehad(stond hele dag buiten net zoals de rest vand e ruinen en merries). Mijn huidige spring instructriece heeft 4 sport ponys uit belgie over laten komen, zij was ook bezorgd over de hitte maar heeft ook geen problemen gehad, haar paarden staan ook buiten en hebben een afdak in de wei.
en wij hebben een shetlander die uit nl komt en die heeft ook nergens last van.
Bij ons in de buurt is een haflinger fokkerij, de eigenaar laat om de paar jaar een paar nieuwe paarden uit noord duitsland komen, en die hebben er ook niet last van
dus over de hitte zou ik me geen zorgen maken.
over de prijsen heb ik gehoord dat tot waar wij wonen ong 1500€ is

ik raad niet aan om ze zomers te brengen, maar zwinters zodat het gelijdelijk aan gaat met de hitte

PriscillaJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 15:21

Ik ga binnekort naar spanje (andalusia) verhuizen en ik wil mijn paard meenemen. Ze is een kruising tussen een fries en een appaloosa, maar hoe gaat dat als ik haar zelf mee wil nemen met de trailer enzo?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:46

Vraag dit bij (het regionale kantoor van) het Min.v.Landbouw.

Voor vervoer door europa is een standaard proceduere/formulier.

Registratie in Andalucía is wat complexer. Tenzij je goed spaans spreekt en de procedueres kent, is het verstandiger om het via de dierenarts te doen.
Als je zelf een eigen huisvesting wil is dat weer wat anders want ook die moet apart aangevraagd worden en dat is geen eenvoudige zaak meer.

Rijden met je eigen trailer door andalucía is helaas ook niet meer zo eenvoudig. Daar heb je sinds kort een vergunning als vervoerder voor nodig.
Kom je volgens je reisdocument van verder dan 800 km. dan dient de trailer aan specifieke eisen te voldoen en daar voldoet geen normale trailer aan.
Het is verkapte neringbescherming van professionele vervoerders en je kan daar fíkse boetes door oplopen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:10

Hier een slotje,oud topic