Volgende vraag: wat kost nou zo'n noodslacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Volgende vraag: wat kost nou zo'n noodslacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 16:02

Ja, vragen genoeg hier, nu we voor een eigen paard bezig zijn! Ik heb al van alles uitgeplozen (DA kosten> meerdere gebeld. Dekking verzekering bij schade> WA verzekering gebeld. Nou ja, van alles dus)
Maar nu: onderzoek naar evt verzekeren van een paard of een potje zelf aanleggen voor medische calamiteiten. Kom ik tegen: noodslacht. Hier op Bokt weinig verder over gevonden. Dus mijn vraag: Wat kost nou zo'n noodslacht? (Nabellen geeft 0 resultaten.) En wat houdt het precies in? Zit "afvoer" van het lichaam er ook bij en zo nee, wat ben je daar ong aan kwijt?

(medische kosten, inslapen, calamiteiten weet ik verder alles van. Dus puur de noodslacht en evt wat het inhoud of heeft gehouden in jouw geval)

siskeh

Re: Volgende vraag: wat kost nou zo'n noodslacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:06

ik weet niet wat bij jullie noodslachting is.
maar bij ons(veehouderijbedrijf) houd dat in dat de koe thuis geschoten wordt, met de DA erbij.
deze geeft dan iets van een verklaring, en dan neemt een aparte noodslachter hem mee
wij hebben al meerdere keren het vlees zelf terug gehad,maar dat was dan wel een koe.

maar hij rekent aparte kosten om het zo maar te zeggen.
als je het vlees zelf terugneemt kost het jou 1,5 per kilo, en daar zit alles bij in.

het probleem met noodslagers is dat er niet zo veel zijn

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 16:28

Nou wat ik bedoel is dat je soms hoort dat een paard zo ziek is of zo erg gewond dat ie per direct afgemaakt moet worden. Uiteraard kan dat door de DA met een inspuiting gebeuren. Dus een euthanasie. Daar snap ik de kosten wel van (consult, in weekend en nachtdienst natuurlijk de extra consultkosten vanwege tijdstip, de kosten van spuit zelf. Dat weet ik allemaal uit de praktijk (huisdieren dat wel, maar ik weet inmiddels de consultkosten hier van de paardenDA's)) Dan zit je dus nog wel met de afvoer naar crematorium of Rendac.

Volgens mij (van wat ik hier zo lees) is er dus ook een andere noodslacht. Of in elk geval wordt er in sommige topics (over kosten als iemand wil weten wat een paard kost en ook de topics over verzekeringen ben ik het wel tegen gekomen geloof ik) ook gepraat over een noodslacht. Ook in verzekeringsvoorwaarden (wat dekken we wel en wat vooral niet) wordt gepraat over de noodslacht van paarden. Ik nam aan dat deze term gebruikt wordt voor het op stel en sprong weg moeten brengen van je paard naar een slachter voor acute noodslacht. (de slager dus)

Dus misschien had ik de vraag hier anders moeten stellen: wat is de noodslacht waar in verzekeringsvoorwaarden over gesproken wordt?

Welke manieren zijn er om je paard in te laten slapen (om maar even gezellig te zeggen)? En wat zijn de kosten daar dan van. Ik dacht dus:

1. Euthanasie door DA met afvoer naar crematorium of Rendac (wat zijn de ksoten dan van de Rendac (crematorium kan ik zo nagaan)
2. Afvoer (Sorry voor het woord) door slager
3. Zelf brengen naar de slacht

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:35

de tarieven van rendac staan geloof ik op de site, maar ik snap niet zo veel van die tarievenlijst.

ik weet niet wat je bedoeld met afvoer door slager.
maar noodslacht bij koeien is voor dieren die niet meer levend vervoerd mogen worden.
dus kreupel lopen oid.
http://dierenartsencentrum.nl/noodslachting misschien heb je hier wat aan...
ik denk dat ze in de andere topics ook bedoelen dat het dier thuis afgemaakt wordt, en vervolgens dood vervoert wordt.
maar lang niet iedere slager doet nog aan noodslachtingen.
omdat je dan aan een aantal ingewikkelde regels moet voldoen(weet niet precies welke)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:19

Wat een noodslachting inhoud is al verteld. Dan wordt je paard thuis doodgeschoten, dus geen spuitje. Dus lees de eerste post van Siskeh nog eens.
Een noodslachting is bijv voor een paard dat zijn been heeft gebroken of weet ik het wat. Die krijg je de trailer niet meer in, en het is nog verboden ook om hem dan nog te vervoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:33

Ik denk dat als je een kliniek op belt dat ze je kunnen vertellen wat noodslachting is en wie noodslachter is in jouw buurt. Maar ik denk dat in de praktijk dat niet zomaar voorkomt. Als een paard zo ziek is, bv vergiftiging of een been breekt, dan heb je denk ik de DA er al bij en dan zal hij het dier meteen in laten slapen om verder lijden te voorkomen. Wil je dan nog wat aan het vlees kunnen verdienen, denk ik dat het niet meer kan omdat het paard is gespoten.

LIjkt mij heel luguber als je en de DA en een slager op de dam hebt, die na diagnose van de DA een kogel door je paard schiet en daarna het dode dier in een vrachtwagen sleept, of hoe dan ook. Volgens mij ga je daar langer van wakker liggen dan dat je je geliefde dier kwijt bent..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 20:16

Hoop ook niet dat het ooit tot zoiets komt. Maar ik vind daals je voor een paard gaat (of welk ander dier) je zowel bij de positieve als negatieve kanten stil moet staan en het even "bedenken". Niet dat je het ooit voor het zeggen hebt. Ik zou nooit aan het vlees willen verdienen overigens. Het ging mij idd om: wat is het en komt het idd voor. Dus iedereen dank voor de info!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:16

een noodslacht, dan net zo goed een spuitje... of moet er perse geld aan verdient worden %)

Ik denk dat het bijna niet meer gedaan word met paarden, er is tegenwoordig een optie als inslapen !

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 22:38

amigootje schreef:
een noodslacht, dan net zo goed een spuitje... of moet er perse geld aan verdient worden %)

Ik denk dat het bijna niet meer gedaan word met paarden, er is tegenwoordig een optie als inslapen !

Nou niet door mij dan als je dat bedoelt! Ik ben puur info aan het inwinnen over voor mij verder noig onbekende termen die ik hier of in polisvoorwaarden tegen kom.
Vandaar mijn vraag over het hoe en wat!

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:45

Bij ons is vorig jaar een paard dood gegaan met Rendac moet je hem voor aan de weg leggen en kost het je €25,- dan wordt die verbrand.
Alleen zit je vaak nog te kijken als ze net hun rondje bij jou in de buurt hebben gemaakt.

Dus je hebt hem als die dood is voor €25,- weg.

Succes trouwens met je aankoop alvast!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:46

Noodslacht is inderdaad doodschieten ter plekke, omdat vervoer niet nodig is. Bestaan die mensen nog wel? want dat lijkt mij wel prettiger dan wachten tot het spuitje van de DA werkt.

Rendac is niet zo duur: ophalen is 10 eu, verwerking van een pony is 3,76.
Ex btw.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:46

Zilfstar schreef:
Nou wat ik bedoel is dat je soms hoort dat een paard zo ziek is of zo erg gewond dat ie per direct afgemaakt moet worden. Uiteraard kan dat door de DA met een inspuiting gebeuren. Dus een euthanasie. Daar snap ik de kosten wel van (consult, in weekend en nachtdienst natuurlijk de extra consultkosten vanwege tijdstip, de kosten van spuit zelf. Dat weet ik allemaal uit de praktijk (huisdieren dat wel, maar ik weet inmiddels de consultkosten hier van de paardenDA's)) Dan zit je dus nog wel met de afvoer naar crematorium of Rendac.

Volgens mij (van wat ik hier zo lees) is er dus ook een andere noodslacht. Of in elk geval wordt er in sommige topics (over kosten als iemand wil weten wat een paard kost en ook de topics over verzekeringen ben ik het wel tegen gekomen geloof ik) ook gepraat over een noodslacht. Ook in verzekeringsvoorwaarden (wat dekken we wel en wat vooral niet) wordt gepraat over de noodslacht van paarden. Ik nam aan dat deze term gebruikt wordt voor het op stel en sprong weg moeten brengen van je paard naar een slachter voor acute noodslacht. (de slager dus)

Dus misschien had ik de vraag hier anders moeten stellen: wat is de noodslacht waar in verzekeringsvoorwaarden over gesproken wordt?

Welke manieren zijn er om je paard in te laten slapen (om maar even gezellig te zeggen)? En wat zijn de kosten daar dan van. Ik dacht dus:

1. Euthanasie door DA met afvoer naar crematorium of Rendac (wat zijn de ksoten dan van de Rendac (crematorium kan ik zo nagaan)
kosten rendac zijn niet zo hoog, tenzij je met speciaal vervoer wil, als die gewoon word gehaald met een 'algemene'wagen kost het een paar euro, meen 15.-
3. Zelf brengen naar de slacht
als je paard al in wei geschoten is, mag je hem volgens mij ook niet zelf vervoeren, lijkt me ook geen lekker idee, een paard krijg je zo niet 1 2 3 in een trailer/ vrachtwagen getild en lijkt me voor keuringsdienst van waren dat het meteen gekoeld moet worden,

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:49

Bij mij was het een paard van 1.62m. Weet niet of dat ook per regio scheelt maar hier is het Brabant en in September vorig jaar.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:50

amigootje schreef:

aan noodslacht verdien je niet veel hoor, niks namelijk als het niet gewoon in een slagerij gedaan word
dan moet je juist betalen, net zoals bij inlaten slapen dmv injectie

Ik verkies ook slacht boven spuitje
je kan nl ook kiezen voor slacht, waarbij het vlees NIET geconsumeerd gaat worden
Ik heb liever een kogel door het hoofd, dan een spuitje waarvoor mijn paard al panisch is

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:57

Bovendien moet je bij het spuitje wachten totdat het werkt... kogel werkt direct! Vond het vreselijk om te zien toen mijn pony onder het zeil moest... dat nooit weer! zo heftig dat gevecht (gelukkig alleen voor een operatie die geslaagd was!) en dat was in de eigen wei.

Maar als ik de keuze daadwerkelijk moet maken? dan hoop ik dat wij een noodslachter in de buurt hebben!

(zal er eens op zoeken, nooit bij stilgestaan dat dat ook kon )

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 08:12

@lynn_nikita: volgens mij mag je een dier wat thuis geschoten is ook niet zelf vervoeren.
tenminste: bij ons doet alleen de noodslager dat...

ik heb zelf zoiets van, ik kan er wel over na gaan denken.
maar ik weet ook dat er maar zelden een dier is wat in aanmerking komt voor een noodslachting...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 08:22

siskeh schreef:
@lynn_nikita: volgens mij mag je een dier wat thuis geschoten is ook niet zelf vervoeren.

maar ik weet ook dat er maar zelden een dier is wat in aanmerking komt voor een noodslachting...

Dat zeg ik toch ook. En als zou het mogen, voor vlees is die niet meer geschikt aangezien je dan meteen moet koelen, er is maar 1 gekoelde trailer en die staat bij het crematorium, met heel takelsysteem om het paard in de trailer te krijgen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 08:31

je hebt gelijk , veel mensen denken er niet over na
en het is geen leuk gezellig gesapig onderwerp
maar wel een essentieel onderdeel van het hebben van een paard , alles wat leeft gaat ooit dood
en we hopen allemaal op ouderdoms overlijden in de slaap
helaas realistisch gezien komen de andere vormen ook voor

ook hier heb ik een paard met zero slacht waarde
die ik als de tijd daar is het liefste de kogel laat geven
liefst zelfs thuis om stress van vervoer te mijden

niet leuk gezicht voor ons maar het gaat niet om ons
het gaat om het betreffende paard

maarrr ophalen voor crematie + crematie is heeel duur
daar mag je flink spaarpotje voor aanleggen als dat is wat je wilt , nu is groot gedeelte van de kosten vervoer
en hiervanuit zeeuwsvlaanderen bij normaal klein 550 kg paard
zit je al ruim over de 1500 euro

slimste is om even beverwijk te bellen (paarden crematorium)
en te vragen wat het in jullie geval zou kosten

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:52

Lynn_Nikita schreef:
siskeh schreef:

Dat zeg ik toch ook. En als zou het mogen, voor vlees is die niet meer geschikt aangezien je dan meteen moet koelen, er is maar 1 gekoelde trailer en die staat bij het crematorium, met heel takelsysteem om het paard in de trailer te krijgen

naja, bij ons op de boerderij kan het wel, dat zijn dan wel koeien, maar ik neem eigenlijk aan dat het bij paarden ook zou moeten kunnen.(zal het de DA eens vragen als hij er weer is)
maar ik heb een artikel gevonden over onze noodslachter:
http://www.agd.nl/1010285/Nieuws/Artike ... we-wet.htm

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:35

toevallig zijn vorige week 2 paarden door de rendac opgehaald. (waren door de dierenarts ingeslapen).
1e kost 500,- was dan ook een lege vrachtwagen, en paard werd uit het land opgehaald.
2e kost 25,- die moest langs de weg liggen, en dus niet in een lege wagen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:37

dat is nogal een heeeel groot verschil...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:52

Dat klopt wel:
Individuele paardenophaalservice
Tarief voor individueel ophalen en verwerken is EUR. 499,50 (excl. 19% BTW)

Dus dat is zeer prijzig!

Word er dan ook nadat het paard is opgehaald er ook nog andere dieren bijgevoegd? of blijft het leeg tot aan de destructie?

Maar ja, je moet toch wat. Ik zou niet weten als het paard midden in het land neervalt en doodgeschoten word hoe ik het aan de weg zou moeten krijgen :=

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:01

Een dier wat zelf niet meer kan staan, of zo slecht is dat er kans is dat deze niet goed lopend de vrachtwagen weer afkomt mag volgens de wet niet meer vervoerd worden.

Je hebt dan 2 opties.
-veearts laten komen voor een spuitje + afvoer door rendac
-veearts laten komen om te schieten (en te verbloeden) + noodslachter bellen die 'm direct komt halen.
(paard kan alleen met VA verklaring weg, als het dier voor consumptie bestemd is)

Rendac is inderdaad niet zo duur, maar je paard word wel met andere dieren ter distructie aangeboden en je moet het paard voor bij de weg leggen. (totale kosten ca 25-30,-)
Wil je dat het dier van het erf wordt gehaald ben je duurder uit. (ben je meende ik een erfabonnement verplicht)
Een aparte ophaling is vele malen duurder. (ca 500,-)

Noodslachting kun je een paar tientjes aan overhouden (als het dier voor consumptie wordt gebruikt)
Wordt het dier niet voor consumptie aangeboden dan zul je er een paar tientjes achteraan moeten stoppen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:02

Welshcobfan schreef:
Maar ja, je moet toch wat. Ik zou niet weten als het paard midden in het land neervalt en doodgeschoten word hoe ik het aan de weg zou moeten krijgen :=

Minder fijn idee, maar een ketting aan de benen en met de trekker naar voren slepen (desnoods op een zeiltje)

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 23:07

Die van ons lag toen op het weiland en we kregen het niet zo gauw geregeld dus de beste man was er al en het paard lag nog in het land.

Hij heeft toen gekeken en hem uit het land opgehaald. Wel was onze wei totaal niet nat kei droog en goed vast. (zandgrond)

En niks extra's hoeven betalen gewoon €25,-