wa-verzekering bij lenen trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen__

wa-verzekering bij lenen trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 11:52

ik vraag mij af hoe het zit met de wa-verzekering als je een trailer van iemand leent(particulier).
wat als bijvoorbeeld je paard iets in de trailer sloopt?
valt dit onder jouw WA?of onder de WA van de eigenaar van het paard?
en als je de trailer per ongeluk beschadigd(niet door toedoen van het paard) hoe zit het dan?

Butsmuts

Re: wa-verzekering bij lenen trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:10

Er zijn speciale trailerverzekeringen, zou je eens naar moeten vragen bij een assurantietussenpersoon? Je WA dekt geen voertuigen.
Schade die je met een trailer rijdt valt onder de verzekering van het trekkende voertuig. Heb je een Casco verzekering, dan is de schade die je zelf veroorzaakt ook gedekt maar volgens mij is dat relatief duur ook omdat je dan in schadevrije jaren terugvalt.

avalonnancyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:14

toevallig heb ik hier vorige week met mijn verzekering over gebld.
ze moesten even zoeken hoe het zat maar het zit dus zo.
huisdieren en alle schade die daaruit voorkomt zijn gedekt door je wa verzekering in mijn gaval tot 1 miljoen.
de schade die je paard in een trailer aanricht of aan een auto op wedstrijdterrein is daardoor dus gedekt...mits het valt onder recreatie en niet gebruikt wordt voor bedrijfsmatige doeleinden.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 14:18

silfre: je snapt denk ik wel dat ik geen verzekering ga afsluiten voor een trailer die ik af en toe eens leen? :+
avalonnancy: bedankt voor je antwoord :j hoe zit dit dan als het paard niet van jou is?valt dit dan bij de eigenaar onder de WA verzekering?

avalonnancyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:22

ja dan is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar. of degen op wie zijn naam de tenaamstelling van het paard is.
de eigenaar blijft altijd verantwoordelijk voor zijn paard.
is ook belangrijk om te weten voor een eventuele bijrijdster..die is dus niet verantwoordelijk als er iets gebeurd door toedoen van het paard.
tenzij ze niet in het bezit zijn van een ruiterbewijs dan kan je eigen verzekering nog wel eens problemen maken omdat je iemand met je paard om laat gaan die geen vorm van kundigheid kan overleggen.
juridisch gezien in gevallen van ernstig letsel door bevoorbeeld een val dan wil de zorgverzekering dat nog wel eens proberen te verhalen bij de eigenaar van het paard omdat dat degene is die een "onkundig" persoon op zijn paard heeft laten stappen.
heel ingewikkeld allemaal haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:53

Dat valt idd gewoon onder je WA verzekering.
Mijn trailer heeft al 2x schade opgelopen door een paard van een ander en dat is beide keren gewoon vergoed door de WA verzekering van de eigenaar van het paard.

avalonnancyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:54

haha dat waren dus ook geen lieverdjes :P

die van mij is ook nog niet zo braaf is pas 4 dus vandaar dat ik het ff had gechecked bij mijn verzekeraar ;)

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 15:04

paard wat ik rij is superbraaf op de trailer :j
maar wil het gewoon even zeker weten hoe het precies zit :)

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:33

Dan zou ik verkeerd zijn voorgelicht door mijn ATP??

Mij is nl. verteld dat schade aan voertuigen is uitgesloten door de WA. Dus net als dat je schade zou maken aan een geleende auto wordt een trailer ook als een geleend voertuig behandeld en is schade dus niet gedekt.

Maar schade veroorzaakt door het paard aan de trailer, valt dus volgens jullie onder de WA van de eigenaar van het paard?

En schade ontstaan door of tijdens het rijden met de trailer, valt onder de verzekering van het trekkende voertuig?

@ Ellen, nee ik begrijp dat je geen verzekering afsluit voor een trailer die niet van jou is maar als je de kosten zou kunnen delen met de eigenaar? Ik dacht dat zo'n verzekering niet heel erg duur was en dat hij dan ook voor diefstal en ik meen zelfs stormschade verzekerd was. Heeft de eigenaar wellicht ook baat bij dan. Aan de andere kant, zou je hem regelmatig lenen dan is het misschien een mooie compensatie voor de verleende gunst? ;)

avalonnancyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:35

silfre. ja idd schade door het paard valt onder de WA van de eigenaar.
en schade door rijden aan auto en/of trailer valt onder de verzekering van de auto.

edit: mits je natuurlijk de juiste rijbewijzen hebt :P
Laatst bijgewerkt door avalonnancy op 17-04-09 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 15:36

silfre de eigenaar heeft geen trailer ;) dus hij is van iemand anders ;)

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:37

TNX! Zal ik mijn ATP ook maar eens inlichten. :(

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:41

... de eigenaar van de trailer... ;)

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 15:48

hij wordt door de eigenaar (bijna) nooit gebruikt en ik heb maar heel af en toe een trailer nodig dus dat vind ik een beetje zonde :)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:16

Silfre schreef:
Dan zou ik verkeerd zijn voorgelicht door mijn ATP??

Mij is nl. verteld dat schade aan voertuigen is uitgesloten door de WA. Dus net als dat je schade zou maken aan een geleende auto wordt een trailer ook als een geleend voertuig behandeld en is schade dus niet gedekt.

Maar schade veroorzaakt door het paard aan de trailer, valt dus volgens jullie onder de WA van de eigenaar van het paard?

En schade ontstaan door of tijdens het rijden met de trailer, valt onder de verzekering van het trekkende voertuig?

;)

A: een trailer is geen motorvoertuig.
B: als jij met je fiets tegen een auto rijdt( een geparkeerde) claim je dat op je WA verzekering.
C: als jij met een voertuig schade toebrengt aan een ander valt dat nooit onder je WA, dus als jij je auto duwt of een portier open gooit, is dat gedenk onder de WAM, je motorvoertuigverzekering dus.
Als je daar en tegen je trailer verzet of je caravan en je raakt b.v. tent op een camping( is lastig hoor, heeft met veilig buiten het verkeer tot stilstand gekomen te maken) kan dat door je WA verzekering worden gedekt maar als je nog verkeersdeelnemer bent gaat het toch weer overgenomen worden door de Wam van de auto waaraan hij gekoppeld was.

( ben je er nog :+ )

Afijn, een trailer verzekering kost €60 bij Centraal Beheer( b.v.) en als jij een trailer uitleent zou ik die zeker afsluiten, je zit ook nog met risico aanvaarding natuurlijk! Dat betekend dat de eigenaar van de trailer weet dat niet ieder paard doodstil staat en dat er dus wat mis kan gaan.... en dan betaald er geen 1 verzekering wat uit!

Deze vraag is dus niet zomaar te beantwoorden!

Ook nog omdat je zit met opzicht.... als jij iets leent dan gebruik je dat, als ware het jouw eigendom..... Soms wel gedekt, soms maar tot een bepaald bedrag, vaak uitgesloten.