Transport: moeilijk te vervoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Prinsjuh

Transport: moeilijk te vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 13:49

Beste,
Mijn paard (15 jaar) is zeer moeilijk te vervoeren met een trailer. De trailer is onlangs nagekeken en ook mijn pony heeft er geen problemen mee.
Wat ze doet is wanneer we een bocht nemen (zelfs soms op het rechte stuk) zich tegen het middenschot aangooien. Van plaats veranderen helpt niet, dat hebben we al tweemaal gedaan maar elke keer weer gooit ze zich aan tegen het middenschot waarbij ze met haar been tegen de zijkant steunt maar ook op haar ander trapt, want elke keer trapt ze haar ijzer af.
Het vreemde is, dat wanneer we ze kochten (bijna 2 jaar geleden) er zich geen enkel probleem voor deed. Opeens is dat licht begonnen, wat evalueerde. Toen hebben we met een soort paardenfluisteraar contact opgenomen, die gaf ons "oefeningen" mee, dat verbeterde tot wanneer het weer stopte. Een halfjaar was dat goed toen het weer begon. Terug deden we "oefeningen" maar dat hielp niet tot amper.

Vb:
Deze keer stond ze rechts, de hoefsmid was maandag geweest (nieuwe ijzers op), op de heenreis woensdag had ze haar ijzer al wat losgetrapt en dat is vrijdag weer vastgezet.
Afgelopen zaterdag hadden we de terugreis van 2u, waarbij ik wel het deken had afgelaten wegens de warmte, een staartbandage, onderlappen met bandages en springschoenen omgedaan en vooraan gewone transportbeschermers. Opnieuw was ze druk. Toen ze er af kwam had ze een grote schaafwond (onder de sprong) aan haar rechterbeen, verschillende wondjes op haar lichaam van tegen het middenschot aan te leunen, opnieuw haar linkerijzer afgetrapt en een grote kale plek op haar staartwortel. Ze duwt,schuurt dus alle bescherming van haar af.

Als jullie dit al meegemaakt hebben of van gehoord hebben en een oplossing weten of suggesties hebben,dan hoor ik het graag. Want ik zou als ik op wedstrijd kom graag een heel paard hebben. Dus alstubieft weet het me te zeggen.
Alvast bedankt.
Janey

P.S. Mag ook via pb gereageerd worden.

fvdhaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:52

Ik zou een contact opnemen met Petra Vlasblom van http://www.2moons.nl die weet er vast wel iets op.

Mvg Fred

Prinsjuh schreef:
Beste,
Mijn paard (15 jaar) is zeer moeilijk te vervoeren met een trailer. De trailer is onlangs nagekeken en ook mijn pony heeft er geen problemen mee.
Wat ze doet is wanneer we een bocht nemen (zelfs soms op het rechte stuk) zich tegen het middenschot aangooien. Van plaats veranderen helpt niet, dat hebben we al tweemaal gedaan maar elke keer weer gooit ze zich aan tegen het middenschot waarbij ze met haar been tegen de zijkant steunt maar ook op haar ander trapt, want elke keer trapt ze haar ijzer af.
Het vreemde is, dat wanneer we ze kochten (bijna 2 jaar geleden) er zich geen enkel probleem voor deed. Opeens is dat licht begonnen, wat evalueerde. Toen hebben we met een soort paardenfluisteraar contact opgenomen, die gaf ons "oefeningen" mee, dat verbeterde tot wanneer het weer stopte. Een halfjaar was dat goed toen het weer begon. Terug deden we "oefeningen" maar dat hielp niet tot amper.

Vb:
Deze keer stond ze rechts, de hoefsmid was maandag geweest (nieuwe ijzers op), op de heenreis woensdag had ze haar ijzer al wat losgetrapt en dat is vrijdag weer vastgezet.
Afgelopen zaterdag hadden we de terugreis van 2u, waarbij ik wel het deken had afgelaten wegens de warmte, een staartbandage, onderlappen met bandages en springschoenen omgedaan en vooraan gewone transportbeschermers. Opnieuw was ze druk. Toen ze er af kwam had ze een grote schaafwond (onder de sprong) aan haar rechterbeen, verschillende wondjes op haar lichaam van tegen het middenschot aan te leunen, opnieuw haar linkerijzer afgetrapt en een grote kale plek op haar staartwortel. Ze duwt,schuurt dus alle bescherming van haar af.

Als jullie dit al meegemaakt hebben of van gehoord hebben en een oplossing weten of suggesties hebben,dan hoor ik het graag. Want ik zou als ik op wedstrijd kom graag een heel paard hebben. Dus alstubieft weet het me te zeggen.
Alvast bedankt.
Janey

P.S. Mag ook via pb gereageerd worden.

Kaka

Re: Transport: moeilijk te vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:04

Wat gebeurt er als je het tussenschot eruit haalt en haar de ruimte geeft om haar eigen balans te vinden? Vaak is dit een oplossing.
Wat betreft de oorzaak: mogelijk heeft ze een keer haar hoofd gestoten toen jullie over een hobbel heenreden, of is een keer uit balans geraakt in een bocht. Dat is altijd lastig te achterhalen, maar daar kunnen ze wel heel bang van worden. Neem ook zeker ook je eigen rijgedrag onder de loep.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:15

Schot opzij zetten met een lange stang erachter?
Mijn 1e paard ging liggen als we haar niet op die manier vervoerde.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:18

Bij de gamma kun je prima camera's kopen voor in de trailer.Dan kun je in ieder geval anylseren wat er nu precies gebeurd.Ik denk dat je eerst de oorzaak van het probleem moet zoeken.In ieder geval heel veel succes,lijkt me heel lastig,maar ook vervelend voor je paardje

Prinsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 18:17

Alvast bedankt voor de reacties, ik ga er wat mee doen
Janey

Thomas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:09

Hallo
Ik weet niet wat je aan mijn reactie zal hebben maar mijn paardje van 10 jaar oud doet sinds een jaar exact maar dan ook exact hetzelfde als jouw paardje. We hebben een 2-paardstrailer in ons bezit van +/- 15 jaar oud en elke keer kwam hij geschaafd de trailer uit. In het begin reed ik waarschijnlijk iets te snel door de bochten omdat hij dat vroeger aankon maar uiteindelijk heb ik mijn rijstijl zo aangepast dat we nauwelijks vooruitreden in de bocht. Dit was dus de oplossing niet en ik ben beginnen oplossingen zoeken. Aan de rijstijl ligt het niet, aan de auto ook niet, aan het paardje ook niet zodus moest het wel aan de trailer liggen. Vorige week zijn we dan met een gehuurde humbaur madero trailer naar de Ardennen getrokken (heen en terug 600km) en hij heeft geen kick gegeven. Hij stond zo relaxed op de trailer omdat hij gewoon RUIMTE heeft. Ik weet nu niet welke trailer jij hebt en hoe groot jouw paard is maar misschien is dit bij jou ook het geval?

mvg Thomas

Prinsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 21:28

Hey, iedereen bedankt, we gaan haar nu op een grotere trailer zetten met camera van een kennis. Helpt dat niet dan laten we Petra Vlasbom komen, zij was het trouwens van wie we die oefeningen meekregen, ook toeval.
Janey

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:35

Je kunt je paard ruimer zetten, maar probeer ook eens om haar krapper te zetten. Bij een pony van ons was dat de oplossing, die liet zich ook omvallen en ook op rechte stukken. Hij had juist graag steun van de schotten aan zijn lijf. Uiteindelijk hebben we kussens aan de zijkant gemaakt, en nooit geen last meer gehad. Hij liet zich niet meer omvallen, en als hij tegen de zijkant aan kwam had hij steun en hij bezeerde zijn lijf niet. (Bijkomend probleem bij deze was namelijk dat omvallen pijn deed en de reactie daarop was timmeren, deze heeft de buizen van de schotten door het dak omhoog getimmerd ;) ).

BrightJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:48

Mijn paard doet precies hetzelfde!
Ik hoorde van iemand om het tussenschot er uit te halen.
Misschien een idee. Bij mijn paard was het zelfs al als we de deur dicht deden, maar de motor uit bleef!
Het moet iets zijn van angs voor vallen of zoiets.
In ieder geval zijn we niet de enige.
Ik hoop dat je een oplossing ervoor kan vinden. Misschien het tussenschot? Of Klem zetten helpt misschien ook.
Groetjes

rakniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:52

ik geef je ook deze tip: neem contact op met petra vlasblom!