*Spoed*Paard gaat ergens op proef, contract, waar op letten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Calice

*Spoed*Paard gaat ergens op proef, contract, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 19:37

Momenteel ben ik bezig met het opstellen van een soort "contract" aangezien mijn pony een maand op proef gaat bij mensen die hem willen kopen als hij deze periode goed bevalt.
Zelf heb ik dit nog niet eerder opgesteld dus ik zou graag willen weten waar ik zeker op moet letten enw at ik er ook zeker in moet vermelden.
Mocht hij na deze maand nogsteeds bevallen dan word er een echt koopcontract opgesteld.

tot nu toe heb ik de gegevens van mijn paard, van mij en van de mensen waar hij heen gaat, de periode en dat ik op de hoogte gehouden moet worden als er medishe problemen mochten zijn.

Alvast bedankt!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:38

Hoe of wat als het paard in de proefperiode een blessure of iets ander krijgt waarvoor je de DA nodig hebt.
o.a de verantwoording en de kosten.

Calice

Re: *Spoed*Paard gaat ergens op proef, contract, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 19:41

Dat vind ik dus ook een heel moeilijk punt.
Want wie is er nu verantwoordelijk voor het paard als er wat gebeurd? officieel is hij die periode namelijk nog in mijn bezit.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:42

Misschien kun je een voorbeeldcontract krijgen via vereniging eigen paard?

- dat die mensen ook een WA verzekering afsluiten voor als de pony ergens schade aanbrengt, dat jij niet de klos bent
- dat stalling, voeding, DA, etc in de proefperiode voor hun rekening zijn
- gaan zadel, hoofdstel etc. ook mee? dan daar ook afspraken over op papier zetten

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:47

Ik zou er zelf niet zo snel voor kiezen om een paard op proef mee te geven. Want wat bijvoorbeeld als hij bij die mensen een peesblessure oid oploopt? Kan natuurlijk altijd, maar je weet niet of een ander net zo voorzichtig met je paard is als jij. Daar zit jij dan straks mee. Toen ik 1 van mijn paarden heb verkocht, hebben we afgesproken dat ze terug mocht als ze bijvoorbeeld ineens stalondeugden zou vertonen. Ze is van te voren gekeurd en ze mochten bij mij op stal zo vaak komen rijden als ze wilden.
Ik vind dat persoonlijk veel fijner, ze kunnen het paard leren kennen, maar je hebt er wel zelf alle zicht op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:07

Ik zou het persoonlijk niet doen, maar goed: waar ik problemen mee ben tegengekomen is een paard compleet vernachelt terug gekregen, 9 maanden stalgeld voor hij weer enigszins verkoopbaar was als B/L dressuurpaard (paard voorheen op Z-niveau) en 18 x 50 Euro medische kosten plus kosten van medicatie. Dus ik zou achteraf een contract opstellen dat wanneer paard geblesseerd terugkomt alle stallingskosten tot moment van verkoop en medische kosten te verhalen zijn op degene die het paard op proef neemt. En dan nog had ik verlies geleden omdat het paard zwaar onder de prijs weg is gegaan.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:38

WA verzekeringen zullen ook niet zo snel uitkeren als er iets is (bv kreupelheid oid)! Dan moet je op je eigen WA verzekering terugvallen zoals de praktijk zal uitwijzen. Even goed informeren!

Ik zou sowieso geen paard op proef geven. Een ander gaat er mee aan de slag en je krijgt een paard terug die verreden is, kreupel is, ziek is of wat dan ook. Ze kunnen beter je paard klinisch en evt. röntg. laten keuren dan weten ze toch ook dat het goed zit? En ja....wat karakter van het paard betreft of hoe braaf het dier is....dat is altijd een gok die je neemt als je een paard koopt. Nodig ze gewoon uit om regelmatig te komen rijden, dan komen ze er snel genoeg achter (drie of vier keer zal toch wel genoeg zijn als ze serieuze interesse hebben). En als ze je daarmee nog niet vertrouwen....???? Dan zijn het voor mij kopers die niet weten wat ze willen en zien ze jou kennelijk niet voor vol aan! In mijn ogen zouden ze dan maar gauw een ander paard moeten zoeken!

Je kunt kopers best tegemoet komen in de wensen maar er zit een grens aan vast.
Je gaat toch geen levend dier, waar ook nog eens een flink waardebedrag aan vast zit voor jezelf even een maandje uitlenen aan vreemden of ze het dier wel goed genoeg vinden? Tenminste zo zou ik denken....niet dat ik jou hiermee aanval, de beslissing is aan jezelf.

Overigens...als de koop rond is en mocht het dier onhandelbaar blijken voor de nieuwe ruiter of amazone, binnen enkele weken, én de pony is nog steeds gezond, zou je de afspraak kunnen maken dat je je pony gewoon terug neemt binnen de gestelde aantal weken voor het aankoopbedrag minus bv 10 %, onder de voorwaarde dat de pony medisch niets mankeert. Blijft alleen het probleem, hoe hebben ze de pony gereden en behandeld in die tijd... Zo heeft ieder zijn eigen verantwoordelijkheid en worden ze min of meer gedwongen zelf voorzichtig te zijn. :)* Neem dan wel in het koopcontract mee dat je de pony in goede gezondheid hebt afgegeven.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:36

ik heb mijn pony ook eerst een maand op proef gehad, omdat hij uit belgie kwam hebben wij ook een contract opgesteld.

Voordat we hem mee kregen heeft hij een gezondheidsverklaring gehad, mochten we hem terug geven en hij mankeerde wat en er kon met zekerheid gezegt worden dat het in de periode was gebeurd dat wij hem hadden, werden de kosten op ons verhaalt.

Wij hadden (omdat het proef was) slechts alleen het zadel en hoofdstel meegekregen, in het contract stond ook dat deze van de eigenaar waren en alleen gehouden mochten worden als er daadwerkelijk tot verkoop over werd gegaan.

Het enige wat je eigenlijk in een proefperiode contract kan zetten is dat de stallings kosten uiteraard op hun verhaald worden, waar hij gestald word (door de mensen) om welke periode het gaat met specifieke data's, dat jij de eigenaar bent (wonende te ...blablabla) en de proefhuurders om het zo te zeggen (wonende te... blablabla)

Je koopcontract is het belangrijkst, als je bijvoorbeeld recht wilt hebben op terugkoop als hij ooit verkocht moet worden.

Dit heb ik met mijn arabier ook gedaan, en die komt over 12 dagen terug na 4 jaar :D handig joh, contracten.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:09

En....al iets op papier gezet (en iets kunnen vinden wat op je vraag aansluit?)? Misschien anders eens op de site bij een paardenverzekering kijken, die hebben ook wel eens wat contractvoorbeelden.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:06

Ik zou daar nooit intrappen, maar goed dat is achteraf in dit geval.
Neem in ieder geval in het contract op dat alle medische kosten opgelopen tijdens of ten gevolge van de proefperiode voor kosten van de gebruiker zijn. Laat de pony voor de proefperiode eerst keuren en op de foto zetten en laat ook de hoefsmid komen en vertel beiden dat de pony voor een proefperiode weg gaat.
Laat hun bevindingen op papier zetten.
Neem zelf ook foto's van de pony.
Je zal niet de eerste zijn die zijn paard verrot terug krijgt.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:33

Een proefperiode vind ik echt onzin. Een paard is in zijn oude vertrouwe omgeving hoe hij is. Gaat hij ineens naar een andere stal, dan heeft het paard tijd nodig om te wennen aan alles.

Ik zou voorstellen dat ze een paar weken zo vaak mogen komen als ze willen. Het paard is dan hoe hij echt is en je kan het in de gate houden. Verhuizen is een hele verandering voor een paard. De ene kan er goed tegen en de andere kan zich ontpoppen in een levensgevaarlijk monster.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:47

PhiaBink schreef:
Een proefperiode vind ik echt onzin. Een paard is in zijn oude vertrouwe omgeving hoe hij is. Gaat hij ineens naar een andere stal, dan heeft het paard tijd nodig om te wennen aan alles.

Ik zou voorstellen dat ze een paar weken zo vaak mogen komen als ze willen. Het paard is dan hoe hij echt is en je kan het in de gate houden. Verhuizen is een hele verandering voor een paard. De ene kan er goed tegen en de andere kan zich ontpoppen in een levensgevaarlijk monster.

Hier sluit ik mij bij aan, m.u.v. de proefperiode onzin vinden, die vind ik zelf juist heel nuttig.
Ik heb zelf ook een aantal keer een paard op proef gehad, maar in dat geval bleef het beestje staan waar hij stond. Proefperiode duurde 2 weken, en in die 2 weken ging ik 4 keer er op rijden.

Er zijn zoveel verhalen dat de proefperiode misging, paarden en pony's die helemaal slecht terugkwamen, waarbij het weken (soms maanden) duurde voordat het weer op zn oude niveau liep..

Als je voor jezelf al hebt besloten dat je paard echt ergens anders naartoe gaat op proef, denk dan o.a. aan stallingsgeld voor proefperiode, wie is aansprakelijk voor het dier? En; het belangrijkste; het paard dient terug te komen in de 'staat' waarin het op proef is gegaan. Dat is de belangrijkste en grootste verantwoordelijkheid die de proefmensen hebben, lijkt mij.

Succes!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 07:37

ik zou het persoonlijk niet doen om bovengenoemde redenen mocht er iets gebeuren dan blijft het een getouwtrek om de kosten en bewijslasten en jij zit met een niet verkoopbaar paard, laat ze maar voor een bepaalde periode bij jou komen rijden.

laat ze al wel vast een aanbetaling doen voor je paard als ze hem meenemen op proef ( 1/3de van de prijs) en neem kopie van paspoort/rijbewijs, check of het adres ed ook daadwerkelijk klopt met wat ze je opgeven.
verder wat bovenstaande bokkers algenoemd hebben

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:51

Ik heb mijn paard ook gekocht met een maand op proef. Dus wel eerst echt gekocht: Paard laten keuren, betaald en mee naar huis genomen. Het paard stond zo ver weg dat daar laten staan en rijden geen optie was.
In het contract gezet dat alle kosten voor mij zijn, dus ook de evt. medische kosten. Gedurende deze proefmaand mocht ik het paard terug sturen, ook als er gewoon geen 'klik' zou zijn en het aankoopbedrag zou terugbetaald worden. In het contract stonden verder al de standaard dingen, dus ook dat het paard terug genomen moest worden bij stalondeugden/gebreken. Als het paard bij terugname niet door de keuring zou komen hoefden zij het paard niet terug te nemen. Overigens ben ik het wel eens dat je in die maand niet alles kunt ondervangen en niet altijd een goede indruk krijgt van de combinatie. Mijn paard en ik hadden het de eerste 6 weken prima naar onze zin, maar nu komen er toch wat problemen opduiken die voor een groot deel met mijn gebrek aan ervaring te maken hebben.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:01

Ik zou je paard even helemaal laten keuren, dat je een gezondheidverklaring krijgt. Dit in het contract vermelden. ZOdra hij ineens een blessure of iets anders heeft , dat de kosten op hen verhaalt worden.

En ook over de spullen die je meegeeft, dat die in jou bezit blkijven, tenzij ze tot koop over gaan.

En dat hen idd meteen contact met jou opnemene, mochten er problemen zijn.

En als er dingen zijn, die jij niet wilt wat er gebeurd zolang het jou paard is, ook even in het contract op nemen.

En dat alle kosten voor hen zijn; stalling, voer, bodembedekking, hs, e.d.

Enverder zal er nog wel meer gezegt zijn door andere bokkers.

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:12

met het contract wat jij opstelt moet je ook de kosten van de DA ect. splitsen ik zou dan ieder de helft betalen ten eerste want jij bent nog de eigenaar en ten 2e zo voor kom je ook sneller mis verstanden en zeker als ze een DA ofzo willen waarschuwen ze ook met jou eerst moeten praten

dit is wat ik ongeveer zo doen is mij mening wel

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:50

Shetjjesz schreef:
met het contract wat jij opstelt moet je ook de kosten van de DA ect. splitsen ik zou dan ieder de helft betalen ten eerste want jij bent nog de eigenaar en ten 2e zo voor kom je ook sneller mis verstanden en zeker als ze een DA ofzo willen waarschuwen ze ook met jou eerst moeten praten

dit is wat ik ongeveer zo doen is mij mening wel

de kosten delen zou ik niet doen. In de proefperiode is het paard nog van de verkoper alleen de koper 'leent' hem om het zo te vergelijken. Als ik aan iemand mijn paard een maand uitleen en in die periode loopt hij iets op is het de verantwoording voor de koper bij mij. Dus de gehele kosten zou ik ten laste van de koper leggen, ofwel degene die hem op proef heeft hoe je het ook wilt noemen.

Verder is eigenlijk alles al genoemd, in ieder geval het belangrijkste.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:52

MarChak schreef:
Misschien kun je een voorbeeldcontract krijgen via vereniging eigen paard?

- dat die mensen ook een WA verzekering afsluiten voor als de pony ergens schade aanbrengt, dat jij niet de klos bent
- dat stalling, voeding, DA, etc in de proefperiode voor hun rekening zijn
- gaan zadel, hoofdstel etc. ook mee? dan daar ook afspraken over op papier zetten

Dat heeft niet zoveel zin. Paard blijft eigendom van de TS en dus is zij verantwoordelijk voor de schade die het paard maakt. Een WA verzekering is een verzekering voor schade aan derden, maar het dier moet wél in het bezit van de verzekerde zijn. De WA van de potentiele kopers zal dus niets uitkeren maar wijzen naar de verantwoordelijkheid van de TS.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:41

dierenarts kosten voor hen, alle kosten dus. Laat door dierenarts contractje opmaken of door een 'getuige' dat er momenteel niets aan het paard schort. als hij na een maand een blessure blijkt te hebben of een erge wonde die verzorging nodig heeft of gelijk wat kan je weigeren hem terug te nemen als dat zo in het contract opgenomen is. Dus Zij moeten maar maken dat in die maand niets met paardlief gebruiken.
mijne is maar 1 week op proef geweest en heb het ook zo gedana, afgesproken dat als er iets fout liep met beestje (bv door prikkeldraadl open of iets dergelijks) en hij hield er iets aan over dat ze hem niet terug konden geven.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:13

Verplaatst van VSW naar TAO.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:08

Persoonlijk zou ik op proef geven afraden.
Je kent die mensen niet en je weet niet hoe ze met jouw paard zullen omgaan. Wie weet in wat voor toestand je hem terugkrijgt. En wat ga je doen als het paard een ongeluk krijgt bij die mensen?

Je kan wel een contract opstellen, maar gelijk hebben en je geld krijgen zijn dikwijls nog héél verschillende dingen. Ga je ze echt voor het gerecht slepen als je paard daar een grote wonde oploopt en die mensen weigeren hem dan te kopen?

De meeste mensen die ik ken die in paarden handelen, laten de kopers bij hen thuis zo vaak komen proberen als ze maar willen, maar het paard komt pas van het erf af als-ie helemaal betaald is. dat is denk ik het veiligste.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:14

Liezel1 schreef:
Dat heeft niet zoveel zin. Paard blijft eigendom van de TS en dus is zij verantwoordelijk voor de schade die het paard maakt. Een WA verzekering is een verzekering voor schade aan derden, maar het dier moet wél in het bezit van de verzekerde zijn. De WA van de potentiele kopers zal dus niets uitkeren maar wijzen naar de verantwoordelijkheid van de TS.

Das ook nog een goed argument om het niet te doen. Je bent wettelijk gezien verantwoordelijk voor alles wat je paard zou uithalen terwijl hij bij die mensen is. Dus als zij er aan een halstertje mee op de parking rondwandelen en hij schopt een dure BMW in frut is dat op jouw kosten.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:34

laat ze de volledige koopsom betalen terwijl jullie beide het contract tekenen. Na de proefperiode hebben ze de kans om onder de voorwaarden die jullie in het contract genoemd hebben (vb geen lichamelijke schade etc) het paard terug te brengen en hun geld terug te krijgen.

zo is het het veiligste voor jou en hebben ook zij hun proefperiode.
Een maand is best lang. Maar zo heb je toch iets in je handen.

alsjeblief laat ze alles op voorhand betalen!