paard wordt onrustig tijdens het rijden en daarna met stilst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

avalonnancyJarig

paard wordt onrustig tijdens het rijden en daarna met stilst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 15:11

ik heb een 4 jarige merrie.

ze is als anderhalfjarige met spoed naar de veearts vervoerd heeft toen het touw gebroken en is over de voorste balk heengesprongen met als gevolg dat ze er bijna via het voordeurtje uitkwam.
godzijdank hadden we een nieuwe trailer waar je de balken vanaf de buitenkant doormiddel van een oog heel snel los kan maken.
de veearts geadviseerd om haar nu met drie tuowen vast te zetten, 2 aan de zijkant en 1 in het midden onder de balk door dat ze niet omhoog kan om over de balk heen te komen.

ik ben daar flink van geschrokken en heb nu dus de zenuwen want ik wil westrijden gaan rijden.

we hebben haar nog een paar keer op de trailer gehad gewoon op het erf.
het laden is geen enkel probleem.
ze loopt er zo in stang erachter,klep dicht en gaat lekker aan dr hooi staan knabbelen.

nu zijn we vorige week toch maar een klein stukje gaan rijden.
10 minutjes over de binnenweg niet harder als 50 aan het inde van de weg gekeerd en weer terug.
dit is goed gegaan behalve dat ze de hele tijdt onrustig is.
ze staat te schrapen "slaan" met dr voorbeen en je voelt de trailer heen en weer wiegen achter de auto.
dus ik in de hele tijdt in de stress natuurlijk.

en toen we terug kwamen op het erf was het drama.
om proberen te draaien en dan half gaan zitten en niet meer rustig te krijgen.
en terwijl ze normaal heel rustig achteruit de trailer afloopt vloog ze er nu uit.
ik had er aan 1 kant iets strakker vast moeten zetten omdat ze linksom nog vrij ver dr hoofd om kon draaien.

heeft iemand tips hoe ik dit op kan lossen?

groetjes

FriesWytske

Re: paard wordt onrustig tijdens het rijden en daarna met stilst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:15

Mijn paard staat ook niet stil in de trailer als ze er alleen in staat. Nu zetten we haar heel kort vast. En staat ze stil. Misschien ook iets voor jullie.

avalonnancyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 15:16

ja maar dan zit ik weer met hoe kort is kort want ben bang dat als ze dan valt oid dat ze zich dan ophangt?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:19

Wat voor trailer heb je? Die van mij staat in een twee-paards trailer. En je moet het touw dan door de onderkant van het halster doen. En dan een paar keer om de stang. Dus als het ware met de kin op de stang.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:21

Een keer oefenen met een revaren maatje erbij? Dat ze leert dat het niet eng hoeft te zijn?

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:21

Als je weer terug op het erf komt, is het natuurlijk logisch dat ze druk wordt, aangezien ze de andere paarden weer hoort.
Dat schrapen is natuurlijk stress, als je vaker oefent, houdt ze er waarschijnlijk vanzelf mee op.

Misschien kan je beter een keer proberen ergens stil te gaan staan waar geen andere paarden in de buurt zijn, wellicht is ze dan iets rustiger.

Uiteindelijk zal het vooral oefenen oefenen oefenen zijn, zodat ze leert weer te ontspannen in een trailer.
Je zou bijvoorbeeld iedere keer kunnen voeren in de trailer om haar op die manier iets meer op haar gemak te stellen.

avalonnancyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 15:31

bedankt voor de eerste reactie..hoop er nog veel meer tekrijgen.
oke met de kin op de stang dus maar kan ze dan nog wel bij het hooi? en kan ze zichzelf dan niet ophangen?
voeren is idd een idee maar het probleem ontstaat met het rijden. en dan kun je niet meer voeren.
ik heb idd nu een 2 paards trailer geleend met het idee dat ze dan minder ruimte heeft om te kunnen proberen om om te draaiien.
vorige keer toen ze over de balk heen was gegaan stond ze in een anderhalfpaards en ook maar aan 1 kant vast.
en dat was zo'n plat trailerkoort en dei had ze dus doormiddengetrokken en de sluiting plus een stukje koord hing aan dr halster.

onderweg stoppen hebben we nog niet gebrobeerd omdat we zoiets hadden van als we maar blijven rijden heeft ze de minste kans om iets uit te halen?

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:21

mijn paard doet precies hetzelfde, ook met een ander paard naast haar.
Ik geef haar altijd redelijk vel hooi op de trailer, maar ze trekt het hele hooinet aan flarden...
Ik ben ook erg benieuwd naar meer tips.... ik weet dat het een kwestie van heel erg veel oefenen zal zijn. gelukkig heeft mijn paard nog nooit een vervelende ervaring op de trailer gehad zoals die van de TS....

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:26

Doet ze het ook met een maatje erbij?
Kan je geen afleiding tijdens trailer doen? Plak hooi ofzo.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:48

Die van mij krijgen nooit hooi in de trailer. Misschien doet ze het wel omdat er hooi op de grond ligt. En dat ze er dan bij wil komen.

avalonnancyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 18:50

met een ander paard heb ik nog niet geprobeerd omdat als het wel fout gaat ze het andere paard ook in gevaar brengt.
hooi hangt erin in een hooinet . voor het rijden interressant maar tijdens blijkbaar niet. en erna ook niet het enigste waar ze aan denkt is omdraaien.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:07

Mijn paard is als 4 jarige over de stang heen gekukeld..bij de vorige eigenaar. Ze is inmiddels 10 jaar en altijd bij de vorige eigenaar met de vrachtwagen vervoerd. Sinds dat ik haar heb nu bijna 3 jaar moet ze weer een trailer op. Dit gaat goed, dat wil zeggen ze loopt niet graag de trailer op, maar staat ze er eenmaal in is ze vrij rustig. In het begin heb ik haar vast gezet met 2 touwen maar dan is ze erg onrustig, nu zet haar maar met 1 touw vast en nu is ze een stuk rustiger.
Op een tweepaards trailer zonder schotten is ze rustig maar staat het schot er tussen blijft ze onrustig, we hebben nu een 1½ paards en dat gaat een stuk beter. Ik heb geen andere tips voor je, mijn ervaring met mijn paard is hoe meer ik haar vast zet des te onrustiger word ze. Succes met je paard.

avalonnancyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 19:32

geen andere tips meer? we gaan morgen weer een keer proberen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:48

Mijn paard is ook redelijk onrustig onderweg. Ze loopt wel zo de trailer op (soms met enige aanmoediging), maar onderweg is ze best onrustig. Staat te stampen en te wiebelen , vooral in de bochten. Zodra we stil staan, moet ze er ook uit. dan is ze helemaal onrustig. Ze staat in een 2 paards trailer aan de linkerkant, met een berg hooi in een hooinet. Zeiltje aande achterkant dicht. Ze staat met 1 touw vast en dat gaat verder goed. Verdere tips heb ik niet echt voor jou. Ik weet wel dat ik het een verschrikking vindt om met paard in trailer op stap te gaan. Paard is zo onrustig en in de bochten voel je haar tekeer gaan. Echt erg. Vorige week heeft ze zichzelf in een scherpe bocht met haar ene achterbeen de andere geraakt. Nu staat ze dus met een dikke poot op stal. ook niet leuk. Verder vindt paard op stap gaan wel leuk, maar onderweg is niet zo leuk. Ze zeggen veel oefenen dan wennen ze wel. Maar je moet niet teveel binnenweggetjes met bochten rijden. Rechtut is het makkelijkste, maar ja, je moet ook wel eens een bocht om.

avalonnancyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 15:40

afgelopen zondag weer half uurtje met de trailer weggeweest.
en het ging al beter ;) er waren zelfs stukjes dat ze echt helemaal stil stond dat we d8 van staat ze nog wel :D
daarna op het terrein weer maf , maar hebben dr toen een handje vooer in de bak gegeven en toen was het goed.
ze heeft toen zo'n 20 min rustig op de trailer gestaan *D .
dus er zit vooruitgang in 8-)

elientje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:02

Mijn paard heeft toen ik voor de eerste keer opwedstrijd ging op de parkeerplek een ongelukgehad in de trailer.
Ik zat zelf te wachten op de prijsuitreiking binnen in de manege toen een vriendin van me binnen kwam gerend dat mijn paard op de kop in de trailer lag.
Ik helemaal in paniek naar buiten een hoop lawaai bij de trailer.
Gelukkig waren er meerder mensen van mijn stal die mijn paard hebben kunnen bevreiden met geweld want ze was eerst voor over de stang gesprongen en toen achterovergeklapt en lag ze met haar hoofd bij de klep met het schot bovenophaar. Het was gelukkig in een twee paards trailer want anders had ze het niet overleeft zonder breuken. Eenmaal uit de trailer was ze heel fit en niets kreupel. De dierenarts is wel moeten komen want ze had een diepe wond op haar hoofd dit heeft hij gehect en na een paar weken was er niets meer te zien.
Toen kwam het grote probleem haar weer op de trailer krijgen op het begin bleef ze op 100 m afstand van de trailer al stil staan.
Nu zijn we inmiddels half jaartje verder en heb haar bijna elke week op de trailer staan of naar het bos of op wedstrijd zovaak mogelijk om te oefenen.
Soms gaat ze er niet op en dan doe ik een longeerlijn achter haar door en dan gaat ze er wel op. Tijdens het rijden is ze alleen heel onrustig maar het word steeds beter.
Wat bij mij veel heeft geholpen om op het begin een ander paard erlangs te zetten. Of als ze alleen op de trailer gaat het schot schuin laten staan ook tijdens het rijden dan voelt ze zich niet zo opgesloten en raakt ze minder in paniek. Wel denk ik dat je het paard goed moet vastzetten zodat ze haar hoofd niet kan draaien anders kan het dadelijk weer gebreuren.
Nog een goude regel doe je paard trailer beschermes om tijdens het vervoer.:)

avalonnancyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 16:06

dank je wel elientje.
die van mij is gelukkig wel heel makkelijk met de trailer op gaan.
ik heb haar idd met 3 touwen vaststaan.
ik bandageer haar in de trailer met dikke stalbandages laag onder de kogels en voor heeft ze springschoenen om van die zachte van neopreen.
transportbeschermers vind ik nog een beetje eng, omdat ze zo onrustig is ben ik bang dat ze er op gaat staan en in paniek raakt als ze er half op staat

elientje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:27

Mijn ervaring met transportbeschermers zijn ook niet zo heel goed, omdat ze inderdaad afgaan enz.
Nu heb ik na het ongeluk meteen goede hoge beschermers gekocht. Deze passen perfect en zakken helemaal niet af. Hierover had ik ook mijn twijfels omdat als die van mij alleen op de trailer staat heel erg staat te trappelen.
Hier heb je de beschermers die ik heb:

Transportbeschermers De Luxe
Buitenzijde van 210D nylon, stevige high density vulling en vestan voering. Aan de onderzijde afgewerkt met kunstleder tegen slijtage. Voorzien van klittenbandsluiting, sluit goed aan. Set van 4 stuks. Maten Cob en Full.

Kleur zwart of navy.

Mijn paard ga nu ook elke week bijna mee naar het bos en op wedstrijd en met haar gaat het ook steeds makkelijker gelukkkig.
Hoop dat je nog iets aan mijn informatie hebt.

€ 42,50

elientje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:29

was er nog vergeten bij te zetten dat ze van harry's horse waren.
Je kunt op www.harryshorse.nl kijken en dan is het bij beenbescherming nr. 3340035

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:02

Mijn paard staat heel onrustig aan we niet boven de 60 of 70 kilomter komen, zodra ik 80 ga rijden staat ze rustig, maar als we dan weer langzamer gaan rijden en bochten krijgen word ze onrustig en gaat ze schrapen met haar voorbeen, wat ik wel altijd doe als ze heel onrustig is en we zijn thuis dan laat ik haar erin staan tot dat ze rustig is en dan haal ik haar er pas uit.

avalonnancyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 21:59