Ernstig laadprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_BlackPearl_

Ernstig laadprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 12:46

Heeyy

Mijn pony, Omar, wil alleen niet meer op de trailer, en ik weet niet meer wat te doen...

We gaan altijd met 2paarden op wedstrijd, de pony van mn zus en die van mij. Ook gaan we samen op les. Alleen sinds een paar week heb ik 2keer in de week les, en omdat mn zus dan moet werken, gaat zij dus niet mee met haar pony. Mijn pony moet dan dus alleen op de trailer staan.
Hij liep er altijd netjes in als hij alleen moest, soms niet direct, maar na max. 3keer stond hij er netjes in. Wel schopt hij dan veel, ook onderweg ga je heen en weer, en hij hinnikt heel veel, dit doet hij ook als ik met wedstrijd in de andere bak moet om mn proef te rijden, hij houdt dus gewoon niet van alleen zijn...
Maar na een paar keer wou hij opeens niet meer, hij begon te steigeren als hij er in de buurt kwam. Maar daarna hadden we uitgevonden dat we gewoon wat sneller moesten zijn, dus mn moeder stond dan al klaar bij de trailer die we dan naast de schuur hadden gezet, dus uit de schuur liep ik direct op de trailer, en hij stond er in voordat hij dat door had.
Maar helaas, hij heeft ons door gekregen... En wat we ook doen, we krijgen hem er niet meer in...
En we weten niet meer wat we moeten doen...
Hij gaat ook helemaal trillen soms. Vaak steigeren, en soms opeens weg proberen te racen, waarbij hij soms ook wel over mij (en/of diegene die naast de trailer staat) heen wil lopen, hij heeft gewoon geen ontzag meer voor je... Een sommigen zeggen wel: zweep erbij, iets over zijn hoofd, en dat soort dingen. Maar bij Omar moet je dat beslist niet doen...
Als hij al een zweep ziet begint hij al weer te trillen en wil alleen maar zien waar die is, en er ook keihard voor weg racen. Iets over zn hoofd of zo iets dergelijks weet ik zeker dat ik dat niet moet doen. Hij is een grote stress kip, die dan niet snel weer je vertrouwen heeft, en hij is gewoon heel snel in de stress...

Als de pony van mn zus er op staat wil hij er trouwens het liefst er op racen (waarbij hij soms bijna over mij heen vliegt :+ ).

De pony van mn zus gaat binnenkort weg, en omdat haar nieuwe paard nog niet lang klaar is voor wedstrijd moet hij dus alleen mee op wedstrijd.
Omdat we met de les waar ik alleen heen ga hem er dus ook niet opkrijgen nemen we nu maar aldoor haar pony maar gewoon mee, maar als deze weg is kan dit dus niet meer.
Dus we moeten gewoon een oplossing vinden :\ anders kan ik niet meer op wedstrijd en naar les :\
En we weten niet meer wat we nog kunnen doen, dus ik hoop dat jullie een idee hebben!

MariekeS_

Re: Ernstig laadprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:01

vervelend zeg, toch is het het beste om gewon rustig met hem te gaan oefenen als je geen stress hebt, dus lekker op een zondag ochtend de trailer neer zetten. Neem een pluk hooi mee of wat snoepjes en ga oefenen. Neem de tijd, telkens pasje voor pasje uitbundig belonen. Als hij er dan eindelijk op staat even laten staan en belone, daarna weer eruit. En dit gewoon een paar dagen lang oefenen met heeeeel veel geduld ;)
Het klinkt alsof hij écht bang is om alleen weg te gaan en dat los je inderdaad niet op door een zweep erbij te pakken of iets dergelijks. Met longeerlijnen lijkt mij dat hij alleen maar meer in de stress schiet en daar heb je ook helemaal niks aan ;) het is echt een kwestie dat hij vertrouwen moet krijgen in het opstap gaan met jou en dat het niet eng is om alleen te gaan :)

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 13:10

ik ben gister ook al bezig geweest met brokjes enzo, en gewoon zelf heel rustig blijven, maar toch komt hij er niet in. 1keer stond hij eindelijk met 2voetjes op de klep, en opeens steigerd hij weer heel hoog en draait direct op zn achtervoeten om.
Ik heb wel 1,5uur (volgens mij nog langer) met hem geoefend, maar we komen geen stap verder :\

We hebben ook een keer geprobeerd met longeerlijn erachter, maar toen hij de longeerlijn voelde steigerde hij al weer en draaide zit direct om waardoor hij bijna vast zat in de lijn.

Als hij na een paar keer proberen weer zo gestresst raakt dat hij weer over mij heen wil vliegen, en weer helemaal staat te trillen ga ik tussendoor even stukjes lopen, wat verder weg van de trailer, en als hij weer netjes achter mij aan loopt dan proberen we weer (hij moet dan uit zichzelf met zn neusje tegen mijn rug alle bochten lopen die ik maak, en dit doet hij best wel snel, hij vertrouwd mij dan dus wel weer, maar als we weer bij de trailer zijn is alles weer hetzelfde..)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:17

Ze zeggen wel eens, maak je paard nieuwsgierig, 2 passen vooruit, 3 achteruit, 3 passen vooruit, 4 achteruit, tot hij ujiteindelijk zelf erin wil lopen, en zelfs dan nog weer in zijn achteruit zetten... Geen idee of t helpt, maar tis te proberen...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:19

Nou heb ik eigenlijk misschien 3x mijn merrie op een trailer gezet, dus ik ben zeker geen kenner. Maar als ie niet alleen wil, dan ga je toch gewoon met z'n 2en? Al is het maar een makke shet. Is je paard wellicht ook wat rustiger op de wedstrijd. En voor de shet neem je gewoon wat hooi mee om van te knabbelen terwijl jij je wedstrijd doet.

Misschien wel een heel dom idee hoor! :D

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 13:21

okee, ik zal het proberen
hoop zo dat het lukt!
ga vandaag weer een poging doen, dan zal ik het eens uit proberen :)

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 13:24

femke27 schreef:
Nou heb ik eigenlijk misschien 3x mijn merrie op een trailer gezet, dus ik ben zeker geen kenner. Maar als ie niet alleen wil, dan ga je toch gewoon met z'n 2en? Al is het maar een makke shet. Is je paard wellicht ook wat rustiger op de wedstrijd. En voor de shet neem je gewoon wat hooi mee om van te knabbelen terwijl jij je wedstrijd doet.

Misschien wel een heel dom idee hoor! :D

ja, mn moeder had ook al het idee om een shetlander te kopen :P alleen wil mn vader er geen shet bij...
en nu gaat de pony van mn zus dus altijd mee, maar die hebben we straks niet meer :\

en een shet erbij lijkt me ook wel schattig trouwens :P

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:34

PSM: Dit wordt gedaan omdat je paard er niet op MOET, want teveel mensen gaan oefenen met het idee : HIJ MOET ER IN!! Dat is je doel, maar je moet je doel in kleine stukjes opbreken!

Dus als je gaat oefenen, zorg eerst dat je zijn aandacht hebt, dat gebeurt niet door 6 rukken aan het halster te geven, maar ga even loswerken, oefen ook met 3 stappen vooruit en als jij naar hem toe loopt dat hij 3 stappen terug doet op de grond, achterwaarts gaan moet al gebeuren op het moment dat je met één vinger zijn borst aanraakt (eerder zelfs nog eigenlijk), dit bereik je wederom niet door 6 rukken aan het halster te geven, maar hier de tijd voor te nemen en duidelijk te zijn. Eerst even terug naar de basis. Als je naar de trailer toe loopt, laat je hem kijken *snurk snurk* en dan zet je hem twee passen achterwaarts, hiermee bepaal jij waar je paard staat of gaat en dat je hem niet persé bij de trailer wil hebben, want veel mensen leggen hier te veel de nadruk op en dit wekt angst op. Loop je weer naar trailer toe, snuffelen aan de klep enz enz.. (voorbeeld), zet hij een pas op de klep (braaf) en je zet hem weer een pas achteruit. Snuffel snuffel, weer een pas op de klep, heel even wachten-laten snuffelen-geef hem de tijd om zelf te kijken, twee passen rustig achterwaarts en belonen. Dit keer loop jij wat verder de laadklep op, klein beetje druk op het halstertouw.. paard zet een stap op de laadklep (hij heeft het immers al twee keer zelf gedaan) en direct halstertouw weer slap als beloning. Beloon hem met je stem of iets lekkers. Loopt hij achteruit zonder dat jij dit van hem vraagt, zet je druk op het halstertouw (hij mocht gewoon blijven staan op de laadklep), komt hij hierop weer naar voren, direct belonen met wat lekkers en een losse touw. Paar tellen blijven staan en dan zet je hem weer rustig achterwaarts en beloon je hem!!

Dit breid je uit. Leg niet de nadruk op het naar binnen MOETEN!! Maak het leuk voor hem, wees de leider en wees duidelijk, dus braaf is braaf en geef hierbij dan ook een losse touw, hou niet de druk erop om hem toch nog even verder door te trekken. Neem hier de tijd voor, stel dus desnoods even 3 a 4 lessen uit tot hij de trailer in zijn eentje ook leuk vindt.

Ten alle tijde geld: Als je paard een reactie geeft op de druk van het halstertouw, voorwaarts of achterwaarts, ligt er aan wat jij vroeg, betekent dat het halstertouw meteen weer slap moet hangen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik heb Petra Vlasblom van 2moons ingeschakeld, helemaal super!! Mijn paard was ontzettend bang en is een vechter en wilde niet meer erop.. http://www.2moons.nl

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:40

Ik zou hulp inschakelen, die helpen je er in no time vanaf... dit zijn problemen die je in je eentje vaak niet oplost en die steeds erger en gevaarlijker worden. Veel succes!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:58

Ik zou je willen adviseren er niet verder mee te prutsen maar iemand inhuren die jullie van het probleem afhelpt. Je geeft zelf al aan dat hij geen ontzag heeft en gewoon over alles en iedereen heen walst. Dan wordt het gewoon te gevaarlijk om zelf te proberen en kun je beter iemand die er verstand van heeft en dagelijks met dergelijke problemen omgaat inhuren.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:59

wolinlotte: ik dacht al toen ik je verhaal las, die is zeker ook bij petra geweest. ja dus.
TS: ik ga helemaal mee in haar verhaal, neem anders gerust eens contact op met petra, gegarandeerd dat het gaat lukken zonder stress

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 17:54

ik heb haar net een mail gestuurd :)
hoop heel erg dat zij ons kan helpen!

iedereen beankt voor de reacties!

WolinLotte -» ik zal het gaan proberen!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:56

Succes ;) !! Petra is een heel leuk mens!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:00

Ook ik kan Petra echt aanraden. :j
Ik had een paardje waar ik gemiddeld 3 uur voor moest uittrekken om te laden. Als hij er al op ging.
Meestal moest ik de afspraken afzeggen omdat we niet weg kwamen.
Petra is toen een avondje bij ons geweest en nu is hij binnen een minuut geladen, waar we ook zijn.
Zowel alleen als met twee.

Petra persoonlijk is ook ontzettend fijn om mee te werken.
Ze werkt met heel veel rust en neemt echt de tijd.
Het is het geld meer dan waard, ondanks dat het op dat moment een rib uit je lijf is.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:02

@BlackPearl: Je moet eerst wel naar een informatieavond, waar ze alles uitlegt over paarden gedrag en hoe zij te werk gaat, ze heeft het ontzettend druk naar ik heb begrepen. Ik heb dit ook gedaan en heb er geen dag spijt van gehad :) !!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:32

denk er wel aan dat die info-avond een hele kluif is. wij hadden er in elk geval genoeg aan, petra's fysieke hulp bleek (zoals zij zelf ook al verwachtte) niet nodig. in jouw geval denk ik wel.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:37

__PSM__ schreef:
Ze zeggen wel eens, maak je paard nieuwsgierig, 2 passen vooruit, 3 achteruit, 3 passen vooruit, 4 achteruit, tot hij ujiteindelijk zelf erin wil lopen, en zelfs dan nog weer in zijn achteruit zetten... Geen idee of t helpt, maar tis te proberen...

Dit staat ook in het boek een paard is een paard van mark rashid "een aanrader om te lezen" veel van zijn technieken werken perfect dit heb ik echter nog niet zelf gedaan maar ik zou het zeker proberen. En idd rust en tijd zijn een vereiste anders gaat het zeker niet lukken.

fvdhaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:41

Wij hebben Petra ook bij ons gehad en sindsdien geen problemen meer gehad met laden! *D
Waren soms 3,5 uur bezig om hem erin te krijgen.
Ik zou niet te lang zelf prutsen.

Succes.

WolinLotte schreef:
PSM: Dit wordt gedaan omdat je paard er niet op MOET, want teveel mensen gaan oefenen met het idee : HIJ MOET ER IN!! Dat is je doel, maar je moet je doel in kleine stukjes opbreken!

Dus als je gaat oefenen, zorg eerst dat je zijn aandacht hebt, dat gebeurt niet door 6 rukken aan het halster te geven, maar ga even loswerken, oefen ook met 3 stappen vooruit en als jij naar hem toe loopt dat hij 3 stappen terug doet op de grond, achterwaarts gaan moet al gebeuren op het moment dat je met één vinger zijn borst aanraakt (eerder zelfs nog eigenlijk), dit bereik je wederom niet door 6 rukken aan het halster te geven, maar hier de tijd voor te nemen en duidelijk te zijn. Eerst even terug naar de basis. Als je naar de trailer toe loopt, laat je hem kijken *snurk snurk* en dan zet je hem twee passen achterwaarts, hiermee bepaal jij waar je paard staat of gaat en dat je hem niet persé bij de trailer wil hebben, want veel mensen leggen hier te veel de nadruk op en dit wekt angst op. Loop je weer naar trailer toe, snuffelen aan de klep enz enz.. (voorbeeld), zet hij een pas op de klep (braaf) en je zet hem weer een pas achteruit. Snuffel snuffel, weer een pas op de klep, heel even wachten-laten snuffelen-geef hem de tijd om zelf te kijken, twee passen rustig achterwaarts en belonen. Dit keer loop jij wat verder de laadklep op, klein beetje druk op het halstertouw.. paard zet een stap op de laadklep (hij heeft het immers al twee keer zelf gedaan) en direct halstertouw weer slap als beloning. Beloon hem met je stem of iets lekkers. Loopt hij achteruit zonder dat jij dit van hem vraagt, zet je druk op het halstertouw (hij mocht gewoon blijven staan op de laadklep), komt hij hierop weer naar voren, direct belonen met wat lekkers en een losse touw. Paar tellen blijven staan en dan zet je hem weer rustig achterwaarts en beloon je hem!!

Dit breid je uit. Leg niet de nadruk op het naar binnen MOETEN!! Maak het leuk voor hem, wees de leider en wees duidelijk, dus braaf is braaf en geef hierbij dan ook een losse touw, hou niet de druk erop om hem toch nog even verder door te trekken. Neem hier de tijd voor, stel dus desnoods even 3 a 4 lessen uit tot hij de trailer in zijn eentje ook leuk vindt.

Ten alle tijde geld: Als je paard een reactie geeft op de druk van het halstertouw, voorwaarts of achterwaarts, ligt er aan wat jij vroeg, betekent dat het halstertouw meteen weer slap moet hangen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik heb Petra Vlasblom van 2moons ingeschakeld, helemaal super!! Mijn paard was ontzettend bang en is een vechter en wilde niet meer erop.. http://www.2moons.nl

SopjevanSab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:00

Succes, wij hebben ook zeer goede ervaringen met Petra, lief mens.

Onze schimmel legde gewoon zijn voorbenen boven op de trailer.
Na bezoek ongeveer 2x van Petra geen problemen meer gehad

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:45

Misschien dat ik het zelf had kunnen doen na alleen de info-avond.. echter.. ik heb een vechter én ze was bang.. Ik wist niet goed waar te beginnen en was bang dat mijn paard heel erg bang was!! Petra gaf net dat beetje extra handvatten om verder mee te gaan nadat ze met ons paard kwam trainen. Heb er geen moment spijt van gehad.

Ze liet ons ook echt samenwerken als een team.. maak goede afspraken, zorg dat duidelijk is wie welke rol heeft. Ze maakt je echt bewust van hoe het aangepakt moet worden. En dat het ook best een keer wat minder kan gaan en je hiervan kan leren, een stap terug doen en gewoon bij jezelf blijven.

Je leert op de info-avond/dag écht heel veel over je paard....maar ook over jezelf!!! Wat voor persoon ben je? snel beinvloedbaar etc??
Ik ben 19 jaar en wilde graag hulp bij het laden, had hierdoor de verkeerde mensen om me heen uitgekozen en had zo'n spijt dat ik achteraf niet mijn 'buikgevoel' had gevolgd, ik had mensen om me heen die mijn paard een 'rotknol' vonden en zich zo ook gedroegen naar mij en mijn paard. Tijdje gekletst met Petra en dat bracht zoveel verheldering!! Sindsdien volg ik steeds mijn buikgevoel en doe ik wat IK denk wat goed is voor mijn paard en voor ons. Dat is ook een heel belangrijk iets.

Ik kan je echt Petra Vlasblom aanraden :j !!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:15

Ik wil je ook wel helpen hoor, voor meer informatie kun je me altijd PB-en!