Aankoop keuring, wolvega, garijp, of...??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marlis_

Aankoop keuring, wolvega, garijp, of...??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 08:05

Ik ben bezig met de aanschaf van mijn eerste eigen paardje. Nu wil ik haar graag klinisch en rontgenologisch laten keuren. Ikzelf ken eigenlijk alleen de kliniek in wolvega, had daar geinformeerd naar prijzen. Voor 400 euro word hij daar gekeurd (inclusief foto's dus). Alleen nu hoor ik van mensen dat garijp goedkoper is.
Ik weet dat goedkoper niet beter hoeft te zijn, maar ik ken garijp ook helemaal niet.

Waar zouden jullie je paard laten keuren? Wolvega, garijp of nog ergens anders? Wel graag in omgeving Friesland.

Als het hier niet goed staat, mijn excuses. Heb nog getwijfeld waar ik het moest plaatsen, maar ik kon niet echt een goede plek vinden, en met de zoekfunctie had ik hier soortgelijke topics gevonden uit het verleden, vandaar dat ik het hier plaats.

Aukelizzy

Re: Aankoop keuring, wolvega, garijp, of...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:10

Ik ken de kliniek in Garijp alleen van een luchtweg onderzoek/behandeling bij mijn paard destijds.
Hij is toen behandeld door veearts Boerma.
Ik was daar erg tevreden over, hij legde alles heel goed uit maar hoe dat met een aankoop keuring zit weet ik niet.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:45

-->TAO

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:19

gewoon bellen om de prijzen! Ik heb in het verleden ook in Garijp geïnformeerd en toen kwam het volgens mij meer richting de 500 euro uit bij ook uitgebreide röntgenologisch keuring. Maar misschien is dat inmiddels wat goedkoper geworden?

Verder aardige en rustige man. In Wolvega is het vaak toch wat drukker en hectischer. In Wolvega keuren ze wel heel streng. Bij aankoopkeuring kan dat goed zijn.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:22

Als je je paard wil verzekeren zou ik de verzekering bellen en overleggen waar je je paard het beste in de regio van jouw keuze kan laten keuren, en het niet alleen van de prijs af laten hangen. De ene dierenarts keurt toch anders dan de andere (dat hoort niet zo te zijn, maar het gebeurt wel)

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 15:55

Bedankt voor het verplaatsen Tanja!

Voor een eventuele verzekering maakt het niet uit. Het is niet zo'n duur paardje, voor een toekomstige verzekering komt er enkel een inspecteur langs en hoeft hij niet eens gekeurd te worden.
het geld, tja, wel interesant natuurlijk, maar ik wil vooral dat mijn paard goed gekeurt word. En of ik daar nu iets meer of iets minder geld kwijt voor ben kan me dan eigenlijk niet zoveel schelen. Omdat ik hem natuurlijk wel zo snel mogelijk graag wil kopen, wil ik hem uiteraard ook zo snel mogelijk gekeurd hebben. En om die reden is vandaag dan toch mijn keuze op wolvega gevallen, mede omdat ik van iemand anders afhankelijk ben voor de trailer en diegene niet zo vaak kan. En dan is het met garijp toch moeilijker plannen begreep ik (al heb ik niet met hun gebeld, dus misschien zeg ik ook wel iets dat niet waar is). In elk geval was het in wolvega geen probleen, en streng keuren is denk ik alleen maar fijn. Dus nu maar duimen dat hij er door komt!!!

in elk geval bedankt voor de reacties!!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:31

Ik heb inmiddels wat ervaring met Wolvega en die zijn gewoon echt goed.
Wat Garijp betreft, ben ik zelf nooit geweest, maar heb wel een paard op stal gehad wat echt flink cornage had (en dat had ie niet van de een op de andere dag..) en in Garijp zo door de klinische keuring was gekomen... Tsja..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:38

Ik ben wel in Garijp en in Wolvega geweest met mn paarden. Ik vind Garijp een hele aardige dierenarts maar de rekeningen waren bij mij wel (flink) duurder dan in Wolvega voor dezelfde handeling (geen keuring).
Verder vind ik Wolvega ook een goede kliniek met zeer deskundige artsen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:26

Spreek wel van te voren af met de DA dat als er bij de klinische keuring/buigproef al twijfel bestaat je dan niet doorgaat met keuren, kan je een hoop geld schelen! Ook als sportpaard laten keuren en niet als recreatiepaardje, dan keuren ze ook strenger. Als je dan laat keuren dan wel goed, toch?
Goede DA doet dat uitzichzelf al maar je kunt maar beter van te voren duidelijke afspraken maken.

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 21:03

cissy schreef:
Spreek wel van te voren af met de DA dat als er bij de klinische keuring/buigproef al twijfel bestaat je dan niet doorgaat met keuren,

Waarom bij twijfel niet doorgaan met keuren? Dan wil je toch juist weten wat de oorzaak van de onregelmatigheid is? Voor hetzelfde geld is er op zich niks mis met het paard, maar heeft hij zich net die ochtend verstapt (of denk ik nu heel naïef?).

De tip om als sportpaard te laten keuren vind ik wel een goede, dank je wel! Ik gebruik hem straks wel als recreatiepaard, maar wil er bijvoorbeeld wel een dagtocht of misschien uiteindelijk zelfs wel een trektocht mee kunnen maken. Dan moet hij dat nog wel kunnen doen natuurlijk! En juist voor dat soort dingen laat ik hem keuren.

Verder bedankt voor alle ervaringe, ik geloof dat ik blij ben dat ik voor wolvega gekozen heb!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:15

waarom zou je verder gaan met keuren als een paard klinisch al niet goed is?
meestal is er op de foto´s dan ook wel eea te zien, maar jij wil dat paard kopen en niet onderzoeken voor kreupelheid, dat mag de verkoper dan later oplossen.
Jij bent degene die de rekening betaald als jij dan alsnog wilt weten wat er aan de hand is moet jij weten, kost je alleen maar meer geld en waarschijnlijk wordt hij alsnog afgekeurd.
Ik zou persoonlijk dan al stoppen met keuren en een ander paard gaan zoeken.

Zeker een recreatiepaard waarmee bosritten etc gereden worden worden vaak zwaarder belast dan menig sportpaard. De ruiter denkt echter dat het woord sportpaard dan met wedstrijden te maken heeft en die rijden ze dan niet, maar wel 4 uur naar het bos elk weekend dat is ook sporten hoor!..... vandaar dat ik het zei ;)

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 06:55

Oké, dank je wel voor je uitleg! Zoals gezegd, dit is voor mij de eerste keer! Ik zal in elk geval aangeven dat ik hem voor de zwaardere recreatie wil gebruiken!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:27

Nog wat, laat bij de keuring een bloedje trekken gewoon voor de zekerheid. Dat hoeft nog niet direct te worden nagekeken kan later ook nog, maar je kunt niet later meer een bloedje trekken van tijdens de keuring, als er toch stront aan de knikker is met je nieuwe paard dan heb je die bloedtest misschien nodig om aan te tonen dat je paard met iets ingespoten is geweest. Lees er de verhalen op Bokt maar over na, het leed dat paarden kopen heet....

Koop je bij een particulier of bij een handelaar? Heb je ook gedacht aan een koopcontract? Maak in ieder geval een koopovereenkomst met de basis zaken er in als datum, plaats, wie, wat, waar, adressen en voor hoeveel en welk paard met naam en toenaam en dat de verkoper verklaard dat het paard geen verborgen gebreken heeft. Allebei jullie handtekeningen erop, het liefst ook nog een getuige meenemen met verstand van paarden. Er zijn zat voorbeelden van koopcontracten te vinden ook op Bokt.

Het klinkt misschien een beetje overdreven maar er gaat zoveel fout bij mensen die voor het eerst een paard kopen dat je maar beter een beetje voorbereid kunt zijn. Het kan ook een heel goed paardje zijn en dan is er niks aan de hand, dan is je koopcontract je eigendomsbewijs. Maar mocht het toch onverhoopt fout gaan heb je in ieder geval wat meer bewijs.

succes! en laat ons nog even weten hoe het gegaan is?

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 07:09

Het heeft even geduurt, internet en computer problemen hierzo, maar ik wou jullie toch nog even laten weten dat mijn droompaard glansrijk door de keuring is gekomen, zowel qua gezondheid als qua gedrag! Ik behoor dus eindelijk tot de groep paardenbezitters!!!

Dank jullie wel voor alle tips en adviezen!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:06

Wat leuk, gefeliciteerd.
Heel veel plezier met je paard.
Enne..... nu willen we je droompaard ook wel eens op een foto kunnen bewonderen. :D

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:53

ben ook wel benieuwd:D

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 08:02

Sorry, hier nog steeds computer en internet problemen, dus helaas geen foto's..... Sowieso ben ik niet zo dol op foto's op internet zetten, maar ik krijg momenteel de foto's niet eens op de computer :n

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:41

Computers zijn soms heel vervelend en drijven je tot wanhoop zo nu en dan (lijken wel paarden maar dan anders ;) ).
Wij Bokkers zijn een nieuwsgierig volkje :D vandaar onze roep om foto's.
Maar als je je er niet gemakkelijk onder voelt moet je ze gewoon niet plaatsen hoor.
Hoe dan ook hoop ik dat je heel veel plezier aan je nieuwe paard beleeft.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:53

De oorspronkelijke vraag van de TS is beantwoord, TS heeft zelfs al een paard aangeschaft. Het vragen om foto's gaat verder dan ook offtopic, daarom hier een slotje.