18 jaar oud voor een paard???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poekiemansss

18 jaar oud voor een paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 20:08

Hallo!

Ik zit er over te denken een paardje te kopen,
nu staat er bij ons in het dorp een tinker te koop,
van 18 jaar (geb. 1991).. Is dit oud voor een paardje?
Het tinkertje zal niet meer gebruikt worden voor intensief rijden ofzo,
vooral veel buitenritten etc.
Ik wil er wel bij zeggen dat het mijn eerste paardje wordt,
dus misschien is het ook wel verstandig om een wat ouder/ervarener paard te kopen???

Ook heb ik een hele leuke haflinger gezien, die is nog aardig jong.

Wat zouden jullie doen? of eerst bij beide even kijken?
Graag jullie advies!

Groetjes, Joke.

Lyonesse

Re: 18 jaar oud voor een paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:47

Ik zou bij beide gaan kijken, mocht die van 18 je bevallen, dan laat je hem keuren en als hij goedgekeurd wordt, is er geen probleem toch? :)
Mijn haflingermerrie is ook 18 sinds vandaag, als je zei dat ze 11/12 was zou je het ook geloven. ik zeg 18 is niet oud voor een paard, zeker niet voor een Tinker.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:53

Oud? Welnee!
Ik heb mijn oudje nu 20 jaar, en hij is 23!
Ik rij er zelfs nog crosstrainingen mee!

Afbeelding

Misty_MMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:57

Ik heb een pony van 23 die ik sinds december heb.
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik haar gekregen heb, dus niet gekocht. Het verschilt natuurlijk per paard, maar die van mij is nog topfit, buitenritten vindt ze geweldig! Dan maakt ze zich nog best druk en krijg ik van die leuke reacties als: ''Oh, dat is zeker nog een jong paardje!''

Je bent zo oud als je je voelt, zeg ik altijd. ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:02

Geheel afhankelijk hoe intensief het paard gebruikt is.
Sommige zijn op met die leeftijd en sommige (zie hierboven) niet.
Als advies zou ik geven ga bij meerdere paarden kijken, staar je niet blind op kleur of uiterlijk. Een klik met een paard is het allerbelangrijkste. Staat een paard je aan ga meerdere keren kijken, de 1ste keer kijken is alles overweldigend en neem iemand mee met verstand van paarden. Jij kijkt toch heel anders naar je toekomstige paard dan een buitenstaander.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:03

ik zou persoonlijk die tinker nemen, maar wel bij beiden kijken natuurlijk, maar die tinker heeft al een levendje achter de rug, die heeft veel gezien, kent veel, veel geleerd, en zijn meestal de makste en fijnste paarden om goed van te leren en vooral als het je eerste paardje is,
mijn paardje is nu ook 21 en doe er ook gewoon wedstrijdjes mee, niet van die grote en zware wedstrijden maar gewone onderlingen en we zijn best nog wel intensief bezig, :d, zolang hij goed in zijn vel zit en hij houd het allemaal nog val heeft hij een prachtig leven en merk ik dat het veel minder gaat worden bouwen we het af, en rijden meer voor de lol,
maarja het is en blijft je eigen mening, maar als je het mij zal vragen zal ik liever voor de tinker gaan, ondanks ik totaal niks heb met tinkers of hafjes...

maarja heb je misschien foto's? ben wel benieuwd. hihi
success

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 07:24

een advertentie van marktplaats genoeg :P ?http://link.marktplaats.nl/240608364
4e foto van links

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:21

Ik zou niet een paard kopen dat al 18 jaar is. De kans is toch groter dat hij wat gaat mankeren en hij is eigenlijk ook wel over "zijn top" heen. Nu gaat iedereen natuurlijk roepen dat hij of zij ook een ouder paard heeft dat nog niets mankeert, maar dat is toch weer anders. Zelf heb ik ook een paard van 16 jaar oud, maar die heb ik wel gekocht toen ze pas 3 was. Je hebt nu volop keuze om een paard te kopen en ik zou zelf voor een paard gaan dat toch zo'n tien jaar jonger is. Dan is hij ook zijn wilde haren kwijt, maar dan heb je er toch nog meer toekomst mee.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:23

Ik zou het niet doen.
Als je een wat ervarener paard wilt, zal ik zoeken naar een paardje rond de 10/12!

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:26

Ik zelf vind 18 toch al redelijk op leeftijd.
Een paard tussen de 10-13 vind ik wel een goede leeftijd.
Mijn paard is zelf 9 en kan eigenlijk nog niet veel, zij is ook mijn eerste paard.
Nu raad ik wel aan om een paard te kopen die al meer kan dan dat hij/zij net is ingereden.
In iedergeval succes met welk paard je ook koopt en zou zeker bij allebei gaan kijken hoor. ;)

frescoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:29

Ik ben het eens met Jol1. Ik heb afgelopen maandag met veel pijn in mijn hart mijn 22 jarige ruin in laten slapen. Ik had hem 12 jaar en bereed hem nog om de dag. Tot 2 weken geleden was er niets aan de hand. Maar toen: blessure aan z'n ligament - op rust - stijfheid (last van z'n artrose) - hoefbevangen - einde verhaal.

Bij een oud paard heb je gewoon meer kans op klachten en minder kans op genezing van klachten.
Ik zou er eentje zoeken van rond de 10. De gekkigheid eraf en hopelijk nog zo'n 10 jaar te gaan!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:52

De kans op klachten kunnen meer aanwezig zijn, dit hoeft niet te betekenen dat het ook bij dit paard zo zal zijn. Daarom is het ook al ga je het paard recreatief gebruiken verstandig om m te laten keuren. Of een paard op is op die leeftijd zal toch ook wel samenhangen hoe er in het verleden mee is omgegaan!
Zag in de advertentie dat het een paardenverhuurgebeuren is waar de tinker te koop staat, zelf ben ik daar niet happig op, iedereen rijdt met die paarden en de meesten gaan er niet te zuinig mee om.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:54

Mijn pony is bijna 31!
Ik rijd er nog een paar keer per week mee, niet in de bak maar buiten.
Ik heb haar gekregen toen ze 24 was ongeveer en heb er alleen een peesblessure mee gehad verder niets... (klopt af):+

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:56

Als je een klikt heb met het paard gewoon doen!

Ik heb mijn nu 18 jarige gekocht op 16 jarig leeftijd, kan me geen fijner paard wensen ik leer heel veel van hem en dingen waar een jonkie van kan schrikken kijkt hij niet van op!
Jap is mijn eerste paardje mede daarom zocht ik ook een ervaren paard, ben echt super blij met hem!!

Gaaf dier trouwens die tinker!!

Succes ermee.

Binky18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:02

het verschilt zo per paard, ik heb zelf een 18 jarige pony, 16jr lang van de manage geweest,
en die is zo op als het maar kan!! maar ik rij ook een 18 jarige kwpner en die rijd ik nog maar 6md, en die ben ik nu van alles aan het bijleren, buiten gedragt hij zich als een 4jarige dus het verschilt zo per paard, gewoon gaan kijken en gaan rijden!!! dan voel je zelf wel of het een slomme duikelaar is (niet doen dus) of dat hij lekker actief is!!!

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:09

Er zijn zat leuke paardjes van rond de 12 waar je vast ook een klik mee zal hebben. ik zeg NIET doen.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:17

ach ik ga er een leasen van 19 niks verkeerds mee loopt als een gesmeerd motortje!

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:21

Leasen vind ik een heel ander verhaal dan kopen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:26

Leasen is wel wat anders dan een paard kopen wat voor de verhuur is ingezet geweest. Daar heeft iedereen mee rond gereden en de ervaring leert dat de meeste er dan niet al te rustig mee aan doen...
Mijn paard is 15 geworden dit jaar en ziet er uit als een 7 jarige en gedraagt zich als een 4 jarige.. Heb deze als jong dier gekocht. Maar om een ouder dier te kopen waar je het verleden niet van weet of die zoals deze tinker in de verhuur heeft gelopen zou ik niet zo snel doen.
Vraag me altijd af waarom die verhuurbedrijven de paarden wegdoen als ze volgens hun zeggen zo goed zijn, die wil je dan toch juist voor je eigen bedrijf aanhouden?

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:28

Is het spreekwoord niet: hoe ouder hoe gekker _O-
Die van mij wordt binnenkort 18 maar is nog super fit en gezond (kocht hem toen hij 12 jaar was).

Je moet je misschien ook afvragen wat je er mee wilt gaan doen. Als je het paardje voor recreatief wilt gaan inzetten en lekker in het land wil laten lopen kun je er over nadenken maar zelf zal ik eerder voor een wat jonger paardje gaan.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:30

Jol1 schreef:
Ik zou niet een paard kopen dat al 18 jaar is. De kans is toch groter dat hij wat gaat mankeren en hij is eigenlijk ook wel over "zijn top" heen. Nu gaat iedereen natuurlijk roepen dat hij of zij ook een ouder paard heeft dat nog niets mankeert, maar dat is toch weer anders. Zelf heb ik ook een paard van 16 jaar oud, maar die heb ik wel gekocht toen ze pas 3 was. Je hebt nu volop keuze om een paard te kopen en ik zou zelf voor een paard gaan dat toch zo'n tien jaar jonger is. Dan is hij ook zijn wilde haren kwijt, maar dan heb je er toch nog meer toekomst mee.

Zie toch om me heen genoeg jonge beestjes met problemen die ik nog nooit heb gehad.. . :o

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:33

Je moet het per paard bekijken. Het ene paard is sneller oud dan het andere. ( Immers de ene oma van 80 loopt met een rolator en is dement, de andere oma van 80 loopt elke dag nog 8 km en doet d'r eigen boodschappen.)

Wij hebben een paard op stal staan die is 3, zou je mij zeggen dattie 30 is geloof ik dat eerder.
Mijn pony wordt dit jaar 19, maar zo doet ze zich absoluut niet voor. Tis eerder een 8 jarige.

Tsjikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:52

Ook met een jong paard heb je niet de garantie dat het paard lang bij je blijft, ook die kunnen blesures oplopen of hebben zodat je er nog maar weinig tot niets mee kan.
Ik zou, als de tinker gezond is, er gewoon voor gaan!

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:18

ik denk dat het indd geen moer uitmaakt hoe oud het paard is dat je koopt. als het je eerste paard is,is het allemaal al moelijk zat. als je besluit die tinker te kopen laat hem dan zowieso rontgenologisch keuren zodat je zeker weet dat er nergens artrose is. ik zou persoonlijk ook voor iets jongers gaan maar dan gewoon uit de angst dat ik sneller afscheid van hem zou moeten nemen. ik heb zelf 2 haflingers van 5 ( als veulen gekocht ) en een van die 2 gedraagt zich als een 18 jarige en is werkelijk nergens bang voor. het ligt er gewoon aan hoe er met het paard is omgegaan. en neem de tinker altijd een maand of 2 op proef,dan kun je hem lekker testen. want 18 jaar is ook weer geen garntie dat je een braaf paard krijgt.
welk paard je ook koopt, 9 van de 10 paarden gaan je testen en uitdagen en dan is het aan jou hoe je hier mee omgaat.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:25

Er zijn inderdaad ook zat paarden die als 2 jarige gekocht worden en vervolgens problemen te hebben als ze ingereden worden. Die komen ook niet meer onder het zadel, bovendien wordt het gemiddelde paard 7 jaar oud he? ;)
Ik zie het zo: Dit paard is nu 18. Heeft het paard erder problemen gehad? Is hij nu goed? Heeft hij geen problemen gehad en is hij nu goed, dan kun je er redelijkerwijs van uitgaan dat hij dat ook nog wel even blijft. Immers als hij helemaal goed en gezond de 18 gehaald heeft, dan is het een fundamenteel sterk paard. Waar ik dan wel mijn twijfels over heb, is dat het een leasepaard geweest is... Wat anderen ook al zeiden, je weet nooit wat er allemaal mee gebeurd is, en ik betwijfel of er iemand is die wel weet. Dit paard heeft waars schijnlijk hard moeten werken, wat óf goed (rust roest) óf niet goed (opgereden/belast). Ik zou vragen naar de medische geschiedenis en daarbij vragen wat dan de periode is waar over gesproken wordt. Heeft het paard daarin behoorlijke problemen gehad (en dan geen verstapping oid, maar peesblessure's, langdurige kreupelheid), laat hem dan staan, hoe goed hij nu ook is. Heeft hij dat niet gehad, dan kun je best de gok wagen en hem klinisch laten keuren. Let ook vooral op dat zijn benen droog zijn, geen gallen etc, ook dat kan duiden op overbelasting. Kort samengevat, laat pas keuren als de voorgeschiedenis er goed uit ziet, wordt het paard dan goedgekeurd dan is er niets mis mee en zal hij het waarschijnlijk nog wel even uithouden en heb je er een leuk paard aan.

Mijn paard is dus ook 18, gekocht als 8 jarige en toen was ze nog groen. Ze was fokmerrie. Op haar 9e heb ik haar ingereden en daarna heeft ze eigenlijk alsnog nooit hard gewerkt. Zij ziet er totaal niet uit als 18, gedraagd zich ook niet zo en in die 10 jaar dat ik haar nu heb heeft ze nooit iets anders gehad dan 2 keer korte koliek die zichzelf al opgelost had voordat de DA er was, en een pas kreupel omdat ze zich verstapt had.

Edit: rontgenologisch keuren zou ik dan weer niet doen bij een 18 jaar oude Tinker. Ik heb de advertentie niet bekeken, maar ik neem aan dat die nooit heel veel hoeft op te brengen, laat staan dat hij nog erg veel waard is. Foto's vind ik dan behoorlijk zonde van het geld. Wel zou ik bloed laten afnemen om te controleren op evt pijnstilling.