Kan dit: 2 paardtrailer terugzetten tot 1500 kg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellentje0

Kan dit: 2 paardtrailer terugzetten tot 1500 kg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 21:03

Hallo,

Mijn moeder heeft een auto die maximaal 1500 Kg mag tekken. Zij heeft trouwens wel een e rijbewij. Maar kan ik nu een 2 paards trailer gaan kopen en eventueel omlaag laten zetten in gewicht?
Weet iemand hoe dit zit???

Groetjes ellen
Laatst bijgewerkt door Judje op 01-04-09 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Alagone

Re: Weet iemand of dit kan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:06

Binnen afzienbare tijd mag je met een B rijbewijs nog maar 750 kg trekken en heb je dus altijd een E rijbewijs modig om een trailer te trekken.
Als je nu het gewicht omlaag laat zetten terwijl dit niet nodig is voor jullie en het straks niet meer omhoog kan zetten(je weet maar nooit in Nederland) heb je een onverkoopbare trailer.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:26

Er zijn altijd 2 criteria;
1 geldig rijbewijs (CBR), afhankelijk van laadvermogen (zie centrale topic voor details). Als dat het knelpunt is, kan terugkeuren weleens een optie zijn. maar voor jullie is dat een zinloze actie omdat ze wel een E-rijbewijs heeft.
2. Op de weg toegelaten combinatie (RDW).

Het gaat hier om punt 2.
Het is heel simpel, als de auto 1500 kg mag trekken, mag dat best een 2 paards trailer zijn, maar je kunt er maar 1 paard opzetten om het maximum niet te overschrijden.
Met andere woorden; kan, bijvoorbeeld als je paard zich prettiger voelt in een 2paards trailer of wanneer je alleen maar 2 kleinere ponys gaat vervoeren.
En als je meestal maar met 1 paard op stap gaat, en bij uitzondering met 2, zou je voor dat uitzonderingsgeval een zwaardere/sterkere auto kunnen huren/lenen.

Ik weet niet waarom je een 2paards trailer wilt, maar je kan er dus best eentje kopen. Wil je echter regelmatig met 2 paarden op stap, dan moet je een andere auto regelen.