Veulen verhuizen naar Belgie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mel1987

Veulen verhuizen naar Belgie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 16:26

Hallo!
Ik heb een plekje gevonden voor mijn merrieveulen! :D Mijn ouders wonen net over de grens in Belgie en ze komt een paar straten verderop te staan, echt super!
Nu heb ik wel nog een paar vragen.
1. Ik ben bezig met het afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering, moet ik dat dan in Belgie doen?
2. Ze is nog niet geent, is de eerste enting genoeg om haar mee de grens over te nemen?
3. Moet er voor de rest nog iets gebeuren voordat ze hier heen mag?
Ik woon zelf in Nederland, maar ben dus vaak bij mijn ouders.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:12

1. als jij in NL woont zul je ook daar een AVP moeten afsluiten, maar heb je die niet al dan? Verzekering voor het paard zelf is misschien een ander verhaal, dat zou je moeten navragen.
2. hou oud is ze dat ze nog niet geënt is?
3. ze moet een paspoort en een chip of dna test hebben, anders mag je dr niet vervoeren.

Mel1987

Re: Veulen verhuizen naar Belgie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 21:44

Dank je! Ik heb haar nu twee maanden en ik dacht dat de verzekering onder onze gezinspolis viel, maar dat was dus niet zo. Had het gelukkig nagevraagd, maar voordat alles duidelijk was duurde het even..
Ik heb haar dus 2 maanden (ze is nu 9 maanden) en ik wilde haar laten enten, maar dat kon toen niet vanwege het andere veulen dat erbij stond (waarom precies weet ik niet). Nu wil ik haar dus zoiezo zsm laten enten.
Ze heeft een paspoort en is ook gechipt. Moet ik het ook doorgeven bij het kwpn?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 00:26

haal je nou niet je eigen AVP (WA) verzekering door elkaar met een verzekering apart voor je veulen? De AVP is voor schade aan derden die je veulen veroorzaakt en een aparte verzekering voor je veulen is voor schade aan je veulen en voor ziektes/ongevallen etc.

Als veulen heeft ze toch al een basisenting moeten hebben, staat dat niet in haar paspoort?

Wat zou je moeten doorgeven bij het KWPN? alleen als je haar op jouw naam wil zetten moet je de stamboekpapieren opsturen naar het KWPN. Het paspoort kan ook op jouw naam worden gezet maar de verhuizing hoef je niet aan het KWNP door te geven hoor.

Komt ze wel met andere paardjes te staan en niet alleen? dat kan ik nl niet uit je 1e post opmaken. Alleen zetten is niet goed voor een veulen, ze moet opgroeien met meerder paarden van verschillende leeftijden en ook leeftijdsgenoten, anders wordt ze diep ongelukkig.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 00:34

Het moet denk ik doorgegeven worden bij het bwp stamboek .
Dat jou paard nu op belgisch grondgebied is gestald en jou chipgegevens moeten dan naar de belgische databank overgezet worden een heel gedoe.
Of je doet niks en als ze je ooit aanhouden dan zeg je dta ze net verhuist is.
Heb hetzelfde probleem maar dan omgekeerd.belgie- nederland.

Mel1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 10:03

Ik had onze verzekeringsadviseur gemaild en die schreef het volgende:Indien dit veulen een veulen van een pony is (pony tot max. stokmaat van1,475 m) valt de aansprakelijkheid voor schade aan derden onder degezinspolis.Indien dit veulen een veulen is van een paard (groter dan 1,475m) dan valtdit onder paard hetgeen niet in de gezinspolis verzekerd is en dien jeeventueel een aparte paardenverzekering af te sluiten voor deaansprakelijkheid voor schade aan derden door dit paard(veulen).
Ik ben nu dus bezig met het afsluite van een WA-verzekering.
En ze is echt nog niet geent, staat ook niks in haar paspoort.
Haar stamboekpapieren heb ik toen idd opgestuurd en ze staat dus op mijn naam.
Ze komt samen met een ander merrieveulen van 11 maanden op de wei te staan (met een schuilstal). In de wei ernaast staan nog twee oudere merries en een ruin. Een veulen vooral, maar zoiezo een pony of paard alleen laten staan vind ik zeker geen optie.
Het is echt net een paar honderd meter over de grens dus ik denk dat ik het niet doorgeef bij de belgische databank. Dank je voor je duidelijke advies ;)
Mijn verzekering valt trouwens onder de gezinspolis en mijn ouders wonen dus in Belgie. Misschien dat dat de reden is dat zij daardoor niet gewoon wa-verzekerd is?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:37

Mel1987 schreef:
Ik had onze verzekeringsadviseur gemaild en die schreef het volgende:Indien dit veulen een veulen van een pony is (pony tot max. stokmaat van1,475 m) valt de aansprakelijkheid voor schade aan derden onder degezinspolis. Indien dit veulen een veulen is van een paard (groter dan 1,475m) dan valtdit onder paard hetgeen niet in de gezinspolis verzekerd is en dien je eventueel een aparte paardenverzekering af te sluiten voor de aansprakelijkheid voor schade aan derden door dit paard(veulen)

wat een rare regeling, is inderdaad belgisch.... in NL maakt het soort paard niks uit voor je AVP. Maar paard is van jou dus jij moet een AVP hebben (is toch verplicht en anders op zn minst niet erg slim als je die niet hebt) of ben je nog minderjarig?
Je woont niet bij je ouders en als je in 1987 bent geboren (aan je profiel naam te zien) dan zou je toch zelf al een AVP moeten hebben

Mel1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 16:13

Normaal gesproken misschien wel, maar omdat ik nog studeer val ik nog gewoon onder de gezinspolis.