Welke bodem in jou trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_s

Welke bodem in jou trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 20:33

Kan iemand mij misschien helpen?

Onze bodem is aan vervanging toe helaas. Opzich is de bodem nog niet al te slecht, maar om ongelukken voor te zijn willen we de bodem toch snel vervangen.

Nu zijn we een beetje aan het rondvragen wat de kosten hiervan zijn. De kosten van een houten bodem is zo rond de 700,-. Maar nu beveelde er ook iemand aluminium bodems aan. Dan ben je wel een stuk duurder uit (1000,-) maar volgens sommigen is de levensduur hiervan veel beter en langer dan van een houten bodem. Alleen een ander zegt weer dat juist de aluminium bodems ook slecht worden, maar dat je dat juist niet in de gaten hebt waardoor het verradelijker is...

Zelf zie ik zo aluminium bodem wel zitten, ookal is het wat duurder, maar alles voor een veilig transport en het liefst natuurlijk met een bodem die zolang mogelijk meegaat!

dus kan iemand mij hier ook zijn/haar ervaringen over vertellen?

bedankt alvast!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:44

Aluminium op staal, jaja.........
Ga eens kijken op de afvalwaterzuiveringsinstallatie aan de Honesweg in je woonplaats en zie dat al het aluminium en staal met kunststof ringetjes is gescheiden. Waarom denk je dat dat daar is gedaan??

Een houten vloer kost geen 700 euri's, tenminste als je het zelf doet. Laat je het doen, dan heb je voor dat geld dezelfde rommel die er nu ook in ligt.
Een plaat meranti 305x153 kost zo'n 400 euro. Doe je het goed, dan zet je die plaat zeer degelijk in de lak; niet de rommel van de Gamma, maar degelijk spul, bij de botenboer vandaan (of zo). Wanneer je die vloer netjes inbouwd, kun je jaren toe. Aluminium is niet voordeliger in die context, omdat ook aluminium het na 10 - 12 jaar opgeeft.

Roos_s

Re: Welke bodem in jou trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 20:49

oke,

Maar goed het lijkt me niet verstandig dat ik er zelf mee aan de pruts ga. Laat het liever door iemand doen die er verstand van heeft, goede materialen tot beschikking enzenz.
Maar ik zal het in mijn achterhoofd houden en eens kijken van hoe of wat.

Bedankt voor je advies, ik heb zelf ook mijn twijfels bij aluminium bodem, maar sommigen zweren erbij...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:05

Roos_s schreef:
oke,

Maar goed het lijkt me niet verstandig dat ik er zelf mee aan de pruts ga. Laat het liever door iemand doen die er verstand van heeft, goede materialen tot beschikking enzenz.
Maar ik zal het in mijn achterhoofd houden en eens kijken van hoe of wat.

Bedankt voor je advies, ik heb zelf ook mijn twijfels bij aluminium bodem, maar sommigen zweren erbij...

Die hebben nooit waterzuiveringsinstallaties en Land Rovers gebouwd. Dan ga je vanzelf anders tegen dingen aankijken :D
Je kunt die plaat ook op maat laten zagen, inkl gaten, en dan zelf in de lak zetten alvorens je 'm inbouwd. Die laklaag (ik heb vier lagen op mijn dodem zitten) is echt waar het om gaat. Dat, en dat alleen, maakt de levensduur van je vloer!! Overigens, leg daar geen gietvloer op, dat gaat heel erg fout!! Gewoon een degelijke, goed passende, rubber mat, die eruit kunt halen om de boel te laten drogen en/of schoonmken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:17

Da's heel aardig dat je wil helpen :D
250cm breed, 450cm lang, uit één stuk. Heb je daar mogelijkheden voor?

Overigens is een beetje railer 3mtr lang, dat mis ik in de lijst en een gedeelde mat in een trailer wil je echt niet.
Laatst bijgewerkt door Judje op 05-04-09 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spam-quote verwijderd

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 21:57

uuhm bedoel je nou alleen een rubberen bodem?? en die prijs is neem ik aan per M2?

we zijn trouwens toch aan het kijken met goede hulp toch zelf een bodem te gaan plaatsen... maar eerst maar eens overal info vragen wat het best te doen is, hoe en wat.... idd ook het idee van hoe je het hout gaat afdekken over de bodem

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:29

Roos_s schreef:
uuhm bedoel je nou alleen een rubberen bodem?? en die prijs is neem ik aan per M2?

we zijn trouwens toch aan het kijken met goede hulp toch zelf een bodem te gaan plaatsen... maar eerst maar eens overal info vragen wat het best te doen is, hoe en wat.... idd ook het idee van hoe je het hout gaat afdekken over de bodem

Verf van goede kwalieit en daar een losse mat overheen; wel uit één stuk!

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:35

Ik heb ook ee nieuwe bodem in mijn trailer laten zetten. Was ongeveer 700 euro kwijt. Ze hebben er eerst hardhouten planken ingelegd en daarover heen een laagje rubber gespoten. Echt super en niet te duur vind ik. Ik heb het bij een onderhoudsbedrijf voor trailers laten doen.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:37

Let er wel goed op dat als je het laat doen, ze de oude bodem er wel uithalen. Sommige bedrijven leggen de nieuwe bodem over de oude heen

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:05

Voor de bodemplaat kan je prima betonplex gebruiken, dat is een multiplexplaat watervast verlijmd,( hechthout ) met een kunstof/phenol coating ( dus water/vocht bestendig, waarvan een kant antislip kan zijn en een kant glad.) door de coating kan je hem er zo inleggen en hoef je hem niet verder te behandelen, dan alleen de gezaagde kanten.
De dikte van min 24 mm (wettelijke minimum voor hechthouten bodem voor veevervoer ) is niet eenvoudig te verkrijgen, maar in Nieuwland ( Z-H ) zit een importeur, International Plywood B.V., ( website www.intplywood.nl ) die via de houthandel dergelijke platen verkoopt afmeting is vaak standaard 3.05 m bij 1.53, wat meestal voldoende is voor een 1,5 paardstrailer, kosten ongeveer Euro 150,- per plaat
Het zelf verwerken is niet zo eenvoudig met die dikte en de plaat weegt loeizwaar. ( 75 kg )
Beste is om eerst een mal te maken van de oude plaat of trailerbodem en de nieuwe daarop uit te zagen.
Ik heb het zelf ook gedaan en nu een keurige nieuwe bodem in mijn trailer liggen, die weer jaren mee kan.

Veldjesgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:39

hallo,

als je maar niet doet wat ikke zegt met een losse rubberen maat want dat is niet te doen als je hem vaak gebruikt want dan droogt de vloer nooit.

€ 700 euro is wel heel veel voor bodem in inleggen dat doen wij normaal gesproken voor minder.

Gr Mark

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 22:57

het is opgelost.. voor 500,- mooie bodem erin van hardhout.... hebben zelf gelegt en die kwaliteit van die geperst platen vind ik niet wat.. daarnaast is een gegoten bodem ook niets, want er kruipt op een gegeven moment toch vocht onder wat ongezien je bodem venielt wat en duur en gevaarlijk is..

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:01

Ik heb een bodem van hardhouten planken met een rubbermat erover in mijn Ifor liggen, vocht kan zo tussen de kiertjes door.Had het nooit eerder gezien maar is voor mij het mooiste van de hele trailer.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 23:08

wij hebben de planken ook een stukje van elkaar af gelegd zodat de planken kunnen luchten. een nadeel van onze planken is dat er aan de bovenkant groeven inzitten waardoor het lastig schoonhouden is als er iets onder de mat komt te zitten... moeten we nog maar een oplossing voor verzinnen :D

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:25

Onze bodem word ook volgende week vervangen.
Wij kiezen voor een betonplexplaat en die rondomflink in de menie zetten.

Wij bevestingen zinken omgebogen platen aan de zijkanten die 20 hoog 20 breed zijn aan de zijkanten en de bodem.
Daarop en op de bodem komen rubberplaatjes en daarop komt dus die plaat betonplex.
Dit zodat eventueel urine onder de vloer kan weglopen en de wind erin kan slaan tegen schimmelvorming e.d. en de vloer goed kan drogen.
Net zoals ikke schrijft alles goed in de menie( drie/vier laags)dan gaat je vloer jaren langer mee.

MaRiskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:58

Wij denken er ook over om de bodem te vervangen door hardhouten planken. Dat van die kiertjes tussen de planken had ik zelf niet bedacht, maar dat lijkt me wel een geweldig idee. Wat is de afstand tussen de kiertjes? En heb je het hout ook nog bewerkt met iets? Wat voor soort hardhout hebben jullie trouwens gebruikt? Want daar zit ook veel verschil in toch?

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:57

Roos_s schreef:
wij hebben de planken ook een stukje van elkaar af gelegd zodat de planken kunnen luchten. een nadeel van onze planken is dat er aan de bovenkant groeven inzitten waardoor het lastig schoonhouden is als er iets onder de mat komt te zitten... moeten we nog maar een oplossing voor verzinnen :D

Je geeft aan , dat er groeven zitten in je planken, daaruit maak ik ( misschien ten onrechte ) op
dat je hardhouten vlonderplanken hebt gebruikt.
Ik hoop voor je dat je de juiste dikte hebt gekozen, want het wettelijkvoorschrift t.a.v. van de laadvloerbodem voor hardhout bedraagt 30 mm ( de meeste vlonderplanken zijn echter slechts 21 mm )
Dat zou dus kunnen betekenen ,dat je trailer niet aan de wettelijkgestelde eisen voldoet.

Overigens is je opmerking t.a.v. geperste platen niet helemaal terecht, doordat de fineer lagen kruislings op elkaar liggen, wordt de sterkte aanzienlijk verbeterd en is veelal sterker, dan volhout van dezelfde dikte. Dat is ook de reden dat de eisen t.a.v. hechthout ( dus multiplex/ betonplex etc.) voor de laadvloer lager zijn dan voor volhout ( hechthout 24 mm, hardhout 30 mm en zachthout zelfs 50 mm, met dank aan Chloek )

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 12:05

nee hoor zelfde hout als in vrachtwagens gebruikt wordt (geen vlonderplanken), ben naam even kwijt iets met K dikte 28cm geloof ik,dik zat.

wij hebben halve cm tussen planken gelaten...

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:28

Ik denk dat je Karri bedoeld, dat is een eucalypteushoutsoort, als ik goed ben ingelicht.
Dikte van van de planken van 28 cm lijkt mij inderdaad dik genoeg :D , maar ik neem aan, dat dat, een vergissing is en dat je 28 mm bedoeld en dat is eigenlijk te dun, dient minimaal 30 mm te zijn.
Of dat nu hetzelfde hout is voor vrachtwagens o.i.d. doet niet terzake, minimale dikte is en blijft 30 mm.

Nu zal bij controle geen oom agent dat na meten, verwacht ik en kom je er wel mee weg.
Anders is het als er een ongeluk gebeurt ( wat natuurlijk niet te hopen/wensen is ), maar als ze dan technisch onderzoek gaan doen weet je nooit wat er uitkomt en als dan je bodemplaat te dun blijkt te zijn ?????

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:29

van dat rubber spul, je kunt het in een potje kopen.. en je moest het dan insmeren door de hele trailer. En dan word het super hard! werkt super! wel met flinke sterke stukken hout eronder nartuurlijk :)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 17:27

hoe heet dat dan ceesrinko?

nou karri is het niet Bankirai :D hihi lijkt erop niet :P

En ach als je de bodem goed in de gaten houdt doet die 2 mm het ook niet.. Daarnaast lag er een officiele bodem in die ook geloof ik maar 22 mm was.. Zolang je alles goed in de gaten houd en netjes bijhoud is dat belangrijker.

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:11

wij hebben een dikke hardhoutenvloer en rubber erover

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:15

ik volg dit topic even met belangstelling, de laadklep van mijn trailer moet vervangen worden, zijn die planken daar ook voor geschikt?

De maat van de laadklep is nl zodanig (127 x150) dat deze net niet uit een standaard betonplex plaat kan gaan, of hebben er mensen ervaring met een klep waarvan de plaat uit twee delen bestaat?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:17

Planken lijken mij niet echt geschikt voor een laadklep, zou dat niet enorm gaan tochten?
De planken in mijn trailer zijn denk ik zo'n 3,5 cm. dik en de kiertjes zullen ca. 3 milimeter zijn. Het is hardhout maar geen idee wat voor, deze bodem lag er al in.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 18:27

waarom zouden planken gaan tochten?? je kunt ze toch tegen elkaar aanleggen? heb zelf geen ervaring hiermee, maar zo moeilijk zal het niet zijn...