Paard van een ander starten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Paard van een ander starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 09:54

Hallo,mischien weten jullie dit? Ik ben weer in de gelegenheid om een paard van een ander te starten,ik kan zelf met dit paard op concour,de eigenaresse is daar niet bij.Maar nu vraag ik me af,stel dat er iets gebeurd onderweg of op concour.De merrie verwond zichzelf ofzoiets {hopen we natuurlijk niet} wie is er dan aansprakelijk voor de kosten? en heeft het zin om een eventueel contract op te stellen?

eline_di

Re: Paard van een ander starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 09:56

Ik zou een contract opstellen. Dan weet iedereen precies waar hij/zij aan toe is. Ik denk dat eventuele schade oner jouw WA verzekering valt. Maar zeker weten doe ik het niet.
Je kan eventueel gewoon de verzekering bellen/mailen en het vragen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 09:57

Idd vraag je verzekering goed na mbt de dekking.

Ook is het niet onverstandig om het paard te verzekeren op jouw kosten, stel dat er wat gebeurd...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 10:03

Bedankt,ik heb nog geeneens een WA verzekering,dus ik ga eens kijken hoe en wat.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:11

Oei ja een WA verzekering is wel heel belangrijk om te hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:37

Hoe wordt het paard gehouden? Ik rij ook voor anderen, maar de paarden staan ook bij mij op stal en ik sta in voor de dagelijkse verzorging. Daardoor heb ik ook de verantwoording.
In de tijd dat ik op andere stallen (fokkerijen ed) reed, lag de verantwoording bij de eigenaar, ook als die niet mee was. Voor zover ik begrepen heb wordt er dan gekeken naar in welke mate mij iets te verwijten is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 16:09

Het paard staat niet bij,maar ik rijd haar {tegen betaling} voor de eigenaresse.Maar ik ga haar dan dus wel zelf meenemen op concour.Ik heb ook eerder paarden uitgebracht voor anderen maar die werden dan ook naar het concour gebracht en de eigenaresse was er bijna altijd zelf bij.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:37

Stel een contract op met de eigenaar en vermeld hierin dat je niet aansprakkelijk bent voor verwondingen tijdens concour of transport en eventueel kun je er ook nog bijzetten training. Als zei dit tekent ben jij infeite niet aanspraakbaar. Tenzij er een rechtszaak komt en er wordt bewezen dat het jou schuld is, dus sluit ook een WA verzekering af.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 03:18

daffie1986 schreef:
Stel een contract op met de eigenaar en vermeld hierin dat je niet aansprakkelijk bent voor verwondingen tijdens concour of transport en eventueel kun je er ook nog bijzetten training. Als zei dit tekent ben jij infeite niet aanspraakbaar. Tenzij er een rechtszaak komt en er wordt bewezen dat het jou schuld is, dus sluit ook een WA verzekering af.

Leuk dit advies maar niet echt steekhoudend maar dat ondervang je ook al wel in je laatste zin.

TS, wees vooral verstandig in datgene wat je toevertrouwd wordt en blijf in gesprek met de eigenaren van de desbetreffende paarden.

Wij hebben als eigenaren al aardig wat meegemaakt en hebben de rechtsgang niet gepakt, wij hebben de kosten/baten-analyse toegepast en vonden het in alle gevallen niet interessant genoeg om de ruiter voor die zaken aansprakelijk te stellen oftewel die kosten etc voor lief genomen en gaan fijn door met die paarden. Ik kan me wel voorstellen dat er iets zou kunnen voorvallen waardoor een paard geheel voor de sport afgekeurd zou kunnen worden en dat dan het verhaal anders komt te liggen, let wel, zogauw je betaald krijgt voor bewezen diensten heb je niets meer aan een particuliere aansprakelijkheidsverzekering..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:12

krackertje schreef:
daffie1986 schreef:

Leuk dit advies maar niet echt steekhoudend maar dat ondervang je ook al wel in je laatste zin.

TS, wees vooral verstandig in datgene wat je toevertrouwd wordt en blijf in gesprek met de eigenaren van de desbetreffende paarden.

Wij hebben als eigenaren al aardig wat meegemaakt en hebben de rechtsgang niet gepakt, wij hebben de kosten/baten-analyse toegepast en vonden het in alle gevallen niet interessant genoeg om de ruiter voor die zaken aansprakelijk te stellen oftewel die kosten etc voor lief genomen en gaan fijn door met die paarden. Ik kan me wel voorstellen dat er iets zou kunnen voorvallen waardoor een paard geheel voor de sport afgekeurd zou kunnen worden en dat dan het verhaal anders komt te liggen, let wel, zogauw je betaald krijgt voor bewezen diensten heb je niets meer aan een particuliere aansprakelijkheidsverzekering..

1. Als ik dit uitleg waarom krijg ik er dan evengoed nog kritiek op?
2. Ja dat bedoelde ik ook maar had geen idee verder hoed die verzekering heet, dus vandaar dat ik alleen WA had neergezet.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:52

zolang je niet betaald krijgt voor je rijden zijn de eigenaren voor zover ik weet ten alle tijden verantwoordelijk voor hun paard.
hier zullen vast wel uitzonderingen op zijn, maar je moet er als eigenaar gewoon vauit gaan dat je verantwoordelijk bent.

en is het in nederland niet verplicht om wa verzekerd te zijn? dus dat zou ik nog maar eens ff checken, zou iig dom zijn om het niet te zijn.
edit: heb even in je profiel gekeken. kan niet heel goed inschatten hoe oud je bent, maar waarschijnlijk val je gewoon onder de wa verzekering van
je ouders.