Trailer aflaadprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wreckh

Trailer aflaadprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 22:47

Hoop dat het hier goed staat :o

Mijn paard heeft een probleem met de trailer. Opladen gaat moeilijk, maar ik kan hier goed mee omgaan en met rust en gedult gaat dat wel lukken. Het afladen is een groter probleem. Hij durft niet achteruit te stappen. Gewoon op de grond doet hij dit wel, maar op de trailer niet.

Hoe kan ik dit oefenen/trainen? Oefeningen zonder trailer en met trailer? Zou het ook helpen om een paard ernaast te zetten en die achteruit eraf te laten lopen?

Hoop hier nuttige tips en oefeningen te krijgen. Wil straks met hem naar de club en op deze manier wordt dat een beetje moeilijk :7

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:52

wreckh

Re: Trailer aflaadprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 08:51

Ik had gezocht, maar waarschijnlijk niet de juiste zoektermen, ik kon niks vinden. bedankt in ieder geval.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 08:53

die van mij durfte dat ook niet toen ik hem net had, maar wat doet hij dan precies bij jou ?
Wil hij zich omdraaien of word hij erg onrustig ?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 18-03-09 10:14, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, plaats alles aub in 1 bericht.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:37

--->TAO

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:49

misschien kan je het oefenen door je trailer langs muurtje te zetten en aan de andere kant iemand die naast hem loopt ik denk dat hij een beetje bang is om eraf te vallen zoo geef je hem een beetje steun en kan hij er ook niet aan de zeikant aflopen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:51

En eens een trailer met een voorlader lenen? Dan kan hij er aan de voorkant uit :-)

In de tussentijd kun je oefenen met achteruit laten lopen over platen endergelijke, wellicht is hij bang dat hij naast de klep stapt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:25

Citaat:
de tip om in het andere topic te kijken is al gegeven, maar zal m nog eens herhalen;
leer je paard achterwaarts de trailer uit te gaan door niet gelijk helemaal de trailer in te lopen maar 1 pasje op de klep te doen, even te wachten en dan weer achteruit, dan 2 pasjes even wachten en weer achteruit, 3 enzovoort.... Maar ga vooral niet in 1 keer helemaal de trailer in, eerst kleine stapjes dan pas helemaal.
Het paard leert dan dat achterwaarts gaan helemaal niet zo eng is als hij denkt dat het is en je probleem is opgelost, stuk goedkoper dan een voorlader te kopen

quote van mezelf uit het 1e eerder genoemde topic

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:35

Ja, dat had ik idd ook gelezen in een ander topic. Echter hoe zie ik dat voor me? Aangezien hij er ook moeilijk op gaat. Pasje erop, beloning (lekkers), pasje achteruit, beloning, en weer voorruit, beloning enzenzenz.?
Hij is gewoon er bang, stond ook zeiknat van het zweet op de trailer. Hij probeerde zich niet om te draaien, maar iedere keer als hij een stukje achteruit ging, sprong hij hard weer naar voren.

Ik heb al gekeken of met grondwerk het achteruitknopje erop zit en dit gaat heel makkelijk.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:44

dan heb je dus een ander probleem en niet alleen met achteruit eraf gaan. Maar op zich gaat dit ook wel werken, hij heeft gewoon geen vertrouwen in de trailer blijkbaar. Gewoon met veel rust en kleine stapjes hem laten zien dat de trailer helemaal niet zo eng is als hij denkt....
en niet teveel pushen of trekken, laat het hem zelf uitvogelen en neem de tijd. Beloning pas als hij er op staat. Het loslaten van de druk is al beloning op zich.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:46

Ja, maar erop lukt me prima. Ik heb daar al ervaring mee, dus denk dat ik dat wel kan verhelpen. Maar daarom vroeg ik me af of dat priincipe van pasje erop,pasje eraf dan helpt.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:49

cissy schreef:
Citaat:
de tip om in het andere topic te kijken is al gegeven, maar zal m nog eens herhalen;
leer je paard achterwaarts de trailer uit te gaan door niet gelijk helemaal de trailer in te lopen maar 1 pasje op de klep te doen, even te wachten en dan weer achteruit, dan 2 pasjes even wachten en weer achteruit, 3 enzovoort.... Maar ga vooral niet in 1 keer helemaal de trailer in, eerst kleine stapjes dan pas helemaal.
Het paard leert dan dat achterwaarts gaan helemaal niet zo eng is als hij denkt dat het is en je probleem is opgelost, stuk goedkoper dan een voorlader te kopen

quote van mezelf uit het 1e eerder genoemde topic

dit zou ik ook een goed plan vinden end at je paard er niet op wil heeft vast te maken met dat hij er niet af durft,
ik heb ondertussen wel geleerd dat je trailerladen moet oefenen en daar pluk je altijd de vruchten van

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:54

Mijn pony vond het ook heel eng in het begin hoor. Ze liep er overigens zo op, maar toen ik haar eruit wilde halen (was de eerste keer dat we weg gingen met een trailer) durfde ze niet. Ze plette mij elke keer tegen de stang. Gelukkig stonden ze met zijn tweeën en hebben we eerst de ander eruitgeladen. Toen het middenstuk helemaal opzij gezet.. paardje buiten hinnikte al en toen durfde ze wel achteruit eruit. Dat thuis ook zo gedaan en heb nu helemaal geen probleem meer :)

Ik zeg maar zo: jij hebt in ieder geval niet het probleem dat je paard eruit stormt :P

Ik vraag me ook af of stapje naar voren en stapje naar achteren heel erg gaat helpen als je paard al moeilijk de trailer ingaat... het is wellicht te proberen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:10

kennelijk gaat erop ook niet van leien dakje, anders had eraf geen issue geweest, hij is toch niet echt vertrouwd op de trailer want hij komt er zwetend af zeg je.

Dus begin opnieuw met trailerladen alsof hij er nog nooit op is geweest, pasje erop en eraf is een goede methode. Laat hem ook uitgebreid snuffelen en de trailer verkennen en zolang hij zijn aandacht bij de trailer heeft is het goed.
Petra vlasblom vergelijkt het altijd met parachutespringen, jij gaat ook niet onvoorbereid in 1 keer met een parachute naar beneden springen uit een vliegtuig, je gaat eerst een stuk instructie doen en oefensprongetjes, dan een keer met instructuer mee en zo ga je steeds verder in je opleiding tot je alleen durft. Trailerladen is parachutespringen voor een paard, vaak zetten mensen een paard op de trailer en doen dan gauw de klep dicht! doodeng voor dat paard!

realiseer je dat een trailer een plank op wieltjes is en dat paarden van nature claustrofobisch zijn, dat hij niet weet dat ie niet dood gaat als ie in die trailer stapt.... en bedenk dan opnieuw hoe je hem dat kunt leren.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 21:59

Bedankt voor de tips. Volgende week krijg ik de trailer van mijn vriendin te leen zodat ik kan oefenen.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:46

Mijn tinker durfde er ook niet uit (heeft 2 uur geduurd toen we em meenamen op vakantie)en daardoor wilde ie er ook niet graag meer in.
Ik heb ook Petra gebeld en ze heeft met em geoefend.
Eerst grondwerk,daar zagen we wat zijn probleem was en hebben dat geoefend. Daarna naar de trailer,ook wat geoefend en nu gaat het super goed.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 21:16

Heb net voor het eerste geoefend. In het begin lukte het niet echt, hij ging iedere keer naast de laadklep en er niet op. Heb toen een longeerlijn aan die kant gedaan die mijn hubbie vast hield. Toen ging hij met zijn voorbenen op de laadklep, direct wat lekkers gegeven en er weer af en wat lekkers. Uiteindelijk had ik hem met 4 benen op de klep en zijn voorbenen in de trailer. Ben toen gestopt, morgen of overmorgen maar weer verder met oefenen.

marieke82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:17

Een late reactie misschien maar wat bij mij erg geholpen heeft is op de grond oefenen met een springbalk. Zet hem daarover teruguit. Dit vond die van mij ontzettend moeilijk maar toen hij dit begreep en goed deed kon hij ook ineens heel rustig de trailer uit lopen.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 10:52

Dit soort oefeningen heb ik geprobeert en die gaan allemaal prima. Tussen smalle gangetjes (met springpalen) door, voor en acteruit, gaat prima. Eigenlijk zou ik nog wel een brug willen om mee te oefenen. Maar goed, die moet je maar voor handen hebben. Moet mijn man maar aan hetw erk sturen. :-)
Nou ja, heb de trailer om mee te oefenen, dat eerst maar proberen.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 21:05

Nou, 2x oefenen en het gaat allemaal goed. De eerste keer half op de trailer gekregen en toen gestopt. Vandaag had ik hem binnen 10 minuten er helemaal op en hij liep er netjes voorzichtig weer af. Van de week nog een keer buiten oefenen (Had ik nu in de schuur gedaan ivm regen. En dan nog met een ander paardje erin en dan durf ik het eerste ritje naar de club wel aan (denk ik)

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:47

ik ben blij met onze trailer met voorlader ..sindsdien hebben we nooit geen problemen meer met laden en lossen ..geen stormende paarden meer en geen paarden die achteruitvliegen alvorens je de stang dichthebt ..omdat ze snel doorhebben dat eruit langs voor is

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 13:49

Kan ik me voorstellen. zou helemaal een superoplossing zijn. Helaas kan ik me die luxe niet veroorloven.
Het oefenen gaat gelukkig erg goed.