Maximaal en minimaal gewicht op pony/paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Maximaal en minimaal gewicht op pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 21:47

Ten eerste: als het hier niet goed staat sorry... verplaats maar
Ten tweede: ik hab Wiki geraadplegd EN zoekfunctie gebruikt maar niet echt een goed antwoord kunnen vinden.

Ik heb een verzorgshet waar ik gezien zijn grootte (80 cm) en mijn grootte (1,60m) en gewicht (80 kilo en afvallende...) dus echt NIET op ga zitten. Echt nooit never niet. :Y)
Dat alvast duidelijk gezegd hebbende, het volgende...

Toen ik vroeger als klein meissie van 8 (lichtgewicht, huidig gewicht is gekomen door studeertijd, samenwonen en 2 kids krijgen :o ) begon met rijden werd ik op van alles gezet. Van shet tot fries tot zelfs paarden van 2 meter schofthoogte aan toe (effe lekker uitstappen of toen ik beter rijden kon inrijden. In 4 sprongen de bak door in galop.... :D .. ze moesten me erop tillen want kon met mijn voet niet bij de stijgbeugels). Mijn zoon is nu 7 en ook een lichtgewicht (21 kilo geloof ik). Hij rijdt dus op dat shetje. Prima combi als ik het zo zie.
Wat vinden jullie nou verantwoord voor zo'n kind om op te zitten? (ook met oog op evt later rijles op manege als ie eraan toe zou zijn (voorlopig nog niet)) Is het tegenwoordig nog "done" om zo'n kind op een fries te zetten of wordt er tegenwoordig voorzichtiger mee omgegaan? Kijk hij kan best op een pony van 1,30 lijkt me, maar een sterke fries van 1,50 met het hele gewicht wat zo'n dier heeft?
Is er dus wat jullie betreft een minimum gewicht van een ruiter? (al dan niet in combi met lengte. Zoon is nu 1,22 trouwens)

Nu (tegenwoordig) werd er dus op de manege toen ik nog reed wel gekeken naar op welke paarden en pony's ik mocht qua gewicht. Ik werd veelal op de groters (de enkele paarden die de manege rijk was) gezet (logisch) maar toch ook regelmatig op kleinere exemplaren, de echte pownies. Kijk een shet dat moet ik dus echt gewoon niet doen (en doe ik ook niet hoe uitnodigend dat koppie soms ook is). Maar is het wel goed geweest dat ik op pony's van 1,30 a 1,35 werd gezet? (Ik weet een manege kijkt anders, maar toch had ik soms zo iets van... qua grootte pas ik wel, maar qua gewicht... }:0 )

Wat is dus wat jullie betreft het maximum gewicht voor zeg een stevige pony van 1,30 m (want daar werd ik het meeste op gezet). Geen heel rank sporttype dus.

Ben benieuwd naar jullie meningen (zeker omdat die nogal eens uiteenlopen hier. Wil trouwens wel een nette discussie, meningen staan vrij. Dus liever niet rellen)
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 17-03-09 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Re: Maximaal en maximaal gewicht op pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:48

hier is een centraal topic over, ik tem

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 21:49

WAAR dan??? Ik heb hem echt niet kunnen vinden. Ik zoek algemene ideeen/ richtlijnen en dus niet het: "pas ik op deze pony" idee.

Het gaat niet alleen om de gewichtsvraag, ook of de ideeen nu anders zijn dan vroeger (20/ 25 jaar geleden).
En ook over het minimale gewicht.

siskeh

Re: Maximaal en minimaal gewicht op pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:50

en toch pas het, het beste in dat topic.... denk ik

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 21:59

Vind ik van niet: ik heb geen pony/ paard op het oog waar ik me op gemeten wil hebben. En ook zoonlief rijdt prima op zijn shet.

Het gaat mij echt om de algemene zienswijze van nu wat "done" is en wat niet qua ruiters matchen op paarden.
Zijn maneges er anders over gaan denken?
Is er meer zorg om de ruiter EN het paard qua welk gewicht wel of nier op welk paard.
Zodat ALS ik met zoon naar manege zou gaan ik weet wat ik kan verwachten (of dat ze hem te licht vinden)
Zodat ALS ik zelf weer naar een manege ga ik weet waar ik aan toe ben. Of dat het OK is als ik uit mezelf een bepaald dier zou weigeren omdat ik door huidige informatie van mening ben dat ik dan te zwaar ben.

Als ik deze vraag in dat topic zou moeten zetten zou ik 20 postings hebben met elke keer een cm schofthoogte erbij...
En dan zou ik nog geen antwoord krijgen op bovenstaande vragen...

Dus wie kan er On Topic reageren en mij haar/ zijn zienswijze/ ervaringen bij maneges etc geven???

Junia

Re: Maximaal en minimaal gewicht op pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:37

Het verschilt heel erg per manege denk ik, maar ik denk dat ze hem niet 1-2-3 op een grote Fries zetten; voor zo'n paard heb je over het algemeen toch wat meer overwicht en gewicht nodig als je wil dat ie goed luistert. Ze zullen hem wel gewoon op pony's zetten, zoals met de meeste kids op maneges.

Wat betreft het maximum gewicht voor een pony van 1,30: ik weet niet hoe stevig die pony is. Er zijn genoeg kleine paardjes die goed sterk zijn, maar 1,30 is wel klein hoor... Weet je wat voor ras die pony is?

Waar ze je op zetten verschilt echt per manege, ik denk niet dat er dingen zijn die overal "done" of "not done" zijn. Wel goed dat je zelf wil uitzoeken of je niet te zwaar bent; sommige manege eigenaren zetten je werkelijk overal op, als je ze er maar geld voor geeft. Dat is echt heel triest, dus mooi als je dan zelf kunt zeggen dat je vindt dat dat paard het niet aankan.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:42

Zilfstar schreef:
Het gaat mij echt om de algemene zienswijze van nu wat "done" is en wat niet qua ruiters matchen op paarden.
Zijn maneges er anders over gaan denken?

Gezien TS niet de vraag heeft "ben ik te groot voor mijn paard/pony" of iets van die strekking maar een duidelijke andere vraag heeft is het niet nodig naar het centrale topic te verwijzen, dit topic kan gewoon openblijven.
Ik verplaats het echter wel naar TAO aangezien de omschrijving van het forum RUI deze is: Ruiterzaken: van cap tot zweep. en het hier meer over de kwaliteit van rijbroeken enz. gaat ;)

RUI-->TAO

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:47

Ik zou je bijv zo op mijn 1.42 pony'tje durven zetten gezien gewicht en lengte, breed ouderwets type new forest pony. :j
Mijn vriend draagt ze ook met gemak, ik laat hem verder alleen natuurlijk geen zwaar werk doen ivm zijn lengte.

Daar in tegen zou ik dat niet aandurven met je zoontje, pony heeft iets aan overwicht/dicipline nodig, en met 21 kilo, lijkt me dat moeilijk om te kunnen bieden.

Daarbij hebben we een paard van 172, waar ik je zoontje met een veilig gevoel op zou durven laten rijden, dier in kwestie is zo ontzettend mak, maar vanwege oudere leeftijd niet in staat om jou dan weer langer te dragen...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:19

een paard kan tussen de 15 en 20 procent van zijn eigen lichaamsgewicht dragen dus zeg dat dat stevig gebouwde ponytje van 1.30m ong 350 kg weegt kan hij max 70kg dragen, zeg dat een zadel 5 kg weegt dan zou een ruiter tot 65 kg op zo'n ponytje kunnen rijden, echter is het geen doodzonde als er heel af en toe een zwaarder iemand op zit.
dus of de manegehouder kan geen gewicht van de ruiters inschatten en heeft puur naar je lengte gekeken of hij neemt he niet zo nou en zette je gewoon ergens op.
wat minimum gewicht betreft zou ik het eigenlijk niet zo weten,volgens mij kijken ze dan toch meer naar de lengte, dat zoonlief bijv wel op een normale manier kan drijven en niet alleen maar tegen de zweetbladen aan zit te duwen.