Pony aangereden, aanrijder valse gegevens.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chocotof

Pony aangereden, aanrijder valse gegevens.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 18:14

Vandaag dacht ik eens een lekker bosritje te gaan maken met mijn ponies en verzorgstertje. (10jaar)
Dit meisje leased één van mijn ponies die 10 jaar beginnerspony is geweest op een manege en is
dus súúúper braaf.

Helaas moeten we om in het bos te komen een klein stukje door de polder waar de auto's nogal
wel eens hard rijden. Juist daarom zijn we aan de linkerkant van de weg gaan rijden zodat we in de berm
konden rijden.

Mijn verzorgstertje rijd voor mij zodat ik haar in de gaten kan houden. Het zal je maar gebeuren
dat je zelf voorop rijd en je verzorgstertje al 5 minuten niet meer achter je rijd. :=

Nu moesten wij uitwijken uit de berm omdat er ontzettende drek lag waar we gewoon niet doorheen konden.
Juist op dat moment komt er een bestelbusje aan racen en kon de pony met het verzorgstertje erop niet meer ontwijken.
Pony schrikt van de auto die met een snelheid op haar af komt rijden en keert haar billen naar de bus precies op het moment
dat de bus haar raakte.

Uiteraard heb ik snel naar de pony en het verzorgstertje gekeken maar deze leken in orde. De bestuurder echter kachelde gewoon door!
Dus ben ik met mijn andere pony daar op af gedraafd om hem te laten merken dat er wel degelijk iets mis was.
Gelukkig stopte hij toen ook.

Meneer de aanrijder liep beteuterd naar zijn busje te kijken waar niets aan op te merken was.
(Klein detail meneer kijk naar de bestuurders kant terwijl de bijrijderskant de pony raakte..)
Meneer liep vervolgens te zeuren over een krasje op zijn auto.

Op dat moment ontplofte ik en heb ik hem eens even duidelijk vertelt hoe je een paard in het verkeer
nadert en hij daarop bovendien veels te hard reed om bijvoorbeeld ook een fietser te kunnen ontwijken.

Zijn argument; 'Ja, maar jullie reden op de weg'. Heb hem ook even uitgelegd dat ik als ruiter bestuurder ben
en dus in de berm of op de weg mag rijden. Meer argumenten had ie eigenlijk niet.

Nu heb ik zijn naam en telefoonnummer genoteerd maar kom ik er achter dat zijn telefoonnummer niet in gebruik is.
Kenteken had ik in mijn telefoon opgeslagen maar aangezien ik een net nieuwe telefoon heb is er iets misgegaan waardoor
het dus niet in mijn telefoon staat. Ik kan mezelf wel schieten daarom.

Ik heb nu niets van hem.
Gelukkig was een vriendin van me erbij die fietst toevallig langs die weg als ze naar stal gaat en heeft
dus ook het busje en de meneer gezien. Maar verder heb ik niets. :n

Mijn vraag is nu of het zin heeft om hier een melding van te maken.
Meneer heeft mijn telefoonnummer wel aangezien hij niet te spreken was over dat merkwaardige krasje.
Wellicht dat hij me mobiel belt dan heb ik zijn nummer ook.

Pony staat nu op stal en is gekoeld en rondgestapt, ze loopt nog wel op het achterbeen maar
ik mag er absoluut niet aankomen.

Heb ik bovendien wel een poot om op te staan mocht ik zijn gegevens zien te achterhalen aangezien wij aan de verkeerde kant van de weg reden?
De bereden politie die in de straat zit waar het ongeluk toevallig gebeurde rijd ook altijd aan de verkeerde kant
van de weg..

Anoniem

Re: Pony aangereden, aanrijder valse gegevens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:04

Gewoon melding maken, weet je nog wat voor soort busje het was? Merk / kleur / type / formaat? Misschien van een bedrijf? Indien dat het geval is kan je het bedrijf contacteren? Weet je nog bij benadering hoe het kenteken ging? Gewoon nu alles noteren wat je nog weet, en dat mss met je verzorgmeisje en vriendin bespreken?

'Verkeerde' kant van de weg, hoe bedoel je? Het is voor ruiters niet eenduidig aan welke kant je moet rijden. Als bestuurder dien je in NL idd rechts te houden, bij het ruiterbewijs bijvoorbeeld adviseren ze weer om als ruiter juist links te rijden.

Ndewilde

Re: Pony aangereden, aanrijder valse gegevens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:08

idd melding had ik er ook van gaan maken, je weet maar nooit! en aangezien je nog niet weet wat dde pony precies heeft kun je het beter wel doen!

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 19:53

Maya schreef:
Gewoon melding maken, weet je nog wat voor soort busje het was? Merk / kleur / type / formaat? Misschien van een bedrijf? Indien dat het geval is kan je het bedrijf contacteren? Weet je nog bij benadering hoe het kenteken ging? Gewoon nu alles noteren wat je nog weet, en dat mss met je verzorgmeisje en vriendin bespreken?

'Verkeerde' kant van de weg, hoe bedoel je? Het is voor ruiters niet eenduidig aan welke kant je moet rijden. Als bestuurder dien je in NL idd rechts te houden, bij het ruiterbewijs bijvoorbeeld adviseren ze weer om als ruiter juist links te rijden.

We reden inderdaad aan de linkerkant. Voor ons veiliger omdat de berm aan die kant wel toegankelijk was behalve net op dat moment
dat de pony werd aangereden.

Het type, kleur en formaat weet ik nog wel. Bedrijf stond er helaas niet op.
Ga er sowieso een melding van maken, als is het maar voor het geval meneer een melding komt
maken van zijn merkwaardige krasje.

Ben allang ben of ze mij niet 'schuldig' gaan bevinden omdat de pony op het laatste moment
de kont naar de bus toe draaide. Hoe dan ook had ie de pony geraakt alleen nu draaide de pony
dus de billen toe.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:04

Maya schreef:

Het ruiterbewijs is een waardeloos stuk papier, welke geen onderbouwing kent van welke wet dan ook.
Vooralsnog vallen ruiters onder de Wegenverkeerswet 1991; deze wet is dus ook van toepassing op ruiters.
Ruiters zijn bestuurders en behoren zich op de rijbaan te begeven; dus geen fietspaden, voetpaden of bermen. Met tweeën naast elkaar mag ook niet.
Omdat het hier gaat om dieren, met onvoorspelbaar gedrag, zijn er een paar uitzonderingen die meestal worden toegepast, maar absoluut NIET in een wetsartikel beschreven staan. Het links rijden bijvoorbeeld, is in eerste instantie VERBODEN. Maar......kan men aantonen dat men dit ging doen vanwege verkeersveiligheid (je moet dan wel een heel goede reden hebben), dan kan een rechter dit door de vingers zien. Een argument 'dat doet de politie ook' is geen argument en het is verstandig dat helemaal niet aan te halen.
In dit verhaal zou je kunnen aanhalen dat jullie links reden (wat dus normaliter verboden is) wegens artikel 5 (anderen niet in gevaar brengen/hinderen). Je moet dan wel heel goed kunnen aantonen dat dit inderdaad een goede reden is. Artikel 5 geldt ook voor de bestuurder van het busje; die diende zijn snelheid aan te passen (zelfde wat je moet doen als je kinderen op een fiets, of fietsers in het algemeen nadert/passeert). Bij het passeren dient men ook ruim afstand te houden. Je kan van het hele gebeuren 'aangifte' doen maar hou in je achterhoofd dat je in eerste instantie ook fout zat. Verder is het de vraag of de politie hier uberhaupt iets mee doet; er zijn immers geen gewonden.
Je mag blij zijn dat dit alles nog zo goed afliep.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 19:39

Madamx, pony is wel gewond.
Niet zwaar gewond maar is wel uit de running.

Bovendien is doorrijden na een aanrijding sowieso strafbaar en daar kunnen ze hem wel op pakken mocht ik hem nog kunnen achterhalen.

Dat links rijden is inderdaad verkeerd maar rechts rijden was geen optie aangezien wij over een polderweg heen moesten en links de berm veel breder is wanneer mensen willen passeren.

Bovendien had deze bestuurder mij waarschijnlijk ook van mijn fiets gereden als ik daar had gefietst in plaats van te paard was gepasseerd.
Hij kwam lang voorbij de pony sjeezen wat echt maar een haar scheelde waarop de pony op haar beurt weer schrok en opzij sprong.