Wat te doen: LID/AID/Politie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Wat te doen: LID/AID/Politie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 13:49

Kom ik weer aan met m'n dierenbeschermingstopic, maar trek me het lot van dieren gewoon erg aan. En gezien ik er veel paardenvrienden heb hoor en zie ik veel. Even van te voren, ik heb geen zin om aangevallen te worden, heb alleen iets aan goede adviezen. Ook als je niets zou doen, zou ik dat graag willen weten.

Het probleem: Een vrouw die ik persoonlijk ken heeft thuis een stuk of twaalf paarden staan. Waaronder enkele hengsten. De merries komen de gehele zomer op de wei, van mei tot september. Daarna gaan ze op stal tot het weer mei is en komen er niet meer uit. Heel erg voor die paarden, maar gebeurt op veel stallen, dus daar kan ik niet veel tegen doen.
Onder die twaalf paarden zijn ook sowieso 3 3-jarige hengsten. Nadat ze bij de merrie weggehaald zijn, zijn ze in een boks gezet en komen er niet meer uit. In de zomer hebben ze geen weidegang en staan echt het hele jaar door op stal. In al die tijd is er ook geen hoefsmid bij geweest, puur omdat de hengsten niet in handen zijn geweest en nu eigenlijk gewoon gevaarlijk zijn. Ook staan in erg vieze stallen, op een dikke laag mest. Nu is mijn punt dat ik het zelf niet heb gezien en daar ook niet zomaar heen kan gaan, ik heb het wel uit erg betrouwbare bron. Ik probeer er nog even achter te komen, om hoeveel hengsten het exact gaat en hoe ze het doen met uitmesten, of het een groepshok is enz. Dat kan ik helaas pas donderdag horen. Ik wil eigenlijk zo snel mogelijk actie ondernemen.
Ook staat er een merrie (die ik wel ken) met het veulen er nog bij en die is vermagerd, iets wat de eignaar mij zelf vertelde.

Wat zouden jullie doen.? Ik zit nu op school, dus kan nu op dit moment geen melding doen, vandaar dat ik eerst jullie adviezen wil aanhoren. Dat ik niet anoniem blijf maakt me ook niets uit, ik wil die paarden gewoon helpen..

StableEnable

Re: Wat te doen: LID/AID/Politie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:55

Melden bij de AID. Klinkt ernstig en laat de bevoegde ambtenaren maar gaan kijken. beter keer teveel dan te weinig

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:51

AID heb je het meeste kans dat er wordt ingegrepen

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:37

He wat een naar verhaal!! Ik zou eigenlijk niet weten waar je dit het beste kan melden (zelf nog geen ervaring mee) maar dat je hier iets mee moet doen, dat zeker wel.
Ongelofelijk, dat mensen zo met hun dieren omgaan :(
Je hebt waarschijnlijk niet veel aan mijn post, maar wil je wel een hart onder de riem steken, en het lijkt me zeer verstandig om hier melding van te maken.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 10:38

Ik wilde toch nog even weten hoe het is afgelopen.. Ik heb uiteindelijk voor de LID gekozen.. Als die niet zouden ingrijpen zou ik alsnog ook melding doen bij de AID.. En ik vind dat de LID het heel goed heeft aangepakt deze keer, vandaar dat ik dat ook even wil laten weten. Eigenlijk is er in de wet niets vastgesteld over het op stal houden van paarden, dat mag dus eigenlijk gewoon zonder dat ze er uitkomen. Maar gezien deze paarden al 2,5/3 jaar niet uit hun stal zijn geweest, kunnen ze eigenlijk niet gezond zijn. Ze komen niet in handen, dus niet bij de hoefsmid. Staan in natte stallen --> rotstraal. En een magere merrie. Dus ze hebben er een zaak van gemaakt en zullen deze mensen een bezoek gaan brengen. Heb netjes een brief thuis gekregen met het zaaknummer en informatie.. Kan na een maand telefonisch contact opnemen en kijken hoe het is afgelopen. Maar gezien ik deze mensen ken, zal ik vast wel eerder iets horen..
Ik ben erg benieuwd hoe de DB over deze zaak denkt..

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:04

Goed dat je actie hebt ondernomen! Ik ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen. Laat je ons dat ook even weten?
Pff...paarden die al 3 jaar niet uit hun stal zijn geweest. Hoe halen ze het in hun hoofd? :( :(

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:26

Verplaatst BEH --> TAO.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:41

jeetje dat meen je niet.
En dat hier in de buurt........
Goed dat je er werk van hebt gemaakt en je melding serieus is genomen.
Nu wordt er actie ondernomen, en dan maar hopen dat degene het niet weer (kan) doen