Verschil paard leasen/afbetalen in termijnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Verschil paard leasen/afbetalen in termijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 14:17

Nou is dit van moeder op dochter, en niet van vreemde op vreemde, maar toch zie ik dit als een leerproces voor mijzelf.
Ik wil graag mijn moeders paard overnemen of iig zorgen dat ze hem niet verkoopt gezien het niet klikt tussen beide, maar ik wel alles kan met dat dier en hij ook precies ik wat ik zoek in een tweede paard.

Nu wil ik haar een voorstel doen, gezien ik student ben en niet het hele aankoop bedrag in 1 keer heb nu.

Maar waar kan ik nu beter voor gaan, leasen dan wil ik hooguit 150,- per maand uitgeven (de rest als hoefsmid, da betaal ik dan ook).
En voor afbetaling kan ik tot 300,- per maand gaan (dan betaal ik daarbuiten ook de rest van de kosten).

Paard moet z'n 1200,- kosten (gezien hij voor die prijs tk staat op inet).

wat kan ik haar beter voorstellen? (stel dat ze een wereldvreemde is die ik dit moet voorstellen).

ijspeert

Re: Verschil paard leasen/afbetalen in termijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:32

Als je er van uit gaat dat het een vreemde is.

Zou ik niet het geld in lease willen hebben maar in 1 keer.
Afgaande op de prijs 1200 waar hij voor op internet staat.
Dus voor ongeveer 1000 euro wil ze het paard verkopen.
Je zet de prijs altijd wat hoger in dan je ervoor wil hebben.

Zou ik voor stellen dat je het bedrag in 1 maal betaald en een kleine lening afsluit.
Eventueel bij je moeder of de bank.
Dan is het paard gelijk van jouw.
Bij leasekoop is het zo het paard blijft eigendom van de oude bezitter tot je het gehele bedrag hebt betaald.

Kun je niet meer betalen om 1 of andere reden kunnen ze het weer van je afnemen zonder dat je je geld terug ziet.
Dat is leasekoop (zal je moeder wel niet doen )

Veel succes met de aankoop

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:37

je bent student, kan dit bedrag niet in een keer missen, hoe moet het als je voor onverwachte "hoge" dierenartskosten kom te staan bijv.
kan het paard niet van jullie samen worden/ blijven ?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:42

Ik zou voor afbetaling gaan.
Een lening zou ik niet afsluiten voor een paard, dat vind ik persoonlijk te ver gaan, vooral als student.
Ik zou met je moeder om te tafel gaan, vertellen dat jij het paard van haar over wilt kopen en voor jezelf kijken hoelang je erover doet om het bedrag te betalen.
Zoals ik het nu lees zou dat 3 maanden zijn.
Dan kun je overleggen of ze wil dat je nu al alle kosten op je neemt of dat je dat gaat doen als het paard van jou is.
Persoonlijk vind ik de 2e goed omdat het paard daarvoor nog niet van je is en je wel alle kosten op moet hoesten, aan de andere kant moet je moeder wel 3 maanden wachten en kosten betalen omdat jij het paard niet in een keer kan afbetalen.
Dit ligt dus geheel aan wat jullie beiden kunnen en willen.
Wat ik me ook afvroeg is of je hoge dakosten kan betalen. Dat is iets waar je ook rekening mee moet houden.
⚠️ C_arola kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:34

PP >TAO

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 13:43

garny95 schreef:
je bent student, kan dit bedrag niet in een keer missen, hoe moet het als je voor onverwachte "hoge" dierenartskosten kom te staan bijv.
kan het paard niet van jullie samen worden/ blijven ?

Zowiezo heb ik nog ergens best een "heel leuk" potje staan, die ik niet wil gebruiken hiervoor.
Het geld voor de aankoop zal daar buiten om gebeuren, omdat ik niet mezelf schuldig wil voelen mocht mijn andere paard nu ziek worden oid.

Bedankt voor de berichten.

Heb gister met mijn moeder gepraat, zelf wilt ze voor de lease gaan gezien ze het maar moeilijk vind dat ik haar geld betaal, om iets te kopen van haar.
Voor mezelf is het belangrijk dat ik dat stapje naar "oh mams betaald het wel" verander in eigen (financiele) zelfstandigheid, en nu zijn we allebei blij hiermee.
Zij krijgt toch iets terug voor het aanhouden van haar (nu volgens "leasecontract" mijn) paard, waar ze niks mee heeft, en ik krijg een nieuwe uitdaging die ik een beetje miste in mijn eigen paard (na z'n 5,5 jaar dezelfde rondjes rijden is de lol iets minder geworden).

Ben heel erg blij hiermee, op een volwassen manier onderhandelen, en extra zelfstandigheid voelen toch best prettig.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:50

Fijn dat je een goede oplossing hebt gevonden met je moeder en geniet lekker van je ''eigen'' paard!
⚠️ C_arola kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.