ikke schreef:Nah, hier ook maar dan voor alle meelezers: die 1.8 is voor de wanna-bees. Sorry wie er eentje gebruikt voor de trailer, het is weer zo'n typisch geval van nèt niet.
Het feit dat ONGEREMD de 1.8 maar 600kg mag hebben en de 2.5 700, zegt genoeg, lijkt me.
Wat een snelle kletspraat weer. Ik heb er al een tijdje niet op gereageerd, maar je blijft onzin brabbelen
Vraag eerst eens naar wat er achter de auto moet en waar/hoe vaak ermee gereden moet worden: Het verbruik van een 2.5 zonder trailer is wel zoveel hoger dat je de afweging met een 1.8 wil maken.
Die 600 of 700 kg ONGEREMD wordt enkel bepaald door de remmen en het gewicht van de auto (gezien chassis gelijk is in dit geval. dat denk ik niet, dat weet ik zeker).
Een 2.5 V6 heeft een zwaarder motorblok en een zwaardere versnellingsbak en betere remmen gezien ie 170 pk heeft ipv iets van 115.
Wat betreft die Ghia 1.8 van passoasam: Dat is een turbodiesel en daardoor totaal niet vergelijkbaar. Maar een Mondeo 1.8 16V heeft een vrij aardig koppelkromme, net als de Avensis 1.8 van een stalklant van ons. Die Avensis heeft geen grootse moeite met een 1,5 paards trailer met een vol formaat paard erin.
Uiteraard is er maar één optie: Zet je paard in de trailer, ga naar een autobedrijf dat zo'n Mondeo 1.8 heeft staan, beloof ze een tientje benzine en knoop 'm er eens achter. In de praktijk zal je stevige achtervering en een weinig torderende carrosserie meer kunnen waarderen dan die 55 peekaatjes extra. Van de Mondeo weet ik toevallig dat ze erg fijn zijn met een trailer en een vrij lekkere wegligging hebben (en zo meer grotere Fords, bijv. de Scorpio is populair bij bouwvakkers).
Verder heb ik de afgelopen tijd weer eens wat rondgeneusd tussen de mensen die een trailertrekker nodig hebben en die gewichtsverhouding zegt helaas niet zoveel als veel mensen denken. Denk dat we de familie autofabrikant/RDW toch maar moeten vertrouwen op hun inschatting: een '03 Audi A3 2.0 TFSI quattro kan écht een tweepaards trailer met twee paarden trekken en doet dit inderdaad beter én stabieler (en dan bedoel ik níet sneller!) dan een A6 2.0 5V van '04 (waar het niet mee mag). Beide auto's in zeer goede staat, weinig kilometers.