verborgen gebrek??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

valine

verborgen gebrek??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 20:26

Ik plaats hier een bericht voor een vriendin van mij die met een probleem zit.

6 weken geleden heeft zij haar 18 jarige E-pony verkocht aan mensen die er mee zouden gaan rijden,beetje dressuur,beetje buiten rijden enz.
Bij aankoop is de pony niet gekeurd,maar deze oogde gezond en liep regelmatig. De pony kwam ook elke dag onder het zadel en heeft in zijn hele leven nog nooit een dag kreupel gelopen,mijn vriendin heeft dit ook aan de kopers gemeld.

Nu heeft zij vandaag van de kopers te horen gekregen dat de bewuste pony hoefkatrol fase 4 heeft en dat zij per direct de pony terug moet nemen.
de kopers hebben foto's laten nemen van zijn benen (4 weken na aankoop) en toen kwam dit aan het licht. Mijn vriendin voelt zich behoorlijk kl*te hierdooor,ten eerste vanwege de pony,ten tweede dat zij nu op haar bord krijgt dat zij dit bewust heeft verzwegen (wat dus absoluut het geval niet is)

Wat zijn nu haar rechten en plichten tegenover de kopers???

Alvast bedankt,

LindyH

Re: verborgen gebrek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:39

Dat ze niet hebben laten keuren is hun eigen probleem.

Er is in ieder geval geen sprake van een verborgen gebrek, want dat zijn alleen gebreken die niet aan het licht komen bij een keuring. Dit zijn meestal stalgebreken.

Het enige wat ze zouden kunnen zeggen is dat het paard ingespoten is geweest waardoor kreupelheid ook bij een klinische keuring niet te zien zou zijn geweest, maar dat kan alleen als het paard binnen enkele dagen na aankoop een stuk slechter was gaan lopen. Daar hadden ze dan veel eerder mee moeten komen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:40

maar met wat voor rede hebben ze de pony gekocht zonder keuring om hem na 4 weken alsnog te gaan keuren?

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:40

Zij hoeft de pony volgens mij niet terug te kopen hoor.
De huidige eigenaren hadden hem dan moeten laten keuren.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:42

officieel gezien hebben verkopers 6 weken terugkoop plicht.
als je dit rechtelijk na zoekt staan de kopers in hun recht.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:45

nou ik vrees dat ze hem wel terug moet nemen,als de koper kan aantonen dat de pony dat al had bij aankoop.
en hoefkatroll onstaat niet ineens.dus een dierenarts kan zeggen dat dat er al zat op het moment van aankoop,klink heel banketstaaf,maar paarden en pony's kijken ze net zo na als een auto,valt onder dezelfde handel.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:50

Als koper ben je zelf verantwoordelijk om te vragen naar een keuring of om deze te laten doen. Als je als koper daar niet naar vraagt kan je ook niet na een paar weken alsnog gaan klagen over iets wat ineens bij een keuring naar boven komt. Had je die keuring maar moeten doen voor de koop. Zo had ik het in mijn hoofd zitten...maar zou best kunnen dat je vriendin alsnog de pony terug moet nemen. Hangt ook af van wat er in het verkoopcontract staat. Plus dat hoefkatrol niet iets is wat je in vier weken kan oplopen al helemaal niet als ze een 4 krijgt van de DA. Zou als ik jullie was even vragen bij een juridische instantie wat ze hier mee aan moet. Dan weet je het zeker.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:54

Inderdaad, de kopers hebben ook onderzoeksplicht. Dat ze daar vanaf hebben gezien is voor eigen risico.

Als ze vinden dat de verkoper zich niet aan haar informatieplicht heeft gehouden (en dus bewust de hoefkatrol heeft verzwegen) dan moeten ze dat aantonen.

Maar ze zijn dus in eerste instantie zelf in gebreke gebleven.

Ohja, ik zou eerst even navragen bij die DA of er inderdaad hoefkatrol fase 4 is aangetroffen. Het kan ook een smoes zijn om van die pony af te komen.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 21:03

Hallo allemaal,

als eerste bedankt voor jullie antwoorden.

Mijn vriendin neemt de pony zoiezo terug omdat die mensen hem anders naar de slacht brengen,en dat is iets wat ze absoluut niet wil. (ze heeft de pony gekregen toen ie 3 jaar was)

De rede dat de kopers ineens foto's lieten nemen was omdat de pony ineens zomaar kreupel ging lopen,ze hebben hierover contact gehad met mijn vriendin maar die kon ook niet zeggen waar dat vandaan kwam omdat ie bij haar echt nog nooit een dag kreupel heeft gelopen.

Ze gaat nu wel de foto's opvragen die er zijn genomen om die door haar eigen arts nogmaals te laten nakijken. Zijn de kopers verplicht om die te laten inzien?
De kopers waren wel vrij om de pony te laten keuren als zij daar de behoefte toe hadden,maar vonden dit niet nodig.
Kan die hoefkatrol ook ontstaan door "verkeerd"rijden,bij mijn vriendin heeft ie altijd hoog in de dressuur gelopen en sinds een half jaar deed ie het wat rustiger aan ivm haar baan en haar andere baan.
Kan het zijn dat die hoefkatrol is ontstaan door zomaar ineens gaan springen,crossen oid??
Ik wil niet gaan speculeren oid,alleen weten hoe zoiets ineens kan ontstaan na 18 jaar nooit ergens last van te hebben gehad.

nogmaals bedankt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:14

Volgens mij kan het niet dat hoefkatrol zomaar ineens ontstaat. Binnen 4 weken van niets naar fase 4 kan niet. Maar wel dat het erger is geworden waardoor de pony kreupel is gaan lopen; van fase 3 naar fase 4 bijvoorbeeld. Dat kan al komen door ander beslag of anders bekappen, een andere ondergrond, en inderdaad het gebruik, zeker na een periode van rust.

Jammer dat je vriendin de pony sowieso al terug neemt. Ik vind het toch een beetje verdacht dat ze dreigen met de slacht. Je vriendin zou de pony dan tegen slachtprijs terug kunnen kopen, maar dat willen die mensen vast niet. Klopt niet helemaal.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:18

Vreemde verhaal, raar die kopers, klinkt als in een opwelling gekocht en dan spijt krijgen en ervanaf willen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:21

hoefkatrol kan de pony al wel 10 jaar of langer hebben,
het begint klein en word erger,kan door van alles onstaan zijn.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:28

Ragdollcat schreef:
Vreemde verhaal, raar die kopers, klinkt als in een opwelling gekocht en dan spijt krijgen en ervanaf willen.

ik kan me er wel iets bij voorstellen dat ze hem zonder keuren gekocht hebben,
de pony is 18 jaar oud en altijd gezond geweest en in de sport gelopen,dan ga je er niet vanuit dat hij dan ineens kreupel word.
en als de pony dan wel kreupelt na 4 weken en ze laten foto's maken,dan kan ik me ook nog wel voorstellen,dat ze denken dat de vorige eigenaar wel wist dat de pony dit had,tegenwoordig word je genept waar je bij staat als je een paad of pony koopt.
daarom laat je het dier ook keuren,maar als je een pony van 18 jaar oud koopt en er word gezegt dat de pony nog nooit wat heeft gehad,dan verwachtje dat toch ook niet,ik laat tenminste een pony die al 18 jaar rondloopt niet meer keuren,hun hebben denk ik ook alleen maar die foto's gemaakt omdat de pony kreupel liep.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:45

Ohja, de kopers zijn op zich niet verplicht om de foto's te laten zien, maar als ze er rechten aan willen ontlenen (wat volgens mij nog maar de vraag is of dat kan), dan zullen ze wel moeten. Ze kunnen niet eisen dat de pony terug wordt genomen zonder de foto's te laten zien.
Ik zou dan met de foto's naar een zelf gekozen DA gaan om te kijken wat die ervan zegt.

Verkopers zijn niet te vertrouwen, maar kopers ook niet. Daar zijn ook genoeg verhalen over bekend. Je vriendin hoeft er niet vanuit te gaan dat de kopers te kwader trouw zijn, maar een beetje kritisch mag zijn mag best wel. Niet te makkelijk toegeven in ieder geval, en vooral niet laten blijken dat ze de pony sowieso wel terug neemt.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 21:52

Ik heb net mijn vriendin even gesproken en zij heeft cocntact gehad me de kliniek en ze krijgt de foto's inc het medisch rapport opgestuurd dus dat is wel goed nieuws.

Knoopje: De mensen waar de pony heen is gegaan hebben een ouder paard die kreupel op stal staat,ze wilden nu een paard waar ze op konden rijden. Lijkt mij dat je dan JUIST je aanstaande paard laat keuren om verdere ellende te voorkomen. Ook omdat het in dit geval om een wat ouder dier gaat wat je koopt.
Deze mensen zijn van goede trouw geweest en dat is mijn vriendin ook,alleen zitten ze beide hierdoor in de problemen.

Oja, voor de gene die het over een koopcontract had,die is er niet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:04

je kan op je klompen aanvoelen dat je als je een 18 jarige koopt wat dingen op de foto ziet. Lekker naief om te denken dat het een puntgaaf dier is op die leeftijd.
Mijn toen 18 jarige kreeg bij verkoop ook van te voren een keuring, dier is nog nooit 1 stap kreupel geweest en kreeg 3tjes op de foto. Ik snapte er toendertijd ook niks van want ze was echt nog nooit kreupel geweest! Maar heeft daarna ook nooit meer een stap kreupel gelopen en is inmiddels 32 en ´doet´ het nog steeds.
Misschien heeft de pony zich verstapt en is daardoor kreupel of een klap gehad van een ander paard in de nieuwe wei?

Ik snap die mensen zoals je zelf zegt ook niet dat ze zo´n oud dier kopen als ze al een ouder kreupel paard op stal hebben staan en er eentje zochten om op te rijden. Niet dat een ouder paard dat niet kan, maar je wéét dat het paard al 18 is, laat m dan keuren bij aankoop en niet pas na 4 weken.
Voor hetzelfde geld loopt de pony straks gewoon weer rad ondanks de 4tjes en hebben ze m gewoon te veel gereden in 1 keer.....

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:14

De koper had zo wie zo onderzoeksplicht. Echter kan je vriendin aantonen dat het paard bij haar niet kreupel is geweest. Bv verklaring van haar dierenarts?
Verder de koper wil van het paard af dus ja ongeacht wie in zijn recht staat zij wil het paard niet naar de slacht laten gaan.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:16

de paarden die bij ons verkocht worden gaan zonder kliniche keuring niet het erf af,zodat je altijd aan kunt tonen dat het paard bij verkoop niet kreupel was!dan loop je gewoon minder risico.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:18

Ik zou een paard altijd rondom laten keuren. Er zijn maar weinig mensen die een paard kopen om als grasmaaier te gebruiken! En tuurlijk zal je wat zien op de foto's bij een 18 jarige maar dan kun je dan wel beslissen of het het waard is om hem te kopen of niet..nu zitten ze dus met de gebakken peren..dan had ik liever 400eur meer uitgegeven aan een keuring! Juridisch gezien hebben de koper geen poot om op te staan, ze hebben a niet voldaan aan hun keuringsplicht, er is geen sprake van een koopovereenkomst..als ik de verkopende partij was zou ik de pony terug kopen en anders helpen zoeken naar een goede oplossing voor de pony en beide partijen!