Bescherming op de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Bescherming op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 15:16

Bokkers,

over een week is het zover, dan gaan we mijn paardje ophalen! :):) Hij staat nu nog helemaal in Friesland en heeft dus een reis van zo'n twee uur op de trailer voor de boeg. Nou vroeg ik me af of ik er onderweg iets van bescherming om moest knopen? Hij is dat helemaal niet gewend, er is niet zo gek veel mee gedaan en ik vrees dat hij van dingen als een dekentje, transportbeschermers e.d. nog veel onrustiger wordt dan hij toch al is, hij heeft niet zo vaak gereisd. Al dat soort dingen aan z'n lijf is hij niet gewend, naar mijn weten heeft er nooit een deken op gelegen, hij heeft dacht ik wel eens springschoenen om gehad toen zijn huidige eigenaar wat met de tölt wilde knutselen maar meer ook niet, hij staat gewoon dag en nacht op de wei in een redelijk grote kudde en kent niet zo heel veel. Wat zouden jullie doen? Gewoon paard zo hup op de trailer of er toch wat op/om ter bescherming met het risico dat hij daar gestresst van raakt? Moet er ook even bij zeggen dat we een paar jaar geleden met een paard dat ik destijds verzorgde (de haflinger in mijn profiel) eens op pad zijn geweest, 2 uur heen en 2 uur terug op een dag, met alleen wat hakbeschermers en uiteraard een hooinetje ;) achterin bij het paard. Wat is wijsheid voor mijn eigen rosje? Een jaar of vier geleden is hij vanaf de fokker (in Noord-Brabant) naar Friesland verhuisd, toen zat er ook niks om en dat wilde ik eigenlijk volgende week ook zo doen.

HerAndHorse

Re: Bescherming op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:19

persoonlijk zou ik wel iets van transportbeschermers of peesbeschermers omdoen. wij hebben ook een paar pony's op transport gehad toen we ze kochten (van ver weg) de meesten waren nog heel jong, dus ook nog geen ervaring, maar we hebben uit alle voorzorg gewoon peesbeschermers omgedaan. het zou banketstaaf zijn dat je pony iets met zijn pezen krijgt omdat hij te druk is in de trailer. het stickertje met retour kan je er dan niet meer opplakken.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:25

Ja inderdaad gewoon peesbeschermers omdoen hebben ze meestal niet eens iets van. Wij zitten ook met onze gordel om in de auto ter bescherming, waarom je paard ook niet een beetje beschermen? Niemand vraagt om een ongeluk het gebeurd gewoon.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 16:41

Hmm, peesbeschermers is inderdaad nog wel een optie ja, die heb ik zelfs nog liggen :P Zou ik in plaats daarvan eventueel ook strijklappen kunnen gebruiken? Sorry als het dom klinkt, ik ben helemaal niet thuis in die dingen := Van transportbeschermers heb ik nooit wat begrepen, zo'n stukje stof doet toch niks voor je paard? Zo heel jong is hij trouwens niet, hij wordt in mei 10. Hij heeft alleen weinig ervaring.

Bedankt voor de tips! Zijn er nog meer mensen die ideeën hebben?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:20

Ik zou als je paard het niet gewent is zeker niets om doen maakt eea alleen maar traumatischer.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:26

Niks omdoen inderdaad. Op zn hoogst peesbeschermers, verder niks.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:13

Ik doe bij paarden die het niet gewend zijn niets om. Vind het toch eng, als ze er onrustig door worden is er kans dat de beenbeschermer gaat zakken en dan heb je pas echt een proleem. Beetje sedalin d'r in, mooi rustig rijden - komt meestal wel goed.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 18:18

Bedankt! Ik rijd niet zelf maar ik heb alle vertrouwen in de chauffeur :j

Volgende week doe ik er toch maar niks om dan, alleen is het wel de bedoeling dat hij in de toekomst (in de loop van volgend jaar, of misschien al in het najaar) vaker op de trailer gaat, voor cursussen en dergelijke. Tegen die tijd is het natuurlijk handig als hij vast gewend is aan de bescherming. Waar kan ik het beste voor kiezen, toch maar iets van peesbeschermers? Of kunnen pijpkousen ook? En springschoenen lijken me ook wel handig, of overdrijf ik nou? :o

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:54

ik zou deze reis niks omdoen en zodra je hem hebt gaan oefenen met beenbescherming als je je daar beter bij voelt. Paarden kunnen er danig van in paniek raken als ze nog nooit iets om hebben gehad en als je beschermers onverhoopt onderweg afzakken heb je een nog groter probleem.
Mijn paard heeft nooit wat om in de trailer want inderdaad, dat stukje stof doet niet veel en zit alleen in de weg. Maar is dan ook een vreselijk makkelijk dier op de trailer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 19:47

cissy schreef:
Maar is dan ook een vreselijk makkelijk dier op de trailer.

Nou, zeker weten! :wow:

Wat raad je/raden jullie dan aan dat ik 'm aan laat wennen voor de volgende keer?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:51

wat jij prettig vind en genoeg bescherming vind voor je knollie, hij zal wel even raar lopen de eerste passen maar dat is wel grappig ;)
Ik ben niet zo´n voorstander van teveel om de benen, het meeste houdt toch niks tegen, is te slap of zakt af, het enige wat wel werkt zijn die hele stugge harde beschermers maar die zijn niet te betalen.
Bij mijn oude paardje deed ik altijd dikke onderlappen en dan stalbandages en springschoenen, die stond nog wel eens druk te doen op de trailer.
Miss gaat altijd bloot mee of met dr 3-in-1 beschermers en bell boots op de trailer als er eens een andere bij staat.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:10

wat je ook kan doen is peeskappen om. en dan rondom springschoenen.
dan kan hij niet op zijn eigen kroon randen gaan staan

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:34

wij hebben gewoon de beschermers van het rijden om
dus 4 peesbeschermers+4 springschoenen. niet zo moeilijk doen met van die super warme been beschermers.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:39

Bij een paard dat niets gewend is niets om doen. Die gaan alleen maar trappen om de bescherming kwijt te raken.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:01

Ik zou bij een paard wat niets gewend is, ook niets omdoen.

Ik heb mijn eigen merrie, met wollen halsdeken, en hoge transportbeschermers en staartbandage op de trailer staan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 20:04

smurfje schreef:
wat je ook kan doen is peeskappen om. en dan rondom springschoenen.
dan kan hij niet op zijn eigen kroon randen gaan staan

Daar zat ik inderdaad ook even aan te denken maar ik denk toch dat ik liever niks om zijn benen doe. Hij is ook niet beslagen dus zo heel erg zou hij zijn kroonranden ook niet verwonden als hij zich aan zou tikken.

hunter87 schreef:
wij hebben gewoon de beschermers van het rijden om
dus 4 peesbeschermers+4 springschoenen. niet zo moeilijk doen met van die super warme been beschermers.

Paardje heeft ook ohz niets van bescherming nodig (anders zou hij er ook al aan gewend zijn) En sorry dat ik het zeg maar ik had gevraagd wat ik het beste kan doen, niet wat jij aan je paard knoopt. Wat schiet ik nou op met zo'n antwoord?

Nee, ik doe er niks om, lijkt me veel te link. Gelukkig zijn er toch nog veel het met me eens en heb ik niet iets raars in m'n hoofd gehaald ofzo :o Bedankt allemaal voor de reacties :)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:55

nee groot gelijk hoor dat je niks om doet.
scheelt alleen maar een hoop stress. enige waar je echt bescherming
voor nodig heb is in en uit laden. dus daar moet je dan even op letten.
maar weet zeker dat je dat wel weet.

succes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:50

succes van de week!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 23:00

smurfje schreef:
nee groot gelijk hoor dat je niks om doet.
scheelt alleen maar een hoop stress. enige waar je echt bescherming
voor nodig heb is in en uit laden. dus daar moet je dan even op letten.
maar weet zeker dat je dat wel weet.

Ehm, nee :o? Bedoel je uitkijken dat hij niet van de klep afdondert? Ik heb geloof ik pas 2 of 3 keer een paard geladen, gelukkig gaat er een (wat dat betreft) ervaren iemand mee :o

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:06

gewoon bij het achteruit lopen zn hoofd recht voor zn lijf houden zodat hij recht achteruit gaat of als hij ´afwijkt van de lijn´zn hoofd de andere kant op doen waar zn kont naartoe wil, dan gaat ie weer recht.
Hoofd naar links is kont naar rechts en andersom ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 23:16

Hij is zo krom als een hoepel := Is het niet gewoon het makkelijkst om wat mensen langs de zijkant te parkeren?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:30

Als je de trailer ergens veilig naast kunt zetten is dat handig, maar in een weide gaat dat meestal niet.
Gewoon geduld met wat brokjes, zelf duidelijk laten zien dat het niet eng is, staan ze er zo op.

Voorstang eruit, kunnen ze daar ook niet overheen klimmen. Aan 2 kanten stevig vast, zeiltje dicht en meteen aanrijden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:32

als je genoeg mensen mee hebt kan dat prima, maar beetje zelf meesturen kan een hoop schelen.
Als je wilt oefenen met trailerladen weet je me te vinden he? moet alleen de auto het weer doen....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 23:49

Ik heb goed opgelet -:) Met inladen zijn we minstens met z'n vieren, met uitladen met nog meer. Ben zelf wel van het type húp erin en geen gemuts, ik zal verslag uitbrengen hoe het nou uiteindelijk is gegaan :Y)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:06

ja maar dat is het eindresultaat! je hebt wel goed opgelet maar hoe je daar komen moet..... is een ander verhaal, maar dat kan ik je ook vertellen ;)