Koopcontract opstellen, amai ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Koopcontract opstellen, amai ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:57

Hoe begin je daaraan? :+

Ik ga mijn verzorgpony kopen en heb gezegd tegen de eigenaar "ik zal wel eventjes een verkoopcontract opstellen en stuur ik het via e-mail door en kan je het eens bekijken en ... ". Nuja, dat eventjes zal 'm toch zo niet worden denk ik :Y)

Nu is mijn vraag: wat MOET er in staan?

Ik heb 2 voorbeelden gevonden op internet, maar dat is zo'n stuk tekst :oo Is dat echt allemaal nodig?

Bv. bij gevens van het paard staat vader & moeder enzo .. de pony heeft geen papieren (vader & moeder zijn wel gekend), is dat dan nodig?

Ook staan er bv. allemaal dingen in als: datum laatste ontworing, datum laatste inentingen, ... Is dit echt allemaal nodig? Kan het er natuurlijk wel inzetten, maar ik weet wanneer dit gebeurt is (moet het nu alleen wel weer even gaan opzoeken) en moet dit echt in een contract staan als je het dier al bijna 3 jaar kent en verzorgt?

Veel verder heb ik nog niet gelezen :o :+

Ik wil het graag zo simpel mogelijk houden .. maar natuurlijk alles wat "MOET" wil ik er wel in hebben staan ..

Is het niet voldoende iets in de aard van:
- Ondergetekenden die en die (gegevens koper en verkopen)
- Wordt verkocht: pony (naam, ras, geslacht, geboortedatum (jaar?), chipnummer eventueel)
- Voor dat bedrag
- Op die datum

En dan door beiden een datum & handtekening ..

Is dit niet voldoende? Mag dit zo? Of mis ik echt belangrijke dingen?

Er zullen vast wel mensen zijn met meer ervaring hierin dan ik ;)

Ps: België ... misschien een verschil t.o.v. Nederland? Misschien ook handig om te weten dan dat ik in België woon ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:24

Ligt eraan wat jij én de huidige willen.
Ik zou er persoonlijk ook de mondelinge afspraken inzetten.
Ook wil misschien de huidige eigenaresse wel een terugkoop garantie hebben, dat zou ik er dan ook inzetten.
Eventuele gebreken/ziektes erin zetten, zodat zeker is dat beide partijen hier vóór de koop vanaf wisten...
Ik zou ook gewoon netjes 2 kopjes maken, 1 kopje van de gegevens van de huidige adressen én 1 kopje met de gevens van de nieuwe eigenaresse (jij dus).
Persoonlijk vind ik het ook belangrijk dat er een kopje instaat over de keuring (indien van toepassing), mét naam en verdere gegevens van betreffende dierenarts.

Met een contractje heb ik altijd zoiets van liever teveel dan te weinig...

absque_dubio

Re: Koopcontract opstellen, amai ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:27

Je gaat hem toch kopen? Wat leuk, gefeliciteerd. :D
Ik zou ook de eventuele gebreken er idd inzetten. :j
Liever te veel informatie dan te weinig.

DPrince

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:27

Ik heb wel een koop contract voor je, laatst heb iemand deze voor mij gemaakt en deze is nog best eenvoudig en staan de belangrijkste dingen in. Ik hoor het wel als je hem wilt, moet wel even zoeken dan nu :D .

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:28

Belangrijk is als het paard verborgen gebreken heeft dat je hem weer kan terug brengen.
Volgens mij heb ik precies dezelfde koopcontract ondertekend toen mijn paard werd verkocht. Raad je zeker aan dit te doen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:29

Ik vond deze op internet, vind dit zelf een goede. Niet te omslachtig, toch erg duidelijk!

Koopovereenkomst Paard/Pony

Ondergetekenden

NAAM, wonende te ADRES, POSTCODE, WOONPLAATS,
Verder te noemen verkoper;

en

Ondergetekende NAAM, wonende te ADRES, POSTCODE, WOONPLAATS,
Verder te noemen koper;

Verklaren dat onderstaande is overeengekomen:

1.
Verkoper is eigenaar van het paard/de pony:

Naam ;
Naam Vader ;
Naam Moeders Vader ;
Ras ;
Geslacht ;
Geboortedatum ;
Kleur ;
Aftekeningen ;
Stamboeknummer ;
Chipnummer ;
Overige kenmerken ;

Hier op deze plaats eventuele opname van enkele digitale foto’s van het dier

2.
Verkoper verkoopt aan koper en koper koopt dit paard/deze pony van verkoper. De koper betaalt aan de verkoper een koopsom ter hoogte van € ………… (Zegge: BEDRAG VOLUIT GESCHREVEN).

3.
De overdracht/levering van onder 1 beschreven dier vindt plaats op DATUM op de locatie VOLLEDIG ADRES, tegen directe betaling van de koopprijs zoals genoemd onder 2.

4.
Verkoper is verplicht het onder 1 beschreven dier met bijbehorend afstammingsbewijs, inentingsbewijs en paspoort af te geven aan koper op de onder 3 genoemde datum en locatie.

5.
Het onder 1 beschreven dier blijft voor risico van de verkoper tot het moment van de feitelijke levering.

6.
Koper verklaart het onder 1 beschreven dier te kopen met de volgende bedoeling: OMSCHRIJVING GEBRUIK.
Verkoper verklaart kennis te hebben genomen van de hierboven omschreven bedoeling van de koper en verklaart dat het onder 1 beschreven dier hiervoor geschikt is.

7.
Verkoper heeft voor het laatst op DATUM zorg gedragen voor ontworming van het onder 1 beschreven dier door toediening van NAAM ONTWORMINGSMIDDEL
Het onder1 beschreven dier is op DATUM gevaccineerd door NAAM DIERENARTS, praktiserende te WOONPLAATS. Dit is ook vastgelegd in het paspoort dat bij feitelijke levering van het gekochte dier aan koper wordt overhandigd.

8.
Dierenarts NAAM DIERENARTS, praktiserende te WOONPLAATS heeft op DATUM het in artikel 1 beschreven dier klinisch en/of röntgenologisch onderzocht. Deze bevindingen zijn vastgelegd in een bij deze overeenkomst gevoegd keuringsrapport voorzien van nummer; NUMMER KEURINGSRAPPORT.

9.
Verkoper staat ervoor in dat het onder 1 beschreven dier niet lijdt aan stalgebreken. Indien binnen een periode van 2 weken na levering door een dierenarts een stalgebrek wordt geconstateerd en hij/zij hierover een schriftelijke verklaring aflegt, waaruit blijkt dat het stalgebrek naar zijn/haar deskundig oordeel al bestond vóór de datum van de koopovereenkomst, heeft de koper het recht deze koopovereenkomst te ontbinden.
Hiertoe is slechts een aan verkoper gerichte aangetekende brief van de koper nodig.

10.
Wanneer de koper zijn verplichtingen niet nakomt, heeft de verkoper het recht om nakoming van alle verplichtingen te eisen, dan wel deze koopovereenkomst zonder nadere ingebrekestelling of zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden. Hiertoe is slechts een aan koper gerichte aangetekende brief van verkoper nodig.

11.
Het Nederlandse recht is op deze koopovereenkomst van toepassing.

Voor akkoord met de inhoud van deze koopovereenkomst;

Verkoper; Koper;

Naam; Naam;

Datum; Datum;

Handtekening; Handtekening;

DPrince

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:29

Oh oeps, het is een kwitantie, dus eigenlijk alvast een deel van het geld van de betaling. Je kan een paar dingetjes veranderen, denk dat je er wel wat aan heb.
Edit: de bovenstaande reactie heb ik ook gebruikt, dit is een goede normale koopovereenkomst.

Tancreda4
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:31

Tja, net wat je erin wilt zetten volgens mij. Ik heb het volgende overeenkomstje toen opgesteld (woon in nederland). Ook ik had wat voorbeelden gevonden op internet, maar vond dit zelf voldoende. Duidelijk is wie de vorige eigenaar was, wie de nieuwe eigenaar, om welk paard het gaat, welke verkoper/koper, en dat beiden erachter staan. Volgens mij is dit wel voldoende. Overigens was dit ook mijn verzorgpaard, wist ik de datums van ontwormen/ enten etc en had ik geen afspraken met paard inleveren als hij gebreken zou hebben, awnt ik kende het dier immers al jaren van te voren.

Ondergetekenden
(naam verkoper) wonende te (adres, woonplaats verkoper)

en

Ondergetekende (naam koper) wonende te (adres, woonplaats koper).
Verder te noemen koper;

- Verkoper is eigenaar van het paard:
Naam
Naam vader
Naam meoders vader
Ras
Geslacht
Gebrootedatum
Kleur
Stamboeknummer
Chipnummer

- Verkoper verkoopt aan koper en koper koopt dit paard van verkoper. De koper betaald aan verkoper een koopsom ter hoogte van (bedrag in getallen) (bedrag uit geschreven)

Verkoper
Naam;
Datum;
Handtekening

Koper;
Naam;
Datum;
Handtekening;

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:32

DPrince schreef:
Ik heb wel een koop contract voor je, laatst heb iemand deze voor mij gemaakt en deze is nog best eenvoudig en staan de belangrijkste dingen in. Ik hoor het wel als je hem wilt, moet wel even zoeken dan nu :D .

Als je tijd (en zin :+) hebt mag je die altijd doorsturen :j (de kwitantie dan :Y) ;) )

sietske83 schreef:
Belangrijk is als het paard verborgen gebreken heeft dat je hem weer kan terug brengen.
Volgens mij heb ik precies dezelfde koopcontract ondertekend toen mijn paard werd verkocht. Raad je zeker aan dit te doen.

Ik ken het paard bijna 3 jaar .. verborgen gebreken zou ik toch moeten geweten hebben lijkt mij? Is dat echt nodig dat soort dingen er nog in te zetten? :=

DPrince

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:35

Hahaha ja natuurlijk, wil je hem gewoon in dit topic hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:36

absque_dubio schreef:
Je gaat hem toch kopen? Wat leuk, gefeliciteerd. :D
Ik zou ook de eventuele gebreken er idd inzetten. :j
Liever te veel informatie dan te weinig.

Ja, toch :D Dank je :)

Gebreken heeft hij bij mijn weten niet, zou echt niet weten wat ik daar zou moeten zetten ..
En verder vind ik de situatie ook anders dan wanneer je een vreemd paard bij een onbekende persoon koopt. Bv. zie hieronder .. zo'n gedoe := :+

yvvv schreef:
Ik vond deze op internet, vind dit zelf een goede. Niet te omslachtig, toch erg duidelijk!

Koopovereenkomst Paard/Pony

Ondergetekenden

NAAM, wonende te ADRES, POSTCODE, WOONPLAATS,

en

Ondergetekende NAAM, wonende te ADRES, POSTCODE, WOONPLAATS,
Verder te noemen koper;

1.
Verkoper is eigenaar van het paard/de pony:

Naam ;
Naam Vader ;
Naam Moeders Vader ;
Ras ;
Geslacht ;
Geboortedatum ;
Kleur ;
Aftekeningen ;
Stamboeknummer ;
Chipnummer ;
Overige kenmerken ;

Hier op deze plaats eventuele opname van enkele digitale foto’s van het dier

2.
Verkoper verkoopt aan koper en koper koopt dit paard/deze pony van verkoper. De koper betaalt aan de verkoper een koopsom ter hoogte van € ………… (Zegge: BEDRAG VOLUIT GESCHREVEN).

3.
De overdracht/levering van onder 1 beschreven dier vindt plaats op DATUM op de locatie VOLLEDIG ADRES, tegen directe betaling van de koopprijs zoals genoemd onder 2.

4.
Verkoper is verplicht het onder 1 beschreven dier met bijbehorend afstammingsbewijs, inentingsbewijs en paspoort af te geven aan koper op de onder 3 genoemde datum en locatie.

5.
Het onder 1 beschreven dier blijft voor risico van de verkoper tot het moment van de feitelijke levering.

6.
Koper verklaart het onder 1 beschreven dier te kopen met de volgende bedoeling: OMSCHRIJVING GEBRUIK.
Verkoper verklaart kennis te hebben genomen van de hierboven omschreven bedoeling van de koper en verklaart dat het onder 1 beschreven dier hiervoor geschikt is.

7.
Verkoper heeft voor het laatst op DATUM zorg gedragen voor ontworming van het onder 1 beschreven dier door toediening van NAAM ONTWORMINGSMIDDEL
Het onder1 beschreven dier is op DATUM gevaccineerd door NAAM DIERENARTS, praktiserende te WOONPLAATS. Dit is ook vastgelegd in het paspoort dat bij feitelijke levering van het gekochte dier aan koper wordt overhandigd.

8.
Dierenarts NAAM DIERENARTS, praktiserende te WOONPLAATS heeft op DATUM het in artikel 1 beschreven dier klinisch en/of röntgenologisch onderzocht. Deze bevindingen zijn vastgelegd in een bij deze overeenkomst gevoegd keuringsrapport voorzien van nummer; NUMMER KEURINGSRAPPORT.

9.
Verkoper staat ervoor in dat het onder 1 beschreven dier niet lijdt aan stalgebreken. Indien binnen een periode van 2 weken na levering door een dierenarts een stalgebrek wordt geconstateerd en hij/zij hierover een schriftelijke verklaring aflegt, waaruit blijkt dat het stalgebrek naar zijn/haar deskundig oordeel al bestond vóór de datum van de koopovereenkomst, heeft de koper het recht deze koopovereenkomst te ontbinden.
Hiertoe is slechts een aan verkoper gerichte aangetekende brief van de koper nodig.

10.
Wanneer de koper zijn verplichtingen niet nakomt, heeft de verkoper het recht om nakoming van alle verplichtingen te eisen, dan wel deze koopovereenkomst zonder nadere ingebrekestelling of zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden. Hiertoe is slechts een aan koper gerichte aangetekende brief van verkoper nodig.

11.
Het Nederlandse recht is op deze koopovereenkomst van toepassing.

Verkoper; Koper;

Naam; Naam;

Datum; Datum;

Dat bedoel ik dus :=
Deze heb ik ook .. maar heb je al eens gezien wat daar allemaal instaat en ingevuld moet worden? :')

Ik bedoel .. levering enzo ... De pony blijft staan waar die nu staat, ik draag nu al de kosten dus daar verandert niks aan .. Is dat dan echt allemaal nodig?

Het zijn dan ook wel dingen die er standaard instaan, niet alles moet ingevuld worden, maar ik heb liever een eenvoudig contract voor mijn neus liggen dan zoiets .. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:36

DPrince schreef:
Hahaha ja natuurlijk, wil je hem gewoon in dit topic hebben?

Mag als je wil :j Je mag het ook via pb, maakt mij niet uit ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:38

Nouja, het blijft natuurlijk je eigen keuze...
Maar je slaat jezelf voor de kop als je dingen achterwege laat omdat je het niet nodig vindt en achteraf toch blijkt dat je het er beter wel in had kunnen zetten..

Ik heb met een vriendin gezien dat ze een gigantisch negatieve ervaring heeft gehad, zou zelf NOOIT een paard (ook niet van een bekende) kopen zonder dat beide partijen met ALLE eisen, afspraken ed toestemmen... Beter mee verlegen dan om verlegen...!!

DPrince

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:39

Kwitantie

Op 28 januari 2009 is aan de heer / mevrouw……………………………………………… (hierna te noemen verkoper),

adres ………………………………………………………………………………………………………………………..

voldaan een bedrag van € …………………………………………………………………………………………..

ZEGGE: ……………………………………………………………………………………………………………………..

als aanbetaling / handgeld voor het paard ………………………………………………………………….…

in afwachting van de uitslag van een positief röntgenologisch onderzoek bij een erkende veearts.

Indien het röntgenlogisch onderzoek negatief uitvalt zal bovengenoemd bedrag door

verkoper dienen te worden teruggegeven aan koper door storting op bankrekeningnummer

…………………………………………….. ten name van ……………………………………………………….……

Handtekening verkoper: Handtekening koper

……………………………………… ………………………………………………………….

Zo zag mijn kwitantie eruit. Weet niet of je hem nog gaat keuren enz? Maar je kan natuurlijk nog wat aanpassen.
Hoop dat je er wat aan heb!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:42

Ik weet, als je het op die manier wilt, dat als je je koopcontract wilt om eventueel, zoals hierboven staat, bij verborgen gebreke je paard te kunnen retouneren, je contract moet voldoen aan bepaalde 'eisen'.

Wat die eisen dan weer precies zijn is bijv. exact omschrijven wat er onder bijvoorbeeld verborgen gebreke verstaan word etc. alles moet dan idd volledig omschreven worden...

Dit is wat ik ervan weet.. Heb op een juridische afdeling gewerkt..

Als je het gewoon als 'formaliteit' wilt, dat de koop in goed overleg is gegaan etc, dan zou ik het niet te ingewikkeld maken...

In ieder geval alvast gefeliciteerd met je paardje!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:48

Dank je :D

Ik wil het eigenlijk gewoon als formaliteit :j
Gewoon dat er iets op papier staat dat ik hem gekocht heb (het gaat natuurlijk ook nog in zijn equipas aangepast worden, maar aangezien ik hem waarschijnlijk gekocht heb voordat dat ding aangekomen is ... Zo'n dingen duren blijkbaar even := :+).

Dus al die dingen van: paard is dan en dan ontwormt/geënt/weet ik het ... lijkt me persoonlijk niet nodig want daar was ik zelf bij (en heb ik zelf betaald :+).
Ook ivm verborgen gebreken .. Je gaat een paard na 3 jaar niet kopen om dan het paard binnen 2 weken weer terug te brengen omdat ie een verborgen gebrek heeft ... Ik zou het tegen nu toch wel weten als er iets was met de pony?

Ik laat bv. ook geen klinische keuring doen .. Ik heb geen spectaculaire plannen met de pony, als die iets zou hebben zou ik het in die 3 jaar wel gemerkt hebben en zou die misschien op een endurancewedstrijd wel eens afgekeurd geweest zijn ofzo. En de veearts is er laatst nog bijgeweest voor de entingen, toen heeft ze ook een kleine check gedaan (dus niet echt officieel een klinische keuring) en pony was nog helemaal ok .. Ik kan me echt niet inbeelden dat die ineens niet meer ok zou zijn zodra ik hem zou gekocht hebben, snap je? :)

Maar natuurlijk, als het wettelijk moet omdat het anders niet geldig zou zijn als aankoopcontract bv., dan doe ik het wel gewoon .. want anders kan ik net zo goed geen contract opstellen ;)

DPrince: bedankt!

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 01:08

Bij ons stond er inderdaad voornamelijk de korte feiten op én dat wij op de hoogte waren van een stalgebrek, wat in alle gevallen wel van belang is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:25

Ik heb het op dit moment zo:

Ondergetekenden

......, wonende te ........,

en

Ondergetekende ......., wonende te ........,
Verder te noemen koper;

1.
Verkoper is eigenaar van de pony:

Naam ........
Ras .......
Geslacht ........
Geboortedatum .........
Chipnummer ..........

*hieronder wat foto's van de pony*

2.
Verkoper verkoopt aan koper en koper koopt deze pony van verkoper. De koper betaalt aan de verkoper een koopsom ter hoogte van € ......... (Zegge: ........).

3.
De koper eigenaar is van bovengenoemde pony vanaf de datum vermeld op deze koopovereenkomst.

Verkoper; Koper;

Naam; Naam;

Datum; Datum;

Indien het nodig zou zijn, telt dit dan als aankoopcontract? Het enige wat ik eigenlijk wil is iets op papier dat ik de pony gekocht heb :) Qua gebreken enzo dat zit allemaal wel ok .. hij heeft er geen, buiten licht zomereczeem.. Ik ga het nog eens met de verkoper overleggen of die dat erin wil dat ik dat weet, maar voor mij is het zo ook wel ok .. Dus eventueel komt dat er nog bij.

Voor de rest?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:34

DPrince schreef:
Kwitantie

Op 28 januari 2009 is aan de heer / mevrouw……………………………………………… (hierna te noemen verkoper),

adres ………………………………………………………………………………………………………………………..

voldaan een bedrag van € …………………………………………………………………………………………..

ZEGGE: ……………………………………………………………………………………………………………………..

als aanbetaling / handgeld voor het paard ………………………………………………………………….…

in afwachting van de uitslag van een positief röntgenologisch onderzoek bij een erkende veearts.

Indien het röntgenlogisch onderzoek negatief uitvalt zal bovengenoemd bedrag door

verkoper dienen te worden teruggegeven aan koper door storting op bankrekeningnummer

…………………………………………….. ten name van ……………………………………………………….……

Handtekening verkoper: Handtekening koper

……………………………………… ………………………………………………………….

Zo zag mijn kwitantie eruit. Weet niet of je hem nog gaat keuren enz? Maar je kan natuurlijk nog wat aanpassen.
Hoop dat je er wat aan heb!

Voor TS misschien niet zo van toepassing maar een tip voor iemand in soortgelijke situatie: ik zou dit aanpassen naar: "indien de keurend veearts aan het röntgenologisch onderzoek een negatief aankoopadvies verbindt" of iets van die strekking.
Ooit eens héél veel gesteggel over gehad bij een koper die een paard ondanks positief aankoopadvies bij de keuring alsnog niet wilde kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:37

:j Prima.
Maar hoe is dat dan gegaan? Persoon had interesse, laat paard keuren, keuring is goed en persoon wil paard niet meer kopen? Om welke reden? (als je dat wil vertellen hé, maar is misschien ook wel interessant ;) ).

Wat vind je van het contractje dat ik hierboven heb gezet (zelf opgesteld)? Zou dat ok zijn? Of misschien er echt belangrijke dingen?