wie is aansprakelijk als......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

wie is aansprakelijk als......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 14:53

Mijn paard is op het land redelijk dominant (geen vechter maar een jager!)
Staat momenteel in een kleine (gemengde) kudde en deelt de lakens uit
wat goed gaat en alle paarden kunnen zich daarin vinden, echter is het wel zo
dat hij deze kudde in bescherming neemt tegen vreemde paarden maar die
vreemde paarden worden wel opgenomen door hem als er een paar rustige 1 op
1 ontmoetingen zijn geweest met hem zodat hij weet wat voor vlees hij in de
kuip heeft en hij zijn dominantie duidelijk heeft gemaakt.

Nu is dus mijn vraag:Wie er aansprakelijk is als er zonder overleg door de
pensionhouder of stal genoten beslist word om er een nieuw paard bij de
kudde te voegen en mijn paard het nieuwe paard letsel aan brengt of andersom?

Mijn topic is naar aanleiding van de andere topic (paard aangevallen door ander
paard) in deze rubriek.

XxSultanxX

Re: wie is aansprakelijk als......

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:55

ik denk dat de pensionhouder dan aansprakenlijk is , hij heeft zonder melding dan een nieuw paard in de kudde gedaan ...

ik volg dit even

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:59

Dat hangt zozeer van de feitelijke situatie af en de bewijsbaarheid daarvan dat deze vraag op voorhand niet te beantwoorden is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:59

Jij, vermoed ik. Jouw paard, jouw verantwoordelijkheid.

Allerlei onzinnige "regeltjes" als eerst melden, voordat er een paard nieuw bij komt, anders wordt MIJN paard toevallig agressief, zouden op papier moeten staan om in werking te treden. Anders gewoon de basisregel: jouw paard, jouw verantwoording.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 15:02

@GamblersCup

Het is bekend op stal dat hij zo is en er is ook bekend dat wanneer een kennismaking tussen hem en het nieuwe paard er eenmaal geweest het eigenlijk geen problemen meer zal opleveren.
Dit heeft zich afgelopen zomer namelijk voorgedaan en ze stonden al een aantal maanden in dezelfde kudde en er werd zo een nieuwe bijgezet.

Ben bang dat het dit jaar weer zal gaan gebeuren vandaar ook mijn vraag hier.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:08

Heb je al wel met de stalhouder gesproken? Dat hij daar gewoon rekening mee houd? Liever vooraf zeker zijn, als achteraf geld vorderen en een beschadigd paard...

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 15:11

Ja dat hebben we vanaf het begin aangegeven maar de nieuwe mensen en hun paarden worden dan een soort van op handen gedragen en trekt hij zich dus niets aan van bovenstaand verhaal.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 15:11

Ik moet er trouwens ook bij zeggen dat het stuk land wat ze hebben niet heel erg groot is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:16

Iets "mededelen" of "aangeven" is niet hetzelfde als met iemand praten. Wat was zijn antwoord hierop?

Ik zou dat alsnog even op papier zetten en laten ondretekenen, als je door de situatie een slecht voorgevoel hebt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:17

Ik zou dat dus niet eens accepteren! Bij ons wordt overlegd welk paard waarbij gaat en de eerste keer wordt dit altijd gedaan wanneer de eigenaren erbij zijn! Als je staleigenaar geen gehoor geeft aan jouw verhaal en de paarden maar een klein stukje hebben zou ik me afvragen of ik mijn paard hieraan bloot wil stellen....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:18

Als het je puur om de vraag gaat wie er aansprakelijk is, dan zou ik me niet zo druk maken. Als je een AVP verzekering hebt, zal deze gewoon betalen als jij aansprakelijk bent en niet betalen als je dat niet bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:19

Ik heb het voorval nu voor.
Ze hebben bij mijn paard een ander paard bijgezet.Eeen heel lief :D
Niet dus de tweede dag had mijn paard een gebroken griffelbeen.Eén van de meisjes die aan het rijden was kwam me halen omdat het paard mijn paard nogal trapte en ze daar bij gevallen was.Dus been afgespoeld en gekeken ze had een klein wondje in eerste instantie dacht ik dat het mee viel.Maar s'morgens was het helemaal dik en wilde ze niet goed lopen ,dus DA erbij.Uiteindelijk is ze geopereerd.
Als het alleen de dan kosten waren geweest had ik me er niet zo druk omgemaakt,maar nu met de opname in de kliniek de scans en foto's is het een aardig bedrag geworden en zou ik wel wat terug willen hebben.Helaas weigert deze dame alle medewerking aan de zaak dus ik denk dat ik nooit geen cent krijgt.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 15:23

GamblersCup schreef:
Iets "mededelen" of "aangeven" is niet hetzelfde als met iemand praten. Wat was zijn antwoord hierop?

Ik zou dat alsnog even op papier zetten en laten ondretekenen, als je door de situatie een slecht voorgevoel hebt.

We hebben een duidelijke mededeling gedaan bij hem hierover en zijn antwoord was "oh het is goed dat ik dat weet" maar ja het is een boer dus hij denkt er heel anders over en dan voornamelijk om het stalgeld.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:23

silvana schreef:
Niet dus de tweede dag had mijn paard een gebroken griffelbeen.Eén van de meisjes die aan het rijden was kwam me halen omdat het paard mijn paard nogal trapte en ze daar bij gevallen was.Dus been afgespoeld en gekeken ze had een klein wondje in eerste instantie dacht ik dat het mee viel.Maar s'morgens was het helemaal dik en wilde ze niet goed lopen ,dus DA erbij.Uiteindelijk is ze geopereerd.
Als het alleen de dan kosten waren geweest had ik me er niet zo druk omgemaakt,maar nu met de opname in de kliniek de scans en foto's is het een aardig bedrag geworden en zou ik wel wat terug willen hebben.Helaas weigert deze dame alle medewerking aan de zaak dus ik denk dat ik nooit geen cent krijgt.

Maar is zij dan ook niet gewoon verzekerd? Ik zou mijn verzekering iig eens even bellen hoe je dit op moet lossen!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:23

silvana schreef:

Rechtsbijstandverzekering?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:24

Jouw paard = jouw verantwoordelijkheid. Zeker als er niets op papier staat.
Je zou met de stalhouder een soort van contract/reglement op kunnen stellen dat een vreemd paard eerst alleen met de leider (jouw paard in dit geval) wordt gezet en als dit goed gaat met de rest van de kudde.

Bij ons op stal doen ze dit ook zo en dat gaat echt prima.
De leider is ook geen paard dat slaat, maar jaagt. Wanneer het nieuwe paard eerst een paar dagen samen met hem staat en ze de rangorde hebben bepaald kan de groep er zo bij.

Silvana: in jouw geval zou ik advies in winnen bij rechtsbijstand.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 16:00

Hij is inderdaad een jager daarbij is hij ook nog achterlijk groot dus veel paarden zorgen al dat ze weg zijn als hij eraan komt om kennis te maken en dat frustreert hem flink en de nieuwe paarden ontnemen zichzelf dus ook nog eens de kans om een plekje in de kudde te krijgen.

Maar bij 1 op 1 contact is hij wat minder indrukwekkend en heeft het 1 en soms iets meer keren nodig om elkaar te leren kennen.

Maar zoals ik al zei is het de afgelopen zomer een aantal keer aan de hand geweest dat er ZONDER toestemming of mededeling een nieuw paard bijgezet, gelukkig is dit allemaal zonder kleerscheuren afgelopen maar het had ook anders kunnen zijn natuurlijk.

Want wat als er een ander dominant dier zomaar bijgezet zal worden.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:40

Ik heb ook zo'n heerlijke jager/dominate ruin.

En bij ons worden de paarden gewoon bijelkaar gezet ook als er een nieuwe komt.

Bij ons het gewoon jouw paard = jouw verantwoordelijkheid
Dus komt er nieuw paard bij en ja die krijgt wat dan is het eigelijk heel cru de eigenaren hun probleem want je weet als je ze bijelkaar zet dat er wat kan gebeuren.

Ik zou er ook niet van gedient zij dat als mijn paard een trap verkoopt de "tegenpartij" bij mij komt klagen en geld gaat eissen
Dit doe ik ook niet als mijn paard een tik te pakken heeft gehad en hierdoor een bezoek van de DA krijgt.

Ik ben wel van mening dat als er een nieuw paard bij komt en je weet dat die een dominant dier is dat er toezicht moet wezen zodat bij eventueele ruzie's de paarden uit elkaar kunnen worden gehaald en bij de eerste ontmoeting de eigenaren van het nieuwe paard erbij moeten wezen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:28

Toch vind ik ook dat je als stalhouder de verantwoording hebt om ervoor te zorgen dat het toevoegen van een paard aan een groep zo veilig mogelijk gebeurd.
Dus eerst bijvoorbeeld met een draadje ertussen naast de groep, rustig wat kennismaken met individuele leden van de groep (vooral de dominante leden is belangrijk), daar eventueel al mee samen zetten en dan pas in de grote groep.

Vooral in beperktere ruimte kan een groep een nieuweling heel vervelend in het nauw jagen en dan heb je ze echt niet zo snel uit elkaar en de verschoppeling weer in handen...

Lijkt me dat als je problemen wilt voorkomen dat je dit gedrag van je ruin op papier zet en voor kennisgeving laat ondertekenen door de stalhouder met daarin aangegeven dat bij toevoegen van een paard zonder overleg vooraf jullie de aansprakelijkheid afwijzen. Wat de rechter vervolgens met zo'n afspraak doet is dan nog af te wachten, maar dan staat het in elk geval op zwart en wit en is het makkelijker een deel van de schuld bij de stalhouder en evt. de eigenaar van het nieuwe paard te leggen, dan wanneer er niets op papier staat.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 13:00

Wij zaten inderdaad ook al te denken om zoiets op papier te gaan zetten en het dan te laten ondertekenen door de stal eigenaar en eventueel de eigenaren van het nieuwe paard.

Kijk ze hebben nou eenmaal niet een enorm land en moeten we roeien met de riemen die we hebben maar het lijkt me toch het prettigst als het gewoon een nieuw dier er gewoon in overleg bij gezet word zodat ook wij er bij kunnen zijn net zoals de eigenaren van het nieuwe paard.
En het niet zomaar doen zonder daarvan andere mensen op de hoogte te stellen.

Moet er ook bij zeggen dat er onderling al een ongeschreven regel bestond op deze stal dat de mensen die erbij willen zijn daar ook de kans voor krijgen en dus een afspraak gemaakt kan worden tussen partijen.