Auto op de zaak?? rijdne met trailer privee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pliensdream

Auto op de zaak?? rijdne met trailer privee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 12:27

Hallo,

Mijn vader heeft een eigen auto gekocht een tijdje geleden en hij heeft hem op de zaak gezet. Het is dus geen auto die hij van de zaak heeft gekregen.
Hij beweert dat hij de auto niet voor prive gebruik mag gebruiken, maar volends mij is dat alleen wanneer je een auto van de zaak hebt gekregen.

weet iemand hier iets over?

juf_esther

Re: Auto op de zaak?? rijdne met trailer privee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:29

Ik snap het niet helemaal... hij heeft hem zelf gekocht, maar op de zaak gezet? Is het zijn eigen zaak? Of mocht hij van de zaak zelf een auto kiezen, ipv er een toegewezen te krijgen?

Het niet prive rijden heeft volgens mij met bijtelling te maken en ik weet niet heel precies hoe dat zit. Maar ik denk dat je je verhaal iets moet verduidelijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:29

Dat hangt vaak van de afspraken af die er gemaakt zijn. Dus van het aantal kilometers dat ermee gebruikt wordt en de eventuele voorwaarden van de verzekering.

Je vader kan dus best even zijn accountant contacteren :)

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:32

Als de auto op naam van de zaak staat is het wel degelijk een auto van de zaak en mag je daar in de regel geen prive kilometers mee rijden.
(mijn vriend heeft eigen bedrijf met diverse auto's)

Je vader zou een km registratie bij kunnen houden.. ik geloof dat je een x aantal km's prive mag rijden maar ik weet niet precies hoeveel.

Om problemen met de belastingdienst te voorkomen hebben mijn vriend en ik ervoor gekozen om zijn bus(sen) niet meer prive te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door DenK4ever op 26-02-09 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 12:32

Hij heeft de auto zelf gekocht, maar omdat je minder belasting per kilometer hoeft te betalen (weet niet zeker of ik het goed zeg) heeft hij hem op de zaak gezet.

Mijn vader heeft zijn eigen bedrijf: hij verhuurt zichzelf aan de shell.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:45

Het is dus wel een auto van de zaak, aangezien de auto op naam van de zaak staat. Er mag dus niet prive in de auto gereden worden (op geloof ik 500 km na).

Je vader heeft dus gelijk.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:45

Mistic schreef:
Het is dus wel een auto van de zaak, aangezien de auto op naam van de zaak staat. Er mag dus niet prive in de auto gereden worden (op geloof ik 500 km na).

Je vader heeft dus gelijk.

Als je geen bijtelling wilt betalen ;).
Als het zijn eigen zaak is, dient hij met zichzelf te beslissen of hij de auto privé mag gebruiken. Enige nadeel is dus de bijtelling.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 18:33

Hoeveel zijn die kosten daar voor, weet je dat ook toevallig?

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:35

Afhankelijk van de waarde van de auto en het salaris (op loonwijzer.nl kan je vader mooie bruto-netto vergelijkingen maken).

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:35

Ehm... vraag het je vader..

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 18:36

Oke bedankt Arnyek! :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:32

Jemig wat een randverschijnselen allemaal.
Je mag met de auto doen wat je hebt afgesproken met de verzekeringsmaatschappij, belastingdienst en, indien van toepassing, de leasemaatschappij. De rest is gewoon niet van belang.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:36

Pliensdream schreef:
Hoeveel zijn die kosten daar voor, weet je dat ook toevallig?

afhankelijk van het soort auto (mileuvriendelijke auto's is t minder) maar over het algemeen moet er 25% van de catalogus waarde van de auto bij het salaris van je vader opgeteld worden en daarover betaald die dan belasting...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:38

Het is inderdaad maar net hoe je de auto hebt ingeschreven.
Je kunt kiezen voor het aantal kilometers per jaar wat je de auto voor privegebruik wilt gebruiken.
Onze auto staat ook op het bedrijf. Maar wij gebruiken m ook prive. Wij hebben gekozen om tot 20.000 km per jaar ook prive gebruik te mogen maken van de auto.

Moet je maar even aan je vader vragen over het hoe en wat. Hij heeft alle zaken vast meegenomen.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:57

zo lang je pa geen km-registratie bijhoudt, wordt er aan het einde van elk jaar 25% (20% als ie een milieuvriendelijke auto heeft) van de nieuwwaarde bij z'n inkomen (is dus niet per definitie salaris, wel als ie directeur is van z'n bv) geteld. en over dat inkomen moet inkomstenbelasting worden betaald voor een zelfstandige. bij salaris als directeur zijnde, wordt die bijtelling via de loonbelasting door de fiscus geïnd. voordeel is wel dat brandstof enzo via de zaak allemaal aftrekbaar is van de winst voor de belastingdienst. dit geval heeft overigens totaal niets met de verzekering te maken. misschien met de pakketkorting maar dat is dan ook alles.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:12

frankiej schreef:
zo lang je pa geen km-registratie bijhoudt, wordt er aan het einde van elk jaar 25% (20% als ie een milieuvriendelijke auto heeft) van de nieuwwaarde bij z'n inkomen (is dus niet per definitie salaris, wel als ie directeur is van z'n bv) geteld. en over dat inkomen moet inkomstenbelasting worden betaald voor een zelfstandige. bij salaris als directeur zijnde, wordt die bijtelling via de loonbelasting door de fiscus geïnd. voordeel is wel dat brandstof enzo via de zaak allemaal aftrekbaar is van de winst voor de belastingdienst. dit geval heeft overigens totaal niets met de verzekering te maken. misschien met de pakketkorting maar dat is dan ook alles.

Als er is afgesproken dat de auto uitsluitend zakelijk zal worden gebruikt, is je hele verhaal zinloos. Dan mag die auto gewoon niet gebruikt worden voor privé zaken, zoals het vervoer van een paard. Zo simpel kan een afspraak zijn.
Enne, misschien WIL de vader van TS domweg niet hebben dat zijn dochter met die auto op stap gaat, weet ik veel, er zijn 1001 redenen te bedenken waarom iemand domweg niet wil dat zoiets gebeurt.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:32

nou, bij mij wordt er over een bestelbus welke toch echt zakelijk staat en ook geen luxe uitvoering ofzo is, gewoon de bijtelling geheven. kan er volgens de accountant alleen onderuit door een volledig sluitende registratie te voeren dus niks afspraak met de belasting.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 01:51

Ik had er een discussie over met mijn vader, ik had van kennissen namelijk gehoord dat het zou kunnen.
Dus na het gesprek met mijn vader ging hij ook twijfelen, mag het nou wel of niet. :P

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:21

Met een auto van de zaak die je voor privé doeleinden gebruikt krijg je hetzij bijtelling, of je moet aantoonbaar niet meer dan 500 km per jaar privé rijden. Wel kun je een auto inzetten als soort sponsoring. Je dient dan wel een overeenkomst op te stellen. Overmatig privé gebruik zou ik dan echter afraden. Zo gebruikt mijn man de bedrijfsbus tbv wedstrijden (cross) en de trainingen. Hier worden dan de quads in vervoert, plus gereedschap en reserve onderdelen. De bus moet nog wel bestikkerd worden met o.a. naam van het bedrijf en aard werkzaamheden. Dit bedrijf is gerelateerd aan o.a. het cross gebeuren, dus (in ruil voor gebruik) zinvolle promotie.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 18:59

Ja idd sponsoring.. moet ook met de accountant door genomen worden vermoed ik?

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:07

Citaat:
Als er is afgesproken dat de auto uitsluitend zakelijk zal worden gebruikt, is je hele verhaal zinloos. Dan mag die auto gewoon niet gebruikt worden voor privé zaken, zoals het vervoer van een paard. Zo simpel kan een afspraak zijn.
Enne, misschien WIL de vader van TS domweg niet hebben dat zijn dochter met die auto op stap gaat, weet ik veel, er zijn 1001 redenen te bedenken waarom iemand domweg niet wil dat zoiets gebeurt.

Wel grappig, wat haar vader met zichzelf heeft afgesproken, aangezien hij zelfstandig ondernemer is en dus 'baas' van zichzelf. :D
Maarre, waarschijnlijk heeft de accountant al het eea doorgerekend, aangezien de, eerst prive aangekochte, auto daarna zakelijk is gezet (overigens hoop ik dat je vader er direct een BTW-bon bij heeft gekregen, anders is ie bij verkoop redelijk de sjaak, das voor de btw namelijk afdragen over de verkoop).
Doorgaans is een auto tot een jaar of 5 oud voordeliger om van de zaak te rijden, ook al heb je volledige bijtelling. Daarna gaat de auto vaak over naar prive en worden de km gedeclareerd.

Je kunt uiteraard altijd aandragen dat zijn auto echt veel veiliger is om mee op pad te gaan met de trailer, gooi het gewicht, trekvermogen etc maar in de strijd... succes!

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 19:39

Mijn vader heeft de auto 12 jaar geleden gekocht.. dus de exacte regels zaten niet echt meer in zijn hoofd haha.

Ik had dit aan mijn vader laten lezen en toen wist hij het zeker dat hij gelijk had :P
Al had ik hem bijna overtuigd.. O:)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:10

als die auto al zo oud is moet hij eens informeren hoeveel de bijtelling eigenlijk is. Dat wordt nl minder vanaf een bepaalde leeftijd van de auto. In dat geval kun je er voor kiezen om gewoon de volledige bijtelling voor lief te nemen en mag je hem zoveel privé gebruiken als je wilt, alle kosten aftrekken (dus brandstof, onderhoud, verzekering enz enz) en hoef je geen kilometerregistratie bij te houden.
Ik zou het wel weten. ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:17

sflj schreef:
als die auto al zo oud is moet hij eens informeren hoeveel de bijtelling eigenlijk is. Dat wordt nl minder vanaf een bepaalde leeftijd van de auto. In dat geval kun je er voor kiezen om gewoon de volledige bijtelling voor lief te nemen en mag je hem zoveel privé gebruiken als je wilt, alle kosten aftrekken (dus brandstof, onderhoud, verzekering enz enz) en hoef je geen kilometerregistratie bij te houden.
Ik zou het wel weten. ;)

Die grens ligt nu op 15 jaar, maar er gaan geluiden dat die grens op 25 jaar komt te liggen.
Je kunt ook gewoon een geschikte, belastingvrije trekauto zoeken. Range Rover is heel bekend maar ook de eerste Mercedes G-series zijn ondertussen ook ruim 25 jaar oud en daarmee interessant.