Paard blijkt lucht te zuigen na aankoop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smillie_

Paard blijkt lucht te zuigen na aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 22:03

Ik ben verzorgster bij de nieuwe eigenaar van dit paard. Ik praat dus in de termen van wij, maar ik heb dit paard nooit gezien voor het in onze stal stond en ook de eigenaars ofzo niet gehoord.

Wij hebben een drachtige fokmerrie gekocht.
Zij werd geruild voor 2 veulens van ons en wij kregen nog 1000 euro bovenop.
Allemaal goed en wel, ware het niet dat ze lucht blijkt te zuigen.

Ik belde naar de vorige eigenaar (M) voor wat meer informatie.
Hier kwam een heel vreemd verhaal naar boven.
Eerst had hij het paard nog niet gezien en verkocht het voor andere mensen (J)
Daarna zei hij dat hij het paard nog maar een half jaar had.

Even informatie gevraagd bij de huidige eigenaar.
Aan hem was nog een ander verhaal verteld.
J. zou het paard al 4 jaar hebben maar zou haar het laatste jaar verhuurd hebben aan een 3e (S)
Na een half jaar huur zou M het paard gekocht hebben.
Wat ik nogal vreemd vind aangezien ze normaal nog een half jaar verhuurd was.

Het verhaal zelf kan mij op zich niet zo geven.
Maar, er was niks gemeld over luchtzuigen bij de aankoop.
M zei ook dat het paard de laatste 4 jaar op de weide gestaan heeft en ze nooit iets gezien hebben van luchtzuigen.
Bij ons moet ze nu helaas even op stal omda ze moet wennen aan de andere paarden en de weide te slecht ligt om hele dagen op te staan.
Ze heeft het luchtzuigen wel erg, vooral tijdens het eten, ze neemt een hap eten, zet haar tanden op de rand en 'schept' een hap lucht erbij.

Nu heb ik hier een paar vraagjes over.

Kan het luchtzuigen zomaar bij ons begonnen zijn? Ze doet ook aan kribbebijten.
Ook vraag ik mij af hoe gevaarlijk het is voor de veulens. Ik vrees namelijk een beetje dat veulens het gedrag gaan overnemen
Het risico op koliek vergroot bij de merrie zelf ook heb ik altijd geleerd.

Ik vroeg mij dus af of we kunnen vragen om de prijs te laten zakken, dus meer geld terug te krijgen.
Moest het paard helemaal gezond zijn zou dit een relatief goede deal geweest zijn, maar met heel het gedoe van het luchtzuigen erbij weet ik het niet meer zo goed...

Sorry voor het warrige verhaal :)

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:12

Is er bij de koop een verkoperscontract verstrekt? Zo ja dan kan op grond daarvan gekeken worden. Hierin zouden namelijk alle gebreken vermeld kunnen worden. Staat dit er niet bij dan is de vorige eigenaar schuldig aan het feit dat dit niet vertelt is en zou je eventueel wanneer je daar behoefte aan heb het paard terug mogen brengen naar de vorige eigenaar.

Als dit niet het geval is kan je weinig beginnen, ook al staat een mondelinge afspraak ook, een handtekening bied meer houvast.

---------
Maar even om je vraag te beantwoorden;
In de wei valt er weinig lucht te zuigen, maar wie zegt dat ze het daarvoor niet deed? Misschien is er niet eens echt aandacht aan besteed, maar deed ze het wel.
Het hoeft dus niet bij jullie begonnen te zijn, wat is haar leeftijd?

Het is volgens mij bewezen dat luchtzuigen geen stereotyp gedrag is, kan het mis hebben, maar ik denk daarom niet dat de veulens het over gaan nemen.

Dit is een onaangegeven gebrek en naar mijn weten is het paard dan geen fortuin meer waard en mag je geld terugvragen(of het hele paard terug brengen), ik zou het althans wel doen in dit geval. Niet geschoten is altijd mis, overleg het gewoon nog even ;)

Mochten er nog vragen zijn de mailbox staat altijd open!

paardenzoekservice@live.nl (is bedrijfsmail, niet persoonlijk, hoeft dus niet verwijderd te worden)

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:17

Kijk eens naar het gebid vaak zie je dat de tanden afgeleten zijn dat gebeeurd niet in een korte tijd.
Hoe lang is het paard eral?
Het was dus een onzichtbaar gebrek er staat een bepaalde tijd voor dat de huidige eigenaar het paard moet terug nemen

RosaNur

Re: Paard blijkt lucht te zuigen na aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:21

De eigenaar moet alleen het paard terug nemen als dat ook jou keus is, met contract staat hier een half jaar voor. Zonder volgens mij een maand of 2.
Hoe dan ook het gebrek is niet vermeld en dat houd in dat de eigenaar het paard (eventueel) terug moet nemen

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 22:25

Ze staat nu 2 weken bij ons.
Ik ga alles eens goed navragen bij de eigenaar, of hij inderdaad ergens getekend heeft.

Dat ze kiet kan zuigen op een weide heb ik ook meteen tegen de oudere eigenaar gezegd.

Nieuwe eigenaar wil het paard zeker wel houden zegt hij.

Het probleem is een beetje dat de oude eigenaar zegt dat hij zelf niet wist dat ze zuigt. Kan ik dan nog steeds zeggen dat het een verborgen gebrek is?

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:27

Het luchtzuigen kan door stress komen, drachtig en wel veranderen van plaats.
Maar ook een maagzweer kan de oorzaak zijn. Juist ook omdat ze het tijdens het eten doet.
Zeker als er ongepunte haver inzit. Laat eens door een dierenarts beoordelen of het iets lichaamelijks (maagzweer, maagzuur, infectie of zelfs wormen ) kunnen zijn. Als het een goede merrie is en slechts het luchtzuigen het enige gebrek zou het zonde zijn dit niet eerst nader te onderzoeken en misschien zelfs op te lossen.

Wel zou ik melding maken bij de vorige eigenaar (schriftelijk). Mocht het niet te verhelpen zijn zal hij de merrie moeten terugnemen.

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 22:43

volgens de dierenarts is het puur luchtzuigen en is er voor de rest niks mis met haar.

Kan ze het echt zo vaak doen, enkel door de plotse stress?

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:44

Een paard die "aanleg" heeft kan het van het een op het andere moment gaan doen.
Vaak is de wijze waarop ze het doen en de staat van het gebit een aanwijzing of ze het gedrag al langer vertoond.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:47

het kan best dat het bij jullie is begonnen, als het heel gestresst was ofzo..

en voor de veulens:

het is niet "gevaarlijk of niet gevaarlijk".

ik verzorg een welsh merrie die ook drachtig hier gekomen is, na een week bevallen van dr veulen. veulen heeft ruim 6 maanden met dr in een stal gestaan, en daarna nog naast dr. merrie zuigt lucht, maar veulen doet niks..

er zijn ook veulens die het wel doen, misschien dat ze er gevoeliger voor zijn ofzo, maar als jij je veulen lekker veel naar buiten doet en voor afleiding zorgt is de kans heel kein denk ik hoor ;)

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 22:55

normaal staan ze sowieso heel de zomer op de weide, en als alles goed gaat heeft het veulen een leeftijdsgenootje om mee te spelen.

Ik ga in elk geval haar tanden eens bekijken en als ik daar niks aan zie dan laat ik het zo.

Ik hoop maar dat ze snel op haar gemak komt bij ons

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:57

als ze de hele zomer op de weide staat is er weinig kans dat veulen gaat zuigen hoor ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:01

TERUGBRENGEN. Gebreken moet je niet kopen, die krijgen ze vanzelf. Afgaande op het hele verhaal klopt er helemaal geen zak van en ben je gewoon in het ootje genomen.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:03

als er verder niks mis is met het paard, is luchtzuigen echt niet zo'n ramp hoor, als je het maar accepteerd een het niet al te erg is. ;)

edit: mensen die roken ga je toch ook gewoon mee om? ;) ook een verslaving, misschien niet altijd zo gezond maar je kan er mee leven ;)

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 23:04

Nja, van het hele verhaal versta ik ook niet veel.
Dat geeft mij ook het gevoel dat er gewoon iets niet pluis is.
Maar de eigenaar wil haar niet terugbrengen omdat ze een erg goede afstamming heeft.
Het paard zef vind ik geen beauty, maar ze heeft dan ook een dikke wintervacht en is drachtig ;)

In elk geval iedereen al bedankt voor de snelle reacties

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:05

marrlinde schreef:
als er verder niks mis is met het paard, is luchtzuigen echt niet zo'n ramp hoor, als je het maar accepteerd een het niet al te erg is. ;)

edit: mensen die roken ga je toch ook gewoon mee om? ;) ook een verslaving, misschien niet altijd zo gezond maar je kan er mee leven ;)

Mee eens!! Een goed paard dat luchtzuigt is geen ramp. Leer ermee omgaan. Jammer dat paarden met een "afwijking" vaak niet meer geaccepteerd worden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:08

Misschien niet direct antwoord op je vraag, maar helpt wel beetje bij het luchtzuigen. Luchtzuigen heeft geen directe invloed op koliek krijgen. Luchtzuigen is een teken van stress of pijn, meestal in de maag. De meeste luchtzuigers zijn dan ook het actiefst rond etenstijd. Probeer te zorgen dat ze veel ruwvoer krijgt. Hooi ook voeren 15 minuten voor dat ze brok krijgt, dan komt de speeksel aanmaak opgang. Dit speeksel zorgt ervoor dat de brok minder pijn doet in haar maag.
Ok .. allemaal beetje simpel uitgelegd.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:14

Het is wel een koopvernietigend gebrek, dus je mag de koop ongedaan maken. Dat andere paarden het overnemen is een fabel en veel paarden krijgen er ook geen koliek van. Maar ik kan me voorstellen dat je het vervelend vindt. :)

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 23:17

okeej, dat klinkt al heel wat beter!
Als het risico op koliek nie vergroot en veulens gaan het niet overnemen is er voor ons ook geen probleem.
Als zij geen pijn heeft natuurlijk.
Maar dat is volgens onze dierenarts niet het geval :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:25

Het kan soms wel in aanleg aanwezig zijn bij de veulens, dat betekend dat ze bij langdurig blootstelen aan stress of te weinig afleiding sneller gaan luchtzuigen dan het gemiddelde andere paard in die situatie, maar ik zou dat persoonlijk niet zo'n probleem vinden, omdat ik mijn paarden erg veel buiten heb en ze op stal genoeg ruwvoer krijgen.
Volgens mij is bij de meeste paarden het risico op koliek niet veel groter als ze luchtzuigen dan wanneer ze dat niet zouden doen. Vaak krijgen paarden koliek doordat ze niet genoeg beweging of goede kwaliteit ruwvoer krijgen; dat is ook de reden van het ontstaan van een stalgebrek als luchtzuigen. De koliek is dus meestal niet direct de oorzaak van het luchtzuigen, maar beide zijn in dat geval een gevolg van slecht stalmanagement. :)

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:32

Persoonlijk heb ik niet zulke grote problemen met een luchtzuiger, zeker in jouw geval zou het me niet uitmaken, je koopt haar immers niet voor de handel. Maar...

Houd er wel rekening mee dat dit paard door dit gebrek weinig geld waard is, dus let wel op dat je er niet teveel voor gegeven hebt, het is en blijft een gebrek en die mensen hadden het erbij moeten zeggen.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:40

Pessade schreef:
marrlinde schreef:

Mee eens!! Een goed paard dat luchtzuigt is geen ramp. Leer ermee omgaan. Jammer dat paarden met een "afwijking" vaak niet meer geaccepteerd worden.

niet erg??.. luchtzuigen is een stalondeugd en waarschijnlijk zelfs erfelijk. En het is nooit meer af te leren. En 9 van de 10 x nemen andere stalgenoten het over. Door het luchtzuigen krijgt een paard een fijn gevoel, wat voor paarden verslavend is en het blijven doen.

Ik zou het hier niet bij laten zitten, het is onmogelijk dat een paard in korte tijd zoveel lucht gaat zuigen. Ze gaan luchtzuigen omdat ze zich vervelen. Dus als ze 24/7 op stal staan en bijv niet op stro (door stro hebben paarden iets te knabbelen en dus iets te doen)

Je kunt hem het beste lekker buiten zetten, het beste met nog een maatje erbij, op stro zetten en/of regelmatig voeren (in kleine porties, wat ook goed is voor de spijsvertering)..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:54

Jammer dat jij al die fabels nog gelooft. :) Stalgenoten nemen het niet over, bij slecht stalmanagement onstaat het gewoon bij meerdere paarden. :) Verder klopt het wel aardig wat je zegt.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:57

idd.. slecht stalmanagement. Maar paarden nemen snel dingen over van elkaar.

Ligt eraan hoe ze gestald zijn, bij mij thuis zit er helemaal tralies tússen de stallen, dus ze kunnen vanuit stal één naar het paard in de laatste stal kijken. Als ik een luchtzuiger op stal krijg zal die binnen een uur wegzijn hoor. ik ga het risico niet lopen dat de andere paarden het ook krijgen, of het nou bewezen is dat ze het overnemen of niet.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:49

ik heb het nog nooit meegemaakt dat een paard een stalgebrek overnam. Ben er niet zo heel bang voor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:56

Hou je vakliteratuur bij voor je dat soort dingen op het net smijt zou ik zeggen want er klopt echt helemaal niks van je verhaal LadyLynn :+

a) Luchtzuigen kan wel degelijk 'afwennen' of verminderen, als de oorzaak opgelost wordt. Sommige paarden blijven het doen als de oorzaak niet fysiek is maar mentaal. (maar heb je liever een paard dat tussen zijn oren volkomen van zijn melk is of een die zich even af reageert op zijn voerbak dan?) Er zijn meerdere mensen op Bokt met paarden die zijn gestopt met het luchtzuigen na het verbeteren van hun leefomstandigheden.

b) De oorzaak van luchtzuigen ligt NIET in verveling, maar in stress en/of maagklachten. Een van mijn eigen paarden zuigt lucht en heeft altijd op de wei gestaan, die zuigt nu ook nog lucht op de palen van de wei, tot zover je stalverveelverhaal ;) Als het paard zijn stal als stressvol ervaart kan de stal natuurlijk wel de oorzaak zijn.

c) Paarden kunnen van het ene op het andere moment gaan luchtzuigen, als ze niet meer om weten te gaan met stress (dus bijv. na verhuizing naar een nieuwe omgeving).

d) Luchtzuigen wordt niet overgenomen.

Verder heb je wel een goed advies gegeven.

Laat die merrie haar maag nakijken door een endoscopie. Is het de maag niet, dan is die merrie gestresst en moet de eigenaar de oorzaak van de stress zien weg te nemen (zal nu vooral zitten in de vreemde omgeving). Luchtzuigen kan verder alleen kwaad voor het gebit, dus probeer de voerbak met rubber af te dekken dat het gebit niet slijt op de voerbak. Onbeperkt ruwvoer verstrekken, en de nieuwe portie ruwvoer voeren voor het krachtvoer. Hooi ipv kuil, een zo puur mogelijke muesli ipv brokken of muesli's met veel toevoegingen en maagcompositum van De Groene Os kunnen helpen bij maagklachten.

Het is ook niet zo dat een goed paard ineens nog maar een habbekrats waard is, ik heb mijn paard al vaak kunnen verkopen voor een meer dan beste prijs. Een goed paard blijft een goed paard.