Trailer of vrachtwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimovergaag

Trailer of vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 14:29

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje: ik heb wel eens gehoord dat een paard stabieler staat in een vrachtwagen dan in een trailer, klopt dat? Geldt dit ook voor een 2-paardsvrachtwagen? Mijn paard valt namelijk heel vaak om in een gewone 2-paardstrailer, ook al staat ie goed vast.

Groetjes Kim

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:47

Misschien staat je paard te goed vast? Bij sommige paarden moet je de voor- en achterstang kort tegen het paard aanzetten, bij een ander moet je juist veel vrije ruimte geven. In ieder geval moet je zorgen het niet te kort staat aangebonden, zodat het hoofd gebruikt kan worden bij het evenwicht houden.
En ja, een vrachtwagen is stabieler.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:29

Paarden die omvallen hebben vaak meer baat bij een chauffeur die beter nadenkt over waar ie mee bezig is.
Een vrachtwagen is stabieler, ook een tweepaardswagen, zolang je niet begint aan die zooi voor B-rijbewijs. Dat is namelijk te zwaar, te gammel geveerd en vaak ongunstig opgebouwd.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:32

Ik ga mee met Ikke, hoewel sommige paarden gewoon erg veel moeite hebben met de trailer, zelfs met een goed chauffeur.
'
Maar idd ligt het meestal aan de chauffeur.

Wat vaak helpt overigens is tussenschot erin zetten, dan hebben ze meer steun.
Verder idd zo'n B-rijbewijs vrachtwagen lekker laten staan, wat een akelige wiebeldingen zijn dat.
Een C-rijbewijs wagen is vaak goedkoper in aanschaf en in onderhoud, en paarden staan er superstabiel in.

PreHungaro

Re: Trailer of vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:28

sorry ik vind het een beetje overdreven hoe hier over B-rijbewijs vrachtwagens word gepraat. Wij hebben hier zo'n ding staan en willen nooit, maar dan ook nooit meer iets anders! Het ding staat als een huis op zijn wielen en het is een oldtimer. er passen met gemak 2 grote pony's in en als deze bewegen is dit nauwelijks te merken. De vrachtwagen is heel degelijk en erg handig. Iedereen mag er bij wijze van spreke in rijden. Ik merk dat mijn pony's veel rustiger en vertrouwder in een vrachtwagen staan als in een trailer. Onze paaren staan dwars en houden veel makkelijker hun evenwicht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:49

keeyzie schreef:
sorry ik vind het een beetje overdreven hoe hier over B-rijbewijs vrachtwagens word gepraat. Wij hebben hier zo'n ding staan en willen nooit, maar dan ook nooit meer iets anders! Het ding staat als een huis op zijn wielen en het is een oldtimer. er passen met gemak 2 grote pony's in en als deze bewegen is dit nauwelijks te merken. De vrachtwagen is heel degelijk en erg handig. Iedereen mag er bij wijze van spreke in rijden. Ik merk dat mijn pony's veel rustiger en vertrouwder in een vrachtwagen staan als in een trailer. Onze paaren staan dwars en houden veel makkelijker hun evenwicht.

Totdat oom agent je eens op de weegbrug zet, dan begrijp je waarom ik doelbewust voor nèt een stapje meer heb gekozen.
Hoeveel van die "vracht"wagentjes heb jij onder handen gehad?
Mijn wagen staat ook als een huis, de versie tot 3500kgTMM ook wel, alleen heb je toch een probleem met twee pony's, je eindeloze gebrek aan laadvermogen. Jij gaat die 2200kg niet redden, die ik fluitend op de klok zet.........

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 01:15

ikke schreef:
Jij gaat die 2200kg niet redden, die ik fluitend op de klok zet.........

Grijnzzz Ikke, ik win :D 2670 kg :+ (sorry erg melig)

Maar Keeyzie ik ben het helemaal met Ikke eens. Ga die B dingen eens op de weegbrug zetten en kijk dan eens hoeveel laadvermogen je nog hebt???? Serieus 99 van de 100 hebben niets meer over (en al helemaal die oldtimers) Mijn Mercedes 508 van 1981 woog van zichzelf al 3550 kg. En had notabene een aluminium bak. Nou had je die wel lichter kunnen krijgen door er vanalles uit te halen en dat ding te strippen maar hoeveel hou je dan nog over?? Of beter gezegt hoeveel gewicht laadvermogen krijg je er dan bij, meer dan een paar honderd kilo zit er echt niet in. en dus is je laadvermogen 0. (De Merc was overigens dus zo wie zo een C rijbewijs). En dat is wat met veel van die B auto's gebeurd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:06

Een 508 die 2600kg mag laden??? Weet je zeker dat dat geen 608 HD onderstel is (6500kg TMM)?
Overigens, je kunt in die 508 vrij simpel een 110pk leggen uit de latere 611 serie (ben ik dus serieus aan het overwegen)

Muppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 01:24

Mijn eerste paard stond ook niet fijn in een 2 paards trailer omdat ze liever op de trailer wat wijder stond met haar benen. Ben haar toen in een 1,5 paards trailer gaan vervoeren en heb toen nooit meer problemen gehad qua vallen of trappen in de trailer. Misschien ook een optie om te proberen?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 01:31

ikke schreef:
Een 508 die 2600kg mag laden??? Weet je zeker dat dat geen 608 HD onderstel is (6500kg TMM)?
Overigens, je kunt in die 508 vrij simpel een 110pk leggen uit de latere 611 serie (ben ik dus serieus aan het overwegen)

Hahaha de Merc was ikke. Ik heb em niet meer ;) Ik heb nu een Daf 45 ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:38

haha, qua laadvermogen win ik het van jullie met gemak; komt er bij dat van Rina nog een 0 achter! ;) toch verkies ik m'n land rover + trailer. (o.a. lastig parkeren in 't bos met de vrachtwagen ;) )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:54

sflj schreef:
haha, qua laadvermogen win ik het van jullie met gemak; komt er bij dat van Rina nog een 0 achter! ;) toch verkies ik m'n land rover + trailer. (o.a. lastig parkeren in 't bos met de vrachtwagen ;) )

26 ton laadvermogen is redelijk onzinnig veel voor een handvol paarden :D :D
Maarre, ik blijf voor mijn vrachtwagentje gaan, ook al heb ik een Range Rover-met-trailer, dat rijdt minder prettig. Enne, parkeren in het bos is geen punt, kwestie van een beetje opletten waar je gaat staan.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 02:10

wij rijden dus een mercedes 508d die leeg 2300 weegt, dat betekend dus dat we nog 1200 mogen laden.
en mijn fjorden wegen 500 en 600 kilo dus dat betekend dat er nog 100 bij mag aan bagage, en dat zit ik netjes op het gewicht.
Maar waar het mij om ging is dat deze vrachtwagentje bij goed en verantwoordelijk gebruik erg handig kunnen zijn. en niet bij voorbaad gammele dingen zijn die je links moet laten liggen.

maar weer even ontopic: voor dit topic ben ik speciaal bij mijn pony in de vrachtwagen gaan staan. Wat ik heb gemerkt is dat ponys verslappen tijdens het vervoeren. Dit doen ze om goed mee te kunnen hangen in de bochten zonder te veel inspanning te geven. Af en toe zetten ze een stap om weer in de goede positie uit te komen.
Ik denk dus dat het niet uitmaakt in wat voor voertuig je het paard vervoerd maar de manier waarop het paard staat. Het is heel belangrijk voor de balans van het paard dat deze de middelen heeft om zich schrap te zetten tegen bochten. paarden kunnen zich niet voorbereiden op bochten omdat ze daar niet over beschikken. Ze moeten zich dus als het ware overgeven aan de bewegingen van het voertuig. Heb je een paard zonder tussenschot in een 2paards trailer of vrachtwagen staan, dan zal bij beide voortuigen het paard alsnog gaan liggen omdat het de middelen niet heeft om zich schrap te zetten. ik weet niet of dit ook het geval is bij jou? of dat je hem in je trailer met schot vervoert? Wat ik wel merk is dat mijn pony's in een vrachtwagen rustiger staan omdat ze dwars staan en hierdoor van voor naar achter met de bocht mee mogen bewegen, i.p.v. links naar rechts. ze hebben dus houvast een de zeiwanden van de vrachtwagen. en in het algemeen is de ruimte in een vrachtwagen groter, waardoor het meer op een stal gaat lijken, en de paarden over het algemeen al wat rustiger staan.

ik hoop dat je mijn uitleg snapt anders hoor ik het wel. En ik weet niet of dit juist is, maar zo heb ik het deze week ondervonden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 08:56

keeyzie schreef:
wij rijden dus een mercedes 508d die leeg 2300 weegt, dat betekend dus dat we nog 1200 mogen laden.
en mijn fjorden wegen 500 en 600 kilo dus dat betekend dat er nog 100 bij mag aan bagage, en dat zit ik netjes op het gewicht.
Maar waar het mij om ging is dat deze vrachtwagentje bij goed en verantwoordelijk gebruik erg handig kunnen zijn. en niet bij voorbaad gammele dingen zijn die je links moet laten liggen.

Dan ben je overbeladen. Er zit enig verschil tussen een 508 en een 608 maar een lege L608D bus met 3,5mtr wielbasis (de middenmaat) weegt 3100kg op de weegbrug! Knappe 508 die daar zomaar 800kg vanaf haalt.
Mijn huidige 608 weegt op papier 3250kg, maar puntert in werkelijkheid 3850kg!! Daar kan nog ongeweer 400kg vanaf door de bak anders op te bouwen, maar dat is dan ook de limit.
keeyzie schreef:
maar weer even ontopic: voor dit topic ben ik speciaal bij mijn pony in de vrachtwagen gaan staan. Wat ik heb gemerkt is dat ponys verslappen tijdens het vervoeren. Dit doen ze om goed mee te kunnen hangen in de bochten zonder te veel inspanning te geven. Af en toe zetten ze een stap om weer in de goede positie uit te komen.

Bedenk dat een paard op een goed gereden wagen gewoon stilstaat! Ik heb 15 jaar een open wagen gehad, met direct contact met de paarden en de mijne stonden gewoon stil, tenzij ik lomp bezig was. Soms overkomt je dat, maar ik wist wel hoever ik kon gaan om geen ongelukken met de sukkels op ons wegennet te maken en toch ervoor te zorgen dat mijn paard comfortabel reisde. De lompe uitstraling van de bus deed de rest....
keeyzie schreef:
Ik denk dus dat het niet uitmaakt in wat voor voertuig je het paard vervoerd maar de manier waarop het paard staat. Het is heel belangrijk voor de balans van het paard dat deze de middelen heeft om zich schrap te zetten tegen bochten. paarden kunnen zich niet voorbereiden op bochten omdat ze daar niet over beschikken. Ze moeten zich dus als het ware overgeven aan de bewegingen van het voertuig. Heb je een paard zonder tussenschot in een 2paards trailer of vrachtwagen staan, dan zal bij beide voortuigen het paard alsnog gaan liggen omdat het de middelen niet heeft om zich schrap te zetten. ik weet niet of dit ook het geval is bij jou? of dat je hem in je trailer met schot vervoert? Wat ik wel merk is dat mijn pony's in een vrachtwagen rustiger staan omdat ze dwars staan en hierdoor van voor naar achter met de bocht mee mogen bewegen, i.p.v. links naar rechts. ze hebben dus houvast een de zeiwanden van de vrachtwagen. en in het algemeen is de ruimte in een vrachtwagen groter, waardoor het meer op een stal gaat lijken, en de paarden over het algemeen al wat rustiger staan.

ik hoop dat je mijn uitleg snapt anders hoor ik het wel. En ik weet niet of dit juist is, maar zo heb ik het deze week ondervonden.

Als je de juiste rijtechniek gebruikt, weet het paard wat er komen gaat en hoeft het zich niet schrap te zetten maar leunt het gewoon mee in de bocht. Door de juiste rijlijnen te kiezen kondig je aan wat er komen gaat. Paarden hebben dit vrij snel door en anticiperen erop.
Sommige paarden hebben wat problemen met de nauwe ruimte in een tweepaards trailer, maar dat komt voor een deel ook doordat ze nooit de kans hebben gekregen om te leren anticiperen. Er zijn bar weinig chauffeurs in NL die fatsoenlijk kunnen rijden, laat staan als er een trailer aan de haak hangt.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:14

ikke schreef:
Paarden die omvallen hebben vaak meer baat bij een chauffeur die beter nadenkt over waar ie mee bezig is.
Een vrachtwagen is stabieler, ook een tweepaardswagen, zolang je niet begint aan die zooi voor B-rijbewijs. Dat is namelijk te zwaar, te gammel geveerd en vaak ongunstig opgebouwd.

Wij hebben er zo eentje, een vrij nieuwe en ik moet zeggen dat dat toch echt niet zo is hoor! Onze vrachtwagen heeft een goede vering en ligt héél stabiel op de weg.
Voor deze hebben we wel een oud, gammel ding gehad, en die lag alles behalve stabiel op de weg. Wanneer je sporen had op de autostrade moest je echt opletten dat je daaruit bleef want binnen de korste keren zou je anders tegen de reling plakken met je vrachtwagen.

Maar deze nieuwe ligt echt heel stabiel op de weg en rijdt als een auto.
Onze paarden staan ook met hun neus aan de chauffeurskant en hun achterhand aan de passagierskant. Omdat ze zo staan, staan ze veel stabieler.
Maar met wat je ook rijdt, je moet altijd je rijstijl aanpassen. Je moet echt defensief rijden. Wanneer ik in de verte een licht op groen zie staan laat ik de vrachtwagen rustig bollen zonder gas bij te geven, zie ik het dan op oranje springen dan laat 'k gewoon mijn gas los en schakel rustig terug en zo kom ik dan héél rustig tot stilstand zonder dat ik moet remmen. Dat is veel prettiger voor m'n paard.
Als je levend vee mee hebt moet je echt al goed ver kijken en situaties proberen in te schatten zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:23

Heb je de wagen op de weegbrug gehad?? Ik hanteer niet zonder reden de vuistregel dat een paard, z'n mens en alle zooi 1000kg weegt. Je kunt naar 800kg indien het kleine paarden zijn en je niks meeneemt wat niet strikt noodzakelijk is, dus alleen paard, tuig en z'n mens, maar dat is echt een ondergrens.
Ik weet niet hoe de regels in België zijn, maar in NL is het rijklaar gewicht van een auto met een halve tank brandstof en een chauffeur van 80kg. Als je dan, zoals ik, 120ltr brandstof aan boord hebt, zit je dus gelijk aan 50kg extra gewicht, enkel omdat je je tank volgooit!!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 01:59

nou dan zullen we even ophouden over de discussie van onze vrachtwagen, ik ben er tevreden mee, en ik rijd zoals het nu lekker gaat. Ik merk wel dat jij echt niet fan bent van B-vrachtwagens. Maar zo ieder zijn eigen ding en dat respecteer ik. Ik heb bijvoorbeeld slechte ervaringen met een trailer, en rijd daarom nooit meer met een trailer. Lag niet aan trailer maar paard dat niet aan trailer kon wennen. In de vrachtwagen gaat het nu super.

En wat ik bedoelde met mijn stukje toen ik idd in de vrachtwagen stond is dat paarden eigenlijk helemaal stilstaan en door het verslappen lekker met de bochten mee gaan hangen, alleen bij moeilijke stukjes denk aan een bocht met daarin een drempel zette die van mij even een stapje bij. Wij rijden met een vrachtwagen altijd extra voorzichtig om ongelukken of gestreste paarden te voorkomen.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:31

onze paarden staan super op de vrachtwagen. het is een 4 paards wagen waarvan de 1e eruit is gehaald voor een extra grote living+makkelijker na binnen stappen. de paarden staan echt goed ''klem''

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:20

Op marktplaats stond er een vrachtwagentje te koop. Deze was ingericht voor 4 pony's, waren c- of d-pony's. Bij de rdw het kenteken nagetroken, max. laadvermogen 900 kilo. Kan aan mij liggen maar volgens mij wegen 4 pony's toch meer als 900 kilo en dan bieden ze m ook nog aan als: om te bouwen naar 2-paards vrachtwagen. Er worden zoveel van deze vrachtwagens aangeboden als 2-paards terwijl je op kenteken maar 1 paard mag vervoeren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:18

daffie1986 schreef:
Op marktplaats stond er een vrachtwagentje te koop. Deze was ingericht voor 4 pony's, waren c- of d-pony's. Bij de rdw het kenteken nagetroken, max. laadvermogen 900 kilo. Kan aan mij liggen maar volgens mij wegen 4 pony's toch meer als 900 kilo en dan bieden ze m ook nog aan als: om te bouwen naar 2-paards vrachtwagen. Er worden zoveel van deze vrachtwagens aangeboden als 2-paards terwijl je op kenteken maar 1 paard mag vervoeren.

En dat is dus precies wat ik bedoel.
keeyzie schreef:
nou dan zullen we even ophouden over de discussie van onze vrachtwagen, ik ben er tevreden mee, en ik rijd zoals het nu lekker gaat. Ik merk wel dat jij echt niet fan bent van B-vrachtwagens. Maar zo ieder zijn eigen ding en dat respecteer ik. Ik heb bijvoorbeeld slechte ervaringen met een trailer, en rijd daarom nooit meer met een trailer. Lag niet aan trailer maar paard dat niet aan trailer kon wennen. In de vrachtwagen gaat het nu super.

En wat ik bedoelde met mijn stukje toen ik idd in de vrachtwagen stond is dat paarden eigenlijk helemaal stilstaan en door het verslappen lekker met de bochten mee gaan hangen, alleen bij moeilijke stukjes denk aan een bocht met daarin een drempel zette die van mij even een stapje bij. Wij rijden met een vrachtwagen altijd extra voorzichtig om ongelukken of gestreste paarden te voorkomen.

Het probleem is niet het vrachtwagentje, maar de risico's die kleven aan overbelading. Vraag eens aan de politie wat de boetes zijn bij overbelading. Waarschijnlijk begrijp je dan waarom ik geen fan ben van die auto's.

Het meest in het oog springende voorbeeld is de Mercedes Sprinter 416 die in NL verkocht wordt op 3500kg kenteken en dan als paardenwagen 1250kg laadvermogen heeft. Dat terwijl diezelfde auto ook als kleine vrachtwagen verkocht kan worden, met 4600kg op kenteken en dan heb je opeens 1100kg méér laadvermogen!
Het ergste is wel dat wanneer je zo'n bedrijf (in mijn geval Roelofsen Raalte op de Equitana) dan vraagt naar de mogelijkheden van 4600kg op kenteken, ze je aankijken alsof ze water zien branden. Pas wanneer je doorvraagt, geven ze aan dat die mogelijkheid inderdaad bestaat, maar ik had het argument BPM nodig (20.000 euro op dergelijke wagens!) om het echt door te laten dringen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:15

daffie1986 schreef:

Oja meteen dus een tip als je voor een vrachtwagentje wil kijken, vraag het kentekennummer op en controleer dit bij het rdw. Neem dus niet klakkeloos aan dat een 2-paards vrachtwagen ook daadwerkelijk een 2-paards vrachtwagen voor een B-rijbewijs is!!!!