Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
keeyzie schreef:sorry ik vind het een beetje overdreven hoe hier over B-rijbewijs vrachtwagens word gepraat. Wij hebben hier zo'n ding staan en willen nooit, maar dan ook nooit meer iets anders! Het ding staat als een huis op zijn wielen en het is een oldtimer. er passen met gemak 2 grote pony's in en als deze bewegen is dit nauwelijks te merken. De vrachtwagen is heel degelijk en erg handig. Iedereen mag er bij wijze van spreke in rijden. Ik merk dat mijn pony's veel rustiger en vertrouwder in een vrachtwagen staan als in een trailer. Onze paaren staan dwars en houden veel makkelijker hun evenwicht.
ikke schreef:Jij gaat die 2200kg niet redden, die ik fluitend op de klok zet.........
2670 kg
(sorry erg melig)
toch verkies ik m'n land rover + trailer. (o.a. lastig parkeren in 't bos met de vrachtwagen
) sflj schreef:haha, qua laadvermogen win ik het van jullie met gemak; komt er bij dat van Rina nog een 0 achter!toch verkies ik m'n land rover + trailer. (o.a. lastig parkeren in 't bos met de vrachtwagen
)
keeyzie schreef:wij rijden dus een mercedes 508d die leeg 2300 weegt, dat betekend dus dat we nog 1200 mogen laden.
en mijn fjorden wegen 500 en 600 kilo dus dat betekend dat er nog 100 bij mag aan bagage, en dat zit ik netjes op het gewicht.
Maar waar het mij om ging is dat deze vrachtwagentje bij goed en verantwoordelijk gebruik erg handig kunnen zijn. en niet bij voorbaad gammele dingen zijn die je links moet laten liggen.
keeyzie schreef:maar weer even ontopic: voor dit topic ben ik speciaal bij mijn pony in de vrachtwagen gaan staan. Wat ik heb gemerkt is dat ponys verslappen tijdens het vervoeren. Dit doen ze om goed mee te kunnen hangen in de bochten zonder te veel inspanning te geven. Af en toe zetten ze een stap om weer in de goede positie uit te komen.
keeyzie schreef:Ik denk dus dat het niet uitmaakt in wat voor voertuig je het paard vervoerd maar de manier waarop het paard staat. Het is heel belangrijk voor de balans van het paard dat deze de middelen heeft om zich schrap te zetten tegen bochten. paarden kunnen zich niet voorbereiden op bochten omdat ze daar niet over beschikken. Ze moeten zich dus als het ware overgeven aan de bewegingen van het voertuig. Heb je een paard zonder tussenschot in een 2paards trailer of vrachtwagen staan, dan zal bij beide voortuigen het paard alsnog gaan liggen omdat het de middelen niet heeft om zich schrap te zetten. ik weet niet of dit ook het geval is bij jou? of dat je hem in je trailer met schot vervoert? Wat ik wel merk is dat mijn pony's in een vrachtwagen rustiger staan omdat ze dwars staan en hierdoor van voor naar achter met de bocht mee mogen bewegen, i.p.v. links naar rechts. ze hebben dus houvast een de zeiwanden van de vrachtwagen. en in het algemeen is de ruimte in een vrachtwagen groter, waardoor het meer op een stal gaat lijken, en de paarden over het algemeen al wat rustiger staan.
ik hoop dat je mijn uitleg snapt anders hoor ik het wel. En ik weet niet of dit juist is, maar zo heb ik het deze week ondervonden.
ikke schreef:Paarden die omvallen hebben vaak meer baat bij een chauffeur die beter nadenkt over waar ie mee bezig is.
Een vrachtwagen is stabieler, ook een tweepaardswagen, zolang je niet begint aan die zooi voor B-rijbewijs. Dat is namelijk te zwaar, te gammel geveerd en vaak ongunstig opgebouwd.
daffie1986 schreef:Op marktplaats stond er een vrachtwagentje te koop. Deze was ingericht voor 4 pony's, waren c- of d-pony's. Bij de rdw het kenteken nagetroken, max. laadvermogen 900 kilo. Kan aan mij liggen maar volgens mij wegen 4 pony's toch meer als 900 kilo en dan bieden ze m ook nog aan als: om te bouwen naar 2-paards vrachtwagen. Er worden zoveel van deze vrachtwagens aangeboden als 2-paards terwijl je op kenteken maar 1 paard mag vervoeren.
keeyzie schreef:nou dan zullen we even ophouden over de discussie van onze vrachtwagen, ik ben er tevreden mee, en ik rijd zoals het nu lekker gaat. Ik merk wel dat jij echt niet fan bent van B-vrachtwagens. Maar zo ieder zijn eigen ding en dat respecteer ik. Ik heb bijvoorbeeld slechte ervaringen met een trailer, en rijd daarom nooit meer met een trailer. Lag niet aan trailer maar paard dat niet aan trailer kon wennen. In de vrachtwagen gaat het nu super.
En wat ik bedoelde met mijn stukje toen ik idd in de vrachtwagen stond is dat paarden eigenlijk helemaal stilstaan en door het verslappen lekker met de bochten mee gaan hangen, alleen bij moeilijke stukjes denk aan een bocht met daarin een drempel zette die van mij even een stapje bij. Wij rijden met een vrachtwagen altijd extra voorzichtig om ongelukken of gestreste paarden te voorkomen.
daffie1986 schreef:Op marktplaats stond er een vrachtwagentje te koop. Deze was ingericht voor 4 pony's, waren c- of d-pony's. Bij de rdw het kenteken nagetroken, max. laadvermogen 900 kilo. Kan aan mij liggen maar volgens mij wegen 4 pony's toch meer als 900 kilo en dan bieden ze m ook nog aan als: om te bouwen naar 2-paards vrachtwagen. Er worden zoveel van deze vrachtwagens aangeboden als 2-paards terwijl je op kenteken maar 1 paard mag vervoeren.