Belgische auto met nederlandse trailer, wonen in Nederland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mag

Belgische auto met nederlandse trailer, wonen in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 14:50

Helaas heb ik zelf geen auto die een trailer mag trekken. (heb wel m'n BE rijbewijs)
Nu kan ik een auto lenen (van m'n moeder) maar dat is met een Belgisch kenteken. Woon zelf in Nederland.
Nu schijnt het zo te zijn dat je als Nederlander wonende in Nederland niet met een Belgisch kenteken mag rijden.
Mijn trailer heeft een Nederlands kenteken. Ook zou het zo zijn dat ik geen Nederlandse aanhanger achter een Belgisch kenteken mag hangen.
Stel dat m'n moeder dus rijd met de auto zou ik er nog de trailer niet achter mogen hangen.......

Klopt dit, kan iemand mij hier meer over vertellen. En of je dit op een of andere manier kunt omzeilen (door ergens belasting op te betalen oid)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:18

Als jouw moeder Belgisch burger is, mag ze met haar Belgische auto jouw trailer rijden, mits natuurlijk het rijbewijs en het hele technische verhaal klopt.
Echter: Let op met verzekeren!! Verzekering van aanhangers (WA-deel) werkt in België anders. Ik weet niet alle details, maar zoek dat heel goed uit, voordat je een probleem hebt!!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:21

Je ziet regelmatig vrachtwagens rijden waarbij de kentekens lekker gehusseld zijn, dat lijkt mij dus geen probleem (hoewel er wel landen zijn die dit niet toelaten).

Echter is het voor jou niet toegestaan een auto met Belgisch kenteken op Nederlandse bodem te besturen. Doe je dit wel en wordt je aangehouden dan kan je op een boete van een paar duizend euro rekenen (De BPM die je moet betalen zou je de auto in nederland invoeren).
Laatst bijgewerkt door Dorus op 17-02-09 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:23

Falona schreef:
Je ziet regelmatig vrachtwagens rijden waarbij de kentekens lekker gehusseld zijn, dat lijkt mij dus geen probleem.

Echter is het voor jou niet toegestaan een auto met Belgisch kenteken op Nederlandse bodem te besturen. Doe je dit wel en wordt je aangehouden dan kan je op een boete van een paar duizend euro rekenen (De BPM die je moet betalen zou je de auto in nederland invoeren).

Als de TS de auto 1 of 2x leent voor concours zal dat nog niet zon probleem zijn denk ik.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:25

Falona schreef:

Meen je dat nou, dus als je zelf nederlands bent en belgische familie hebt, zoals hier dus het geval is, en je leent een keer de auto mag dat niet eens?
En als ze je aanhouden krijg je nog een gigantische boete op de koop toe ook, echt leuk geregeld hier.
Gelukkig heb ik een dergelijke situatie zelf nog niet meegemaakt, maar dit zal ik zeker even onthouden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:27

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:53

stefanvi schreef:
Falona schreef:

Meen je dat nou, dus als je zelf nederlands bent en belgische familie hebt, zoals hier dus het geval is, en je leent een keer de auto mag dat niet eens?
En als ze je aanhouden krijg je nog een gigantische boete op de koop toe ook, echt leuk geregeld hier.
Gelukkig heb ik een dergelijke situatie zelf nog niet meegemaakt, maar dit zal ik zeker even onthouden.

Yup. De enige uitzondering die men KAN maken is als je door schade je auto in het buitenland moet achterlaten en met een buitenlandse huurauto terug naar NL komt. Dit regelt de verzekering dan voor je.
Jij mag die Belgische auto best lenen, zolang je er maar niet mee in NL gaat rijden. Voor zover ik weet geldt dat overigens in alle Europese landen.

Liezel1

Re: Belgische auto met nederlandse trailer, wonen in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:56

De BV Nederland is zo vreselijk bang om geld mis te lopen.... tjongejonge......
Echt idioot dit. Als je familie uit het buitenland hier op bezoek is mag je dus niet in auto even boodschappen gaan doen.... Waar gaat het heen met dit land!!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 16:00

oowww pfoe dat is wel een heeel hoge boete 6000 euro.
Dat risico ga ik echt niet lopen. (kan ik zelf bijna een leuke trekauto voor kopen :P )

Maar hoe zit het dan als mijn moeder met de belgische auto de nederlandse trailer trekt.
Dan moet ik mijn trailer in Belgie laten verzekeren. Of zit dat bij de Wa van de auto???

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:04

Liezel1 schreef:
De BV Nederland is zo vreselijk bang om geld mis te lopen.... tjongejonge......
Echt idioot dit. Als je familie uit het buitenland hier op bezoek is mag je dus niet in auto even boodschappen gaan doen.... Waar gaat het heen met dit land!!

Zo zielig is dat niet. Je kunt vrij simpel een auto in het buitenland registreren en dan voor een hele lage wegenbelasting rondrijden. Boetes zijn vrijwel niet te innen via het buitenland en de rest is ook niet tot nauwelijks te controleren (keuring en verzekering). Dat zou betekenen dat je dus zonder verzekering of zo kunt gaan rijden; leuk joh, als je een aanrijding krijgt met zo'n figuur. Hoe denk je dat te gaan verhalen?
Beetje verder denken kan heel nuttig zijn..........

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 16:05

Nu is het zo dat mijn moeder precies op de grens woont.
Het huis heeft 2 voordeuren 1 in Belgie en 1 in Nederland.
Nu mochten ze kiezen of ze dus in Belgie of in Nederland gaan wonen. (ingeschreven staan)
Ze hebben nu voor Belgie gekozen omdat dat toch voordeliger uitkwam voor hun.
Ik sta wel bij hun ingeschreven op de Nederlandse kant (haha om t allemaal makkelijk te maken).
Maarja nu gaan hun auto's dus naar Belgie. En heb ik voortaan een probleem met het vervoeren van m'n paard.
Wat een gedoe zeg die grensgevallen hier allemaal |(

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:09

Het gaat erom dat het te ver is doorgedrongen.
Boeten gereden in NL zijn prima in het buitenland te innen. Ik heb bij het CJIB gewerkt en ze worden gewoon verstuurd. Heb amerikanen aan de telefoon gehad die niet wisten waar het voor was, maar die weten ze allemaal netjes te vinden.
Ik heb veel familie in Frankrijk, die komen regelmatig. Zij mogen wél in de auto rondrijden en ik niet, dat is gewoon krom. Er zou een maximum termijn moeten zijn dat buitenlandse kenteken in NL rond mogen rijden om te voorkomen dat ze niet aan de APK richtlijnen zouden voldoen. Als je aangehouden wordt zou je verzekeringspapieren moeten kunnen tonen. Je hebt immers ook een Europese zorgpas, je schadevrije jaren worden automatisch doorgegeven aan Roydata, ik noem maar wat dingen. Dat zou op Europees niveau zoveel beter/makkelijk geregeld kunnen worden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:13

Wat raar dan. De vriend van mijn vriend zijn zus :+
Die woont in Nederland maar heeft wel zijn auto in Belgie verzekerd...

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 16:18

AaronYve schreef:
Wat raar dan. De vriend van mijn vriend zijn zus :+

je schoonbroer dus :P
Ben wel benieuwd hoe hij dat gedaan heeft. Heeft mischien een bedrijf in Belgie.
Of kent hij deze regel niet en is hij nu belastingontduiker 8-)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:25

haha inderdaad :D
Ik zal het eens vragen of hij er uberhaupt wel iets van weet
Hij heeft wat ik weet geen bedrijf in belgie

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:49

Liezel1 schreef:
Het gaat erom dat het te ver is doorgedrongen.
Boeten gereden in NL zijn prima in het buitenland te innen. Ik heb bij het CJIB gewerkt en ze worden gewoon verstuurd. Heb amerikanen aan de telefoon gehad die niet wisten waar het voor was, maar die weten ze allemaal netjes te vinden.
Ik heb veel familie in Frankrijk, die komen regelmatig. Zij mogen wél in de auto rondrijden en ik niet, dat is gewoon krom. Er zou een maximum termijn moeten zijn dat buitenlandse kenteken in NL rond mogen rijden om te voorkomen dat ze niet aan de APK richtlijnen zouden voldoen. Als je aangehouden wordt zou je verzekeringspapieren moeten kunnen tonen. Je hebt immers ook een Europese zorgpas, je schadevrije jaren worden automatisch doorgegeven aan Roydata, ik noem maar wat dingen. Dat zou op Europees niveau zoveel beter/makkelijk geregeld kunnen worden.

Die termijn is er ook. Wanneer jij vanuit het buitenland terug in NL komt heb je een zekere tijd (ik dacht drie maanden) om je buitenlandse auto om te keuren naar NL-kenteken. In de tussentijd mag je gewoon in die auto rijden, geen probleem.
Het punt is dat niet valt aan te tonen of je éénmalig of constant in de auto van je Franse familielid rondrijdt. je zou dus gewoon vier of vijf auto's in het buitenland kunnen registreren en dan wisselend daarmee gaan rondrijden. Wie bewijst wanneer jij waar en met welke auto reed en hoe vaak je dat doet?
België, Frankrijk, Amerika, dat valt allemaal te controleren, maar nu neem ik een auto uit Timboektoe! Knappe kop die daar geld gaat vangen!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:03

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 20:09

ja maar dan zou ik dus de auto in Nederland moeten registreren om onder de boete uit te komen. Terwijl 't dus juist de bedoeling is om de auto in belgie te houden....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:27

Niet dus.

Lees die link maar.

Binnen bepaalde tijd wegwezen en niet nog een keer gesnapt worden, dan hoeft dat niet.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:39

hee, ze hebben het daar over een vrijstellingsvergunning. Geen idee hoe dat in elkaar zit, maar wellicht dat daar nog een mogelijkheid in zit.
Je woont in hetzelfde huis als je ouders toch? Maar dan in de Nederlandse helft en zij in de Belgische? Lijkt mij vaag dat een thuiswonend kind geen gebruik mag maken van de auto van de ouders.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 11:54

ja klopt, 't idd wel erg krom als ik niet met hun auto weg zou mogen.
Andersom mag het schijnbaar wel met een belgisch rijbewijs in een Nederlandse auto rijden, maarja daar heb ik niks aan......

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:26

Citaat:
Wanneer moet u bpm betalen?

U moet bpm betalen in de volgende gevallen:

....
* U woont in Nederland en u wilt langer dan 14 dagen in Nederland rijden met een personenauto, motor of bestelauto met een buitenlands kenteken die u vanuit het buitenland heeft geleend, gehuurd of geleaset.

En

Belastingdienst - Geen bpm betalen (vrijstelling van bpm) schreef:
Naast bovengenoemde vrijstellingen kunt u vrijstelling vragen voor kortstondig gebruik van een motorrijtuig (personenauto, bestelauto of motor) met een buitenlands kenteken, die u vanuit het buitenland hebt gehuurd, geleaset of geleend. Voorwaarde daarbij is dat u het motorrijtuig binnen 14 dagen weer terugbrengt naar het buitenland.

Let op!

Als deze situatie voor u geldt, meld dan deze vrijstelling vóórdat u met de auto of motor met buitenlands kenteken de openbare weg in Nederland opgaat.

Het mag dus wel. ;)

Dat nieuwsbericht was er één van de Telegraaf he? ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:16

Apart, ik wist het niet. Toen mijn (Belgische) vriend en ik verkering kregen en dus nog apart woonden (ik in Nederland, hij in Belgie) heb ik toch heel wat met zijn auto rondgecrosst in Nederland, want zijn auto was een stuk beter dan die rammelbrik van mij destijds. Oeps :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:23

Volgens mij is het zo dat je niet als Nederlander wonende in NL met een belgische auto op je eigen naam mag rijden.

Volgens mij mag je wel een auto van een ander lenen en daarin tijdelijk rijden.

Als je naam maar niet op het buitenlandse kentekenbewijs staat. Want DAN ontloop je pas BPM. Anders niet.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 16:27

pfff Mengingen zijn nogal verdeeld.
't is iig allemaal niet zo duidelijk zo te merken. _-:(