Haflinger eerst zeer makkelijk met laden, nu niet meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haffiem

Haflinger eerst zeer makkelijk met laden, nu niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 17:06

Elke week neem ik mijn haflinger mee naar de les op de manege. Hij was altijd heel makkelijk te laden. Sinds vorige week wil hij de trailer bijna niet meer in. De terug naar huis al helemaal niet meer. Zijn toen een half uur bezig geweest en op het laatst met 5 mensen hem de trailer in gekregen. Nu ging het gisteren wel weer wat beter (na deze week thuis te hebben geoefend), binnen 10 minuten en met 2 mensen. Ik snap niet waarom hij nu de trailer zo niet meer in wil. Er is onderweg, noch in de trailer niets gebeurd, wat de reden ervan kan zijn. Zijn hier meer mensen die hier last van hebben, of hebben gehad? En wat hebben jullie gedaan?

Zie uit naar een reactie van jullie. Zie er nu al weer tegenop om hem mee te nemen a.s. zaterdag.

Manonnetjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:10

Hoi,

Dat hebben wij ook gehad met een jong paard
Doe het rustig en betje tegen je paard praaten en neem anders snoepjes mee in je hand en dan als je paard een stapje heb gezet dan geef je hem een snoepje.
Zo weet hij dat het leuk is in de trailer.
en als hij er in staan hang dan anders een hooi net in in de trailer dan heb die ook nog wat te doen.

Hoop dat je er wat aan heb! ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:10

Ja, hier ook. Onze Lis (kwpn) liep altijd (volgens de vorige eigenaar en dat geloof ik wel) zonder problemen de trailer op. Toen wij haar ophaalden, ook geen enkel probleem.
Een paar weken later zou ze mee naar de manege en mevrouw vertikte het. Wilde de trailer niet meer op. Ja, een half uur later, dan ging ze na veel vijven en zessen wel. Als ze er dan eenmaal op stond, moest je razendsnel de deur dichtdoen, anders stond ze in no time weer buiten. Eenmaal de klep dicht, was het goed.

Ik weet eigenlijk niet of ze nu nog problemen maakt, omdat ze nooit meer op de trailer hoeft. Maar als ik mevrouwtje zo inschat, gaat ze niet zonder slag of stoot.

Margreet

Re: Haflinger eerst zeer makkelijk met laden, nu niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:38

"Plotselinge" problemen met laden zijn bijna altijd terug te voeren op het materiaal of de chauffeur...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:19

Margreet schreef:
"Plotselinge" problemen met laden zijn bijna altijd terug te voeren op het materiaal of de chauffeur...

Oja? En wat als het dat niet is? Mijn man rijdt zéér voorzichtig met paarden in de trailer en ook de trailer is prima in orde.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:33

mijne had dit laatst ook.. begon met 2e x terug naar de kliniek.. heen wou ze liever ook niet.. maar met een appel ging het nog. Terug weg met 1 touw achter de kont.. Toen naar een andere stal.. 2 touwens gekruist achter de kont, en toen ging het wel..

3e x terug met de trailer naar kliniek, 2 touwen achter de kont kruizen.. terug was ze versuft..

En wat bleek, tot nu toe, lag het aan mij.. Dat ik al dacht die gaat er niet in.. En idd ...Ze ging er dan niet in.. :+

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:42

Diablo schreef:
Margreet schreef:

Oja? En wat als het dat niet is? Mijn man rijdt zéér voorzichtig met paarden in de trailer en ook de trailer is prima in orde.

Je weet het soms niet. Ongemerkt stoeprandje meegepakt, onbalans in 't wiel --> hinderlijke resonantie in de trailer waar jij niks van merkt. 's zomers een stekend insect dat je trailer in vliegt. Kan van alles zijn.
Kom er maar eens achter...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:07

Citaat:
Mijn man rijdt zéér voorzichtig met paarden in de trailer en ook de trailer is prima in orde.
heb je er wel eens zelf in gestaan als je man reed? soms vinden mensen wel dat ze rustig rijden maar vind het paard achterin dat niet..... je zal ze de kost moeten geven die denken rustig genoeg te rijden maar het ongemerkt toch niet doen.

Zeker als het paard eerst wel ging en nu niet meer, heb je niet eerder tekenen gezien van niet meer willen? dus dat hij eerst beetje weigerde en niet zo snel ging en later nog iets meer, of is het helemaal plotseling dat hij niet meer wil?

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 20:14

Bedankt voor jullie reacties. Gelukkig ben ik niet de enige met dit probleem. Hooinet hangt er al in en ik lok hem al met een wortel en een bakje met brokjes. Dit werkt op dit moment redelijk. Behalve die ene keer dan. Ik rijd zelf met de trailer, de weg naar de manege gaat langs landelijke wegen waar je niet hard kunt rijden en waar gelukkig je bijna geen verkeer tegen komt. Ik ben ook niet verandert van trailer of auto etc. Ook niet aan mij rijstlijl. Ben altijd zeer voorzichtig als ik een trailer achter de auto heb. Ga deze week toch voor de zekerheid oefenen met hem.

priscillak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:18

het kan natuurlijk ook zijn dat er op de manege iets is gebeurt wat ze niet leuk vond en als ze in de trailer moet denkt 'bah daar gaan we weer' had trouwens laatst op school les over transport en toen vertelde de lerares dat de meeste paarden het prettiger vinden om achterste voren in de trailer te staan. Kweenie hoe groot je trailer is maar je kan het proberen.
suc6 in ieder geval

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 20:22

Op de manege is ook niets gebeurt. Heb hem zelf gereden en in de les is ook niet iets raars gebeurt of hebben iets anders gedaan wat nieuw voor hem was. Ik heb een anderhalf paardstrailer. Dus ondersom erin zetten lijkt mij niet helemaal praktich in dit geval.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:41

Priscillak en alle anderen die denken dat het een oplossing is: NOOIT je paard achterstevoren in een normale trailer zetten!

Je lerares had wel gelijk dat paarden liever achterstevoren reizen maar dan wel in een trailer die daarvoor geschikt is of in een vrachtwagen, NEVER nooit niet in een normale trailer.
Dit in verband met de gewichtsverdeling en kogeldruk van de trailer en de bouw van de trailer, je paard kan bijv zn hoofd niet kwijt als je m achterstevoren erin zet. Het is niet de bedoeling dat ie met zn hoofd over de achterklep gaat staan koekeloeren. Levensgevaarlijk!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:49

ik ben nu bezig met mijn haflinger te trailer laden.
hij liep nooit de trailer in.
maar ik heb zelf nu de oplossing gevonden.

pak een longeerlijn en leg die over de schoft heen.
die die door de voorbenen naar het halster.
doe de 2 uiteindes door de ring van het halster.
en hou dat vast.
en dan meenemen de trailer in.
als hij ze hooft omhoog doet zet hij zelf druk op ze lijf waardoor hij weer naar voren loopt.

ik ben zelf nu al maanden bezig met oeffenen en ik heb een tip gekregen en mee aan de slag gegaan.
normaal ben ik anderhalf uur bezig voordat hij in de trailer staat.
vandaag heb ik het zo gedaan en hij stond er met 10 min in.
probeer dit eens zou ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:27

Ik weet niet hoe oud je haf is, maar sommige paarden beginnen ook ineens te puberen, en proberen gewoon een keer niet de trailer in te gaan.
Dit hoeft niks te maken te hebben met iets eng vinden of slecht rijgedrag.
Gewoon veel oefenen en streng maar rechtvaardig zijn, en lekker belonen als hij er weer in gaat!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:17

cissy schreef:
Citaat:
Mijn man rijdt zéér voorzichtig met paarden in de trailer en ook de trailer is prima in orde.
heb je er wel eens zelf in gestaan als je man reed? soms vinden mensen wel dat ze rustig rijden maar vind het paard achterin dat niet..... je zal ze de kost moeten geven die denken rustig genoeg te rijden maar het ongemerkt toch niet doen.

Zeker als het paard eerst wel ging en nu niet meer, heb je niet eerder tekenen gezien van niet meer willen? dus dat hij eerst beetje weigerde en niet zo snel ging en later nog iets meer, of is het helemaal plotseling dat hij niet meer wil?

Het laatste, plotseling wil ze niet meer. Nee, ik heb nog nooit in de traier gestaan als mijn man reed. Mijn kinderen wel, maar die vonden het alleen maar lachen :D .
En we hebben echt al heel wat paarden vervoerd, maar niet één die de trailer niet meer indurfde omdat de rijstijjl zo vreselijk zou zijn.

Wat verder nog geopperd werd, bijv. een vervelend insect in de trailer, zoiets zou ik nog wel kunnen geloven. Het is wel een paardje wat zich daar enorm druk om zou kunnen maken.

Maar goed, het gaat hier niet om mij, maar om TS (sorry TS).

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:19

marjoleinft schreef:
en hou dat vast.
als hij ze hooft omhoog doet zet hij zelf druk op ze lijf waardoor hij weer naar voren loopt.

Werkt dit echt? Ik heb het idee dat onze weigeraar daar zo doorheen steigert....

Janneke987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:53

Een longeerlijn pakken? Dat is niet echt een oplossing voor het probleem. Misschien tijdelijk.

Wat wel een oplossing kan zijn is een goede, paardvriendelijke manier van trailerladen. Wanneer jij een goede leider bent, zal je paard je ook overal volgen. Dus ook de trailer in.

Kijk anders eens op Trailerladen.com. Die mensen kunnen je heel goed helpen.

Groetjes,

Janneke Bakker

thankyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:49

hoor de laatste tijd vaak problemen over paarden laden
erg vervelend
misschien moet er direct al iemand naast de trailer klaar gaan staan met de stang, als jij dan snel met je pony naar de trailer loopt (zelf niet denken dat hij niet gaat! maar gewoon doorlopen), meestal hebben ze dan geen kans om maar even na te denken en staan ze er zo op
en ands misschien longeerlijn erachter, helpt meestal ook wel

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 19:28

bedankt voor jullie vele reacties en tips. Ik zal er een aantal gaan uit proberen. Mijn haf is trouwens bijna 9 jaar.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:34

Visits schreef:
hoor de laatste tijd vaak problemen over paarden laden
erg vervelend
misschien moet er direct al iemand naast de trailer klaar gaan staan met de stang, als jij dan snel met je pony naar de trailer loopt (zelf niet denken dat hij niet gaat! maar gewoon doorlopen), meestal hebben ze dan geen kans om maar even na te denken en staan ze er zo op
en ands misschien longeerlijn erachter, helpt meestal ook wel

Nou, mijn merrie bedenkt ver vantevoren al dat ze er niet opgaat, dus dat wordt 'm niet. En een longeerlijn? Die heeft ze al doormidden getrokken.....dat zijn middeltjes als een paard nog redelijk makkelijk is, maar een paard dat écht niet wil, gaat ook niet met een longeerlijn achter zijn billen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:55

Diablo schreef:
marjoleinft schreef:
en hou dat vast.

Werkt dit echt? Ik heb het idee dat onze weigeraar daar zo doorheen steigert....

die van mij ging eerst niet maar dan ook niet de trailer in niet eens met ze voorbenen op de laatklep.
heb het nu zo geprobeert en stond er zo in.
hij kan best stijgeren maar dan trekt hij zichzelf weer naar beneden.
ik zou zeggen probeer het eens kan nooit kwaat.

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:05

Wat je waarschijnlijk zelf al doet! is erg zelfverzekerd de trailer op de trailer afstappen en als je zenuwachtig bent kun je ook een liedje gaan neurieen(dit voor je ademhaling,een paard voelt dat natuurlijk ook allemaal)
Kijk ook eens of je paard echt bang is of omdat het zo iets heeft van pfff geen zin in.

Dit heeft die van mij wel, die hebben wij met 2 touwen en 3 mensen de trailer in moeten krijgen,maar stond op een gegeven moment gewoon op rust en dacht,jullie zoeken het uit,het zal wel ik heb geen zin.

succes

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:10

en als een ander hem wil laden?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:39

Ik heb een soortgelijk probleem met mijn jonge vos, in het begin liep ze so de trailer in, maar tegenwoordig moet er altijd iemand achter haar staan, liefst met een bezem of luide stem. De bezem is niet bedoelt om mee te slaan overgens, gewoon om een beetje mee te zwaaien. Slaan of duwen heeft zowieso geen zin, dan slaat ze terug of dreigt ermee: en dan wil ze al helemaal niet meer!

Alleen lukt het me echt niet, heb al met veel geduld en brokken geprobeerd, met een bezem en een touw langs de zijkant, stemverheffen, toch een keer op haar donder geven....voorlopig moet iemand mijn gewoon maar blijven helpen met laden!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:40

Margreet schreef:

Een derde reden is fysiek ongemak.

Veel paarden die jarenlang probleemloos laden en ineens niet meer willen of problemen krijgen tijdens het vervoer "mankeren" iets. Dat iets kan natuurlijk van alles zijn, maar ik heb veel probleemladers waarbij ineens gewrichtsslijtage naar boven kwam, of rugproblemen.

Natuurlijk is er voor elk paard een reden om niet meer te gaan of om tijdens het vervoer problematisch gedrag te tonen. Wat me opvalt is dat er praktisch altijd iets in de gewone omgang met het paard te zien is wat door een eigenaar wordt gemist. En dan lijkt het gedrag wel plotseling, maar is het dat feitelijk niet. Als ik dan aangeef wat mijn observaties zijn verzucht een eigenaar vaak dat ze daar helemaal niet bij stil hebben gestaan.

Het is dus zaak je paard altijd goed te "lezen" en niet alleen te focussen op datgene waar jij last van hebt (het niet op de trailer willen).