advies gevraagt..1,5 paards of 2 paards trailer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cocochanel

advies gevraagt..1,5 paards of 2 paards trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 13:56

Hoi hoi,

Ik ga over 2 weken op cursus met me paardje bij cursustotaal,natural horsemanship en dressuur doen..
alleen nu zit ik me af te vragen wat beter is om haar in te vervoeren,een 2 paards of anderhalf paards trailer.
Ze is toen ze 6 maanden was is ze 1 x met de trailer vervoert en voor de rest nooit meer in een trailer gestaan.
ze is nu 2 en een half en gaat er ook niet zo graag op.. maar dat gaat opzich denk ik wel lukken,maar vraag me
of een 2 paards trailer niet beter gaat zijn want dan staat ze wat smaller,door die stang in het midden,
ik kan een anderhalf paards trailer op stal lenen
maar daar heb ze zoveel ruimte omzich heen.. of slaat dit weer helemaal nergens op hoe ik denk ?
Wat zouden jullie mij adviseren?

p.s mocht iemand al een bij cursus totaal deze cursus hebben gedaan dan vind ik het ook wel leuk om te horen
hoe jullie het vonden .. !

Dankjewel alvast!

Marietje_

Re: advies gevraagt..1,5 paards of 2 paards trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:27

Ik had zelf ook die keuze toen ik een trailer ging kopen, mijn paard had toen alleen nog in een 2-paards gestaan en 1x in een anderhalf.. Dat was echt een drama omdat ze dr steun totaal niet kon vinden, in een 2paards staan ze wat meer opgesloten en als ze een bocht doorgaan kunnen ze nog ergens tegenaan leunen.. Let er wel op dat als ze in dr 1tje komt te staan in een 2paards dat ze wel links staat..(weet niet precies meer waarom maar het heeft te maken met de gewichtsverdeling in combinatie met de auto ofzo)

fvdhaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:30

Ik zou gaan voor de 2 paards trailer.
Wij hebben zelf ook de ervaring gehad dat een jong paard geen steun heeft in een 1,5 paards trailer.
Wij hadden ons paard uit Duitsland gehaalt in een 1,5 paards en daar heeft hij nog een trauma van!
Nu in het bezit van een 2 paards.

Succes

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:33

Tja ligt er ook aan wat voor een auto je ervoor hebt of die een 2 paards mag trekken?.

Waarom een 2 paards kopen als je nooit van de 2de gebruik maakt?. Paard went er vanzelf aan zou eerder voor een iets hogere licht qua kleur trailer gaan zodat het inlopen makkelijker is.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:38

Wij vervoeren onze paarden zowel een in 2 als in een 1,5 paards trailer. In beide trailers gaan de paarden probleemloos mee, jong of oud.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:42

Mijn ervaring is dat paarden die niet het niet echt gewend zijn juist beter een 1,5 paard inlopen en ook beter in stil blijven staan. Juist doordat ze minder steun hebben, gebruiken ze hun eigen benen om evenwicht te houden.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 16:22

hmmm lastig zeg...
Ik wil de trailer trouwens gaan huren en niet kopen,wanneer ik op haar ga rijden wil ik er pas een gaan kopen,het is nu echt puur voor dat weekje op cursus.. maar voor het erin lopen lijkt me een anderhalfs paard trailer inderdaad wel fijn maar wat je zegt fvdhaak dat zat ik dus ook te denken,dat ze erin veels te los komt te staan en met een 2 paards trailer steun heeft van die stang,ze is namelijk afentoe nog best wel lomp... dankjewel in ieder geval voor de reactie's,ik ga der nog eens goed over nadenken...! :)

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:11

Denk dat je het ook even allebei kunt proberen, aangezien je van plan bent er een te kopen eventueel. Bij 2 paards zal ze wel meer steun hebben. Ik denk dat het losser staan in een anderhalf wel meevalt, anders worden die dingen er niet op gebouwd ;)
Mijn paard loopt twee en anderhalf paards gewoon in, merk met rijden niks. M'n andere paard is in elke trailer moeiljk te krijgen, maar staat met transport ook netjes stil.

Inderdaad aan de linkerkant zetten met tweepaards, omdat de rotondes die je neemt naar links gaan en zo het risico van omvallen kleiner is.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:55

Maiska schreef:
Inderdaad aan de linkerkant zetten met tweepaards, omdat de rotondes die je neemt naar links gaan en zo het risico van omvallen kleiner is.

Dat is niet direct de reden, of ga jij zo hard over een rotonde? :D
Opritten naar snelwegen bijv. liggen precies andersom en dan zou het paard daarvoor dus weer aan de verkeerde kant staan.
Voor normaal over de weg rijden dus geen problemen, de trailer is breed genoeg om kantelen te voorkomen, dan moet je nogal heel gekke dingen doen.

Het is meer wanneer je in de graskant moet stoppen, is dit altijd aan de rechterkant van de weg, en aangezien de graskant vaak lager ligt of omlaag loopt komt dan dus de rechtkant van de trailer lager te staan (schuin). Als dan ook nog het paard aan de rechterzijde zou staan, is het risico op kantelen groter.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:04

Bovenstaande reactie is ook waarom ik mijn paard altijd links neerzet.
Bovendien als je een keer met de combinatie al rijdend in de berm komt staat je paard op de wegkant en kun je sneller/beter de berm uitkomen om je pad te vervolgen.

Als het zwaarste gedeelte in de berm komt heb je weinig meer over de combinatie te zeggen

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:14

Ik moet in april mijn haflinger gaan halen uit Belgie, 500km hier vandaan, ik zou hem nooit met een 1.5 paards trailer halen. Ik ben van mening dat ze veel stabieler staan in een 2paards en dan inderdaad ivm bovenstaande redenen links, ik zet ze altijd links!!!

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 13:26

dankjewel voor de tip,wist inderdaad niet dat paarden links moeten staan in een 2 paards trailer dus heel handig om te weten ;) ben er ondertussen ook uit,het word een 2 paards trailer!
Dankjewel voor alle reactie's!

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:32

ik denk dat dit allemaal per paard verschillend is,
ik denk dat je daar alleen achter komt door het uit te testen.
let wel op dat je een trailer pakt waarbij het middenstuk niet tot de grond dicht is,want een paard wil op de trailer altijd wat wijdbeens gaan staan zodat ie zn evenwicht beter kan bewaren,en is dit tussenschot helemaal dicht,dan gaat dit niet.
dan zie je vaak de problemen verschijnen.
nu in de moderne trailers hebben de trailers ook allemaal een rubberen tussenschot.
dan maakt dat natuurlijk niet uit.maar pas op bij die houten tussenschotten

unoxpup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:47

mocht je paard problemen hebben met het inlopen van de 2-paards trailer dan kun je het tussenschot van achteren nog verplaatsen om het voor het zicht wat breder te maken.
let inderdaad wel op met wat voor een auto je de 2-paards gaat trekken en dat er iemand mee rijdt die E achter B heeft. ( met een 1 1/2 paards kan dat in sommige gevallen nog zonder) want anders ben je niet verzekerd als er wat gebeurt.

ik heb trouwens ook wel een beetje mijn vraagtekens bij een rubber tussenschot, al is de reden die aangedragen wordt qua houten tussenschot ook zeker geen verkeerde, maar heb ooit eens een paard onderuit zien gaan in een trailer met rubber tussenschot ( was toen ze nog stilstonden, paard ging ineens helemaal flippen) en er stond er dus ook 1 naast en door dat hij viel en zijn benen onder het rubber door kon maaide hij het andere paard er ook onderuit met alle gevolgen van dien.

nou succes en veel plezier met hetgeen wat je gaat doen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:44

In jou geval zou ik nu gaan voor een 2 paards. Dan heb je de optie om hem smal te zetten en de optie om hem meer ruimte te geven door het schot schuin te zetten.
Het ene paard heeft het liever breed en het andere liever smal. daar kom je pas achter nadat je hem (een paar keer) vervoerd hebt.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:54

Ik heb alleen ervaring met een anderhalf paardstrailer en heb nooit ondervonden dat
een paard moeite had om te blijven staan, ook mijn jonge paardje niet, maar ik denk idd
dat het erg paardafhankelijk is en je gewoon moet uitproberen wat jouw paard fijner vindt :)

Verder heb ik zelf vorig jaar een cursus gevolgd bij Cursustotaal. Het ging om een cursus van
Petra Vlasblom van 2-moons en ik heb er veel van geleerd :) Heb ook een heel erg gezellig weekend
gehad waarin alles gedaan wordt om het je naar de zin te maken.
Als mijn jonge paardje 3 is dan wil ik met haar nog een keer een cursus volgen daar :)
Dus heel veel plezier gewenst alvast!

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 12:07

Ik vind het inderdaad wel fijn dat bij een 2 paards trailer het tussenschot verschoven kan worden,ben benieuwt hoe ze het gaat vinden want ze houd echt niet van trailers..

@Proud, Thanx voor de reactie,klinkt positief.. heb de cursus inderdaad ook bij Petra Vlasblom...
Heb er ook echt heel veel zin in,maandag gaan we,dus nog 1 weekje wachten ...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:10

Dat gaat helemaal goed komen hoor :)
De cursus is heel erg leerzaam, Petra is een geweldig persoon en ook
de mensen van CursusTotaal zijn helemaal geweldig. Je wordt helemaal
vertroeteld daar.