kogeldruk trailer - auto

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trakehners

kogeldruk trailer - auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 10:11

Hoi,

Heb hier al een heel wat gelezen over welke auto, welke trailer, juiste rijbewijs enzomeer.
Heb ondertussen zelf een trailer gekocht voor achter mijn middenklasse wagen. Alles OK voor mijn B-rijbewijs denk ik.
Maar toch twijfel ik weer. Ik las ergens eens iets van de kogeldruk, iets waar ik niet bij stilgestaan heb en dus ook niet op gelet.
Op het typeplaatje van mij 1,5-paardstrailer staat S=100kg. Op typeplaatje trekhaak staat kogeldruk=75kg.
Mag ik deze trailer dan toch niet trekken? Wat zijn de gevolgen als ik dit wel doe? Welke wagens hebben nu wel 100kg kogeldruk?

Ondertussen al wat andere 1,5 paardstrailers bekeken en die zijn allen S=100kg. De meeste middenklasse wagens hebben ook maar kogeldruk 75 kg. Er moeten dus nog mensen zijn met dit probleem.
Iemand tips? Laat maar weten.

Asciugamano

Re: kogeldruk trailer - auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:40

veel suv's of terreinwagens mogen dat wel. Wat de consequenties van het overschrijden zijn, weet ik niet, geen ervaring mee maar een bekeuring lijkt me niet onwaarschijnlijk. Daarnaast heb je kans dat de verzekering moeilijk doet in het geval van schade door een aanrijding bijvoorbeeld. Of de kogeldruk ook daadwerkelijk 100kg is is maar de vraag, dat zou je moeten meten. Als je trekhaak hoger zit dan je koppeling van de trailer heb je uiteraard een hogere druk dan wanneer de trekhaak lager zit (en je hem a.h.w. naar beneden trekt.) beide gevallen is niet bevorderlijk voor de rijeigenschappen uiteraard. ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:42

Een bekeuring krijg je iig niet, mijn auto heeft hetzelfde 'probleem'. Ook ben ik gewoon verzekerd (bij mij is de combinatie nl. verzekerd). Het heeft met name invloed op de wegligging van de trailer en het rijcomfort. Overigens rij ik heel veel met die combinatie en heb er zelfs met drukke paarden op de trailer nog geen last van gehad, ook niet op snelwegen rond Antwerpen waar veel spoorvorming is. Ik kan me voorstellen dat ik bij een hogere kogeldruk van de auto wellicht niet eens zou voelen dat een paard druk wordt.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:56

Een 1,5-paards trailer geeft zo'n 75 kg kogeldruk, dus opzich kan dat wel. Het feit dat er op de koppeling 100 kg staat is het feit dat de koppeling voor maximaal 100 kg is gemaakt.
Een 2-paards echter geeft wel degelijk 100 kg kogeldruk en die kun je dus beter niet achter een gewone personenwagen hangen.

Het lijkt me dat wanneer je kogeldruk te hoog is, je ook gewoon een bekeuring krijgt voor overbelading.

De kogeldruk luistert vrij nauw, te weinig is niet goed, want dan kan de aanhanger gaan slingeren, maar te veel is ook weer niet goed, want dan kan de auto onbestuurbaar worden.

Wat je eigenlijk eens zou moeten doen is wanneer het paard erin staat, naast de combinatie gaan staan, en kijken of de combinatie een beetje in een rechte lijn staat, of juist een knik heeft. Staan de achterveren van de auto erg ver ingedrukt? Dan zou ik toch eens kijken of de kogeldruk niet te hoog is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:46

sflj schreef:
veel suv's of terreinwagens mogen dat wel. Wat de consequenties van het overschrijden zijn, weet ik niet, geen ervaring mee maar een bekeuring lijkt me niet onwaarschijnlijk. Daarnaast heb je kans dat de verzekering moeilijk doet in het geval van schade door een aanrijding bijvoorbeeld. Of de kogeldruk ook daadwerkelijk 100kg is is maar de vraag, dat zou je moeten meten. Als je trekhaak hoger zit dan je koppeling van de trailer heb je uiteraard een hogere druk dan wanneer de trekhaak lager zit (en je hem a.h.w. naar beneden trekt.) beide gevallen is niet bevorderlijk voor de rijeigenschappen uiteraard. ;)

Sleutelwoord 'hoger' c.q. 'lager'.

Bij een tandemasser zoals een paardentrailer hoort de kogel op de correcte hoogte te zitten. Dit is volledig anders dan bij de modale enkelassige!!! caravan.
Het verschil tussen tandemas en enkele as is levensgroot.
Omdat trekhaken over het algemeen niet voor tandemassers bedacht zijn, zitten ze op een vaste hoogte en dat is een potentieel probleem.
Méét de hoogte van kogel en aanhangerkoppeling!!
Nogmaals; dit is bij (tandemas) paardentrailers NIET hetzelfe als bij (enkelas) caravans.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:49

stefanvi schreef:
De kogeldruk luistert vrij nauw, te weinig is niet goed, want dan kan de aanhanger gaan slingeren, maar te veel is ook weer niet goed, want dan kan de auto onbestuurbaar worden.

Dat is het verhaal bij énkelassige caravans ja. Bij tandemas trailers ligt dit anders.
De belasting van de kogel moet positief zijn en heeft verder vrijwel geen invloed op de stabiliteit van de aanhanger! De stabiliteit is onvergelijkbaar veel groter omdat de twee assen niet sturend zijn en op die manier zelfsporend.

hc