aansprakelijkheid bijrijder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

aansprakelijkheid bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 21:36

er zijn al heel veel topics over geweest, maar ik open toch even een nieuwe voor mijn geval. sorry als dat niet mag ;)

ik heb iemand `gevonden` die indi als bijrijdpaard zou willen. ze is bereid te betalen, maar wil nu weten hoeveel.
nu heb ik geen idee daar van. opzich: als zij echt een aantal keer in de week fanatiek gaat rijden met indi moet ik indi meer voeren. dus daar zou je wat mee kunnen doen.

waar ik meer mee zit: ik heb dus in al die andere topics begrepen dat ik hoe dan ook altijd aansprakelijk ben voor alle schade die er aan wordt gericht door mijn paard. ook als ik er zelf niet op zit of bij ben.

klopt dit? of is dit inmiddels al lang weer veranderd? hoe zit het nou precies? zijn er uitzonderingen? hoe zit het als ik zwart op wit laat zetten dat ZIJ verantwoordelijk is als zij met mijn paard naar buiten gaat?
en leuker nog: hoe kan ik dat doorberekenen in wat zij zou moeten betalen?
moet ik daar een extra verzekering voor afsluiten?

help, ik ben leek ;) ik heb wel vaker verzorgmeiden gehad enzo, maar dat ging niet om rijden. (ik snap ook wel dat een paard aan de hand ook op hol kan slaan en schade aan kan richten ;) )

wie kan mij duidelijke info geven en advies?

bedankt alvast.

ikenindi

Re: aansprakelijkheid bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 10:42

niemand die mij kan helpen? weten jullie dan misschien waar ik heen kan bellen wat betreft die aansprakelijkheid etc? zou mijn eigen verzekering dat moeten weten? of knhs ofzo?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:29

Volgens mij is de eigenaar altijd verantwoordelijk voor het paard en schade erdoor, maar ik volg ook even, want mijn dochter is bijrijdster van een paard van een ander.

fjordjes
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:31

idd de eigenaar is altijd verantwoordelijk voor de schade die gemaakt wordt door het paard.

keira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:34

Als je in het bezit bent van een ruiterbewijs, ben je automatisch verzekerd.
Misschien een idee dat je je bijrijder verplicht in het bezit te zijn van het ruiterbewijs.

(Gaat misschien wel erg ver, maar dan weet je tenminste dat het goed geregeld is...)

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:39

Het is inderdaad zo dat jij aansprakelijk bent als je paard schade aanbrengt aan derden, ook al rijdt er iemand anders op. Het zwart op wit laten zetten heeft hierbij totaal geen nut. Wat ik je zou aanraden is even te bellen met je verzekeringsmaatschappij om te vragen of zij ook uitkeren als iemand anders met jou paard gaat rijden. In de meeste gevallen is dit volgens mij wel zo hoor, maar ze kunnen daar allemaal hun eigen voorwaarden voor hebben. Succes!

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:41

keira schreef:
Als je in het bezit bent van een ruiterbewijs, ben je automatisch verzekerd.
Misschien een idee dat je je bijrijder verplicht in het bezit te zijn van het ruiterbewijs.

(Gaat misschien wel erg ver, maar dan weet je tenminste dat het goed geregeld is...)

Om hier nog even op in te gaan; volgens mij heb je hier niets aan. Het kan wel zijn dat je bijrijdster dan verzekerd is (dat is ze overigens ook zonder ruiterbewijs), maar als zij niet aansprakelijk is heeft zo'n verzekering ook niet zoveel zin.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:46

Ik ben met mijn paarden verzekerd voor derden. En ik ben dus ook verzekerd voor het geval dat mijn bijrijdster iets tegenkomt met mijn paard.

Mijn verzekeraar wist mij te zeggen dat alles dus gedekt wordt TENZIJ de bijrijdster ervoor betaald wordt.

Het lijkt mij dus dat jij inderdaad opdraait voor de schade geleverd door jouw bijrijdster. Maar dat gaat dan wel via de verzekering. Misschien alles goed op papier zetten?

Als mijn bijrijdster op straat een ongeluk zou krijgen dat ze had kunnen voorkomen, bvb ze trekt te hard aan te teugels waardoor het paard verschiet en zich mistrapt met als gevolg 2 weken kreupel, dan vind ik wel dat ze het zelf mag betalen...

Alles gewoon goed op papier zetten!

Whatever happens, jij bent de schuldige :+

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 12:53

maar op papier zetten heeft dus geen nut omdat de `wetgeving` daar boven staat. dat is wat ik al eerder gelezen had idd.

en dat ruiterbewijs gaat dus ook niet op? ik ben dus hoe dan ook diegene die moet betalen?

chipieke: wat kost die verzekering jou? en is het eerlijk om dat bedrag dan dus te vragen als kostendekking aan de bijrijdster?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:05

Ik denk dat je best wel dingen op papier kunt zetten hoor, buiten de verzekering om :j . Je kan toch onderling afspreken dat als jouw paard kreupel wordt door haar toedoen dat zij dan meebetaald in de kosten.

Is jouw paard verzekerd? Medisch bedoel ik dan?

Ik heb ook een bijrijdster voor één dag in de week. Ik heb met haar eigenlijk helemaal geen afspraken mocht het er iets verkeerd gaan. Ik heb haar alleen gezegd dat ze er op eigen risico opstapt en als ze eraf valt (gebeurt niet zomaar :P) het eigen schuld dikke bult is. Wat voor een schade mijn pony vervolgens aanricht zien ik dan wel weer.

Overigens denk ik altijd maar zo: als het bij haar gebeurt, dan gebeurt het waarschijnlijk ook bij mij.

Overigens mag mijn bijrijdster niet zonder mij naar buiten, dus kunnen er buiten geen brokken vallen. Op het moment dat ik mijn pony gaat kreupelen door haar toedoen (als dat überhaupt mogelijk is, want meestal is het meer een ongeluk en het had dus net zo goed bij jezelf kunnen gebeuren) dan ben ik gewoon diegene die voor de kosten op moet draaien (en dat vind ik gewoon zelf, heb ik het met haar niet over gehad :) ). Ik kies voor een bijrijdster dus dan moet ik ook de eventuele consequenties aanvaarden :j. Dat doe je alleen al je erop vertrouwd dat je bijrijdster geen stomme dingen doet met je paard en ik vind dat dat imo een vereiste is voor een bijrijdster: vertrouwen!

Dus ik denk maar zo, als het haar overkomt dan overkomt het mij ook.

Mocht mijn pony met haar erop een auto totallloss slaan, dan wordt dat ook hier vergoed door de verzekering :j .

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 13:11

het gaat mij er meer om als zij bijvoorbeeld te dicht langs een auto rijdt of loopt met haar en de auto raakt beschadigd. dat soort dingen. er af vallen is neem ik aan toch sowieso niet mijn verantwoordelijkheid? ik bedoel... ik hoef haar toch niks uit te keren in geval van blijvend letsel ofzo?het is niet zo dat zij voor mij werkt ofzo.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:18

Ik denk dat je daarvoor gewoon het beste even kan bellen met je verzekeringsmaatschappij ;) Die weten het zeker :)

Mijn vader heeft toen wij mijn pony nog geen dag hadden gelijk de verzekering gebeld en bij laten schrijven :j. Dus bij ons is het goed geregeld en worden zulke dingen wél vergoed :j

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:21

Jij hoeft je bijrijder echt niets uit te betalen als zij valt en blijvend letsel er aan over houdt, dat is verzekeringswerk.
Valt onder WA verzekering. Ook als je paard tegen een auto aanloopt of trapt valt dat onder jou WA verzekring..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 13:28

maar als ZIJ op MIJN paard rijdt valt dat niet onder HAAR wa?
en ook niet onder MIJN wa?

toch?

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:30

ikenindi schreef:

toch?

Ja, als het goed is wel onder jouw WA. Maar daarvoor moet je je verzekeringsmaatschappij even bellen.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:30

nee onder die van jou want het is jouw paard...jouw eigendom

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 13:31

dan hoef ik dus niet extra te verzekeren mss?

ik zal wel even verzekering bellen zo ;)

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:32

haha Bel even dan weet je het zeker ;)

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:36

ikenindi schreef:
het gaat mij er meer om als zij bijvoorbeeld te dicht langs een auto rijdt of loopt met haar en de auto raakt beschadigd. dat soort dingen. er af vallen is neem ik aan toch sowieso niet mijn verantwoordelijkheid? ik bedoel... ik hoef haar toch niks uit te keren in geval van blijvend letsel ofzo?het is niet zo dat zij voor mij werkt ofzo.

Als iemand van jou paard afvalt en daaraan letsel overhoudt, schijn je zelf ook aansprakelijk te zijn als eigenaar.
Stalgenoot van mij wordt bijvoorbeeld aansprakelijk gesteld door de verzekering van haar bijrijdster omdat bijrijdster van haar paard af was gevallen.
Exacte weet ik er niet van, misschien is het handig om even een belletje te doen naar je eigen verzekering en daar informatie over te vragen.
Dan weet je gelijk meer....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:36

Als zij van jouw paard valt betaalt de WA dat niet uit. Als zij met jouw paard schade aanbrengt aan 3en of aan bezittingen van anderen, dan betaalt jouw WA dat. Als zij gewond raakt, zou haar ziektekostenverzekering dat moeten dekken maar dan zou je wel van haar de bevestiging moeten hebben dat ze goed verzekert is. Als jouw paard kreupel of wat dan ook raakt door haar toedoen of onder haar toezicht, zal jij voor die kosten op moeten draaien.

In feite zijn er dus drie verzekeringen belangrijk:

1. Jouw eigen WA-verzekering
2. Ziektekostenverzekering van je bijrijder
3. Ziektekostenverzekering voor je paard

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:04

Lees even hier: Maya @ [TAO] FAQ TAO

Als je hierna nog vragen hebt dan graag per PB, want ik reageer niet meer in dit soort topics.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:33

doordat dit zo complex is had ik besloten dat niemand anders dan ik met mijn paard naar buiten mag zonder mij erbij. Als mijn paard kreupel was door de bijrijder mocht ze ook vrolijk meestappen. Ze betaalde mij al een X bedrag per maand als zijnde huur paard en gebruik spullen waardoor eerder slijtage optreed en de ijzers sneller slijten. Zij hoefde dan niet nog een extra bedrag te betalen doordat het haar schuld zou zijn.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:28

ikenindi schreef:

zij zal best een ziektekostenverz. hebben,maar die verzekering zal, als zij blijvend letstel heeft door het vallen van jouw paard,alles gaan verhalen op jouw verzekering!

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:40

HELder schreef:
ikenindi schreef:

toch?

Ja, als het goed is wel onder jouw WA. Maar daarvoor moet je je verzekeringsmaatschappij even bellen.

Wanneer er schade is als zij op jouw paard rijdt, is zij via haar WA verzekering gewoon verzekerd. Dit is net als het lenen van een fiets of een auto. Dan wordt het via de verzekering van de schuldige betaald.
Ik heb dit zelf ook aan de hand gehad.

Maar je bent zelf ook voor je paard verzekerd via je WA. Ik heb alleen in het onderschrift van mijn polis gezet dat ik in het bezit ben van een paard. Dan kunnen ze je helemaal niets maken. Een paard valt gewoon onder huisdieren.

geintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 16:11

Een eigenaar is ALTIJD aansprakelijk voor de gedragingen en hierdoor evt. ontstane schade veroorzaakt door haar beest (in dit geval paard). Anders wordt het als de bijrijdster een menselijke fout maakt waardoor de schade ontstaat, dan moet zij haar WA verzekering weer aanspreken. Dit zijn vaak erg moeilijke gevallen waarbij het op papier zetten of tegen betaling laten rijden geen criterium is. Belangrijk dus WA verzekeringen van bijrijdster en eigenaar, ziektekosten verzekering paard en bijrijdster!!