Pony kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rowan_

Pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 16:57

hallo,
Ik heb 2,5 jaar geleden een pony ingereden, waar ik echt een enorme band mee had.
Na anderhalf jaar werd hij plosteling verkocht en heb ik hem eindelijk na een half jaar zoeken op internet gevonden.
Nu staat hij dus ergens op een manege, waar de omstandigheden echt belachelijk zijn.
De Pony is 5 jaar, staat daar dus vanaf zijn 4e en heeft vanaf zijn geboorte tot zijn 3e in een natuurgebied geleeft.
Aangezien hij dus altijd buiten is geweest, en half arabier is, is het voor hem verschrikkelijk nu op een manege te staan waar geen weiland is en dus altijd in een te kleine stal staat.
Ze krijgen per dag daar een pluk hooi en een schepje biks, omdat ze dus niet genoeg binnen krijgen eten ze hun eigen mest op.
Hij wordt 5x op een dag gereden, staat de hele dag opgezadeld en ik kan dit gewoon niet meer aanzien.
Ik ben 1x wezen kijken daar, maar ik had er geen rekening mee gehouden dat hij me na een half jaar nog zou herkennen.
Ik riep hem en hoorde een begroetend hinnikje uit een stal komen, toen een droevig kopje uit de stal steken.
We hebben de hele middag staan knuffelen, terwijl hij daar echt nooit van hield.
Hij was mager, zijn enthousiasme was weg...maar toen ik weg ging brak mijn hart nog het meest.
Ik liep weg, terwijl ik een pony achterliet die een geluid maakte dat ik het geen hinniken meer kon noemen, het was gillen, trappend en bonkend tegen zn stal, smekende ogen die me aankeken van ga niet weg!
Nu wil ik hem kopen, want ik mis hem elke dag en hij verdiend dit niet.
Het probleem is alleen het geld.
Mijn ouders hebben het geld niet hem elke maand te betalen, dus ik moet hem zelf betalen.
Hij is verkocht met een andere pony, ik denk voor 3000,- samen, 1500 per pony dus.
Tussendoor is hij bij een handelaar geweest, want hij ging 28 februari weg, en kwam pas 5 maart op die manege.
Stel, die handelaar heeft er 500,- aan verdiend, is hij dus 2000,-, wil die manege er nog wat aan verdienen, ga ik uit dat ik hem voor 2500,-/3000,- moet kopen.
De stalling hier vlakbij kost 135,- per maand voor een pony, maar dat is alleen met hooi, dus voer komt er nog bij, maar met een 25 kilo zak doe je aardig lang, en die kosten niet meer dan 15,-.
Nu heb ik hoofdstel, dat is bij mij altijd zijn hoofstel geweest, maar ik heb geen zadel voor hem.
nu vraag ik me dus af, wat een redelijk 2e hands zadel kost ongeveer.
En ik wil hem ook verzekeren, heeft iemand een idee wat dit ongeveer zal kosten?
En op wat voor bedrag komen jullie ongeveer uit per maand voor je pony?
Als iemand nog wat informatie of een foto van de pony wil, vraag het gerust.
Groetjes.

Amalarab

Re: Pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:35

Is het niet tijd om de Dierenbescherming oid in te schakelen als die pony's het echt zo slecht hebben? Waar is die manege?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:43

Inderdaad, doe eens een belletje naar de dierenbescherming.
Als de paarden daar hun eigen mest eten, omdat ze verder niks krijgen, zit er iets niet goed...
Het lijkt mij overigegs vreemd dat het er zo aan toe gaat op een manege, dus vraag me dan ook af, waar deze manege is..

In zo'n conditie zou ik geen €2500 neerleggen, ze mogen nog blij zijn met €500....

En verkijk je niet op de kosten, als de pony is zo'n slechte conditie is als jij hier schets, kost het je wel wat mee dan 135 + 15 euro de komende tijd...
Al gedacht aan dierenarts kosten, hoefsmid voedingssuplementen enz. ?

150863

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:25

Hoi hoi..
Wat vreselijk zeg.

Zelf betaal ik
( in de maand )
Stal = 100 euro
Brokken = # x 25 in de maand = rond de 30 euro
Wormkuur ( elke 3 maan ) Rond 25 euro
Hoefsmit elke 6 weken = 80 euro < ijzers
zonder ijzers 25 euro

entingen.
etc

MAAAAR als ik jou was zou ik eerst dierenbescherming bellen..

Ik hoop dat hier wat aan hebt..

groetjes

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:13

Er zijn genoeg topics over wat een paard per maand kost. even de zoekfunctie gebruiken.

Ik zou me meer zorgen maken om de conditie van het paard als je hem zou willen kopen.
kopen raad ik de TS af, aangezien haar ouders er niet genoeg geld voor hebben, en het aardig wat kost om een paard als omschreven op te knappen.

hubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:18

Kan me voorstellen dat je het er heel moeilijk mee hebt je pony zo te zien en te horen roepen. Maar kijk wel heel goed naar de kosten. Want het nu kopen en er over een paar maanden achter komen dat je het niet kan betalen is misschien nog wel veel erger. En € 2000 of meer lijkt me echt teveel. Laat ook een dierenarts naar het paardje kijken voordat je het koop. en de dierenbescherming inschakelen is een goed idee

Succes

ilovehorsesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:05

Ja dat geld vind ik ook echt te veel.
Arme beestjes..
Je krijgt er zo medelijden mee!
Veel succes nog!