Duidelijkheid Paardenpaspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijntjee

Duidelijkheid Paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 22:19

Hallo! :)

Mijn pony, Shadow, heeft een paspoort. Maar dit paspoort is uitgegeven door de NSPS (Nederlands Shetland Pony Stamboek). Niets mis mee, maar Shadow ís geen Shet. Ze is er te groot voor, 1.28 m. Ze heeft het uiterlijk van een Welshje. Maar nu vraag ik mij af, hoe kan een pony dan een paspoort van een ander stamboek krijgen?
En ik vraag mij ook af of je op de een of andere manier via het chipnummer een pony op internet kan opzoeken en evt. zijn afstamming..

Iemand raad? Alvast bedankt :P

Xx

badtothebone

Re: Duidelijkheid Paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:28

Misschien ben je bij de benen genomen toen je haar kocht. Tenzij je haar zelf gefokt hebt natuurlijk.

Carlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 22:37

Nee, wij hebben haar niet zelf gekocht.

Maar ik hoorde laatst wel iets over dat je de uitgever (stamboek) van het paspoort kunt laten veranderen?(ofzo, ik weet het ook niet precies) :Y)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 08:39

Nee, die kun je niet laten veranderen. Stamboek en paspoort staan los van elkaar. Een heleboel stamboeken zijn ook tevens Paspoort Uitgevende Instanties. Je mag daar voor ieder paard een paspoort aanvragen. NSPS was 1 van de goedkopere PUI's, en daarom is er veel gebruik van gemaakt. Er lopen ook veel KWPN-ers rond met een NSPS paspoort, die daarnaast een gewoon KWPN papier hebben. Dit is gebeurd in de overgang, toen de paspoorten net ingevoerd werden.
Op het moment dat je een dier fokt die niet ingeschreven kan worden bij een stamboek zul je toch een paspoort erbij aan moeten vragen. Dan moet je naar een PUI stappen. En of dat nu het KWPN is, het NSPS of de KNHS, dat is je eigen keuze. Meestal wordt 1 van de goedkopere uitgezocht.

Via chipnummer op afstamming zoeken is niet mogelijk. In jouw geval heb je hoogstwaarschijnlijk gewoon een diertje gekocht die niet ingeschreven kon worden in een stamboek, omdat ze waarschijnlijk "wild gefokt" is. Dus waarschijnlijk een moeder met afstamming onbekend, en wellicht ook nog een vader.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 09:34

Uitgever van het paspoort zegt niets over het ras (al gebeurd het meestal wel dat het paspoort ook van het ras is). Bij een pony kan je ook geen nieuw of 2e paspoort aanvragen.

Ik ken een shet met een fjorden paspoort (die schijnt het aller goedkoopst te zijn), een KWPNer met een NSPS paspoort en een hafje met een NMPRS paspoort. Kortom, het maakt niets uit.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:54

F-AM --> TAO