afdingen op een paard als de prijs al goed/laag is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

afdingen op een paard als de prijs al goed/laag is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 10:06

Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een nieuw paardje, en af en toe kom ik een potentiele kanshebben tegen. Nu is mijn budget niet heel laag, maar graag geef ik natuurlijk zo weinig mogelijk uit om zoveel mogelijk over te houden voor toebehoren en andere dingen.

Nou vraag ik me af: hoe ding je af op een paard dat al heel mooi geprijsd is? Bijv: karakter is super, paard is jaar of 12, heeft behoorlijk dressuurpotentie, braaf onder het zadel en in de omgang: kortom eigenlijk niks op aan te merken en voldoet precies aan mijn wensen/eisen. Dus ook geen minpuntje waarvan je kan zeggen: ik wil hem wel hebben, maar voor zoveel euro minder....Ga je dan actief op zoek naar minpuntjes? Of laten jullie het bij de vraagprijs en neem je het paard zo mee?

Joki

Re: afdingen op een paard als de prijs al goed/laag is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:08

ik kan niet afdingen dus heb mijn paard zo meegenomen en nog steeds geen dag spijt van en ook niet van de prijs die ik betaald heb

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:09

Ik heb wel wat van de prijs proberen te halen, aangezien die in mijn ogen echt te hoog was! Dus nu heb ik hem voor een prima prijsje :D En al een jaar plezier!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:11

Als een paard minpuntjes heeft die voor jou zwaar wegen, dan zou ik het paard niet kopen, oko niet voor weinig. Het is een langetermijninvestering als je het hobby matig koopt. Kijk eens of het dier geent is, bekapt, of de tandarts is geweest etc. Hoeveel kosten komen er bij? Moet het dier gekeurd worden? klinisch? Rontgenologisch?

Als het dier gezond is maar er moet nog veel aan gebeuren dan kun je idd wat afdingen.
Het is maar wat de gek er voor geeft. Vertrouw op je eigen intuitie, als ze trachten de prijs enorm op te drijven, zou ik er meteen een laag bod tegenover zetten.
Handelaren zijn daar erg goed in.

Tip: Kijk naar gelijkwaardige dieren op MP, kijk eens wat ze daar voor vragen.
Misschien kun je dan tot een compromis komen. Succes!

En onderhandelen moet je leuk vinden, ik vind het echt leuk, is toch een soort spel.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:14

Wellicht kun je 'afdingen' of besparen op extra kosten door het goed passende zadel mee te vragen bijvoorbeeld. Ik zou niet moeilijk gaan doen over de prijs als deze reeel en binnen je budget is.

Destijds heb ik Chubby nog een maand bij de verkoper laten staan, laten bekappen op zijn kosten en heeft de verkoper haar vanuit Alkmaar naar het zuiden gebracht.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:17

Wanneer ik een paard verkoop die voor evt. kopers "een mooie prijs" heeft en mensen gaan de minpunten op noemen om zo nog meer van de prijs af te dingen dan gaat de koop niet door, zo simpel.

Maar wanneer iemand zou zeggen dat ze helemaal weg is van het paard en een goed te huis bied maar iets minder te besteden heeft, dan zou ik eerder accoord gaan.

Toch moet ik een slag om de arm houden want als ik de indruk zou krijgen dat de koper eigenlijk geen realistisch budget heeft (en misschien dan ook niet genoeg heeft te besteden voor een goede verzorging/dierenarts kosten), zou de koop ook niet door gaan.

Ik ben dus geen goede handelaar ;)

Wel zou ik een stuk lager kunnen bieden als ik ook echt denk "dit is te gek"!
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 28-01-09 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:20

Je kunt het altijd proberen te onderhandelen natuurlijk, maar het moet wel reëel blijven. Als je bijv. een paard van 2000 euro tegenkomt en je bied 1500 kun je er vanuit gaan dat ze hem voor dat geld niet verkopen.

Actief opzoek gaan naar minpunten zou ik niet doen, je wekt ook een bepaalde indruk bij de verkopende partij. Je bent wel verplicht medische gebreken op te sporen, zoals afwijkende beenstand of luchtzuigen, maar bijv. te lange hoeven, groot hoofd of andere uiterlijke kenmerken kun je laten voor wat het is.
De vraag is of ze het paard dan wel aan je willen verkopen, want door de emotionele band kan een goed tehuis ook erg belangrijk zijn, dit ligt aan degene van wie je het paard koopt (particulier of handelaar). Wat ik hiermee bedoel, is dat als je op alle slakken zout gaat leggen, de verkopende partij de indruk kan krijgen dat je het paard snel weg zou doen als het toch niet aan je eisen zou voldoen.

Je kunt beter open kaart spelen, vooral bij particulieren en dan bijv. aangeven dat je het een super paard vind, maar dat je nog met de prijs in je maag zit en dat je zoveel euro ervoor over hebt.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:23

Ik vind het vreselijk als mensen een paard gaan "afkraken" voor een mindere prijs te krijgen, dan ben je bij mij aan het verkeerde adres, dan gaat gewoon de koop niet door.

Ben zo eerlijk en zeg gewoon dat je dingen wil aanschaffen voor het paard en daardoor wat minder geld ter beschikking hebt, komt ook anders over.
Vraag wat de uiterste prijs is, vaker vragen ze dan wat jij in je hoofd hebt voor het paard uit te geven, niet twijfelen en zeg je prijs, er is altijd over te praten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:16

Mijn huidige paard heb ik na m 2 maanden te verzorgen gekocht vrouwtje kon niet meer betalen had aan iemand gevraagd wat ze ervoor moest vragen die had gezegd 6000 euro dus toen ze aan mij vroeg of ik m wou kopen heb ik gezegd ik wil m wel kopen maar kan niet meer als 2000 betalen tis toen 2500 geworden incl. spullen. Maar ik had ook wel heel veel werk aan paard hij was niet goed behandeld geweest door vorrige berijder en had daar een flinke klap van de wolenwiek aan overgehouden(geen vertrouwen, bang, kapotte mond, hij ging wandelen en jij liep maar mee).

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:18

je gaf aan dat je resterende bedrag wou bewaren voor spullentjes, dus als ikt goed begrijp wil je zelf zadel en hoofdstel kopen? Als dit t geval is kan je ong. 500 euro afdingen omdat je m kaal wil verkopen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 11:24

ach het zadel dat er nu op ligt wil ik er in eerste instantie wel bij (misschien dat ik dat dan in de vraagprijs kan rekenen) maar die is echt aan z'n end: singelstoten zijn niet goed meer, plekjes, etc...

En voor de rest hebben jullie wel gelijk denk ik: het is een mooie prijs voor een mooi paard, en ik heb het geld, dus ach....En onderhandelen is niet mijn sterkste punt nee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:54

Als ik het een eerlijke prijs vind, tel ik het zo neer. Ik ben dus ook geen handelaar, maar hou wel fijne contacten over aan het kopen van paarden en dat is me ook wat waard.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:58

ik zou dan eerder kijken dat als je de prijs goed vind je eventuele toebehoren mee vraagt of indien het een stukje rijden is dat de verkoper het paard brengt.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:03

Rijerijerije schreef:
En voor de rest hebben jullie wel gelijk denk ik: het is een mooie prijs voor een mooi paard

Wij weten niet of het een mooie prijs is voor het paard dat aangeboden wordt. Wij weten de prijs namelijk niet en wat je te besteden hebt en we hebben het paard niet gezien.

Maar zoals jij het in je begin post omschrijft, zou ik niet de minpunten noemen, etc...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 12:05

Less schreef:
Rijerijerije schreef:
En voor de rest hebben jullie wel gelijk denk ik: het is een mooie prijs voor een mooi paard

Wij weten niet of het een mooie prijs is voor het paard dat aangeboden wordt. Wij weten de prijs namelijk niet en wat je te besteden hebt en we hebben het paard niet gezien.

Maar zoals jij het in je begin post omschrijft, zou ik niet de minpunten noemen, etc...

Nee ik vind het ook niet nodig om mijn budget en de vraagprijs van het paard hier neer te zetten, maar dat is wat ik voor mezelf vind. Uiteindelijk moet ík het geld neertellen, en misschien is het dan wel meer dan iemand anders had gedaan (waarschijnlijk zelfs!) maar dan heb ik wel een vriendje voor het leven gevonden waarmee ik fijn mijn hobby kan gaan uitoefenen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:07

Ik zeg niet dat je de vraagprijs of je budget moet delen, ik reageer op je post ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:15

Rijerijerije schreef:
Nee ik vind het ook niet nodig om mijn budget en de vraagprijs van het paard hier neer te zetten, maar dat is wat ik voor mezelf vind. Uiteindelijk moet ík het geld neertellen, en misschien is het dan wel meer dan iemand anders had gedaan (waarschijnlijk zelfs!) maar dan heb ik wel een vriendje voor het leven gevonden waarmee ik fijn mijn hobby kan gaan uitoefenen.

Dan moet je niet twijfelen en gewoon het gevraagde bedrag betalen. Zeker als je de prijs eigenlijk al oke vind en het "het" paard is wat je al een tijdje zoekt.
Je loopt altijd de kans als je gaat afdingen dat de koop daar uiteindelijk op afketst en dan heb je spijt, terwijl het misschien maar om een paar honderd euro gaat. Als je straks met dit paard veel plezier hebt is dat bedrag te verwaarlozen, zeker als je ervan uitgaat dat je nog 10 jaar of langer lol met dit dier gaat hebben!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 12:16

ah nu zie ik dat je hem inderdaad kan lezen als dat het jullie mening zou zijn.....ik bedoelde dus dat ik vind dat het een mooie prijs is voor een mooi paard en dat jullie gelijk hebben met dat het verstandiger is om geen minpunten te gaan verzinnen....Dankjewel voor het begrijpend lezen, Less! ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 12:18

ElCid schreef:
Rijerijerije schreef:

Dan moet je niet twijfelen en gewoon het gevraagde bedrag betalen. Zeker als je de prijs eigenlijk al oke vind en het "het" paard is wat je al een tijdje zoekt.
Je loopt altijd de kans als je gaat afdingen dat de koop daar uiteindelijk op afketst en dan heb je spijt, terwijl het misschien maar om een paar honderd euro gaat. Als je straks met dit paard veel plezier hebt is dat bedrag te verwaarlozen, zeker als je ervan uitgaat dat je nog 10 jaar of langer lol met dit dier gaat hebben!

Eigenlijk heb je daar helemaal gelijk in ElCid!

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:26

Ik heb mijn droompaardje afgelopen jaar gevonden, gelukkig betaalden mijn ouders haar maar die hebben toen wel gezegd dat ze haar wilden hebben voor het geld waarvoor ze op internet stond alleen dan met zadel en hoofdstel erbij. Ook wij zijn niet echt handelaren maar het is en blijft veel geld, en om direct weer te moeten investeren in een zadel terwijl je weet dat dit goed ligt.. zou gewoon proberen of je het erbij kan krijgen. Verder zoals de anderen zeggen geen minpunten gaan verzinnen, dat zou voor iemand anders als verkopende partij wel eens een nare smaak kunnen opleveren. Succes!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:49

Dat is idd ook wel een goeie, je kunt proberen er dingen bij te bedingen, ipv een ' kaal' paard te kopen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:56

De prijs die ik 3 jaar geleden voor mijn paard moest betalen was redelijk. Ik zou het zadel er bij krijgen. Uiteindelijk hield de verkoper het zadel toch en ik vroeg toen of er niet wat van de prijs afkon, omdat ik nu zelf een zadel moest kopen. Nee! Ging de koop toch bijna niet door. Maar ik wilde het paard wel graag en heb dus gewoon het volle pond betaald. ik kan ook niet afdingen en volgens mij was ze het geld dubbel en dwars waard. Laat ik het zo zeggen; ik heb met plezier het geld uitgegeven want ik heb na ruim 3 jaar nog erg veel plezier van mijn paardje.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:17

Als ik een paard te koop heb dan is het genoemde bedrag een vaste prijs. Maar afdingen kun je natuurlijk altijd proberen.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:11

Rijerijerije schreef:
Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een nieuw paardje, en af en toe kom ik een potentiele kanshebben tegen. Nu is mijn budget niet heel laag, maar graag geef ik natuurlijk zo weinig mogelijk uit om zoveel mogelijk over te houden voor toebehoren en andere dingen.

Nou vraag ik me af: hoe ding je af op een paard dat al heel mooi geprijsd is? Bijv: karakter is super, paard is jaar of 12, heeft behoorlijk dressuurpotentie, braaf onder het zadel en in de omgang: kortom eigenlijk niks op aan te merken en voldoet precies aan mijn wensen/eisen. Dus ook geen minpuntje waarvan je kan zeggen: ik wil hem wel hebben, maar voor zoveel euro minder....Ga je dan actief op zoek naar minpuntjes? Of laten jullie het bij de vraagprijs en neem je het paard zo mee?

Actief op zoek naar minpuntjes gaan om de prijs te drukken ,zou bij mij als verkoper vrij snel de reactie geven dat ik je veel succes wens met het kijken naar een paard zonder minpuntjes........
Wel kun je over de prijs onderhandelen , als het het paard is waar je een klik mee hebt , kun je je uiterste prijs weergeven.(echter als de verkoper hier niet in mee gaat .......gaat het paard ook niet mee ;) )
Vorige week heb ik een New Forest pony gekocht , de vraagprijs was voor ons veel te hoog. Voor het kijken naar het dier heb ik met de verkoper gesproken , en gezegd als er geen sprake zou zijn van een ruime marge , ik al niet zou komen kijken. (omdat ik niet naar een porsche ga kijken als ik een mazda betalen kan.....)Uiteindelijk heb ik ook water bij de wijn gedaan, en waarom , omdat het dier het waard is. :o

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:51

Ik ben ook erg slecht in afdingen.
Heb ooit in 1 klap een paard meegekregen van 1900 voor 1350,schrok er zelf van :D
Ik moest van mn vader leren bieden en die man zei 1900 dus ik zeg er stoer overheen,in nog geen 1900 jaar,ik geef je er 1350 voor,zegt ie oke :oo
Heb het ook weleens voor elkaar weten te krijgen dat ik maar 200 eraf kreeg en een maand gratis stalling tot ik em kwam ophalen ( dit was niet erg veel in verhouding met de prijs die lag namelijk nogal erg hoog)
Dus de ene keer krijg je veel voor elkaar en de andere keer weinig of niks.
Proberen mag altijd,je zou een dief zijn van je eigen portomonee als je het niet deed.
En je moet het ook een beetje als een spel zien.
Let alleen wel op dat je niet iemand beledigd door een belachelijk bod te doen.
Dan nemen ze je niet meer serieus en mocht de verkoop doorgaan hou je er een bittere smaak aan over.