Met paard(en) in trailer op de boot --> hoe het beste?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maiska

Met paard(en) in trailer op de boot --> hoe het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 21:29

Ik wist niet hoe ik het in de titel moest uitleggen, maar ik ben misschien van plan deze zomer met m'n paard(en) naar Ameland te gaan.

Maarja, hoe meot dat? Met een trailer en auto natuurlijk. Eerst een lange reis, die kan ik wel trainen door steeds iets langer van huis weg te zijn enzo.
Maar ik zie zo op tegen de boot. Dan krijg je straks van die scenes uit The Ring 1... (ja, teveel horror gekeken) Ik weet dus niet hoe mijn paard daarop gaat reageren. Want de auto motor is dan uit, maar hij beweegt wel zegmaar. En wat als m'n paard in paniek raakt (zie beide paarden er niet voor aan, maar toch), dan kun je moeilijk uitladen midden op de boot! De overtocht duurt drie kwartier.

Zou ik dit kunnen trainen? Kun je van da werkende kalmeringsmiddelen krijgen? (uit voorzorg meenemen evntueel, ben er geen voorstander van)
En heeft iemand hier mss ervaring mee :D

Valkbij hebben we een pontje, mss dat ik daar een keer op zou kunnen oefenen? Die overtocht is maar 5 minuten :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:38

De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.
Je boekt de boot, ben op de ochtend van de reis voorzichtig met hardvoer en goede reis.
Meldt wel even bij de bemanning dat je levende have aan boord hebt, dan doen ze niet moeilijk wanneer je onderweg wil gaan kijken (waarschijnlijk lopen ze wel even mee).

Susanne_

Re: Met paard(en) in trailer op de boot --> hoe het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:42

Bij de overtocht naar Ameland is het sowieso geen probleem als je even bij je auto en trailer wil kijken, doen ze niet moeilijk over. Wel inderdaad even van te voren melden.
Zo'n boot is ook heel stabiel, het schommelt bijna niet, dus als je paard gewoon lang op de trailer kan staan moet het geen probleem zijn.
Onderweg evt. nog een beetje hooi erbij, zodat ze niet gaan vervelen..

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 21:46

Ik ben zelf al iets van 40 keer met de boot geweest, ook lange reizen en ik vind het zelf dood en doodeng. :o

Was zowiezo al van plan tig telefoontjes naar de veerboot-organisatie of hoe noem je dat te doen :o

's Ochtends gaan is mss ook een idee, dan is het rustiger (niet van die mensen die langs je trailer gaan lopen en zeggen: oooohhhh kijk een paard! En nog een haflinger ook!) Gelukkig mag je op de boot gewoon in je auto blijven zitten :j Dus kan ook bij de paardjes blijven :D

Bedankt voor je reactie, ikke! Misschien meot ik zelf niet zo'n sch**tluis zijn soms :=
En Suzanne ook bedankt :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:51

Is Texel eerst een idee? Die boottocht is wat korter! Succes!

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:54

Ik ben al enkele malen op een veer(pont)boot geweest met de paarden, en het bovenstaande klopt: je maakt je er zelf véél drukker in dan de paarden :)

Even oefenen kan geen kwaad, vermoed ik. Meer om jezelf gerust te stellen dan om de paarden eraan te leren wennen.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:54

je kan inderdaad eerst wel eens oefenen op de kleine pont, al schommeld die nog meer dan een grote hoor! :j

succes! ;)

edit: ik heb hier in de buurt trouwens wel eens iemand gezien die met zn paard de pont op reed (erop he!) op de pont afstapte paard wt snoepjes gaf en 2 minuten later aan de overkant van het Spui weer vrolijk verder reed!

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:59

Ik geef mijn paard primeval stressles injector (werkt als een wormenspuit)
kun je bestellen via primeval.nl

Mijn paard was altijd een stresskip met laden maar door stressles te geven gaat het super.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:06

Kan je paard goed op de trailer staan, zonder dat de auto rijdt? Dus kan 'ie ook langere tijd op de trailer blijven? Dan verwacht ik geen problemen op de boot. Het schommelen valt allemaal erg mee. Eventueel kunnen de geluiden van de motor wat vreemd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:07

Ik heb al heel wat bootreizen gemaakt en er is niks engs aan.
De boot geeft een monotoon gebrom waar ze snel aan wennen. Zorg dat je paard genoeg te doen heeft, dus hooi eten. En geen autoalarmen in de buurt die afgaan, dat is wel vervelend. Je kan bij het aan boord rijden de mensen die naast en achter je staan even vragen het autoalarm uit te doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:27

Om je even gerust te stellen nog een ;leuke anectdote, welliswaar onderweg naar Terschelling, maar vooruit :D
De wagen stond aan de zijkant van de boot geparkeerd en het autodek loopt naar binnentoe af. Wij op een zeker moment even met begeleiding naar de paarden, loopt er een "water"spoor vanaf de auto naar het midden van de boot. Het hele ruim stonk een uur in de wind naar paardenpies. Vraagt het bemanningslid: "hebben ze een emmer water omgegooit?" Wij: "JAHA, verdorie, sukkels" O:) O:) Hij: "Neem dat kraantje daar, dat is drinkwater, kun je de emmer weer vullen..."
Het is ruim tien jaar geleden maar ik kan nog steeds geen kraantje op een boot voorbij lopen zonder aan dat voorval te denken :D :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:51

Geef door idd dat je paarden in de trailer hebt, geef ze eventueel een beetje tranquigel gewoon verkrijgbaar bij ruitersport zaak, maar t zal wel mee vallen hoor wij zijn paar jaar terug naar engeland gegaan met de boot met 1 paard in 2 paards vrachtwagen we hebben de tussenboom eruit gehaald zodat paard de ruimte had en hij was lekker gaan liggen. Maar sucses

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:00

ik ben al een aantal keer naar texel geweest... de eerste keer vond ik het dood eng... en wat bleek.... me paardje stond gewoon hooi te kouwen..... hij is wel wat onrustiger en stond beetje te schraapen.... maar verder niks... op de boot naar texel mag je er gewooon bij blijven... dat doe ik dan ook altijd.... maar ik weet niet hoe dat met de booten naar de andere eilanden is.....

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 09:41

Gewoon... Boot op, alles goed op de rem, en dan een lekker bakkie koffie drinken.
Daarna aan de overkant naar plaats van bestemming.

Met Domenic ging ik vaak onder het zadel over pontje Buitenhuizen. Vond ie geweldig!
En da's best een wiebelding!

Stratovarius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:17

Zou me er ook niet te druk om maken, mijne is niet zo'n held in de trailer maar op de boot (naar Texel) was geen probleem. Toen we 2,5 jaar geleden een soort van ongeluk hadden met de trailer moest ze zonder trailer op de boot (was gelukkig wel heel rustig) en zelfs dat was niet eng oid, ze stond gewoon wat te sukkelen. Geen 'The Ring'-scene gehad iig ;)
Iid gewoon wat hooi in de trailer zodat ze wat te doen hebben. Naar Texel mag je ook op autodek blijven dus bleef er dan vaak wel bij met deurtje open zodat ze alles zag maar anders zou ik er ook niet zoveel probleem mee hebben :)
Kan je sowieso niet vragen of je in het midden kan staan met de trailer? Daar hebben ze iig het minst last van schommeling volgens mij ;)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:25

Ik woon op Texel, dus ga regelmatig met de boot, ook met de paarden(met veulens). Mijn ervaring, de paarden maken zich er absoluut niet druk om. De paarden die herrie schoppen, zijn de paarden die dat tijdens een normale trailerrit ook doen. De veerboten zijn heel stabiel en schommelen bijna niet, dus de paarden merken er eigenlijk niets van dat ze op een boot staan, als ze normaal als je stilstaat rustig op de trailer staan, zullen ze dat op de veerboot ook doen. De veerboot naar Ameland zal sowieso minder schommelen dan de veerboten naar Texel, omdat de boot naar Ameland alleen over de Waddenzee vaart, en de veerboten naar Texel precies op het punt varen waar de Noordzee in de Waddenzee overgaat. Door de eilanden die ervoor liggen, zijn er op de Waddenzee vrijwel geen golven.

Maak je niet druk, gewoon gaan, waarschijnlijk geeft je paard er helemaal niets om :)

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:55

Ervaring met de pont heb ik helaas niet maar ik moet gewoon even zeggen dat ik jalours op je ben..... Weet je hoe mooi strand ze daar hebben..... zucht...... Ik wil ook!!!! :o

Heel veel plezier iig, en je moet je gewoon niet zo druk maken, dat doet je paard ook niet. Misschien wat extra hooi meenemen zodat er nog wat te knabbelen is op de boot (de zeelucht maakt nu eenmaal hongerig ;) )

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 21:03

Dankje voor jullie reacties en verhalen :D
Waar het op neer komt:
- Genoeg eten
- Doorgeven dat ik paarden meeneem enzo
- Ff trainen als ik m'n haf meeneem, die wil nog wel eens beetje stampen op de trailer maar niks ergs
- En ik maak me zoals gewoonlijk weer veel te druk om m'n knollen haha *D

Ja ze hebben er een superstrand ja..Wauw. Hoewel je niet op het hele strand mag komen, maar lang genoeg stuk om ff flinke rengalop te doen!!
Ik heb er vorig jaar gewerkt en waarschijnlijk dit jaar weer terug. Maar dan wel knol meenemen, vandaar ;)

Ik denk, als ik het zo hoor, dat het wel moet lukken als alles doorgaat :o En geen the ring scènes! :D

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:14

In de rij voor de boot vanuit Zweden naar Duitsland hadden we een paar jaar terug achter ons mensen met een paardje in de trailer staan.
Normaal gesproken mag je niet bij je auto blijven op een boot, maar zij had toen geregeld dat ze dat wel mocht...

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:07

Ik woon ook op Texel en heb mn paardje niet op Texel gekocht. Moest dus ook met de boot over. Ik was in t begin ook erg zenuwachtig ervoor. Maar ze was braaf in de trailer en op de boot heb ik haar helemaal niet gehoord. Was de eerste keer voor haar dat ze meeging op de boot. Een boot schommeld altijd wel een beetje en daar worden ze ook rustiger van. Zorg dat ze genoeg te eten hebben, zeker een haf word daar rustig van haha. Ik zou me geen zorgen maken. En je mag er gewoon bij, dus je kan ze in de gaten houden.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:42

Mag de combi Tranquigel en hooi geven wel? Kan me herinneren ooit eens gehoord te hebben dat dat niet zo handig is, dat het paard zich kan verslikken / kans op slokdarmverstopping door de sedatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:47

Tranquigel moet je niet geven tijdens een trailerreis. Ze worden er wankel van. Niks waard.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:49

Is volgens mij echt niet nodig om ze te gaan verdoven, al is t maar ligt. Als ze gewoon rustig op trailer staan gaat dat op de bot echt wel goed. Zeker aangezien ze samen staan. Als ze maar wat te eten hebben.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:55

Paarden blijven wel rustig.
Ik ben 2 jaar terug mee geweest met een koetsentoch door Den Bosch. De menner vertelde mij dat we met paarden en koetsen en al over het water gingen met een veerpond. Ik dacht dat ie een grapje maakte. maar inderdaad, de hele pond vol met paarden en koetsen, flink schommelen, maar de paarden deden net of ze gewoon op een weg stonden. En er zaten aardig wat paarden bij die tijdens de tocht over de weg paniek zaaiden en hier juist rustig bleven.