rechtzaak???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmandieJ

rechtzaak???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 15:16

het is een beetje een ingewikkeld verhaal maar ik ga proberen het zo goed mogelijk uit te leggen :o

de reden doet er verder even niet toe maar ik ben afgekeurd. ik was daarom erg veel op de manege te vinden want je moet wat met je tijd he.. en natuurlijk stond op die manege ook mijn favo paardje. Ik was echt helemaal gek van haar en had haar al een keer een paar maanden geleased. ze was alleen niet erg makkelijk in de omgang dus kwam de manege eigenaar met een voorstel. ze wilde het paard verkopen omdat het altijd gezeur was als er iemand op moest rijden. maar omdat ik afgekeurd ben heb ik dus geen betaalde baan o.i.d waar ik zomaar even een paard van kan kopen.. en dan nog de stalling..
er is toen de volgende afspraak gemaakt..

ik kreeg 3 jaar de tijd om het paard af te betalen en mocht haar ondertussen als mijn eigen paard beschouwen en doen met haar wat ik zelf wilde.
voor de stalling zou ik 12 uur per week daar komen werken en dan 100 euro per maand aan stalling bijbetalen.
mocht ik ziek zijn en dus niet kunnen komen werken zou ze het paard die dagen 1uur per dag in de lessen laten meelopen als tegenprestatie zodat het paard wel beweging kreeg en zij er ook nog iets aan had.

het leek allemaal zo ideaal.. maargoed.. de eerste maand ging het helemaal toppie. niks geen problemen. tot ze dus ook nog gewoon mijn paard in de lessen ging gebruiken.. en dan gewoon iedere avond.. aangezien ik er smorgens altijd moest werken en daarna mijn paardje deed was ik er savonds niet.. natuurlijk eerst vermoedens enzo.. (ze had een wond op haar schoft van haar manege zadel en ik had een nieuw eigen zadel gekocht wat wel paste. wondje helemaal genezen en ineens was het steeds weer open). ik savonds diverse keren wezen kijken en bekant iedere avond moest ik iemand wegsturen die ingedeeld was op mijn paard.. we hebben hier tig gesprekken over gehad.. steeds hetzelfde.. t was goed voort paard als ze nog wat meer liep maar het zou niet meer gebeuren.. nouja en keer op keer gebeurde het toch weer al werd het wel minder.
door al dit gezeur iedere keer zag ik er op een gegeven moment gewoon tegen op om nog naar stal te moeten. het werd zelfs zo erg dat ik er weken wakker door heb gelegen.. op een gegeven moment was het zo erg dat ik het allemaal niet meer zag zitten en ondanks dat ik erg gek ben op dat paardje gewoon spijt had gekregen van de hele afspraak. de afgelopen anderhalf-2maanden was ik ook bijna niet wezen werken dus er was afgesproken dat ik deze 2 maanden gewoon de volledige stalhuur zou betalen omdat ze bijna niet in de lessen had meegelopen.. (zegt ze..)
er zat dus weinig anders op dan de boel ongedaan maken. ik daar wezen praten dat ik het niet meer zag zitten.
het 1e jaar heb ik netjes het deel wat ik voor dat jaar zou betalen afgelost. omdat ik die 2 maanden stalling moest betalen is er gezegt dat ze dat deel van het geld gewoon zou houden als vergoeding van die 2 maanden.
nu ben ik gisteren mijn spullen gaan halen zadel en hoofdstel e.d. heb ik vanmorgen een voicemail bericht. als ik niet vandaag het zadel en hoofdstel terug breng willen ze er een rechtzaak van maken want ik weet prima dat ze zonder zadel niet in de lessen mee kan lopen. dus ze verwachten dat ik mijn dure zadel daar neerhang en dat al die manege klanten het maar mogen gebruiken.. en iedereen weet heel goed hoe er op een manege met spullen word omgegaan.. ik ben dit dus ook zeker niet van plan om terug te brengen..

een heel verhaal allemaal maar wat ik nu eigenlijk wilde weten.. van al dit gebeuren staat er helemaal niks op papier. echt helemaal niks. het is een puur 100% mondelingen afspraak tussen 3 personen, de manege eigenaar, mijn moeder en mij. ik heb zelfs nooit papieren o.i.d van het paardje in bezit gehad. ik weet niet of het rechtzaak verhaal een dreigement is.. of zou ze me echt wat kunnen maken? graag hoor ik jullie reacties..

Vadalma

Re: rechtzaak???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:20

Het dreigement richt zich in mijn ogen enkel tot het zadel, dat jij dat terug moet brengen. Dat zadel heb jij zelf gekocht, dus is het jou eigendom. Daar heeft deze 'vriendelijke mevrouw' niks over te zeggen.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:21

Ik weet niet veel van rechten ofzo, maar mijn eerste gedachte is dat het jou zadel is. Jij hebt het toch gekocht, dan kunnen ze daar echt niet om gaan eisen. Heb je daar toevallig een bon van oid?
En ze liep toch in de lessen met een manege zadel, dan kan dat nu toch gewoon weer gebruikt worden. Waarom moeten ze per se jouw zadel gebruiken?

Maar als ik het goed begrijp dreigen ze met een rechtzaak omdat je jouw eigen zadel mee naar huis hebt genomen? Als dit klopt hebben ze volgens mij geen poot om op te staan, maar t kan zijn dat ik dit verkeerd zie hoor.

AmandieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 15:24

ze kreeg drukkingen van haar oude zadel.. eerst was dat nooit een probleem en nu ineens wel..

de rechtzaak bedoeld ze de hele situatie mee.. omdat ik de afgelopen anderhalf, 2 maanden niet heb gewerkt en dit betaald moest worden. maar hiervoor heeft ze dus het bedrag wat ik het 1e jaar moest afbetalen gehouden.. maar nu vind zij dat ze gewoon zowiezo recht had op dat geld en dat ik nog steeds 2 maanden stalling schuldig ben. als ik mijn zadel terug breng is er niks aan de hand. maar anders wil ze een rechtzaak beginnen..

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:30

Hmm dus het is eigenlijk een soort van chantage als ik het zo hoor.

Maar even voor de duidelijkheid, even om het op een rijtje te krijgen:
Jij moest een bepaald bedrag per maand betalen om de 'koopsom' van het paard af te betalen.
Daarnaast zou je per maand 12 uur werken om een deel van de staling te betalen en de rest zou je zelf bijleggen.

De afgelopen anderhalf jaar heb je 2 maanden niet gewerkt zeg je, en heeft ze daarvoor de eerste afbetaling van het gehele jaar gehouden. Maar dit mocht ze in principe toch al houden? Dat is toch de afbetaling voor de 'koopsom' van het paard?

Of zie ik het verkeerd?

Laura1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:30

Mijn vraag is wat staat er van dit alles op papier?

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:31

Er staat toch niets op papier zeg je? Dan staat toch ook niet op papier dat je stalling schuldig zou zijn? Dan kunnen ze je niets maken en dreigen ze je met een rechtzaak om je te intimideren in de hoop dat het lukt. ALs je een paard in pension hebt staan is er een contract aan verbonden. Ik begrijp dat dit in jouw geval ook niet is.

Het zadel is jouw eigendom. Je zal toch wel kunnen aantonen dat jij dat hebt gekocht. Laat je niet gek maken hoor.

AmandieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 15:34

@laura1989 er staat dus helemaal niks op papier. echt helemaal niks. het is een 100% mondelinge afspraak.

@ cassagrande Ik heb de bon van het zadel en kan het eventueel nog op mn bankrekening afschrift aantonen dat ik het zadel gekocht heb want het komt nieuw uit een ruitersportzaak.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:37

Dan hoef je je dus echt niet druk te maken. De rechter zou hun uitlachen bij wijze van spreken. Hij zou het nog niet eens tot een rechtzaak laten komen. Wat wel is dat een mondelinge afspraak ook bindend is als hun kunnen aantonen dat deze afspraken gemaakt zijn. Maar daar het hun om het zadel gaat lijkt het me alleen een dreigement.

Laura1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:38

Noujah het enkele feit dat het een mondelinge afspraak is hoeft niet te betekenen dat het niet rechtsgeldig is, maar het kan vervelend worden als zij er spontaan mensen bij gaan halen die getuigen zouden zijn geweest van deze afspraak.. Ik weet niet hoe vuil ze het willen spelen. Het zadel is jou eigendom, het kan zijn dat zij willen dat je deze als compensatie aan hen gaat schenken, maar vooralsnog zie ik geen reden om daar bang voor te zijn. Laat ze maar even gaan, en wacht maar even af of de dreigementen daadwerkelijk worden uitgevoerd. Mocht dit het geval zijn denk ik nog dat ze geen zaak hebben, maar zoals ik al zei dit hangt een beetje af van de getuigen in de zaak.

S_R_A_H_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:39

hey, wat altijd gemakkelijk is dat is of je nog een garantiebonnetje hebt van het zadel of een rekeningetje dan heb je dat zoizo al in handen. Als je dit niet hebt zou ik het zadel gewoon terughangen en afspreken dat je liefst alles op papier zou hebben willen staan. Je moet nu weten het paard is totaal niet van jou ook al heb je hiervoor een jaar zitten betalen. Heb je deze bedragen gestort op hun rekeningsnummer of contant betaald ? ook voor 12 uur per week te werken gedurende een maand is het wel even schandalig ( een manegebetaling zou tog een € 7,5 / per uur mogen zijn. Dan heb je uitgerekend € 360 per maand verdiend voor daar te werken ! Jij zou inplaats van nog 100 euro bij te betalen , 100 euro moeten overhouden. Zou ik mogen weten welke manege het is en of je iets van documentjes hebt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:43

maar je hebt dus al wel een deel van het paard afgelost, van wie is dat paard dan nu? je mocht het in 3 jaar afbetalen dus in theorie is dat paard nu voor 1/3 van jou toch?
Maar ook dat staat niet op papier blijkbaar.....

Je zadel is van jou daar hebben ze geen enkel recht op, dat staat hier helemaal buiten, de rest is afhankelijk van wat jij er mee gaat doen, wil je dat paard nog of niet? zo niet dan lekker zo laten en laten dreigen.
Zo wel, dan wel zorgen dat je de rest ook afbetaald en wel zo snel mogelijk en paard weghalen daar.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:48

Het pruttige van het hele geval vind ik wel dat je dus je lekkere plekje op de manege kwijt bent want verhoudingsgewijs komt dit dus niet meer goed. Jammer jammer jammer. En het heeft je nog een hoop geld gekost ook.
Maak je maar mooi niet druk om dat zadel hoor, da's altijd al van jou geweest en dat kan je aantonen. Je laat je niet intimideren begrepen!

Ja dan vraag ik me nog af hoe het nou zit met de betalingen voor het paard. Maak eens een schema voor jezelf, hoeveel uur heb je er gewerkt (en wanneer) en hoeveel heb jij inmiddels betaald. Ik zou denk ik dat overzicht eens opsturen naar de mevrouw en je hardop afvragen of hier niet een rechtzaak van gemaakt moet worden.
Dan kun je wel stellen dat er niets op papier staat maar zij heeft je wel zwart laten werken.... Misschien moet je een beetje terug intimideren.
Laatst bijgewerkt door mrie op 21-01-09 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:53

Ik sluit me aan bij mrie. Zet idd eens op papier wat je al hebt betaald en hoeveel uren je daar al hebt gewerkt. Ook de lesuren die het paard heeft meegelopen moet je meetellen.

Het lijkt me dat je dus 1/3 eigenaar van het paard bent. Maar wat ik eigenlijk nieuwgierig naar ben is wat het paard eigenlijk moet kosten. Als je een duur nieuw zadel kunt kopen lijkt het me dat je dat bedrag ook had kunnen betalen als aflossing. (Dit bedoel ik niet om je af te vallen hoor; ik probeer met je mee te denken). Wat vind je moeder ervan? Want die was erbij toen je de afspraken hebt gemaakt.

S_R_A_H_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:57

AmandieJ schreef:
@laura1989 er staat dus helemaal niks op papier. echt helemaal niks. het is een 100% mondelinge afspraak.

@ cassagrande Ik heb de bon van het zadel en kan het eventueel nog op mn bankrekening afschrift aantonen dat ik het zadel gekocht heb want het komt nieuw uit een ruitersportzaak.

Het beste is dat je een dreigement op papier in je handen krijgt over het zadel dan pas kan jij een mooie rechtzaak neerzetten dat weet je tog ? Dan kan jij iets tegen die manege doen want ik vind dat ze loesje zaakjes met jou aan het spelen zijn. Maar zijt ni bang het zadel kunnen ze jou niet afpakken. Maar die € 100 stallingsgeld dat je telkenns moest bijbetalen is deze gestort ?

AmandieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:11

het deel wat ik al betaald had van het paard zou de manege eigenaar nu houden als vergoeding van die anderhalf/2 maanden die ik niet gewerkt heb en waar ze dus het stalgeld van kreeg. maar nu vind zij ineens dat ze gewoon toch wel recht had om dat geld te houden en dat ik er nog 2 maanden stalling bovenop moet betalen.
maar eigenlijk is het paard nu dus helemaal niet meer van mij want eerst zei ze dat ze het goed vond als we zouden oplossen door haar die aanbetaling te laten houden. ook niet voor 1/3.

wat betreft het kopen van een nieuw zadel. het paard heeft een erg moeilijke schoft waar amper een zadel op past. door heel veel zadels kreeg ze drukplekken. mn vriend en mn ouders hebben me toen gesponsord zodat er een goed passend zadel zou komen. het deel voor dat jaar was al afbetaald en geef toe.. een goed passend zadel is wel erg belangrijk.. dus dat werd toen voorop gesteld.

ik ben er niet altijd bijgeweest dat ze in de lessen heeft meegelopen dus het is nogal moeilijk om daar een precies aantal uren aan vast te hangen.. aan t slot op de stal en aan de deken was wel altijd te zien dat ze de stal uit was geweest maar dan weet ik nog niks over het aantal uur.. want soms loopt een paard 1 uurtje en soms loopt een paard gewoon 3 uur op een dag..

het stalgeld en het deel van dat jaar zijn allemaal handje contantje betaald. dit omdat ik afgekeurd ben en het dus eigenlijk allemaal zwart is gegaan..

ik zal vanavond alles over kosten en uren eens proberen zo goed mogelijk op papier te zetten.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:23

Ik zou altijd eenzijdig de afspraak alsnog bevestigen op papier, waarbij je vermeld dat je een jaar aan jouw verplichtingen voldaan hebt, dus voor 1/3 eigenaar bent van het paard.
Ook even vermelden op welke punten jij vind dat de afspraken van hun zijde niet zijn nagekomen (bv het gebruik in de lessen buiten afspraak).
Daarbij zou ik hen een voorstel doen, bijvoorbeeld dat ze het 1/3 paard weer van je terugkopen. Jouw investering is gebaseerd op de berekening van Sraha al 4.320 EUR geweest (de bijdrage in de stallingskosten buiten beschouwing gelaten).
Wat is de marktwaarde van dit paard eigenlijk? 12.960 EUR lijkt me een behoorlijk bedrag voor een manegepaard.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:29

nb, zij hebben ook lesgeld gebeurd voor dit paard, terwijl het al ten dele van jouw was. Het zou niet meer dan redelijk zijn dan dat jij daar naar evenredigheid ook wat van zou zien.
Zet verder naar de manege toe precies op papieren hoeveel je hebt betaald en wanneer, hoeveel je hebt gewerkt en wanneer (bv 5 t/m 10 maart van 8.30 uur tot 12 uur, enz).

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:36

Zij kan toch niet zomaar de aanbetaling van een jaar als vergoeding houden dat jij 2 maanden niet hebt gewerkt? Helaas kun je niet veel omdat alles zwart is. Altijd vervelend. Wat Macusa zegt daar ben ik het ook wel mee eens. Een duur manegepaard. Als je het paard echt wil hebben kun je dan bij je ouders geen lening afsluiten? Dat je hun gewoon maandelijks terugbetaald?

Een pensionstal hoeft maandelijks niet zo duur te zijn. Het is net wat je zelf aan eisen stelt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:43

Vind het eerlijk gezegd een wazig verhaal. Je bent afgekeurd, maar kunt o.a. wel 12 uur per week op een manege werken om zodoende na 3 jaar je eigen paardje te verwerven? Je hebt niets op papier laten zetten, wat ik vooral in dit soort situaties (uiteindelijke eigendoms recht van een paardje) erg dom vind. Je had destijds het voorstel van de manege eigenaar contractueel vast moeten laten leggen. Het zadel lijkt me niet zo'n probleem, want je kunt blijkbaar aantonen dat je deze zelf betaald hebt.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:08

Ik begrijp dat je moeder op de hoogte is van de afspraken. Was zij erbij aanwezig toen dit besproken werd? Wat is haar mening over wat er nu aan de hand is.

Het vervelende is dat je niets op papier hebt, maar het feit dat jij werkt terwijl je afgekeurd bent is ook iets wat niet in jouw voordeel werkt.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:10

Dat ligt er maar net aan waarvoor ze is afgekeurd. Iemand die afgekeurd is hoeft echt niet pertinent op zijn kont te blijven zitten hoor.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:25

wat heb je dan maandelijks eigenlijk aan aflossing voor het paard betaald? dat paard zal dan niet duur geweest zijn als ze dat voor 2 mnd niet werken wil invorderen.....? Laat ze daar dan het geld wat ze gekregen heeft voor de onterecht genoten inkomsten voor lessen tegen wegstrepen.

AmandieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 17:43

aslo schreef:
Vind het eerlijk gezegd een wazig verhaal. Je bent afgekeurd, maar kunt o.a. wel 12 uur per week op een manege werken om zodoende na 3 jaar je eigen paardje te verwerven? Je hebt niets op papier laten zetten, wat ik vooral in dit soort situaties (uiteindelijke eigendoms recht van een paardje) erg dom vind. Je had destijds het voorstel van de manege eigenaar contractueel vast moeten laten leggen. Het zadel lijkt me niet zo'n probleem, want je kunt blijkbaar aantonen dat je deze zelf betaald hebt.

ik heb in het begin al gezegt dat ik hier niet ga uitleggen waarom ik ben afgekeurd maar vind het een beetje jammer dat er zo'n reactie komt aangezien je geen flauw idee hebt waarom ik afgkeurd ben maargoed.

AmandieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 17:47

het bedrag wat ik voor dat jaar betaald heb is ook veel meer dan dat 2 maanden stalgeld kost..

mijn moeder is ook diverse keren wezen praten over dat het paard nog steeds tegen de afspraken in in de lessen werd gebruikt enzo. ze weet nu ook precies wat er allemaal aan de hand is en heeft vanmorgen de manege eigenaar terug gebeld maar die bleef alleen maar zeggen dat ze het zadel terug wilde en anders begon ze een rechtzaak. als iemand niet voor een redelijk gesprek vatbaar is en alleen overtuigd is van wat hij/zij wil word het moeilijk om een normaal gesprek te voeren..

de reden dat er niks op papier staat verder over het werken enzo is juist omdat alles zwart gegaan is doordat ik ben afgekeurd.. achteraf heel erg stom geweest maar ik had er echt niet op gerekend dat dit zou gebeuren.. ;(