bandenspanning trailers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

bandenspanning trailers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 00:10

dit verschilt nog wel eens voor de één en ander...

wat doen jullie in de banden van een 1.5 en 2 paards trailer?

sdi

Re: bandenspanning trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 08:40

Je advieswaarde staat op de band, dit verschilt nogal per band.
Je hebt normale banden en versterkte banden met een C aanduiding. Een versterkte band, moet een hogere druk hebben dan een normale band.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:23

De bandenspanning is een wisselwerking met de belasting. Daarom wordt de bandenspanning van een band in een tabél gegeven.
Een versterkte band kan zwaarder belast worden en moet daarbij een hoger luchtdruk in de band hebben. Let wel 'daarbij' want als je deze band net zo zwaar belast als een normale is dezelfde luchtdruk nodig.

hc

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 11:47

precies, en daarom verschilt het nogal... wat hebben jullie in de banden zitten?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:55

Daar heb je alleen wat aan Pellie als er de bandenmaat en het totaalgewicht van de aanhanger bij vermeld wordt.

Even als voorbeeld waar niemand zich door op de tenen getrapt kan menen te voelen een bepaalde motorfiets:
Voor 2,3 bar (33,4 psi)
Achter 2,5 bar (36,3 psi)
Met passagier 2,9 bar (42,1 psi) achter (voor blijft gelijk want krijgt geen extra belasting)
Bredere/lagere banden onder dezelfde brommer komen op 2,1 - 2,3 en 2,5. Grote verchillen dus onder nota bene dezélfde motorfiets!

Wat erg handig is, is de juiste spanning op de wielbak schrijven of stickeren. Ik heb geen idee wat voor luchtdruk er in de banden van onze aanhanger zit; heb ik op de wielkast gezet.
Meet de bandenspanning uiteraard met 'koude' banden.
Het is veel belangrijker dat alle vier de banden dezélfde spanning hebben dan 0,1 meer/minder spanning.
Het loont de investering in een digitaal bandenspanninsmetertje: dat geeft de spanning helder aan en elimineert de afleesfout.

hc

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 15:08

zo'n spanningsmetertje thuis hebben is inderdaad wel handig. :j

ik heb ook zo het idee dat bijna niemand weet wat ze in de banden hebben zitten... ik ook niet hoor :D wat er in 'hoort' weet ik maar of dat er ook daadwerkelijk in zit.... :? en dan hebben we nog de adviezen van de bandenboer verderop... die geeft weer meer aan dan wat er op de banden staat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:37

Wacht even Pellie; ik weet dat de bandenspanning onder de trailer correct is.

Ik heb toen we de trailer kochten op de spatborden gezet wat er in de banden moet volgens de opgave door de bandenfabrikant.

Ik heb een geijkt metertje en ik controleer voor ik op pad ga of dat wat er in hoort te zitten er ook in zit.
Ik weet die waarde niet uit mijn hoofd; staat op het spatbord.

hc

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 17:32

ik zeg ook bíj-na niemand (lees; behalve huertecilla :D)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:56

Er zijn inderdaad veel ruiters die maar wat doen met paarden achter de auto, als zíj maar op pad kunnen.
Als je meent dat ik de uitzondering ben, dan is dat een te groot compliment. Dan doe je een hele groep verantwoordelijksheidsbewuste ruiters, ook op Bokt, te kort.
Wel wéér een mijns inziens heel trieste illustratie van dat het niet de norm is.

hc

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:42

ach, flink druk erop (zo'n 2,5 tot 3 bar) dan is de rolweerstand een stukkie lager. en een klein verschilletje (tot 0,5 bar) valt ook wel mee.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:35

Te hard wordt er niet echt comfortabeler op voor het paard he?! ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:59

...en 0,5 bar niet bepaald 'een verschilletje'. Scheelt op 2,0 bar maar een kwart.

Te hard opgepompte banden zijn inderdaad onnodig hard dus éxtra oncomfortabel in de toch al niet echt leuke doodskist op wielen.
Een ander 'klein verschilletje' is een toename van de remweg. Dat scheelt fórs; even veel tot méér dan de band te hard is.
Verder is het effect bij een tandemasser vermindering van de stabiliteit. Dat scheelt fórs; even veel tot méér dan de band te hard is.

Inderdaad vermindert de rolweerstand als je de banden te hard oppompt; kan je makkelijker harder. Groot voordeel dat remweg en stabiliteit minder zijn in combinatie met meer snelheid..... :?

Zoals ik al schreef: trieste illustratie |(

hc

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:45

ik geloof dat wij 3.5 bar in de banden hebben zitten. voordat we met de trailer gaan rijden controleren we de spanning altijd. Als we er minder in doen gaat ie slingeren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:35

Tinka schreef:
ik geloof dat wij 3.5 bar in de banden hebben zitten. voordat we met de trailer gaan rijden controleren we de spanning altijd. Als we er minder in doen gaat ie slingeren.

Ik dénk eerder 35 psi.
Met wat kleine banden kán er echter een daarom versterkt type met 3,5 bar onder zitten.
Het is daarom voor zinvolle info nodig om te vermelden wat voor trailer, wat voor banden en of het volgens opgave van wie of eigen mening is.

hc